Spring naar bijdragen

visieuse circel


pietjepuk

Aanbevolen berichten

beste mensen

daar gaan we dan,

ik heb -ook naar aanleiding van een artikel in de Opzij- deze site gevonden en heb alles gelezen. Ik voel me aangetrokken en wil mijn verhaal ook even kwijt.

Ik drink al 22 jaar. Ben begonnen tijdens mijn studie en toen we gingen werken stopten de anderen maar ik kon dat niet meer, ik bleef doorzuipen.

Ik heb zoveel situaties gehad die ik wil verdringen. Dat ik de volgende ochtend dacht: oh my god. Wat heb ik gedaan. Dat ik de mensen die aanwezig waren later niet meer onder ogen durfde te komen. Terwijl ik eigenlijk een heel normale, vriendelijke, behulpzame vrouw ben.

En dat doet me zo pijn. Als ik aan die situaties denk, waarvan ik denk: als iemand anders zo zou doen zou je m normaal voor gek verklaren en ik heb zoveel idioots gedaan.

Zo moeilijk, om dan naar je werk te gaan de volgende dag, na een feestje van mijn werk waar ik me volkomen misdroeg. Vreselijk.

4 jaar geleden, ook weer na zo'n situatie ben ik hulp gaan zoeken. Dat heeft vreselijk goed geholpen maar na een jaar ben ik daar weer mee gestopt en regelmatig ga ik nog de fout in en gedraag ik me volkomken als een idioot en heb ik de grootste moeite om me daarna weer te vertonen.

Aan de ene kant vind ikhet prettig om jullie verhalen te lezen, en aan de andere kant denk ik: shit, we zitten allemaal in een circel, in een gevecht waar we niet uit kunnen komen. Zijn er ook mensen die al 2 jaar droog staan? of valt iedereen vroeg of laat weer terug??

Vanavond gaat prima, zoals zo vaak tegenwoordig, laat ik het positief houden, daar hebben we allemaal meer aan. Vroeger zoop ik iedere avond, nu ga ik gewoon af en toe de fout in. Maar, het blijft de story of my life die het leven aardig moeilijker maakt dan het zou hoeven zijn.

groetjes en iedereen: veel succes, eigenlijk zijn we al helden dat we elkaar hier zoeken en vinden

Pietjepuk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Pietjepuk,
Welkom bij dit forum. Om je hier aan te melden is al een hele stap. Je zult hier steun vinden. Iedereen hier heeft zo zijn eigen drankverleden, drankprobleem en probeert er wat aan te doen. Ik ben hier ook nog niet zo lang. Voor de buitenwereld was ik ook een gewonen werkende moeder, niemand uit mijn omgeving wist van mijn probleem. Nog niet trouwens. Alleen mijn man is op de hoogte. Wat dat betreft zul je veel herkenning vinden. Ik ging gewoon naar mijn werk, op feestjes gedroeg ik me normaal, maar eenmaal thuis was de rem eraf. De volgende dag voelde ik me dan zo schuldig en had een hekel aan mezelf. Voornemens om dan de volgende dag rustig aan te doen, vielen door dat schuldgevoel in het niet. Inderdaad, een visieuse circel. Je denkt, ik voel me zo rot, ik neem een drankje, dan zal ik me wel beter voelen. Enz....enz.....En dan is de circel weer rond. Om dat te doorbreken was er voor mij maar één manier: stoppen. Radicaal niets meer. Er zijn hier mensen op het forum, die het kunnen om later weer sociaal te gaan drinken. Ik hoor daar niet bij. En om een goed beeld te krijgen denk ik, dat het goed is om eerst echt helemaal te stoppen, zodat je later zelf een keuze kunt maken. Ik plan nog steeds dag voor dag: vandaag ga ik ervoor, morgen zeg ik dat weer. Ik ga het mezelf niet te moeilijk maken. Ik durf niet te zeggen, dat er nooit een terugval zal komen, ik hoop het niet, maar zeker weet ik dat niet. Vooralsnog maak ik me daar ook niet druk om. Ik plan van dag tot dag en verder niet. Ik ben nu een half jaar alcohol-vrij en ik voel me er prima bij. Wat is jouw doel? Ik lees je vraag over twee jaar droog staan, is je dat al eens gelukt of zo? Dat kan ik niet uit je verhaal opmaken. In ieder geval wens ik je veel sterkte en schroom niet om hier te komen. Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi PP,
nou welkom, goed dat je je aangemeld hebt.

Wat je schrijft over "je als een idioot gedragen" is voor mij ook wel herkenbaar. Wat je zegt, als een ander het had gedaan had je het niet geaccepteerd. En dat heb ik ook nogal eens meegemaakt. En gek, steeds kom ik er weer mee weg. En dat maakt het eigenlijk alleen maar lastiger om te stoppen met je gedrag. Ik heb ook wel eens gedacht dat als iemand zou zeggen dat nu echt de maat vol was ik al jaren eerder was gestopt. Maar goed, het is niet gebeurd maar de schuld en de schaamte heb ik wel gevoeld.

Ik vind het wel dapper hoor dat je dit zo verteld. Ik zeg wel eens dat als drinken niet zo'n reactie bij me uit zou lokken (en niet zo slecht voor je gezondheid was) ik gewoon door zou blijven drinken want ik blijf het lekker vinden.

Ben nu 7 dagen zonder en de mist begint op te trekken, ik voel me wel wat blijer, ben ook weer trots op mezelf.

Je vraagt je af of er mensen zijn die het langer dan 2 jaar volhouden. Ik ken er heel veel, dus het kan wel. Zelf ooit 6 jaar zonder maar ook weer begonnen. Erg dom vind ik. Maar goed, is gebeurd en nu gaan we weer vers van start naar de volgende jaren.

Maar als ik later heel oud ben en niets meer hoef ga ik enorm drinken, en roken (doe ik nu ook nog) en heel fout eten (deze hele week eigenlijk ook gedaan) en snuiven en schuinsmarcheren (deze week helemaal niet gedaan, nog nooit eigenlijk). Maar je begrijpt de pointe misschien.

Sterkte, hoop dat je de rust vind en je je niet meer schuldig en beschaamd hoeft te voelen.

Aan alle anderen, prettig al die berichten, doet me weer goed te lezen dat het met veel van ons best goed gaat.

Groetjes Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

beste, ach waarom niet LIEVE, Fleur en Emma,

eerst vond ik het een beetje stom om hier te schrijven, ik dacht, dit werkt niet voor mij, maar ik vond het eigenlijk heel leuk, dat toen ik vanavond thuis kwam, en ik meteen keek op deze site (ja, blijkbaar vind ik het toch interessant) ik een opbeurend berichtje van jullie had.

Ik moest erom glimlachen, heerlijk, herkenning!!

Er mee weg komen, daar moest ik eigenlijk erg om glimlachen. Hoe is het mogelijk dat je hiermee weg komt, al die jaren. Ja, zo had ik het nooit gezien maar dat is zeker zo! Hoe is dat in godsnaam mogelijk.

En ook: wat ik me ook heb voorgenomen, als ik op mijn sterfbed lig, ga ik heel veel Martini drinken, peuken roken en glacé koeken eten!!!!! Ik verheug me daar bijna op.

Leuk eigenlijk, herkenning, en Fleur, dat heb ik ook: alleen mijn man weet dat ik een heel heel groot probleem heb, de anderen denken dat ik overal lak aan heb (denk ik). Anders zou je er inderdaad NIET MEE WEG KOMEN

Ik heb een schild opgebouwd waardoor mijn toneelstukje blijkbaar slaagt. Ik ben veel gevoeliger dan ik lijk. Maar dat hebben jullie vast ook!

Maar goed, ik klets maar wat in het wilde weg. In ieder geval, dank voor jullie steun, ik zal proberen jullie ook te steunen als ik dat kan

groetjes

ps Fleur: ik heb nog geen doel, diep in mijn hart is mijn doel: voor altijd kappen (tot mijn sterfbed dan) maar ik heb het lef nog niet om dat met mijzelf af te spreken, het is te VEEL!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Pietjepuk, Fleur, Emma, Mathilde....... en alle anderen.

Mijn houvast is "niet vandaag drinken --- morgen zie ik wel weer".

Als ik het moeilijk heb (bepaald uren van de dag denk ik "niet dit uur --- als ik het niet volhoud pas over 2 uur" .

Als ik dat red denk ik "ik heb zoveel overwonnen vandaag dat het jammer is om voor vandaag op te geven". Het is misschien erg simpel geredeneerd, maar ik probeer me aan dat uur, dat kwartier soms vast te houden. De periodes die sommigen van jullie noemen, een half jaar of zelfs zes jaar kan ik echt niet overzien.

Ik moet niet denken aan de feestdagen, verschrikkelijk. Maar dat hoef ik NU niet te doen.

Ik mis nu nog de verdoving en de pijnstiller, maar langzaam, heel erg langzaam, veel te langzaam, komen er voordelen in de plaats van de nadelen (het afzien, het aftellen). Het is een hardlooprace, die je voetje voor voetje aflegt. Het gaat niet om het tempo, maar om de beweging, dat je vooruit komt.
Ik lees veel op dit forum, omdat als ik moeilijke momenten heb, alle opbeurende raad in me opneem, de alternatieven die iedereen aandraagt en de valkuilen.

Alleen al het feit om te weten, dat ik niet alleen ervoor sta, maar jullie allemaal samen, geeft moed.

Ik vind jullie super omdat jullie elkaar zo moed inspreken, helpen, en iedereen accepteert iedereen op zijn/haar eigen manier.

Ik wens jullie allemaal, een fris :rose: en droog weekend :rose:

op tijd :lips: naar bed en morgen FRIS weer op

vandaag is het gelukt en morgen zie ik wel weer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moest erg lachen om de glace koeken van PP. Zie het al, laatste dagen "meer glace koeken, meer, meer!" Weggespoeld met Martini en brandplekken in de lakens. Dan kunnen de achterblijvers in iedergeval zeggen dat oma of mama of m'n liefste "prettig is ingeslapen".

En Houten, het werkt he, om tegen jezelf te zeggen, nu niet maar over x uur. En het verlangen gaat over, het duurt eigenlijk nooit langer dan (op z'n slechts) een uur, echt die "craving" gaat ook weer over.
Nee over de feestdagen nog maar niet nadenken. Maar ik kan me toch wel herinneren dat ik op nieuwjaarsmorgen wakker werd, geheel helder en genoot van de overgebleven oliebol en het nieuwjaarsconcert. Terwijl m'n laatste oud/nieuw vieringen meer dan naar waren en de ochtenden geheel vreselijk van de kater, misselijk, schuld en ga zo maar door.

Ik heb een heel snelle manier gevonden om (voor nu in iedergeval) van de drank af te blijven, ik verheug me op m'n bedje met boek. Ik ben dol op lezen maar kon heel vaak geen zin meer volgen vanwege de drank en nu lig ik weer knus met kat en boek in bed. En dat bed en boek kan best eens overdag zijn als ik het echt niet trek. Maar tot nu toe gaat het goed en valt het me eigenlijk best wel weer mee. Het "even niet drinken" werkte niet bij mij, het is nooit meer. Dus dan kan ik beter nu doorgaan en verlangen (want dat gaat ooit over). Als ik tegen mezelf zou zeggen dat ik met de feestdagen of wanneer dan ook wel weer wat mag drinken dan ga ik direct overstag, want waarom mezelf zolang pesten als ik het dan toch weer doe.

Maar goed, voor mij werkt het op deze manier.
een ieder een goede nacht en voor wie het morgenochtend leest, "zijn we gezond weer opgestaan"?

Warme groet Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma,

Ik ben ook dol op bed en boek dus.... daar vind je me regelmatig ook overdag
(let's shake hands).

Vandaag gaat het niet meer mis (in die 25 minuten, :smile;) en bij het ontbijt ook niet :D.

Dus..... even vrij tot morgen zeg 1600 uur (zaterdag begint de craving eerder, de bio-klok is onverbiddelijk) maar dat hoeven we NU NIET te beslissen.

Voor vandaag feliciteer ik Jou :musicnote: en alle anderen die zichzelf dit kado geven.
Oeps ik word melig dus hup in bed. Heb nog dikke pil liggen = boek.
Slaap ze,

------------------

ZONDER HOUTEN HOOFD

---------------------:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houten schrijft dat hij/zij al opziet tegen de feestdagen. Nou, dat heb ik ook. En dan het rare is: ik kijk niet eens zo op tegen het niet drinken, maar eigenlijk vooral dat iedereen merkt: Oh, ze probeert te stoppen omdat ze te veel dronk!! Ik voel me alsof ik mijn schild moet afgooien. Iedereen begrijpt, als je met kerst niet drinkt, dat er dus iets mis is met je.

En eigenlijk wisten ze dat wel, maar wat ik bij jullie ook al las, niemand praat daarover in de familie. VOlgens mij kent iedereen mijn drankprobleem maar daar wordt nooooit over gepraat. En als je dan niet drinkt met kerst, zeg je eigenlijk: Ja, jongens, ik heb een groot probleem en daar doe ik iets aan.

Waarom is dat eigenlijk moeilijk, om dat toe te geven?? Ik denk omdat dan dat stoere schild afmoet, waardoor je kwetsbaar bent.

succes weer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha PP,

erg herkenbaar van de feestdagen. Als je het echt zo moeilijk vind om te bekennen dat je niet meer drinkt omdat je vindt dat je teveel drinkt kan je ook voor een keer de smoes "ik slik antibiotica" of een ander medicijn waar geen alcohol bij kan. Ik pas het wel eens toe. Moet eerlijk zeggen dat ik ook nogal wat slik waar eigenlijk echt geen alcohol bij kan maar een echte "die hard" zoals ik drinkt dan gewoon door. Maar dit terzijde.

Aan de andere kant, als je zou vertellen waarom niet wordt dat vaak heel erg gewaardeerd.
Het gekke is, er is op dit forum al vaker over gesproken, dat mensen die stoppen met roken daar wel over praten en alle steun krijgen en wij drinkers het zo veel mogelijk als een "niet probleem" denken te moeten beschouwen. Ik probeer dat een beetje te doorbreken door met m'n intimi er op dezelfde manier over te praten als over stoppen met roken. Een vriendin van me zwoegt nu met stoppen met roken en ik vertel daar tussen door dat ik niet meer drink en we lachen samen om alle valkuilen, smoezen die we toch weten te verzinnen, moeilijke momenten en wat eraan te doen.

Maar je hebt gelijk dat je je alcohol schilt af moet gooien en dat mensen een ware PP gaan zien. Het is zo makkelijk om "af te schakelen" met alcohol, niets echt binnen te laten komen, niemand echt binnen te laten komen. Een lastig proces. Maar ik hoop dat je (net als ik jaren geleden) blij verrast zal zijn met wat je eronder ontdekt en wat andere ontdekken. Ik ben blij met m'n weekje droog. Lekker. Ik ga weer voor de komende dag.

En ja Houten, m'n bioklok staat op zaterdag al rond 3 uur scherp. Ik ga maar druk doen. Ik kan niet drinken onder de douche, in bed doe ik dat ook niet, en nog even verder wat verzinnen waar ik dat niet kan. Zal ik naar de moskee? ;-))

succes vandaag, ik denk dat ik vandaag nog wel wat lees op het forum.
groetjes Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,
Jongens, jongens, wat zitten we nu toch allemaal te filosoferen over die feestdagen? Ik zie elk jaar tegen de feestdagen op, gewoon omdat er zoveel verplichte gezellige dagen moeten zijn. Ik blijf het liefst twee dagen met een boek thuis en eet boerenkool met worst. Maar met Kerst schijn je gezellig bij elkaar te moeten kruipen. Maar over wie gaat het nou helemaal? Als je niet meer drinkt, komt op den duur het respect jouw kant uit, is mijn ervaring. En als mensen er het zijne van denken, dan doen ze dat maar. Iedereen in mijn omgeving, vrienden, familie, collega's weten dat ik nu niet meer drink. Wat ze ervan denken moeten ze zelf maar weten. Ik vertel wat ik zelf kwijt wil en voor wie dat niet genoeg is, heeft pech. Het is zo, dat er een taboe op rust, in tegenstelling tot stoppen met roken. Dán vind iedereen je geweldig. Maar komt dat ook niet omdat sommigen heimelijk jaloers zijn dat je stopt met drinken? En drinken is nog steeds niet a-sociaal, roken wel. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken, dat veel van mijn collega's niet durven zeggen, dat ze eigenlijk ook teveel drinken.
Ik ga dit jaar ook voor het eerst alcohol-vrij de feestdagen in en de kerstborrel met collega's is voor mij een spa-tje blauw. Dat uurtje kom ik wel door; er staan zoveel mooie, andere dagen tegenover. Kom op. jongens, even de schouders eronder en niets aantrekken van wat anderen denken. We zijn sterk om niet te drinken, dus die feestdagen komen we wel door. Trouwens, het is zover nog niet!
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou Fleur,

jij staat een stuk sterker in je schoenen al dan ik. Dat merk ik wel. Je hebt natuurlijk het grootste gelijk van de wereld. Als er een probleem is met ons niet drinken, dan is dat HUN probleem! Maar... makkelijker gezegd dan gedaan.

Maar jullie hebben ook helemaal gelijk: wat pieker ik NU al over 1 1/2 maand (en dat geldt ook voor Houten en Emma). Als je het per dag bekijkt, moet je niet alle piekers voor over 6 weken op je hals gaan halen. Groot gelijk Fleur, dat je ons daar even op wijst. Vandaag moet het lukken. En morgen is morgen, en kerst duurt nog een eeuwigheid!!!

Terug naar VANDAAG!!!

trouwens, net in een restaurant gelunched. Kregen we toe, bij de rekening, een ameretto van de zaak!! Jee, daar was ik even niet op voorbereid. Snel naar mijn man geschoven die m achterover heeft geslagen. Ik keek wel even jalours maar waar ligt de grens, als je daar dan toch aan mee gaat doen!!

succes en voor wie de klok om 15.00 uur gaat tikken: extra veel succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...