Spring naar bijdragen

Mogen en Willen


pietjepuk

Aanbevolen berichten

ik gooi maar weer eens een balletje op:

weer naar aanleiding van mijn leermeester Fleur en ook door Bino:

Ik dacht in termen van HELAAS kan ik niet sociaal drinken, en ik 'MAG' niet meer drinken. Fleur gaf aan dat zij wel MAG drinken, maar niet meer WIL drinken.
Bino geeft aan dat hij in sportverband af en toe gewoon WIL zeggen: geef mij maar een koffie in plaats van altijd meteen met het bier meedoen.
Zit hier soms het verschil? Als je iets niet of wel MAG van jezelf ga je uit van je zwakte, als je dit WIL ga je uit van je eigen sterkte en je eigen keuze.
Emma schreef eens dat zij bang is wat mensen met kerst zouden zeggen als je ineens niet drinkt. Ik weet, we moeten nog niet aan kerst denken maar ik heb dat ook: dan gaan ze wel heel raar opkijken, als de grootste zuipschuit ineens niet drinkt. Ik zat er al zelfs aan te denken om met kerst dan maar wel te drinken om van het gezeik af te zijn. Maar als je zegt: Ik WIL gewoon niet drinken, dan sta je voor jezelf sterker in je schoenen. Voelen jullie dit ook, dat het verschil in benadering klein lijkt maar groot is?

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja PP, helemaal gelijk. In woorden lijkt het niks (van mag naar wil, naar niet kunnen, niet willen) maar het maakt een wereld van verschil.

Wat sta je jezelf toe? Ik mag niet meer drinken want... of ik wil niet meer drinken want ik wil mezelf prettiger voelen. Als ik met m'n handjes in de gehaktmolen ga zitten dan doet dat pijn en dat wil ik mezelf niet aandoen. Dus doen we het niet. Maar dat heeft niks te maken met niet mogen. Ik mag dat best! Maar wil ik dat ook.
En soms is alcohol een soort gehaktmolen... of draaf ik weer tever door.

Maar goed, ben blij met de volgende discussie alhoewel ik de toegevoegde waarde van de vorige ook in begon te zien.

Zullen we een apart draadje starten over "wat levert alcohol mij op?" En dat diegene die dat gewoon niet willen weten, of even niet aankunnen dat gewoon negeren? Frank, Bino, Zonnebloem? Of zeggen we, neen, doe maar niet want dat hoort hier niet. En misschien helpt het de geheel onthouders ook wel om bij hun doel te blijven. Laat even horen.

Hoor jullie (maak me wel een beetje zorgen om Houten, heeft iemand iets van haar gehoord?)

groet Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Pietje Puk,

Daar zit idd een wezenlijk verschil.

Ik WIL gewoon in staat zijn niets drinken wanneer IK dat WIL, maar MAG ook best wel een glaasje nemen als ik daar behoefte toe voel. Ik MOET niet stoppen of minderen (vanwege wat dan ook) maar WIL minderen. En waar een wil is, is tenslotte ook een weg, niet waar!

En dat voorbeeld dat je geeft klopt precies; als ik bij de traditionele rondjes bier bij het voetbal oversla en vertel dat ik niets WIL, vragen ze me steevast of ik ziek ben of niet helemaal lekker? Het ahh joh, neem er toch één heb ik nu al zo vaak gehoord! Todat ik er zo schijtziek van werd dat ik ze duidelijk maakte : Rot nou toch op joh, ik WIL geen drank!

Nu vraagt men steeds of ik misschien iets anders wil als de kelken worden gevuld na de wedstrijd of training. Ik voel me dan ook geen loser omdat ik niet MAG drinken, maar een winnaar omdat ik niet WIL drinken. Vat je'm!

Bino

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Toni,

Eén felicitatie is al fijn!

heel veel sterkte met je moeder, lullig voor je, en extra moeilijk. (Je moeder zal het wel fijn vinden denk ik dat je zo goed bezig bent!)

wat ik me trouwens afvraag:

ik lees dus veel stukken van vroeger (vandaar dat ik iedereens oorspronkelijke doel zo weer eens tegenkwam) maar ik vraag me dus af waar de veelschrijvers:

Sweetling, Dreamer, Moi, de onvolprezen Opa 2 en Sita zijn gebleven.

Hebben jullie het zo in de greep dat jullie het forum niet meer nodig hebben (dat hoop ik eigenlijk heel erg voor jullie, maar dan zou je voor de nieuwelingen van dienst kunnen zijn), halen jullie geen inspiratie meer uit het forum, of zijn jullie de mist ingegaan en zien jullie het niet meer zitten (dat hoop ik natuurlijk NIET!!!).

Ik hoop het eerste,maar dan kan je als 'leermeester' gaan optreden. Zeker omdat al een paar keer is gemeld dat er angst is wat er gebeurt na de eerste euforische periode.

Houten, en hoe is het met jou?? en St Maarten, ik zie dat je nogal eens online bent. Schroom niet om je bij ons te voegen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal en PP in het bijzonder NOGMAALS VAN HARTE PROFICIAT. :musicnote::heart::light::sun:

Zoiets?

Maar ja (even brakerig doen hoor) je bent dus eigenlijk je eigen kado hè als de de baas wordt over de alcohol, dat is toch wat we allemaal willen? Daarom voor jou voor vandaag de bolletjestrui en géén champagne maar priklimo, okee?

Zet hem op de komende tijd hè !!!!!!! Ik doe met je mee hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...