Emma Geplaatst 15 december 2005 Rapport Share Geplaatst 15 december 2005 Ha allen,ja, het is wel een heen en weer van berichten, reacties, nieuwe items, nieuw draadje. Ik vind wel dat net als Toni je ook later kan en mag reageren op iets. Hoeft niet meteen.Is het misschien een idee om wat verschillende items te maken, dus verschillende "draadjes"? Eingelijk het zelfde idee als Houten ook heeft. Maar vinden we dat goed? En wie maakt ze aan? Ik wil dat wel doen als jullie het er allemaal mee eens zijn.Is misschien ook makkelijker voor de "instromers". Ik zie een Carolina die regematig ingelogd is en misschien best mee wil schrijven maar niet weet waar ze moet beginnen. Voor degene die nu een paar weken meeschrijven is het nog wel bij te benen maar als je er niet instapt ontgaat je de moed misschien om te starten.Ook draadje "voorstel" doen?Even reactie op bericht van Houten over onze opvoeding, niet enkel vanuit gezin maar ook de dingen die we meegekregen hebben vanuit de omgeving. Ik kan me daar erg in vinden. We zijn groot geworden in een tijd dat we zoveel mogelijkheden hadden en ook het calvinisme van "woekeren met je talenten". En als je dan ergens niet voldoet aan de eisen die aan je gesteld worden ga je toneelstukjes opvoeren, net doen alsof etc. etc. En dan in je eigen huis doe je je masker af en neemt nog een slokje.Na jaren denken, therapie etc. kom ik er achter dat dat bij mij toch wel een belangrijke reden is dat ik dat "gat" zo vaak voel. Ik voldoe niet in mijn eigen ogen. Het kan altijd beter! En misschien kan ik wel niet beter dan dit of wil ik het niet of wil ik een heel andere weg volgen. Maar na al die jaren meelopen is het moeilijk om bij mezelf na te gaan wat ik nou echt wil. Dat is ook weer zo iets als "niet eerlijk kunnen zijn" gewoon omdat je het na een tijdje niet meer weet. Ergens zij het luxe problemen en dat maakt dat ik me dan schuldig voel over m'n "gedoe". En zo zit je weer in het kringetje van schuld, schaamte, toneelstukje, slokje. Alle vier niet echt handig.Goed, we lezen elkaar weer.Groet Emma Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Piggelmee Geplaatst 15 december 2005 Rapport Share Geplaatst 15 december 2005 Hoi Allen, Lieve Emma, jij kan toch gewoon een draadje aanmaken als JIJ dat wilt, daar kan toch niemand bezwaar tegen hebben. Ik vind het in ieder geval een goed item: je opvoeding en hoe de drank daar ingekomen is.Ik dacht steeds dat het "gat" niet op mij van toepassing was, maar ik heb verdorie ook jaren een schuldgevoel t.o.v. mijn ouders gehad, omdat ik ze zoveel zorgen en narigheid heb bezorgd en deed na mijn drugsperiode alles om weer een "normaal" leven te gaan leiden en ze trots op mij te maken.En ook dat woekeren met talenten herken ik maar al te goed, want wie denkt er nog aan zijn eigen talenten als er van je verwacht wordt dat je werkt, geld verdient en een braaf en tevreden mens bent?Dus daar komen die 2 werelden om de hoek kijken: in het openbaar gedraag je je zoals van je wordt verwacht en alleen thuis mag je "jezelf" zijn en wie is dat dan???? Jaren en jaren van gepieker en geworstel -met een glas in de hand- om er achter te komen wie je bent! Daar wordt je niet echt gelukkig van.Goed gesproken Bino, helemaal mee eens! Het valt alleen niet mee om dat te zeggen, omdat ik nog altijd bang ben "niet aardig gevonden te worden" of mensen ermee verlies. Tja, de mensen die je dan verliest verdienen jou dan misschien niet, maar ik heb er toch moeite mee.Straks bijvoorbeeld komen er 10 mensen met kerst en mijn moeder belt mij dan op om te vragen of ik dit al gedaan heb en dat al gedaan heb, want zegt ze dan: "jij bent tenslotte de gastvrouw" en daar krijg ik het dan spaans benauwd van. Ik versta onder gastvrijheid dat vrienden en familie hier helemaal hartstikke welkom zijn en kunnen doen wat ze willen, pakken wat ze willen en zich thuisvoelen.Maar als hun welzijn alleen maar van mij afhangt en ik van 8 uur 's morgens tot middernacht in mijn beste pak "gastvrouwtje" moet spelen is voor mij de lol eraf!Dat doe ik al de hele zomer voor betalende gasten en ik zie dat als mijn werk en ik geniet ervan en doe speciale dingen en vind het heerlijk..... omdat IK het zo wil. Maar als het "moet" schiet ik in de stress!Er zit inderdaad maar 1 ding op en dat is: duidelijk zijn en voor jezelf opkomen, zeker nu. Het zal toch al niet makkelijk voor mij worden als de drank op tafel komt en ik ga dat denk ik ook gewoon maar zeggen!Nou, allemaal, fijne dag, plezier en wees jezelf (hoor háár!)piggelmee Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Thil Geplaatst 15 december 2005 Rapport Share Geplaatst 15 december 2005 Beste Allemaal,Allereerst StMaarten, Welkom hier en goed van je om meteen je verhaal hier te doen. Ik hoop dat je iets aan ons hebt.En ja, ik denk dat het voor iedereen anders is qua 'moeilijk'. Dat heeft mijns inziens te maken dat ieder mens nou eenmaal verschillend met problemen omgaat en dat geldt ook voor de psyche en het lichaam.Verder heeft de ene mens nou eenmaal meer ratio in zijn gedachtengang dan de ander en dan komen we weer uit bij het verschil tussen mannen en vrouwen.Kijk, ik ga een heel eind mee met Houten, PP, Piggelmee, Emma en nog een paar andere meiden hier.Ik begin ook altijd met mezelf de schuld te geven en me verantwoordelijk te voelen bij wat er misgaat in het leven van mijn dierbaren maar ik heb nu inmiddels wat meer levenservaring.Ik vraag me nu af, schiet ik hier iets mee op? Worden anderen er beter van en wordt ik er zelf beter van???.Het antwoord laat zich makkelijk raden, lijkt mij.Ik weet ook absoluut niet waaróm ik drink.Misschien omdat ik het associeer met het goede van het leven en je plezierig voelen.Zo is het eigenlijk een gewoonte geworden.Ik heb voor het eerst wijn gedronken op een vakantie in Frankrijk. Ik was toen 34 en sinds mijn 20ste getrouwd met een leuke man en we hadden samen drie prachtige kinderen.Ik moet zeggen dat ik door de jaren heen de smaak te pakken gekregen heb maar ik ben niet gaan drinken door narigheid !Ook geloof ik niet dat er in mijn leven een verband is tussen mijn 'pech' en mijn drankgebruik.Mijn eventuele 'pech' bestaat uit het feit dat mijn Lief overleed toen hij 41 was en één van mijn kinderen op zijn 19de de diagnose schizofrenie kreeg (een chronische psychiatrische stoornis waarbij je psychose's, wanen en hallucinaties krijgt waardoor het leven meer of minder ondraaglijk wordt.Ik heb van nature sterk de neiging om van alles de zonzijde te zien en daarom spreekt Frank z'n geweldadige dreigement en Bino z'n benadering mij erg aan.Verdomme jongens- meisjes ook, (excusez le mot),We hebben maar één leven. We krijgen geen herkansing.Pak je zelf bij je nekvel, schudt een paar keer met je kop en ga door of ga er voor.Dit even voor nu.Als ik meer tijd heb wil ik graag op nog een paar mailtjes reageren.Liefs,Mathilde Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 16 december 2005 Rapport Share Geplaatst 16 december 2005 Mijn posting hoort bij een ander draadje nl. de oorzaak dus daar ga ik heen, lieve kijkbuiskinderen. Ik zal daar mijn reactie geven. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Frank Geplaatst 17 december 2005 Rapport Share Geplaatst 17 december 2005 Hallo allemaal,Ik ben al blij als ik bij kan blijven met lezen ... Hele week zitten bikkelen, gewoon geen tijd om dingen te schrijven. Dat kost net iets teveel tijd, er zijn een aantal hele boeiende onderwerpen bij de kop. Allereerst even de stand van zaken ... het gaat redelijk, maar het experiment om mijn doelen vooraf (per avond) niet zo strak te stellen gaat moeizaam. De verleiding om dan meer te drinken is erg groot. Het stoppen na de start is voor mij nog absoluut geen automatisme.Wel merk ik dat ik een beetje moe begin te worden van het iedere keer bewust met drank bezig zijn. Ik wil gewoon kunnen drinken zonder de gedachte van wat moet of wat de doelstelling is.Het dubbele van alcohol wordt mij ook langzaam duidelijk, St Maarten geeft aan dat hij twee levens heeft. Hoe langer ik er mee bezig ben hoe sterker dat ik dit gevoel ook krijg. Oh ja, welkom nog St. Maarten. En het verhaal dat ook succes geen garantie is om geen probleem te krijgen met alcohol wordt maar weer eens duidelijk.Ik heb nog een heel aantal reacties die ik wil geven, maar even in vogelvlucht:Houten, ... woooow wat een verhalen, volhouden en blijf schrijven, ik blijf wel lezen. Je hebt nog een aantal punten opgebracht waar ik op ga reageren.Bino, goede maniet om het probleem bespreekbaar te maken ... ga ik wat mee doenMathilde, je gaat erg strak ...De rest, de groeten ...En nu weer aandacht voor de kids ... (Ja dat is weer de uitdaging voor vaders van deze tijd .... )G> Frank Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Emma Geplaatst 17 december 2005 Rapport Share Geplaatst 17 december 2005 Ha allen,in het kader van contact houden even een krabbeltje. De laatste dagen ging het niet zoals ik van plan was. Jammer maar geen drama. Maar ik vind mezelf dan toch weer minder aardig. Maar goed, vandaag de dag van introspectie en morgen kunnen we er weer tegenaan. Maar toch elke keer weer, bij dat 2e glas vraag ik me af waarom ik deze heerlijkheid mezelf wil ontzeggen. Om dan de volgende dag te bedenken dat nuchter zijn ook oke is. Ik ga lekker vroeg naar bed. Het wilde zaterdagavond leven van de happy single zullen we maar zeggen.Hou jullie haaks en tot horens,Groetjes Emma Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Piggelmee Geplaatst 17 december 2005 Rapport Share Geplaatst 17 december 2005 Goedenavond allen,Het volgende bericht hoort denk ik wel op dit draadje thuis.Piggelmee is 3 weken + 1 dag in alle droogte doorgekomen en voelt zich prima!Nergens last van, ook niet meer tijdens het "borreluur". Schrok vanavond even toen ik zag dat het alcoholvrije citroenbiertje dat ik dronk, toch nog minder dan 1% alcohol bevat, dus misschien wel 0,99999Heb 'm meteen weggekieperd (Niet lachen hoor!).Ben blij met de rust, de regelmaat en het feit dat ik véél meer doe op 1 dag. Ik kan weer afspraken maken zonder te vrezen dat ik ze vanwege een kater niet kan nakomen. Heb de laatste 3 weken veel mensen gezien, bijzondere ontmoetingen gehad, etentjes gehad en ik kan heel gezellig zijn zonder alcohol. Als ik me 's niet zo goed voel, om wat voor reden dan ook, dan is dat maar zo en als het kan trek ik me terug en zo niet zit ik m'n tijd uit en heb daar vrede mee.Het is dan niet het groots en meeslepend leven wat ik altijd voor ogen heb gehad, maar dat had ik met alcohol toch ook niet, wel meeslepend, maar echt groots was het niet en wat niet is kan nog komen!Ik hoop dat jullie je ook allemaal lekker voelen (ben even helemaal de draad kwijt wie wat nou geschreven heeft, maar ik heb de indruk dat we allemaal wel lekker gaan? Zo niet, zien we dat hier wel verschijnen). Welterusten en à demain!Piggelmee Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Emma Geplaatst 18 december 2005 Rapport Share Geplaatst 18 december 2005 Ha Piggelmee,gefiliciteerd! Ik vind dit heel fijn om te lezen. Jee, wat kan er veel veranderen in 3 weken. Toen je voor het eerst schreef klonk je zo verdrietig en paniekerig. En nu de rust zelve lijkt wel.Nee, er komen geen gevulde koeken uit de hemel als je stopt met drinken maar ook geen kikkers of dode visjes meer. Het is allemaal wat "overzichtelijker". Echt fijn om te horen.Ga zo door en tot schrijfs.liefs Emma Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleur Geplaatst 18 december 2005 Rapport Share Geplaatst 18 december 2005 Hoi Piggelmee,Gefeliciteerd met dit resultaat. Je hebt het toch maar mooi zelf gedaan en daar mag je trots op zijn. Fijn om te horen, dat je je zo goed voelt. Dan weet je waar je het voor doet. Houden zo, en we gaan er weer voor!Groetjes, Fleur Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pietjepuk Geplaatst 18 december 2005 Auteur Rapport Share Geplaatst 18 december 2005 nou, toch ook nog even reactie op dit 'mooie' draadje:Frank en Bino: waar blijft jullie draadje over jullie positivisme??? Deze veelbelovende zin: Krijg GVD nu allemaal de vette kolere met je hele bende!!!!!! Degene die me wil hebben, neemt me maar zoals ik ben! En zonder daar hun voordeel mee te willen doen. Zo niet en op zoek naar iets anders........ DAN ROT JE MAAR LEKKER OP!!!!!!!!!!! (citaat Bino)vind ik al een lekker beginnetje. Kijk, daar heb ik wat aan!! Trouwens, ik zie jullie steeds meer als de ideale schoonzoons (of mannen...) zoals jullie zo lief over jullie kleintjes schrijven!! mmmm!Emma en Houten, nee, ik ga niet meehelpen de boel te stroomlijnen en Emma, ik raad je aan het ook niet te doen. Krijg je dat verantwoordelijkheidsgevoel weer!! Heerlijk toch, schrijven waar we zin in hebben. Waarom moet er structuur in komen. Iedereen heeft toch verschillende behoeftes. Ik vind het wel goed zo. Straks moeten we wachten tot we aan de beurt zijn voor we gaan schrijven. Lekker zo laten, wat je hier komt doen is input halen en leveren, de verantwoordelijkheid voor een 'mooi forum'? genoeg VERANTWOORDELIJKHEDEN in het leven!!! Dat verantwoordelijkheidsgevoel, moet je juist los proberen te laten, volgens mij één van de problemen!Toni, eigenlijk in vervolg hierop: ik denk juist dat het goed is om sommige zaken te laten bezinken. Dat bedoel ik ook met te weinig rust nemen. Zulke belangrijke zaken worden geschreven en we razen maar door. Graag Toni, als jij na nadenken goede zaken kan toevoegen, is dat juist onwijs fijn!!En dan kom ik erop: ik heb ook nagedacht: die botsing tussen onze ouders en ons, dat kán het niet zijn. Dan zou toch iedereen van onze leeftijd alchoholist zijn. Blijkbaar hebben wij dan iets waardoor we er veel gevoeliger voor zijn. En dát zouden we kwijt moeten. Dan helpt het voor jezelf uitspreken van die zin van Bino wel heel erg, aangevuld met 'ik móet helemaal niets' en 'lekker belangrijk allemaal' als je zit te piekeren.En Piggelmee, je kan toch moeilijk OOK NOG verantwoordelijk worden gehouden voor het geluk van je gasten. Die opmerking van je moeder, ja, ik ken m maar al te goed hoor, maar die VERANTWOORDELIJKHEID gaat toch inderdaad echt te ver. daar kan je als mens niet aan voldoen, hoe goed je maaltijd ook is en hoe onderhoudend je ook bent. Houten, ik weet niet waar je prijsvraag deze week blijft maar wat mij betreft blijft de gele bolletjestrui nog een week bij Mathilde. haar kerst truc vond ik zo goed, en zo'n teken dat ze er écht voor gaat dat ik wéér op Mathilde stem. Overigens, na het eerste enthousiaste nieuws van St Maarten nooit meer wat vernomen. Alles goed met je?Fleur, Kika, Blackdog, dreamer en onze nieuwe Gerda, ook alles goed?Ik heb het gevoel dat ik maanden ben weggeweest maar het was maar 4 dagen! houten, als je straks een week weg bent kun je het wel schudden!! valt noooit meer bij te lezen, dat verzeker ik je Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pietjepuk Geplaatst 19 december 2005 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 december 2005 beste St MaartenIn het draadje "Medicatie ter ondersteuning van de therapie", en in andere verhalen staat e.e.a. over Campral.Houten is er net mee gestopt, Mathilde heeft het ook gebruikt maar is ook gestopt, Fleur ook geloof ik, kortom, je kan hier veel informatie over het spul krijgen (of ben ik in de war met Refusal, een ander veel genoemd spulletje?). Trouwens, moet je ook maar eens googelen. Daar staat ook e.e.a. over Campral (ik had er nog nooit van gehoord maar heb het ook opgezocht).Goed hoor, dat je het thuis verteld hebt. Dat is gewoon een teken dat je het inmiddels zelf heel serieus neemt. Als je het niet thuis hebt verteld, kun je het probleem nog wegwuiven. Nu deel je het. Bij mij was dat ook een ommekeer. Ineens was het iets waar over gepraat werd. Ik kon het zelf ook serieuzer nemen op die manier.Fijn dat je vrouw niet verbaasd was. Dit klinkt alsof ze verder ook niet 'in shock' reageerde. Een heel belangrijke stap voor je. Gefeliciteerd dat je m genomen hebt. En behalve je vrouw heb je inderdaad ons om je te steunen als dat nodig is! We zullen er voor je zijn! Dat zul je snel merken.En mijn ervaring is: als je stopt met roken (wat mij een paar jaar geleden gelukt is), krijg je lof alom. Maar vertellen dat je gestopt bent met drinken, is een heel ander verhaal. Een heel groot taboe! Heel idioot eigenlijk en onverklaarbaar dat er zo'n verschil is tussen roken en drinken qua sociale impact!Veel succes en join the club!ps zelfs je gestolen laptop is een bekend probleem hier. Houten heeft dit vorige week ook meegemaakt!pps zie ook draadje over komende feestdagen! hier staat hoe je collega lotgenoten hiermee omgaan. best nuttig ook! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pietjepuk Geplaatst 20 december 2005 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 december 2005 St Maarten,je schrijft:'Volgens mij is, als ik er over nadenk, het alcoholisme probleem bij hoogopgeleiden en welvarenden veel groter dan velen denken. Ze gaan nooit de grens over naar laveloos. Het blijft netjes en sociaal maar ondertussen drinken ze (was we) minimal twee flessen wijn leeg'Ik denk dat je nog geen goed beeld hebt van je huidige anonieme virtuele vrienden. Niet dat ik denk dat het erg veel verschil maakt, ik denk dat het zelfs niet belangrijk is in het kader van ons probleem, maar een groot deel van ons is universitair opgeleid. Ik weet inmiddels zelfs dat ik zelf met één van onze maatjes uit hetzelfde jaar en dezelfde stad ben qua studie. Dus, nogmaals, het maakt niets uit, maar het lijkt of je denkt dat jij in een heel andere situatie zit dan de meesten op het forum en ik denk dat jij je daar zwaar in vergist!Zowel qua plek op de maatschappelijke ladder als qua welvarendheid heb je hier heel waarschijnlijk maatjes! Lees maar eens goed tussen de regels door.En dan de opmerking: dat hoogopgeleiden nooit over de grens gaan. Nou lieve St Maarten, ik ken er een.................!groetjespp Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Emma Geplaatst 20 december 2005 Rapport Share Geplaatst 20 december 2005 Ha PP en St Maarten,ik kreeg eigenlijk het idee bij StM z'n bericht dat hij zich door het lezen op het dit forum, nu pas bewust is dat het alcohol probleem ook bij hoger opgeleide voorkomt en mensen die de maatschappelijke ladder aardig hebben beklommen.Maar goed, interpretatie verschil misschien.Als ik even naar mijn "proces en inhoud" kijk is het me toch wel een gedoe hoor. Door al dit lezen en schrijven kom ik steeds meer tot de ontdekking dat alcohol een goedje is dat een ontzettende invloed heeft op je doen en handelen. Maar ik kom ook steeds meer tot de ontdekking van het hoe en waarom van het drinken. Voor sommige op dit forum maakt het ze niet uit van waarom ze drinken en zijn blij dat ze dat nu niet doen. (dus niet teveel gegraaf in het verleden). En dat is goed maar voor sommige komt er veel meer los. En dat is ook oke. Maar ik heb het er soms best moeilijk mee. Je tip uit het vorige draadje is iets wat ik ook steeds meer begin toe te passen, zo vroeg mogelijk boodschappen doen. Het liefst met een slaperig hoofd en dan wel een lijstje dat de vorige dag is opgesteld (anders vergeet ik de helft). En voor nood heb ik altijd wat in de vriezer als ik vind dat ik het echt niet aankan om te verleidingen van de super te weerstaan.En wat vaker nee zeggen. Is soms niet aardig maar ik denk dan maar dat zij er 's nachts ook niet bij zijn als ik teveel gedronken heb en bang ben en de volgende dag ziek van de alcohol.Over het taboe op overmatig drinken; ik pak het toch een beetje aan zoals mensen die willen stoppen of gestopt zijn met roken. Niet dat ik nou overal er over begin maar bij vrienden en kennissen (zeker als ze het stoppen met roken hebben gehad) praat ik er wel over. En veel hebben hetzelfde idee, dus dat het best wat minder zou mogen en soms ook ontstaan er gesprekken van het hoe en waarom teveel drinken. Het is best lastig omdat het gauw heel persoonlijk wordt maar ik probeer het zo luchtig mogelijk te houden en het gaat wel. Het gaat er ook om hoe groot voor jezelf het taboe is. Al zeg je maar heel luchtig, "ik ben gestopt met drinken en dat vind ik eigenlijk best moeilijk. en ik mis het". Je hoeft niet uit te diepen het hoe en waarom.Net als al die discussies over dieeten! Mijn hemel en dan hebben we het wel over de "craving" na acht uur 's avonds van chocolade etc. Geen probleem toch?Maar goed, ik ga weer voor m'n droge dag. Hou me maar even rustig, niet teveel gepraat, beetje sporten doet het hoofd en lijf wel goed denk ik.tot schrijfs,liefs Emma Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleur Geplaatst 20 december 2005 Rapport Share Geplaatst 20 december 2005 Hallo St. Maarten en natuurlijk de anderen,Om te beginnen: St. Maarten, fijn, dat je je vrouw verteld hebt hoe het zit; en je ziet, viel wel mee. Is mijn ervaring ook.En dat milieu-verschil: ach, alcoholproblemen zijn er altijd in alle lagen van de bevolking al geweest. Vroeger al en nu nog. Volgens mij maakt het niet uit. En om maar met de deur in huis te vallen: ik ga me daar niet druk om maken. En St. Maarten, doe dat ook maar niet. Want jij hebt nu genoeg aan jezelf. Want anderen moeten zelf ontdekken, dat ze een probleem hebben. Zolang ze dat niet onderkennen, kun jij er niets mee. En dat hoeft ook niet. Wij zitten hier op dit forum omdat we een gezamenlijk probleem hebben. En iedereen probeert er wat aan te doen. En of je nou bankdirecteur, kassamedewerker of hoogleraar bent, het zal mij worst wezen.Groetjes, Fleur Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleur Geplaatst 20 december 2005 Rapport Share Geplaatst 20 december 2005 Hoi Emma,Ik lees, dat je het liefst zo vroeg mogelijk boodschappen doet. Ik vind het grappig, hoe iedereen dat weer anders ervaart! Ik stel het juist uit tot de middag. En ik loop altijd langs de wijnschappen, om mezelf een kick te geven! Ik stond gisteren in een rij bij de kassa en vóór me stond een vrouw met drie kratten bier. Ik keek eens goed naar haar en ik wist...... dat rode opgezwollen hoofd..... Nee, Fleur hoeft niet meer. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Piggelmee Geplaatst 20 december 2005 Rapport Share Geplaatst 20 december 2005 St. MaartenQuote van PP:"En dan de opmerking: dat hoogopgeleiden nooit over de grens gaan. Nou lieve St Maarten, ik ken er een.................!" Twee dus...........................!Piggelmee Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten