Spring naar bijdragen

Bad habbits die hard ...


Frank

Aanbevolen berichten

bad habbits die hard ...

eigenlijk is dit wel mijn les van de afgelopen week ...

ik wil minder ..
maar ik wil wel hetzelfde ...

maar dan toch anders ...

het breken met de gewoonte is het gevecht, mijn gevecht ...

en fleur, ik ga mijn doelen niet bijstellen ... moet hooguit de route aanpassen

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frank,

goed item, je hebt gelijk, erg moeilijk om je gewoontes te veranderen

toch heb ik het gevoel dat ik de oplossing nu heb voor mezelf.

ten eerste door Fleurs opmerking dat het *** je eigen WIL is om te veranderen, dus vanuit je eigen sterkte deze beslissing genomen in plaats van me zielig te vinden helpt me.

Waar ik in eerdere pogingen altijd het gevoel had mijn adem in te houden en ging kijken hoe lang het duurde voor ik weer naar lucht moest happen (lees zuipen) zie ik dat door bovenstaande reden anders.

Sinds kort is daar nog een heel belangrijke eye opener bijgekomen. Zowel Tactus als StMaarten hebben me op dat spoor gezet.

StMaartens formule:

gebeurtenis + gedachte = gevoel + gedrag

Ik ben nu minder hard bezig mijn gedrag te veranderen (niet drinken) en eigenlijk veel harder bezig me te concentreren op andere gedachten. Ik probeer dat doemdenken heel bewust te verbannen en mijn schouders op te halen over zaken waar ik me vroeger heel kwaad over zou maken.
Verder probeer ik de gebeurtenissen wat te wijzigen. Door het kerstdiner naar de lunch te verplaatsen bijvoorbeeld. Dus ik ben vóór het = teken bezig waardoor de gewoontehandelingen van ná het = teken ook verward raken.

Begrijp je wat ik bedoel. Ik was daar al mee bezig maar door het relaas van StMaarten begreep ik wat ik aan het doen was. En ik denk dat die verwarring voor mezelf scheppen door mijn gebeurtenissen en gedachten bewust te veranderen het gevoel en gedrag wat minder uit gewoonte voortkomt. Ik doorbreek de spiraal nu op een eerder moment dan het moment dat ik een fles open zou trekken.

Welliswaar is voor mij nu de gewoonte van de manier van denken doorbreken de moeilijkheid maar dan heb je nog een vangnet naar het moment van drinken. Er zit dus een sluis tussen, als het niet lukt mijn gedachten te veranderen, wil dat nog altijd niet zeggen dat ik ga drinken. Als je niets aan je gebeurtenissen en gedachten doet maar ná het = teken aan de slag gaat ga je veel eerder voor de bijl

Een nogal theoretisch relaas geworden maar dit is voor mij wat ik geleerd heb de afgelopen weken.

ps we zijn er bijna een 24 uurs bedrijf van aan het maken hier, we hebben inmiddels een nachtploeg en een vroege ochtend ploeg!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja jammer toch dat oude gewoontes en vooral de slechte zo lastig uit te bannen zijn. En daarvoor nieuwe gewoontes aanleren is ook niet makkelijk. Maar we gaan door.

Hoe ja je dat doen Frank, de route bijstellen? Ben daar wel benieuwd naar.

Ladies en gents, maak er weer een mooie droge dag van. De zon doet hier al aardig mee en het is geheel wit van de vorst. Mooi toch. Ik ga maar eens een flinke stap maken vandaag. (nieuwe gewoonte?)

Groetjes Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Frank

bad habbits die hard ...




eigenlijk is dit wel mijn les van de afgelopen week ...




ik wil minder ..


maar ik wil wel hetzelfde ...




maar dan toch anders ...




het breken met de gewoonte is het gevecht, mijn gevecht ...




en fleur, ik ga mijn doelen niet bijstellen ... moet hooguit de route aanpassen




G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Frank

bad habbits die hard ...




eigenlijk is dit wel mijn les van de afgelopen week ...




ik wil minder ..


maar ik wil wel hetzelfde ...




maar dan toch anders ...




het breken met de gewoonte is het gevecht, mijn gevecht ...




en fleur, ik ga mijn doelen niet bijstellen ... moet hooguit de route aanpassen




G> Frank



Als ik heel eerlijk ben, snap ik hier niet veel van! Je wilt minder, hetzelfde, maar toch anders.
Geen doelen bijstellen, maar de route aanpassen.
Breken met de gewoonte.
Eigenlijk kan ik tussen de regels maar één ding lezen: je hebt de feestdagen niet doorgebracht zoals je wilde, qua drank dan.
Het is een gevecht. Jouw eigen gevecht.
Ik denk, dat jij de strijd met jezelf niet aan wil gaan. Zit jij jezelf niet voor de gek te houden? Of: ben je wel toe aan het doel wat je stelde? Ik kan hier maar één conclusie aan verbinden: je bent op dit moment op de verkeerde route. Neem dan de simpelste korte weg: stoppen. Ga die strijd niet meer aan, ga niet vechten, maar neem een beslissing. Dat brengt rust. Je bent nu aan het zwalken.
Ik neem aan, dat je het hier niet mee eens bent. Ik begeef me op glad ijs. Maar daar zijn we hier voor, om onze mening te geven. Ik zie het zo: je hebt een probleem en je wilt het oplossen. De oplossing, die je bedacht hebt, werkt niet, dus moet je een andere oplossing bedenken. Zie mijn idee.

Groetjes, Fleur


Dat quoten heb ik nog nooit gedaan, zie mijn geklungel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Fleur,
ik vind je vaak wat streng maar je hebt wel gelijk. Ik heb het hier over mezelf hoor, niet over Frank. Het blijft een beetje hinken op twee benen, teveel tijd nodig hebben om over drank na te denken. En eigenlijk is het veel simpeler om het niet te doen hoef je er ook niet over na te denken. We willen wel normaal met drank om kunnen gaan maar het lukt toch vaak niet. Het blijft m'n "little helper" om de dag een beetje leuk te maken.

Maar goed, ik ga mezelf ook maar eens voorhouden dat ik wel MAG drinken maar niet WIL drinken. Jammer genoeg is het nu nog vaak wel willen.

In januari hak ik de knoop maar door en stop ermee voor een langere poos. Ga ik ook m'n droge dagen tellen. En ja, we zullen het dan druk krijgen op het forum met mensen die hetzelfde willen.

groetje Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, misschien komt het streng over, maar ik ga voor: eerlijk. Ook en vooral naar Frank.
Groetjes, Fleur.

Ik zag, dat het bericht van Pietjepuk is aangepast door onze moderator.
Ook hier snap ik niet veel van. Ik ga eerst een frisse neus halen, de vrieskou in. Ik moet even een luchtje scheppen.
Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Frank,

ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt (geloof ik). Minderen maar toch gewoon drinken, zelfs af en toe een keertje lekker doorzakken! In ieder geval niet altijd bezig zijn met 'het'. Controle kunnen hanteren wanneer je dat wenst te gebruiken, dat is het! Als je voor jezelf een manier kunt vinden om die controle te vinden ben je al een eind op weg.

Ik zelf merk dat ik, ondanks mijn uitglijders nu en dan, die controle nu toch wel heb gevonden. Ik hoef er niet bij te zeggen voorlopig want ik kan nu stoppen, en er ook niet eens aan beginnen, wanneer ik dat WIL. Ik ben in een fase beland waarin ik de 'gewoonte' continue naast mijn zin of verlangen leg en ik doorgrond die sitiuaties steeds beter. Als je goed leert omgaan met het Pavlov principe kun je die 'gewoonte' vrij makkelijk doorbreken is mijn ervaring. Dat kost de ene keer wel wat meer moeite dan de andere maar het hoeft geen groot obstakel te zijn. Mijn consumptie is van dik 50 eenheden in de week terug naar -vrij frequent- onder de 20 en daar zitten ook dagen bij zonder een druppel bij.

Dat was mijn doelstelling tot op heden en dat is me eigenlijk toch nog vrij eenvoudig gelukt. Als ik met deze doelen niet meer tevreden ben zal ik ze weer bijstellen. Zo ga ik stap voor stap op weg naar een alcoholgebruik dat mij bevalt en (gezondheidstechnisch gezien) verantwoord is.

Blijf in jezelf en je eigen manier geloven.

Groet
Bino

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier het laatste bericht over de (ooit zo genoemde) Houtense Zwabberdoelen:

Ik ben niet de enige. Het is moeilijk om als je onder in de soeppan zit, te zien of er boven nog ballen drijven (...).
Dus zul je er eerste he-le-maal uit moeten en dan helemaal opnieuw beginnen. Bien, hoe aardig ik je ook vind, en hoe mooi je ook kan dichten, ik schrik toch nog van van 20 eenheden per week en af en toe een dagje niets. Ik kom dan gemiddeld uit (maar misschien hebben jullie meer dagen in de week) uit op 3 per dag, een dagje niets, dus een ander dagje 6?

Fleur: weer de complimenten voor je standvastigheid van jezelf, je goede raad en adviezen. En streng zijn mag: daar moeten we maar tegen kunnen. En je doet het niet zonder reden en bent bedachtzaam wat je schrijft. Hulde, hulde aan Fleur. U kunt uw punnik-bestelling aan Houten doorgeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Houten,

allereerst gefeliciteerd met de 60 dagen, keep on going.

Ik stel het wat gechargeerd, maar had al aangegeven dat het mijn doelstelling was om niet meer buitenshuis te drinken en tot max. 4 dagen wel iets drinken en dan max. 4 glazen te komen; dat is dus 16 eenheden per week maximaal.

Welnu, iedereen heeft soms zo zijn problemen met het behalen van de targets, dus dan ga je wel eens de mist in. Vandaar die 20 die ik neer schrijf. Voor mij is dat na 25 jaar 'overal gewoon consumeren zonder nadenken' een hele stap terug en een opstap naar meer, wat dus minder en verantwoord alcoholgebruik betekent. Wekenlang heb ik de doelstelling vrij eenvoudig wel behaald, echter met de feestdagen is het a: moeilijker en b: wat mij betreft toegestaan iets uit de band te springen.

Geen enkele moeite mee, er dat is misschinen iets waarom ik Frank wat makkelijker begrijp dan sommigen van jullie. Wij delen dezelfde problematiek, en die is geheel anders dan bij velen van jullie.
Dat vraagt dus ook een andere aanpak.

Groet
Bino

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bino,
Ik begrijp Frank's gedrag gerust wel, hoor. Zo ben ik jarenlang met mijn probleem omgegaan. Het moet me toch van het hart, dat jij net doet of wij er allemaal niets van snappen. Niets is minder waar. Alleen de remmen werken bij jou anders dan bij Frank. En ik geef eerlijk mijn mening. En als Frank nog niet goed gecontroleerd kan drinken, is dat voor mij een reden om hem op de goede weg te helpen. Wat moet ik anders?
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Fleur,

Als je stelt dat ik net doe alsof jullie er niets van snappen dan heb je mijn vorige postings nooit of niet goed gelezen. Maar goed, dat terzijde.

Je stelt dat het voor Frank tijd is te kiezen voor de simpelste oplossing; stoppen! Maar waarom denk je dat dat voor hem de simpelste oplossing is. Omdat dat bij jezelf het makkelijkste was? Te makkelijk geredeneerd, vind ik.

Daarbij; Frank heeft altijd aangegeven zich (nog) geen exacte doelen te willen stellen omdat hij niet altijd met de problematiek bezig wil zijn en dus soms gewoon eens lekker moet kunnen doorzakken als hij dat wil. Daarnaast heeft hij echter al wel diverse malen aangegeven dat het hem ook geen moeite heeft gekost een paar dagen helemaal niets te drinken, en dat meerdere keren. Nou, dat zie ik dus al een opstap om tot een gereguleerd alcoholgebruik te komen, waarin controle binnen handbereik is.
Ik zou niet weten waarom dat niet binnen zíjn bereik ligt. Soms moet een mens eerst een stap terug doen om er vervolgens twee vooruit te kunnen zetten.

Ik heb wel duidelijke doelstellingen geformuleerd, en nee soms haal ook ik die niet! Moet ik nu ook direct meteen helemaal stoppen? Durf ik nu ook de strijd met mezelf niet aan? Of mag ik eerst kijken naar wat ik reeds bereikt hebt en dan mijn weg naar nog beter vervolgen?

Zoals ik al zo vaak gesteld heb; ik heb er 25 jaar over gedaan een probleem te creëren, mag ik er dan ook tijd voor uittrekken om het op te lossen.

Groet
Bino

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik heb helemaal een goed gevoel over de afgelopen periode, het is voor mij een belangrijke constatering dat het erg makkelijk is om terug te vallen op de oude gewoontes. De evaluatie van het jaar 2005 kan mij alleen maar tevreden stellen. Zeker de laatste drie maanden hebben mij veel nieuwe inzichten opgeleverd, en ik ben ervan overtuigd dat ik de juiste stappen zet om op een verstandige manier om te gaan met de alcohol.

Fleur, tja, en ik ben niet gestopt omdat ik een accuut probleem heb, maar omdat er iets knaagde over het gebruik van de hoeveelheid alcohol. Daar moet wat aan gebeuren ... maar tegelijkertijd constateer ik nu dat een aantal zaken voor mij sterk aan alcohol gekoppeld zijn. Alcohol heeft voor mij nooit een 'echt' probleem opgeleverd in de zin dat ik vervelend wordt, gekke dingen doe, zaken vergeet ... niets van dat alles ...
De afgelopen week, de laatste dagen van het jaar, de kerst ... drank is altijd vriend geweest in deze periode, het jaar evalueren, vooruitblikken en de chill-out van het afgelopen jaar ...

Voor mij is gebruik van alcohol heel sterk gekoppeld aan de aanwezigheid van anderen, aanwezigheid van anderen vind ik belangrijk. En ik heb de afgelopen periode dan ook toegegeven om meer te drinken dan dat ik me zou hebben willen bereiken. Ik wil minder, maar toch hetzelfde ... maar de koppeling is nog te direct.

Ik weet van te voren dat het niet reeel is concrete doelstellingen voor deze periode te formuleren ... dat heb ik dus ook niet gedaan ... heb ik ook geen reden om te vinden dat ik zwak ben. De evaluatie leidt tot filosofische bespiegelingen ... die leiden tot jouw strenge woorden (klasse!)... ik vind dat het goed gaat ... laten we over drie maanden weer de balans opmaken.

PietjePuk, ja ik ga helemaal mee in het verhaal van Diekstra ... dat plaatst het een en ander weer in een te hanteren context. Ik vind je beschrijving van "het gevoel dat van je adem inhouden tot je weer los gaat" pakkend. Het punt is namelijk dat je je adem namelijk niet altijd in kunt houden, en als dat wel lukt heb je ook geen drankprobleem meer :)

Bino,
Ja, wij zitten helemaal op dezelfde lijn. Mooi je hebt zelfs al een heel aantal van mijn antwoorden gegeven. Dank hiervoor ... Ik heb de meest vervelende momenten onder controle, het automatische biertje of 2 a 3 bij thuiskomst. De fles wijn bij het koken ... Die zwakke plekken zijn weg ... en die andere momenten ...

Jongens en meiden ik heb de afgelopen week een super-week gehad ... ja met alcohol (eigenlijk zoals voorzien) ... Niets gaat dit voor mij bederven, en zeker niet het schuldgevoel ...

De batterij is opgeladen voor 2006 en ik weet zeker dat ik het aankomende jaar het alcohol gebruik voor mijzelf op een acceptabel niveau krijg ...

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...