Spring naar bijdragen

Vrouwelijk alcoholisme


Julia

Aanbevolen berichten

Hallo, 101 aangemelde forumbezoekers,
Eerst mijn verhaal. Ik ben 31, vrouw en al 4 jaar alcoholist. Vroeger was ik een z.g.n. sociale drinker: wel iedere dag, maar het bleef bij 3-4 biertjes. Sinds 2001 heb ik geen remmen meer. Een half krat bier of twee flessen wijn waren mijn normale dagelijkse dosis. De horror van deze laatste vier jaren is niet in één bericht te beschrijven. Totdat ik op een gegeven middag wakker werd en dacht: het kan zo niet langer. Ik ben 28 dagen geleden gestopt en ik hoop dat het voorgoed is. Wat mij toen enorm heeft geholpen was het lezen van een forum van de alcoholisten. Niet dit forum; hier ben ik nieuw. Het was een buitenlands forum. Ik merk daar op dat mensen, net als ik, die al een tijdje sober zijn, graag bij elkaar komen. Ik zou het ook leuk vinden om iemand te leren kennen, die door dezelfde hel is gegaan. Misschien een AA-groep samen bezoeken? Misschien wil je, net als ik, binnenkort zwanger worden? Ik woon in Utrecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Julia,
Welkom hier. 28 dagen geleden gestop, dat is een hele prestatie en een grote stap. Je schrijft over de horror van je jaren drinken. Ik denk dat dit voor iedereen op dit forum wel geldt. Lees als je tijd hebt maar eens een paar berichten door. Ieder heeft zijn eigen verhaal, maar wat ons hier bindt is onze verkeerde omgang met drank, en hopelijk heb je daar wat aan.
Ben je uit je zelf gestopt, ik bedoel heb je hulp gehad van je huisarts of een andere hulpinstelling, medicijnen e.d.
Suc6,
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een lange weg afgelegd naar het stoppen met drinken. Duizenden beloften aan mijzelf en mijn omgeving gedaan dat ik zou minderen of stoppen. Ik heb mijzelf lange tijd voor een gek gehouden denkend dat ik mijn drinken kon controleren. Maar na de eerste twee flesjes bier of glazen wijn verdwijnen je beloften, je angsten en je gevoel van realiteit als de sneeuw voor de zon. Jouw remmen zijn weg, je drinkt je weer suf en de volgende ochtend zit je weer in de vicieuze cirkel. Angst, schaamte en pijn.
Ongeveer een jaar geleden was mijn vriend zo ongerust dat hij mij naar onze huisarts meenam. Ik stemde toen mee om hulp van Geestenzorg in te schakelen. Drie maanden van lange gesprekken met een psychologe die erachter probeerde te komen waarom ik dronk. Het heeft mij niet geholpen.
Ik heb vele boeken, wetenschappelijke artikelen en websites over deze ziekte gelezen. Vele klinieken on-line bezocht hopend dat ik iets zou vinden wat mij zou raken. Tevergeefs. Totdat ik 29 dagen geleden een buitenlands forum heb gevonden waar mijn lotgenoten hun problemen met de wereld deelden. Ik heb er wat berichten achtergelaten en werd erg warm ontvangen. Zo ben ik gestopt. Cold turkey. Geen medicijnen, geen andere bewustzijnveranderende middelen, alleen door de steun van mensen die net zo ziek waren als ik. De eerste twee weken waren ontzettend moeilijk. Ik was soms erg geïrriteerd, kwaad, gefrustreerd of gewoon zielig. Heel vaak op het punt gestaan om naar een fles te grijpen om mijzelf uit dit lijden te verlossen. En steeds weer de mantra herhalen: 'Niet vandaag en niet het eerste glas. Ik zie wat ik morgen doe, misschien word ik morgen dronken maar niet vandaag.'
Ik wil niet zeggen dat iedereen het zo moet doen, maar voor mij heeft deze harde aanpak wel gewerkt.
Voor iedereen die probeert te stoppen heb ik een boodschap. Probeer een paar weken vol te houden. De eerste weken zijn erg moeilijk. Je zult last hebben van ontwenningsverschijnselen, je zult niet weten hoe je je tijd moet vullen of met je vrienden omgaan. Maar als je eenmaal over de streep van deze eerste weken bent, gaat je kijk op de wereld en jezelf drastisch veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik was de eerste keer ook ontzettend trots dat het me lukt, drie jaar geleden B) maar toen ik daarna weer ben begonnen voelde ik me nog rotter en nog meer schuldgevoel.
Ik ben bij de zwangerschap van mijn kids keurig gestopt met roken en drinken (een heel klein beetje soms) het roken kan ik moeiteloos laten, maar het drinken wordt af en toe té gek (meer dan een liter wijn per dag met zware medicijnen is hopeloos, ik vind mezelf dan in coma op de bank terug).

Ik MOET dus stoppen en wel helemaal maar ik ben bang dat ik het weer niet volhoud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Tja, zoals het zo vaak gaat, Julia zal wel weer zijn bezweken........
Waarom is iedereen hier trouwens zo vrolijk en opbeurend ???
En waar zijn de emoticons eigenlijk?
Ik was hier een van de eersten trouwens (zie eerste topic) maar toen er geen enkele reactie kwam ben ik afgehaakt, leuk om te zien dat er nu in ieder geval wel enige beweging in zit, alhoewel ik al die positiviteit eromheen nog niet echt kan onderschrijven, m'n gebruikersnaam komt plotseling niet meer overeen met m'n wachtwoord (zal wel te lang zijn geleden ofzo) en er is op dit moment 1 gebruiker hier (letterlijk blijkbaar) en dat ben ik dus, waar zijn mijn mede-alcoholisten, of is dit alleen een forum voor mensen die ermee zijn gestopt???
Doei.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Julia, of is het Moon?
Geen enkele reactie? Die waren er wel, zo te lezen. Maar als jij er niet op reageert, houdt het op.
Nou, het is de laatste tijd erg druk op het forum, hoor. En er worden hele zinvolle discussies gevoerd. Ik ben blij, dat je weer wat laat horen. Hoe gaat het nu met je?
Iedereen hier heeft zijn eigen doelen. En we proberen er zoveel mogelijk voor elkaar te zijn. Als je de site doorspit (hele klus), zul je merken, dat er de laatste tijd echt wel beweging in zit. Dus kom maar schrijven, hoor. Ja, en waarom zijn we hier zo vrolijk en opbeurend? We hebben allemaal al genoeg ellende meegemaakt. En het is de beste manier om elkaar te helpen, toch? En de mede-alcoholisten zijn, gezien het tijdstip dat jij schrijft nog onder zeil, denk ik. Niet iedereen hier is helemaal gestopt. De mede-alcoholisten die jij bedoelt zijn bezig hun probleem aan te pakken.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toni,

Sterkte de aankomende tijd
en voor jou ook een goede jaarwisseling en een fantastisch 2006

Ja, en helemaal mee eens, laten we elkaar niet de put in praten ... er zijn er al personen op het forum die moeite moeten doen om zichzelf niet de put in te praten. Dus lang leve het positivisme ...

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jaaaaaaaaaaaa jongens en meisjes,

Een beetje humor is soms wel nodig om onszelf te relativeren. Door mij kunnen bv. alle klokken in heel Nederland worden afgeschaft. Als je wilt weten hoe laat het is, denk ik even? hoe lang?

Hoe lang? Jaaaaaa tot 16.10 uur dan begint de loeiende trek. Door de therapie van Tactus waar ik nu bijna mee klaar ben heb ik geleerd er meer om te gaan. Natuurlijk, voor zolang als het duurt, dat geef ik als eerste toe. Maar je moet het zelf doen en zelf willen. Ik wil het doen voor mezelf en voor mijn gezin, omdat het beter is voor mijn gezondheid en mijzelf en anderen. Na 25 jaar alcohol heb ik de knoop doorgehakt. In het begin was het uren aftellen, en soms minuten. Als ik hele erge trek heb zet ik de keukenwekker op 10 minuten, en ga ik even iets anders doen. Dan, als ik het kan uitstellen, denk ik: dat kan ik nog wel een keer, en dan als het nog een keer lukt, heb je er een half uur opzitten. Zo bouw je dat op.

Het is erg moeilijk om onderscheid te maken tussen korte-termijn genotsgevoelens en lange-termijn voordelen. Daarbij helpen de lijstjes die ik moest maken toch wel erg goed.

Ik heb het de eerste weken kakenklemmend volgehouden, en nu ben ik al weer 2 maanden op gang. Nee, nog niet zo lang als Fleur, maar lang genoeg om de moed erin het houden. En als je je op dit forum meldt met dat je het moeilijk hebt, zijn er altijd wel mensen die reageren, je moet dan gewoon je eigen posting (bericht) goed in de gaten houden of er reactie is.

Na enige tijd zul je merken dat er een soort harde kerngroep is. Lees ook maar eens over Villa Non-Alcoholica en samen fietsen naar Frankrijk. Daar word je gewoon vrolijk van !!! En niets helpt beter tegen een sjagrijnig en zielig gevoel dat lachen met elkaar. Inmiddels worden er ook royaal gedichten verspreid en geschreven.

Onze grote roerganger, Fleur, heeft voor iedereen een hartelijk en bemoedigend woord maar is soms ook een pietsje streng, maar altijd overwogen en terecht. Neem haar als voorbeeld, en zeg niet "dat kan ik niet" maar "DAT WIL IK OOK". Morgen om 24.00 denken we allemaal aan elkaar en gaan we samen een sprankelend (van de Spa Rood) nieuw jaar in.

Zet hem op jongens, maak je eigen doelen, verzin je eigen hulpmiddelen en lees, lees en geniet. En gooi vooral alles eruit wat je dwarszit. Profiteer van de anonimiteit, het kan hier gewoon.

Alle beste wensen voor vandaag en morgen,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,
Leuk om jullie reacties te lezen, en jullie hebben helemaal gelijk, het positieve erin proberen te houden is beter.
Was gisteravond behoorlijk aan de zuip (drank maakt me er soms niet vrolijker op) en ben veel te laat naar bed gegaan.
Nu dus moe en niet zo spraakzaam.
Wilde wel even laten weten dat ik er nog ben en van plan ben regelmatig langs te komen.
Dus tot de volgende keer dan maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat mag gewoon, er worden hier ook wel eens dingen te snel of te kort door de bocht gezegd en daarna gecorrigeerd, dat gebeurt nou eenmaal als je samen serieus aan het knokken bent. Ik ben blij voor je en vind het knap van je dat je de reacties nu positief hebt opgevat. Mag ik vragen of je de Tactus therapie hebt gedaan of nog van plan of al begonnen? Ik vind het een geweldige uitvinding, het krijgen van het zelf-inzicht door de oefeningen en huiswerk. Heb er erg veel aan (gehad) en nog steeds.
Vanavond allemaal een droge jaarwisseling gewenst.
Weet je, gisteravond gingen wij om 9 uur nog sleeën en normaal zou ik daar de energie niet voor hebben, voor mijn kids toch ook veel leuker !!! Zo stapelen in de loop van de tijd de voordelen zich op tot een berg(je) en de nadelen (het ontwennen, afzien, wennen aan nieuwe gewoontes, die allemaal veel energie kosten en waar je stiekum geen zin in hebt) worden een steeds een kleiner bergje. Misschien wat optimistisch maar mijn forum-vrienden weten dat ik van beelspraak houd en dus zie ik twee bergen voor me met zo'n mannetje die steeds van de ene berg een schepje afhaalt en dat op de andere berg er bij doet, zodat de berg met gevolgen en gewoontes van drank steeds kleiner wordt en die van een gezonder, socialer en prettiger, vrijer leven steeds groter.

Fleur, wat vind je hiervan zo op Oude jaarsmiddag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

he Sieske,

Wanneer ga je beginnen? Dit kan toch niet goed gaan, ik was voor kort ook losgeslagen en grenzeloos maar gelukkig op tijd aan de bel getrokken.
Door die ellendige alcohol en drugs heb ik nu een chronische alvleesklier aandoening en moet de rest van mijn leven aan de medicijnen die mijn vertering verzorgt.

Ik hoop dat je hier aan dit forum veel zult hebben (steun en advies) en doe er wat mee!

sterkte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...