Spring naar bijdragen

De berg


Opa2

Aanbevolen berichten

Je staat ervoor: voor die grote alcoholberg... je wilt er overheen, de berg achter je laten... je waagt een poging, begint aan de klim, klautert omhoog... en je glijdt weer omlaag, vol schuldgevoel over je eigen zwakheid en onvermogen... bekaf word je ervan...je komt weer een beetje bij, en daar ga je weer, omhoog, want die strijd kan, zul en moet je winnen... en je glijdt weer omlaag...kijkt eens om je heen, en ziet daar menig ander, in dezelfde situatie...je pept elkaar op, spreekt elkaar moed in, en daar ga je weer, soms gezamenlijk, en glijdt weer terug, de gladheid van de berg meer en meer vervloekend...
Soms lukt het een enkeling, om de berg over te komen. Eenmaal over het hoogtepunt van de probleemberg heen, begint de weg omlaag te lopen, je holt steeds harder omlaag, de berg af, het dal in.
Voor je het weet, ligt de berg al weer een eind achter je, en tjee zeg: nu je hem eenmaal achter je hebt gelaten, is hij een stuk kleiner dan hij leek, toen je ervoor stond...
Je kijkt eens om je heen: het dal is lieflijk, warmer dan voor de berg, anders, prettiger, andere vegetatie en, kijk eens aan: mensen die voor jou over de berg zijn geklommen - wat goed, wat fijn je hier weer te ontmoeten! En je ontmoet andere mensen, die nog nooit aan de andere, donkere kant van de berg zijn geweest. Wat is deze kant van de berg trouwens anders, zonniger, wat een andere omstandigheden heersen hier... wat een ander leven! Alcohol wordt hier, zo te zien, niet of nauwelijks meer gebruikt. Alcohol is niet meer nodig, hier, in deze nieuwe omgeving.
Wat zegt U? U komt ook van de andere kant, en U bent nu hier, en U hebt mijn strijd niet geleverd? U bent niet over de berg geklauterd? Hoe bent U dan hier gekomen? Oooo: U bent om de berg heen gegaan!!??
Hoe heet die weg, zegt U? De strijdloze weg??? Dus die bestaat ook, anders was U hier niet...!!! U heeft de berg dus gewoon genegeerd! Haha! Gewoon het besluit genomen, geen aandacht meer aan die berg te verspillen, door een andere weg te gaan!
Dat moeten al die mensen aan de andere kant van de berg zo snel mogelijk weten: dat zij, als zij daartoe besluiten, om de berg heen kunnen gaan, in plaats van steeds weer omhoog te klauteren, met de grote kans terug te glijden.

Gelukig is er het alcoholdebaas forum...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Opa2

We hebben je gemist maar we hebben ons best gedaan en hangen even hijgend tegen de bergwand terwijl we om ons heen kijken en het landschap met heldere ogen in ons opnemen. We waren met méér maar sommigen zijn beneden gebleven of teruggegaan. Sommigen zijn opgehaald door onze veegploeg en bijgevuld met Spa Rood. We blijven elkaar steunen. We geven om elkaar. We helpen elkaar. O ja, en we snoepen te veel noten, chocola en drop. Zo komen we noooooooooooit boven.
Wat leuk dat je ons halverwege weer opwacht ..... ga je mee op onze fietstocht omhoog?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Och Opaatje toch,

Wat een geweldige metafoor, die berg. En wat heerlijk dat er een weg omheen is (niet te hard zeggen hoor, anders gaan al die glijders zich voor hun kop slaan!). Het is een beetje sneaky hè die weg erom heen, maar ik geloof toch wel een beetje dat ik 'm ook genomen heb (tegen niemand zeggen hoor!).

liefs van

Piggelmee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pietjenpukjen

Namens de andere overzeeschee Gebiedsdelen:

HELEMAAL MEE EENS !!!! Kan jij even Andy inseinen voor een vrolijk oeps........ Latijns-Amerikaans kleurstellinkje. Si tu queres por favor le dicer a Andy....

Mijn beide vazallen Crea-Bea en Oma Knotje vertrouw ik volledig akkoord.
Toch mooi, zo'n vier-manschap (?no te gustas nos quatros?)

liefs per satelliet
hasta la vista

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onwijs mooi toch wat Opa schreef. Ik laat dat 2 maar weg maar we weten wie we bedoelen. Ik was net als Gerda geroerd.

En pp als je in een intenet cafe zit, aangestuurd door fietsende allochtonen, hoe doe je dat om zo'n mooie tekst zo snel uit de mouw te schudden. Geweldig!

Hoe lang nog overzeesch? Ik had ooit een oude tante overzeesch. Volgens mij had ze niet door dat de oorlog voorbij was.
Maar goed. veel plezier daar.
Dikke overzeesche zoen van Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja mooi Pietje Puk,
Het lijkt wel poweezie!
Bovendien; er was nog-ge-neens een Opa1.

Nog even en we roepen hier 'Opa1 for President!
Want hij is-want hij is...,... 'een fantastische vent!
Voel je het ritme een beetje?
Voor op een eventueel tegeltje?

Pietje..., wordt zo je creatief van het 'overzee-zijn?'
Ja, ik weet het antwoord al.
Morgen stap ik weer op de fiets voor een paar kilometertjes.
Op deze cadans;
'o wat fijn, o wat fijn,
Tante Til die drinkt geen wijn.
o wat fijn o wat fijn,
Tante krijgt die trek wel klein!
En nu allemaal... o wat fijn......

Nou, een dolletje mag wel af en toe hé? Houten? Emma? Gerda? Piggelmee? Jannetje? Leidi? Rob?
Hermiena? Elmo? StMaarten, Opa1, Kika, Fleur, Floortje,Anton, Jessica, Moon, Katrien, Erica, Blacky en iedereen die ik vergeet...

:$

Liefs van Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook zonder alcohol
Op dit forum altijd lol
Het is hier samen fijn
nuchter geinig te zijn
wij springen op den fiets
en eindigen nooit met niets
want samen rijden
is samen strijden
elkaar steunen en helpen
gat in het hart te stelpen

zo jongens dat is een MEGATEGEL daar moeten we een auto voor huren om voorop te rijden hahahahaha.

Ik ga maffen heb alle zieken platgelegd !!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve tante Til,
ik heb hardop meegezongen en zit geheel in het ritme. o wat fijn of wat fijn, met het forum krijgen wij de wijn wel klein. O wat fijn....... mantra voor morgen!

Is er niet nog wat poowezie passend voor dit forum? Gevonden, daar ik van veel gedichten de eerste vier regels kende heb ik van een vriendin ooit een bundel gekregen met al die "bekende".

Misschien voor Moon uit een vorig draadje:

Neeltje maria Min 1944

Mijn moeder heeft m'n naam vergeten
mijn kind weet nog niet hoe ik heet
hoe moet ik mij geborgen weten

Noem mij, bevestig mijn bestaan,
laat mijn naam zijn als een keten
noem mij, noem mij, spreek mij aan,
o, noem mij bij mijn diepste naam.

voor wie ik liefheb wil ik heten.

Het is niet alleen voor Moon. Maar ook voor mijzelf. Ik heb een naam gekozen die het meest bij mij past, mijn diepste naam. En daarbij wordt ik genoemd op dit forum. Maar mijn moeder kent die niet en die heeft mij m'n eerste naam gegeven. Is duaal. Hoe wil ik heten?

Een beetje pooweezie voor de dinsdag avond.

Liefs Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi mooi mooi......

lieve dames EN HEREN (Anton heeft het over dames alsof hij de enige heer is in dit illustere gezelschap) ik ga mijn slaap vannacht inhalen.......

Zij die slapen gaan in Houten groeten U .......

gaat u allen slapen met een lach
morgen weer een fijne dag !

Gerda laat het kopje niet hangen
het wordt voorjaar meis

Rob en Leidi ik loop vast naar de ruimte sluis
en poets mijn tanden
een charmante vrouwelijk astronaut in een
zilverkleurig strak gesneden pakje
moet wel een tikkie frisse adem hebben
wat jullie?

tot zo

en de rest houd je sterk en staand in de wervelwinden !!! doei en dokie!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Emma,
"voor wie ik liefheb wil ik heten." (uitgeverij bert bakker. )
Mijn vriendin stond vandaag in dat museum met dat boekje in haar handen. Mooi hé? Ja mooi, maar ik heb het al, je mag het van me lenen. Thuisgekomen klaargelegd en nu haal jij dat aan???
Toeval???
Liefs,
Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lieve tante TIl,

ik heb die zin zo vaak in m'n hoofd "voor wie ik liefheb wil ik heten". En ik begrijp er zo niets van. Heten?? Een gelijk geeft het alles aan in een relatie van moeders en kinderen en grootouders, broers en zusjes. We Heten voor elkaar...

Mooi he.

Sal ik er nog zo es een doen? (dat sal komt van m'n neefje, als hij dat zegt...)

Kloos 1839 - 1938
Ik ben een God in 't diepst van mijn gedachten,
En zit in 't binnensten van mijn ziel ten troon
Over mij-zelf en 't al, naar rijks-geboden
Van eigenstrijd en zege, uit eigen krachten,-

Mooi toch. Mijn ouders zijn kunstenaars in citaten en stukken uit voordrachten. Vroeger schaamde ik me daarvoor. Tegenwoordig geniet ik.

Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...