Spring naar bijdragen

tel je zegeningen! op zaterdag 18 februari


pietjepuk

Aanbevolen berichten

lieve Forumgenoten,

om nog een inhoudelijke erin te gooien en er maar meteen een dagdraadje van te maken wil ik het volgende kwijt:

Fleur schreef me gisteren in een prive mailtje: het lijkt wel of ik de enige ben die blij is zo ver te zijn als het gaat om mijn drankgebruik. Ik dacht: Ja Fleur, we hebben het hier hoofdzakelijk over onze moeilijke momenten en zware gedachten maar moeten we ook niet eens onze zegeningen tellen, doen we dat inderdaad wel genoeg???

In hoeverre zijn we op POSITIEVE manier verder dan toen we deze excersitie begonnen? wat hebben we inmiddels geleerd, merken we progressie? zijn er positieve bijkomstigheden van het niet drinken.

Ook als het niet altijd lukt, of als je wel eens de fout ingaat, zullen er toch zaken zijn die beter gaan dan toen je er helemaal niet mee bezig was? Jannetje schreef bijvoorbeeld dat ze van zichzelf baalde met een glas wijn. Misschien is dat zelfs een positief teken! Vroeger baalde je misschien nooit maar vond je het normaal!

Ofwel: welke inzichten hebben we die nog niet hadden toen we deze alcoholbewustwording begonnen

Idee? Fleur? ben je blij met een positief geluid over alcohol de baas worden?

Ik zal hierna mijn ervaringen beschrijven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

om maar te beginnen:

de moeilijkheden die ik zo tegen ben gekomen heb ik vaak genoemd, wat gaat goed:

Ik ben er trots op dat ik deze zelfbeheersing aan de dag leg
Ik ben sinds ik hiermee bezig ben heel erg tot de bewustwording gekomen dat mijn drankprobleem en mijn rookverslaving gelijk aan elkaar zijn: ofwel: een drankje is niet meer voor mezelf weggelegd
Ik probeer veel bewuster mijn negatieve gedachten om te vormen tot positieve gedachten, als ik negatieve gedachten heb denk ik gelijk: hee, een niet helpende gedachte, die moet ik kwijt!
Ik ben blij dat mijn man blij is met mijn niet drinken
Ik ben geen contactlens meer verloren, die verloor ik zo vaak omdat ik te bezopen was ze in het doosje te stoppen
Als ik s nachts wakker wordt hoef ik niet direct naar de kraan te rennen om te drinken, en schiet er niet door mijn hoofd: oh, ik heb te weinig uren slaap over om de drank tijdig weg te werken
ik heb geen kater meer gehad
Ik heb bijna 500 glazen niet gedronken, in geld en calorieen uitgedrukt ook enorm veel!

En ten slotte: toen ik begon had ik de hoop dat het zou gaan lukken, nu heb ik het GELOOF dat het gaat lukken!

Fleur, zie je nog iemand die verder is dan toen ze begon!!!

liefs

PP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

om maar te beginnen:

de moeilijkheden die ik zo tegen ben gekomen heb ik vaak genoemd, wat gaat goed:

Ik ben er trots op dat ik deze zelfbeheersing aan de dag leg
Ik ben sinds ik hiermee bezig ben heel erg tot de bewustwording gekomen dat mijn drankprobleem en mijn rookverslaving gelijk aan elkaar zijn: ofwel: een drankje is niet meer voor mezelf weggelegd
Ik probeer veel bewuster mijn negatieve gedachten om te vormen tot positieve gedachten, als ik negatieve gedachten heb denk ik gelijk: hee, een niet helpende gedachte, die moet ik kwijt!
Ik ben blij dat mijn man blij is met mijn niet drinken
Ik ben geen contactlens meer verloren, die verloor ik zo vaak omdat ik te bezopen was ze in het doosje te stoppen
Als ik s nachts wakker wordt hoef ik niet direct naar de kraan te rennen om te drinken, en schiet er niet door mijn hoofd: oh, ik heb te weinig uren slaap over om de drank tijdig weg te werken
ik heb geen kater meer gehad
Ik heb bijna 500 glazen niet gedronken, in geld en calorieen uitgedrukt ook enorm veel!

En ten slotte: toen ik begon had ik de hoop dat het zou gaan lukken, nu heb ik het GELOOF dat het gaat lukken!

Fleur, zie je nog iemand die verder is dan toen ze begon!!!

liefs

PP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey pietje,

Goed onderwerp, wel typisch he dat we de positieve dingen vaak voor lief nemen he?
Maar goed, had vanmorgen bij mijn doel al een heleboel dingen beschreven die ik als positief ervaar sinds ik niet meer drink. Zal ze hier even naar toe halen.
S'morgens fit zijn als de wakker gaat,
Niet met drankogen naar je werk,
De relatie met mijn man is intiemer en we praten meer.
Na een avond stappen weet ik nog precies wat ik heb gedaan.
Ik slik niet meer dagelijks paracetamol tegen de katers.
Het concentreren gaat beter
Mijn huis is netter en mijn hoofd is opgeruimder.
Mijn darmen zijn minder van streek.
Ik ben minder onredelijk en zit stukken beter in mijn vel.

Eigenlijk zie ik dan ook veel meer voordelen als nadelen! Nu het roken nog, rook er nog steeds 1 of 2 op een dag en die moeten er nog af.

Nou iedereen een heel fijn weekend.

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, deze optocht kan ik natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan!

Wat gaat er goed:

- ik ben er trots op dat ik een vicieuze cirkel heb doorbroken
- ik ben heel blij dat ik niet meer HOEF te drinken
- ik kan zeggen wat ik wil en mezelf zijn zonder drank
- ik voel echte emoties en ben in staat ze te uiten
- ik heb al bijna 3 maanden geen afspraken meer afgezegd vanwege een kater
- net als PP: mijn lief is zóóóóóó blij dat ik niet meer drink
- : drank- en rookverslaving zijn hetzelfde en ook op dezelfde manier aan te pakken
(ik ben nu op dieet, hihihi)
- véél drinken is eigenlijk iets uit de pubertijd, ik heb het gehad, ik hoef niet meer, kinderachtig gedoe
- ik heb mezelf de kans gegeven een nieuw leven te beginnen

En nog veel meer, wordt vervolgd!

Piggelmee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,
Ja, een positief geluid, heerlijk toch. Want hoe het voelt om niet meer te drinken, daar kan je je geen voorstelling van maken als je nog elke dag teveel drinkt. Het idee, het lukt me niet en dan toch ineens het weten: het is me gelukt. En ik ben ook inderdaad niet meer jaloers op mensen, die gaan voor minderen. Wat ik evengoed respecteer, hoor. Iedereen maakt zijn eigen keuzes. Maar op het forum gaat het vaak over de problemen, terwijl we ook trots kunnen zijn op wat we hebben bereikt. Ook al is het maar een dag, een week.
Emma, wat is er? Ik zag ook allemaal gewiste berichtjes. Toch niet naar aanleiding van deze draad?
Laat even wat horen. Hoe kan dit? Ik snap er niets van.
Liefs, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, jullie hebben wel gelijk. het is goed om eens stil te staan om de balans op te maken. En eens te kijken naar wat er goed gaat. Ik durf nog niet écht omdat ik in het verleden zo vaak ben uitgeleden maar vooruit!
*Ik heb nu ruim 2 maanden niet gedronken en ik geloof wel dat ik leuker ben als ik niet drink.
Leuker omdat ik zekerder ben van mezelf. Als ik nu lach komt het omdat ik écht vrolijk ben.

*Ik slaap veel beter. (behalve de laatste 2 nachten).

*Ik bespaar 150 euro per maand.

*Mijn lijf doet niet meer zo pijn en ik zie 's morgens een prettig mens in de spiegel.
(niet meer die hondenkop)

*Ik heb meer vrije tijd. (Er gaat veel tijd verloren als je drinkt.)

* Ik ben trots op mezelf.

Nou, al met al wel een prettig lijstje.
Er zijn nog wel een paar meer dingen maar daar kom ik later vandaag wel mee.

Groetje,
Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het stond op een ander draadje, waarschijnlijk niet meer leesbaar. Even kopiëren en plakken dus:
(maak je geen zorgen; net zoon opgehaald van een feest, dus zo nuchter als wat!)


Hoi allemaal,

Ook ik wil graag reageren:

Het heeft bij mij even geduurd voordat ik me wat meer thuis voelde op het forum. Daardoor soms nare berichtjes geplaatst en later weer gewist.
Af en toe had ik vast wel een beetje gelijk en af en toe gedroeg ik me als een verwend kind.

We zijn allemaal mensen met problemen, de één meer dan de ander. Maar soms/regelmatig hebben we het heel moeilijk met ons zelf en reageren daardoor kribbig en/of onbegrepen op elkaar.

Na één van mijn laatste berichtjes heb ik gemerkt dat ik heel lief wordt gesteund door iedereen, ondanks dat ik weinig tijd heb om op mensen persoonlijk te reageren.
Die berichtjes doen mij goed. Ik vind het dan steeds jammer dat ik zelf zo weinig gelegenheid om te reageren.
Daar leg ik me nu maar bij neer.

De laatste berichtjes van div. forummensen hebben mij in ieder geval goed gedaan.

Als er minder op mij wordt gereageerd, ligt dat in eerste instantie aan mezelf. Als ik niet veel reageer, mag ik ook niet veel terugverwachten.
Als de onderwerpen mij niet interesseren, hoef ik er niets mee te doen. Als ik wat anders wil, moet ik zelf maar een discussie opwerpen.

Als ik wel negatief reageer, bedenk dan maar dat ik op dat moment vast niet lekker in m'n vel zat. De volgende dag heb ik dan al spijt van mijn reactie en moet ik moeite doen om het maar niet te wissen.

Kortom, niemand verplicht mij om op dit forum aanwezig te zijn, ik zal het nemen zoals het is. Soms teleurstellend, maar meestal heel liefdevol.
Soms interessante discussies, soms net een theekransje.
Het begint voor mij wel z'n charme te krijgen.

Een heel fijn en alcoholloos weekend allemaal.

Ik ga ervoor! Ik voel me prettiger zonder drank. 's Avonds niet altijd, maar 's morgens zeer zeker wel!

Veel liefs allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo allemaal,

Emma wat jammer dat je je mooie berichtjes heb gewist. Vond ze juist zo mooi verwoord en heerlijk positief. Maar goed je zult er wel een reden voor hebben he?

Zo ik heb vandaag lekker geschildert en op de zolder heb ik nu eindelijk mijn eigen keuken en kantoor. Ik zit nu dus op een andere plek te typen, hahaha. Maar het is erg leuk geworden, ben er content mee!!
Beneden zijn de wasmachine en de droger ook weer aangesloten dus het begint er nu op te lijken!!

Vanavond nog even werken en daarna nog een verjaardag. Zie er helemaal niet

meer tegen op om naar een feestje te gaan. Ik red me vast prima zonder drank.

Nu het roken nog, pp en pm schreven het al, het werkt in principe hetzelfde en

dat weet ik ook dus met roken gaat het me ook nog wel lukken.

Daar zie ik eigenlijk ook alleen maar voordelen van.

Nou iedereen een heel fijn weekend.

groetjes Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anton,
Weet je wat ik nou zo leuk vind: ook al vond je het nergens over gaan, (wat ik overigens niet met je eens ben), je komt er toch iedere keer weer bij. Dus ook al gaat het voor jou nergens over, je vindt hier blijkbaar toch genoeg interessante teksten om op te reageren. En wat betreft het wissen van berichten: ik vind dat iedereen het recht heeft om dat te doen. Soms schrijf je gewoon iets waar je later spijt van hebt of niet meer achter staat.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Houtje,
Dit is een verklaring waar ik op hoopte.
Gaat het verder goed met je?
Ik wil ook best even gezellig met je in de 'non semi-intelligente afdeling' van de koffiehoek bijbeppen.
Had zoonlief een goede verjaardag?

Wens je een goed weekend.
Moet je morgen niet naar de FietsRai, als voorbereiding op de Tour?
Kan je Tante Til tegen komen want die heeft het nog steeds erg te pakken van fietsen en die gaat daar rondneuzen.
Liefs,
Tante.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoe zit het eigenlijk met de anderen?

dat je een eind verder bent dan toen we hier begonnen geldt toch zeker voor iedereen? Qua inzichten in ieder geval toch? Ook als je wel eens de fout ingaat, ofzo! Ik heb de vraag niet alleen aan de stoppers gesteld die alleen nog goed zijn gegaan hoor!!!! ook aan de minderaars of en aan iedereen die wel eens mis gaat!

En Toni: doe je mee met DE INHOUD en laat je HET PROCES ook even rusten???? En DREAMER, Meid, kom weer meedoen. Ik ben heel beniewd hoe dit bij jou zit. Tenslotte was je toch een half jaar droog. Jij hebt nu ook inzicht hoe je het beste een terugval kan voorkomen! TOch??? Kunnen we waarschijnlijk een hoop van leren

groetjes iedereen

PP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...