Spring naar bijdragen

Wat denken jullie van een leesclub ala oprah?


anjo

Aanbevolen berichten

Hoe fijn ik het hier ook vind, ik mis iets. Dagelijke beslommeringen en zo zijn ook leuk. maar velen van ons zitten ook thuis, alleen om met kinderen. En die bespreken we dan met zijn alle na. Je al versteld staan hoeveel je dan van elkaar leert. Eens per maand of zo?
Ik kan zo wie zo wel een lijst maken.
En als jezelf ook eens een boek hebt gelezen dat veel indruk maakte zet je die er toch ook op.
Het mag ook echt van alles zijn.
Is het wat?

Mijn gedachtegang daar achter is dat we misschien hier wel erg veel badruk legen op de strijd te gen drinken. maar weinig over hoe vullen we die leegte weer op. Vooral als je alleen woont,kleine kindren hebt of niet werkt.

Een goed idee?

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anjo, ik lees veel maar ik ben druk met werk en opleiding dus gepland lezen komt er niet van ben ik bang. Maar het idee is leuk!
Pas gelezen: Extreem Luid en Ongelofelijk Dichtbij, van Jonathan Safran Foer. Echt een fantastisch boek!

Ben benieuwd hoe dit verder gaat, En ik hou me aanbevolen voor jouw lijst van favoriete boeken!

Satja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja leuk !!!!!!!

Ben gek op lezen maar maak te weinig tijd. Dus dan moet ik wel. Heb ook net Extreem Luid gelezen maar.... vond het erg moeilijk door te komen terwijl ik me meestal moeiteloos door een boek heenvreet, raar hè. Misschien te druk in mijn hoofd.

volg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb ook door Oprah kennis gemaakt met een heel goed boek dat heet In duizend stukjes en gaat over een man die aan alles verslaafd is geweest en hij verteld over hoe zijn afkick gegaan is en dat is echt heel goed door hem opgeschreven.
Echt een aanrader!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anjo,

Wat een geweldig goed idee!!! Ik had precies hetzelfde gevoel als jij, lees hier heel vaak en graag, maar steeds maar weer lezen over alcohol maakt het soms nóg moeilijker vind ik. Wat je aandacht geeft groeit! En dat kan zowel in positieve als in negatieve zin zijn, is voor iedereen verschillend denk ik.

Maar ik kan het forum toch niet missen omdat ik de sfeer heel goed vind en de forumleden zo aardig en betrokken bij elkaar. Dus het lijkt me een goed idee om samen met de andere forumleden de aandacht wat te verleggen, dat kan van alles zijn, maar boeken, mens, ik ben er gék op!!!

Dus mij heb je ook!

En Katrien, arabische schrijvers ben ik ook gek op! Heb je de vliegeraar van Kabul al gelezen? En de boeken van Nagieb Mahfoez, leuk om zo een andere kant van mensen te leren kennen!

Kom maar op met die lijst Anjo! Heb zelf ook sinds jaren een boekje waar ik alle titels in schrijf die ik gelezen heb en geweldig vond, dus zal eens even gaan snuffelen.

En Erica, dat boek heb ik ook gelezen, van James Frey, is idd een prachtig boek, wat een strijd hè!


liefs Verientje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Een heel goed idee om boeken te "delen" met elkaar.
Kan iemand me de titel van het boek van James Frey geven? Ben ik wel benieuwd naar.
Zelf ben ik niet zo'n goede lezer. Heb het veel gedaan maar om de een of andere reden heb ik de laatste jaren geen geduld en geen rust in mijn kont ervoor. Misschien wordt ik door jullie favoriete boekenlijstjes weer gestimuleerd.
Veel groeten en een fijn pinksterweekend.
p.s. Ik ga morgen naar het single Pinksterblom festival van de Volkskrant. Spannend en ook wel een beetje eng.
Tosca

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net als Satja ben ik bang dat gepland lezen, in de zin van "deze week lezen we dit boek en dan bespreken we het" niet werkt voor mij.
Maar ik hoop wel tips op te doen want ook ik heb het lezen weer opgepakt. Vroeger heel erg veel gelezen, ik verslond boeken. Later is dat veel minder geworden: drinken en lezen ging bij mij niet zo goed samen. Nu weer lekker veel tijd ervoor.
Momenteel ben ik bezig in "Witte Oleander" een lekker dik boek. En voor daarna ligt het laatste boek van Renate Dorrestein klaar met de leuke titel: "Mijn zoon heeft een sexleven en ik lees mijn moeder Roodkapje voor"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind lezen het beste alternatief voor alcohol; alleen mijn kinderen vinden dat om 5 uur niet...Het is troost, ontsnapping, ontroering en lol tegelijk!
Over james Frey; hij is ontmaskerd als halve oplichter, d.w.z. de helft vant boek is niet waargebeurd, en oprah heeft hem uitgekotst.
Dat doet niet iets af aan de kracht van t verhaal zegt de schrijver er zelf over, de meningen daarover zijn verdeeld.
De vlieger van Kabul is werkelijk prachtig. Vind ik dus. Maar een goeie thriller is ook nooit weg, iemand een ideetje? groetjes, maria

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Maria.

Ik wist dat niet van James Frey, kan het me wel voorstellen want zoals hij het beschrijft is het werkelijk een strijd die niemand zou kunnen winnen. Een goeie thriller is "de nachtploeg" van Kirino Natsuo, zo goed geschreven en zo gruwelijk spannend, dat wil je uitlezen!

Pipo: Witte oleander is ook prachtig, en van Renate Dorrestein is alles leuk vind ik, van "mijn zoon heeft een seksleven..." heb ik ook genoten, het is natuurlijk humor van de bovenste plank, hoewel het tegelijkertijd heel ontroerend is.

Op mijn lijstje om nog te lezen staat ook "Niemandsland"van Hisham Matar, stond in Libelle aangeprezen als je De vliegeraar van Kabul van Khaled Hosseini een mooi boek vond, en ook een boek over Afghanistan is "Naar Afghanistan komt God alleen nog om te huilen"van Siba Shakib, heel indrukwekkend boek.

Kan nog wel even doorgaan maar doe het maar in stukjes, vind dit een erg leuk draadje!

Verientje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pff, gelukkig. Ik schreef het heel impulsief en was toen ik wakker werd bang dat jullie het heel stom zouden vinden.

Het boek van James Fry schijnt heel goed te zijn.
Dat James Fry inderdaad fictie er aan toe heeft gevoegd is waar. Ik heb het boek nog niet gelezen maar zag een interview met hem en een ractie van Oprah op CNN. Er schijnt een stukje in te staan over de gevangenis en is daarin op in gegaan op een moordzaak in de US. Dat ia wel waar maar heeft niets te maken met James Fry dus dat is fictie. Het fijne weet ik er niet van want het was midden in de nacht en in die tijd was ik nog samen met Jan de wandelaar, wel bekend onder de whiskey drinkers onder ons.
De discussie was eigenlijk mag een boek worden gepublisheerd onder de noemer non fictie als er stukken fictie in ziten.
Oprah reageerde dat het jammer was dat het zo was gegaan maar dat het niets aan de kracht van het boek weg nam.
Verder schijnt het zo te zijn dat duizenden mensen zich heben aangemeld voor hulp en dat zei zegt dat het belangrijkste punt was niet of het fictie of non-fictie maar dat het mensen heeft bereikt en aangemoedigd om hun probleem te erkennen en er iets aan te doen.
James Fry woont nu in new York is getrouwd en heeft een zoontje, heeft net zijn tweede boek gepublisheerd is bezig aan zijn derde en is al TIEN jaar droog en schoon.

Sorry, ik ben een vat vol waardeloze informatie. Het komt maar naar binnen en blijft zitten. Een tandarts afspraak onthouden, ho maar.
Het lijkt me dat we ons eerste boek gevonden hebben. het leek me gewoon leuk om te zien wat wij daar uit halen, wat het met ons doet. Feit is dat nooit twee mensen op dezelfde manier reageren op iets.
Oh, schiet me nog iets te binnen als je naar ophra.com gaat kan je op een hele simple manier lid worden van the bookclub en daar staat een heleboel achtergrond informatie in over James Fry en zijn boek.
Als het er tenminste nog op staat. Ik heb ze ooit bewaard maar het zijn van de internetpagina's misschien dat Houtje weet hoe je die echt bewaard?

Ik zit zelf nog in gevecht met mijn innerliijke klok, zelfs met slaaptabletten krijg ik het niet recht.
Gelukkig lig ik niet de hele nacht meer wakker maar ik schijn gewoon 12 uur slaap nodig te hebben op het moment.
We merkte ik gisteren iets heel vreemds op. mijn ex heeft op het moment een burn out. En het lijkt wel
als of ik zijn rode vlag ben. Wat een beetje raar is want we zijn al 4 jaar uit elkaar, nog niet gescheiden
maar wonen apart en vieren verjaardagen en kerst nog samen. Gisteren zei hij iets heel gemeens en omdat kracht bij te zetten gaf hij aan dat mijn dochter hetzelfde dacht.
En in plaats van heel erg gekwest te zijn en een gemene opmerking terug te geven bleef ik gewoon heel rustig en zei dat ze mocht denken over me wat ze wilde maar dat ze mijn dochter was en ik haar moeder en dat ze hoe dan ook van me houd.
Wat een winst! Het lijkt er op dat ik nu echt op het punt ben dat mijn gevoel mijn verstand volgt.
Probeer al jaren het schuldgevoel te laten gaan, er is niets dat ik kan doen om het verleden goed te maken het is een waardeloze emotie en het hangt als een albatros om mijn nek.
Was dit het eerste stapje?

Iedereen een prettige dag nog.

liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Anjo,ik hou wel van proefbalonnetjes.Vind het ook een goed idee.Maar.....................
Je weet wel dat ik voor school zeg maar veel moest lezen.En naast school las ik nog veel en
veel meer.Al vanaf ik kon lezen.Maar mag ik zeggen dat bij mij de troep zo hard heeft gewerkt
dat ik al enkele jaren niet meer lees.En ook nu heb ik moeite met concentratie.Het forum
doorspitten is al een hele klus.
Ik sta zekers open voor suggesties.Maar of ik er al aan toe ben???
Het komt wel weer,hoop ik.
Maar helaas kan ik jullie allen dus even niets aanbevelen.
Met oprechte excuses,
liefs Lola

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En Anjo,jij bent alles behalve een vat vol waardeloze informatie!Kom op meiske.
Jouw informatie levert mij en ik denk/merk anderen ook heel veel op.
Ik voel me weer even *** maar ik heb met belangstelling gelezen.Oh zo Anjo.
Ga door.
Liefs Lola

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anjo: Wat een ontzettend knappe reactie heb je je ex gegeven, we laten ons zo makkelijk verleiden om kwaad te worden en impulsief te reageren. Het is zoveel meer waard om de negatieve energie bij een ander te kunnen laten.
Wat een winst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anjo,
vind het trouwens een erg leuk idee van je boekclub. Kijken of we het "virtueel" ook met elkaar kunnen bespreken. Ik ben wel in voor een gekozen boek van de maand en dat dan bespreken. Maar ik vind boekenlijsten van anderen ook heel leuk.
Ik ben zelf dol op Saskia Noort cs en natuurlijk (bijna een must wil je de geschiedenis op het forum kunnen begrijpen) "Zadelpijn en anders damesleed" van Liza van Sambeek. Vervolg is "het verwende nest".

En verder de wat oudere literatuur, ik kan nog best genieten van Couperus "langs lijnen der geleidelijkheid", zo mooi.

maar nu lees ik Leni Saris. Oo vreselijk, schande. Maar ik kan m'n hoofd er niet bijhouden en hier maakt het niet uit of je het e.o.a. mist, wat een bijzinnen, bijvoeglijknaamwoorden.
En een Cissy van Marxveld wil er dan ook nog wel eens ingaan.

Trouwens, ik kwam op het idee nog even te reageren n.a.v. de Oprah website. O heeft zelf t-shirts van de Oprah book club (OBC) maken wij toch shirts met adb (alcohol de baas, of alcohol; de boeken club). Ik drink niet nee ik lees. In bling bling erop.
Ik heb een ontwerpje: (afgekeken van O) voorop: Ik drink niet want ik lees en dan achterop het logo van ADB (kan net zo onder je haar vallen).

Kom je met een boek voor de komende maand?? Niet meteen met De ontdekking van de hemel, liever iets luchtigers.

Groetjes Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma,

Ik dacht dat ik de enige was die Sissy van Marxveldt nog las! Ik heb van mijn moeder wel eens al haar boekjes voor mijn verjaardag gehad, ik denk dat ik 15 was of zo. Ja, van de moeder die mijn lezen een zeer vreemde bezigheid vond:D
Bij mijn oma vond ik ook Pim de Stoetel van haar. Ken je die?

Van die t-shirts wat een waanzinning leuk idee!

Damesleed en ander zadelpijn ligt nu naast mijn bed. inderdaad omdat er nogal naar verwezen werd hier op het forum.

Voor de rest vind ik het moeilijk, ik ben meer van de ideeen, snap je. Ik dacht er aan om al mijn lievelings boeken of aanraders maar onder thema's te zetten en dat iedereen daar dingen bij kon voegen.
Wel lees ik veel in het Engels en ik weet vaak niet de vertaalde titel, maar dat maakt toch niet uit?

Misschien dat het leuk zou zijn om met James Fry te beginnen?

Gaat het al beter met je rug?

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pim, meid, een soort alter ego van me. En Sissy, elk jaar "zomer zotheid". of eens per 2 jaar. Zeker als ik weer eens geveld ben en zoveel zorg nodig heb dat ik bij m'n ouders intrek.

Maar laten we met James Fry beginnen. Ik lees ook wat commentaar van Oprah hierop. Wel boeiend. Wat is fictie, non-fictie, autobiografisch?? Kunnen we mee nemen in de bespreking.

Ik moet het boek nog kopen of zien te vinden bij de bieb. Ik ga een potje maken van kleingeld voor dit soort boeken.

Ja, ik lees ook nogal wat Engels Amerikaans. Vind dat wel prettig. M'n engels ik vrij redelijk maar toch "dringen" sommige woorden niet zo door, en sommige juist weer wel. Ik merk dat steeds meer en meer mensen in het engels lezen. Grappig he.
Ken jij Elisabeth George, is een vriendin helemaal wilt van. Maar je moet dan wel bij boek 1 beginnen vanwege de karakters. Dus nog heeeeel wat te lezen. (ik heb ze ook nog niet gelezen).

Rug: ellendig, tot tranen aan toe. Gelukkig kwam m'n moeder even kletsen.

Tot horens,
Emma

PS, er zijn zelfs Oprah book club OBC sokken, pj's, housecotes etc. Want lezen doe je niet zomaar. Ik zie een hele lijn voor de ADB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Vinden jullie het goed als ik ook meelees met de leesclub, uit jullie reacties begrijp ik dat jullie elkaar allang kennen? maar ik ben een echte leesfanaat. Voor mij geldt de regel
'een dag niet gelezen is een dag niet geleefd'.

Hoe druk ik het ook heb een half uur lezen voor slapen moet. De boeken van Andre Brink, Zuidafrikaanse schrijver vind ik erg goed vooral "geruchten van regen'. Witte Oleander heb ik gelezen, heel mooi. Saskia van Noort is lekker spannend. Extreem Luid enz heb ik van gehoord, zal dat nu zeker gaan lezen J. Frey ken ik niet. En Sissy heb ik stuk gelezen en nu leest mij oudste dochter het. Lijkt me hartstikke leuk een boek bespreking met T-shirt. Ben gek op bling bling.

gr. Chinagirl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma,

Jij kent Pim ook!!!! Volgens mij horen wij bj een uitstervend ras:D

Elizabeth George, klinkt bekend maar kan het niet plaatsen.

Heel vervelend voor je dat je zo'n pijn hebt. Maar wat heerlijk voor je dat je ouders het dan even overnemen, ze klinken heel aardig.
En je vader heeft gelijk, een dame,hi hi, behoort geen shag te roken. Moet het nu zelf ook maar eigelijk kan het niet:D

Oke, is iedereen het er mee eens? James Fry dan maar? Hoe lang doen jullie gemiddeld over een boek?

Ja, er is van alles bij OBC, en laten we wel zijn, een lekker paar sokken, badjas of PJ's en een grote pot thee is toch wel de ultieme uitrusting om in een goed boek te kruipen?
Ik lees in het Engels vanwege mijn achtergrond, ruzie maken of als ik te veel op hebt gaat automatisch in het Engels.
Dus niet om dik te doen of zo. Merk het wel eens in de bioscoop dat de vertaling niet zo goed is en dat kan ook niet anders humor is ook een beetje per land bepaald. De ellende is dat ik een hele harde lach heb, en als je dan de enige bent die zo grap mee krijgt
;) Heel genant, fijn dat het donker is in zo'n zaal.:D

Ik heb al een beetje in mijn boekenkast zitten neuzen en zal straks het even onder thema's zetten.
Er zitten ook heel vanzelf sprekende bij, ook maar doen voor de jonkies onder ons?
En vullen we hem dan aan met zijn alle?

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee hoor, China girl, jij mag niet mee doen:D grapje!

De meesten van ons kennen elkaar alleen via het forum en sommige zitten er al lang op en andere nog niet. DUS IEDEREEN IS WELKOM! Ook de meelezers onder ons, de mensen die mee lezen maar niet schrijven dus (voor de duidelijkheid).

liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk, ik heb weer zielemaatjes gevonden. Wie leest er nou nog Cissy van Marxveld! hier dus. Houtje volgens mij ook, volgens mij leest ze ook de "dolle tweeling, de olijke tweeling en die jongens boeken, wat zijn ze nou.....O ja, Bob Evers. Lees ik niet, maar m'n broer vroeger wel, vandaar die chocolade flikken.

Aanrader, Marian Keyes, maar liefst in het engels. Rachels Holyday. Treurig maar pretvol. The celebs in the sauna. Tja. celebs, sauna, lees zelf maar.

ja mijn ouders zijn meer dan lief maar ze worden ook ouder. Ik ben nu 10 jaar "ziek" en in eerste instantie brachten zij mij in accute situaties naar een hos, haalde mij weer op na een operatie en mocht ik daar herstellen. Maar dat gaat niet meer zo makkelijk. Het "gaat" nog net maar echt veel kan ik niet meer aan ze vragen. En dat maakt me bang. Wie dan wel? Ik heb 2 zussen en een broer die meer dan lief zijn, maar allemaal druk, baan, kids.

Nou ja niet piekeren heb ik besloten. Als het echt moeilijk gaat worden vind ik wel weer iets, of zijn m'n ouders toch nog net sterk genoeg.
emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sluit me bij Kathrina aan.

Niet drinken maar huisarts bellen voor mega sterke Valium= spierverslapper, zou dus moeten helpen maar dan mag je niet gedronken hebben, meiske.

Ik denk aan je maar daar heb je nu niets aan.

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...