Spring naar bijdragen

hét moment


lenaliey

Aanbevolen berichten

Hoi alle moedige forumers

Ik las het verhaal van missp en herkende mezelf hier ook helemaal.
Ik heb hieruit een essentiële vraag naar jullie toe.
Bij mij is het dus ook dat ik soms een tijdje niet drink en dan denk: o ja, ik kan dat wel zo af en toe...
Maar al snel loopt het terug uit de hand. Er zijn honderden excuses om dit te doen: oh wat voelde ik me goed! oh wat voelde ik me rot! oh wat voelde ik niets!enz enz
Ondertussen weet ik 100% zeker dat het verhaaltje van af en toe drinken niet aan mij besteed is. Maar...a ja, daar komt mijn vraag dan: wanneer is dan het moment om te stoppen? Doe je dit rationeel?
Doe je dit om dat je voelt dat het het goede moment is? ( in mijn hoofd woont een stemmetje dat altijd met een goed uitvluchtje afkomt..(moest ik met de creativiteit van dat stemmetje geld kunnen verdienen was ik stinkend rijk).
Dus ik richt me tot de 'ervaringsdeskundigen' op dit forum: vertel me over hét moment.
Lenaliey

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi lenaliey ik ben niet vergeten hoe onbeschoft leuk het was in een plas te springen de truc is het juiste moment .:)

Ha nee hoor maar er is geschreven op andere draadjes over je vraag, en bovendien is je vraag heel moeilijk te beantwoorden, voor mensen die zo duidelijk een moment kunnen aan wijzen is de reden toch behoorlijk prive, Ik weet er wel een paar, maar laten we blij zijn dat het voor de meeste een groeiproces is, en niet een traumatische herrinering of gebeurtenis.

Oke groetjes

Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lenaliey,
Ik zie deze vraag nu voor het eerst, anders had ik er zeker op gereageerd. Maar het antwoord: ja, als je in de loop van de jaren hebt ondervonden dat af en toe drinken toch altijd uit de hand loopt, moet je voor jezelf beslissen: nu is het afgelopen. Wanneer? Moeilijk te beantwoorden. Bij mij was de aanleiding een vervelende gebeurtenis n.a.v. mijn alcoholgebruik. Toen ging de knop om: nu is het afgelopen. Eigenlijk had ik veel eerder moeten stoppen. Maar ja, dat is achteraf-gepraat. Ik denk dat iedereen op een bepaald moment heus wel weet, ik moet stoppen met drinken, want het gaat niet goed, maar het ook daadwerkelijk dóen is vaak toch een ongelooflijk moeilijke stap.
Ik hoop, dat je hier wat aan hebt. Anders hoor ik het wel.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lenaliey,

Ik had je vraag vanmorgen al beantwoord op een ander dagdraadje.
Ik kan je vertellen van de momenten die tot de dag van vandaag mijn hart breken. laten we het erop houden dat het geen kattep...... is.
Maar meiske wat heb je daar aan?

Verder vind ik het moeilijk om je een antwoord te geven van dat was het moment totdat ik wat verder in dit proces zit.

ik het woordje uitwerpsel weer gebruikt misschien krijg je dan wat meer antwoorden
maar ik vrees dat Helder gelijk heeft. Het moment of momenten zijn ontzettend persoonlijk en pijnlijk
dat het al pijn doet om over te denken. Laat staan op een openbaar forum te gooien.

Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het een proces is met vele momenten van inzicht.
En wanneer besluit je om wat aan je alcoholgebruik te doen? De meesten nemen dat besluit waarschijnlijk meerdere keren.
En wanneer lukt het dan wel?
Dat blijkt een tijdje later of het duurzaam is.
En waarom lukt het dan wel? Omdat de motivatie groot genoeg is geworden en het inzicht, zoiets.

Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet hét moment of de gedachte. Het is de spreekwoordelijke druppel die de hele volle emmer in één keer doet overlopen. Die druppel kan de twintigste keer dit jaar zijn dat je met je dronken kop van je fiets klettert, die druppel kan de vierhonderdzesentachtigste keer in je drinkcarrière zijn dat je weer meer gedronken hebt dan je jezelf had belooft en mijn druppel was dat ik na een feestje voor de zoveelste keer een hele dag miserabel boven de pot hing.

De kruik gaat net zolang te water totdat ze barst. De één doet er alleen wat langer over dan de ander...

Grt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hét moment groeit in mijn idee mee met je alcohol(mis)bruik. Gassies (term Dochter) die keurig 2 wijntjes drinken tref je hier dus niet aan. Op dit moment neigt de meute naar gecontroleerd drinken, maar dat gaat bij mij niet. Er lopen altijd van die gore Gremlins achter me (alco-duiveltjes) die stiekum een pilletje (bij wijze van) in het eerste glas mieteren. In dat pilletje zit mijn verstand, mijn verantwoordelijkheidsgevoel en mijn rem.

Heel, heel, gemeen. Maar zolang ik het eerste glas mijd, gaat het best goed. Ik ben zelf best tevreden. Af en toe heb ik met koppijn en al mezelf uit het ravijn moeten graven, paar dagen in de bezemwagen doodziek naar buiten zitten koekeloeren en denken WAAROM DAT ENE GLAS NOU TOCH GENOMEN?

Omdat die gore gore Gremlins fluisteren: toe maar Koekie, je kan het wel, één glaasje, dan verdien je toch? Maar in dat éne glaasje zit ook de rem verstopt, en naarmate ik langer niet drink kan ik er ook minder tegen dus meer overgeven, ziek, migraine. Affijn, drank is dus gewoon niet mijn ding. Ik kan er niet tegen. Simpel. Hahahahaahhaaha.

Maar ik vecht door en ik ga toevallig winnen maar die gore Gremlins denken dat zij winnen. Laat maar. In ongeveer 225 jaar ben ik nog nooit zo lang (bijna 8 maanden) droog geweest. Dat is een overwinning. Roken was al in de ban, en o ja ik ben op dieet om de 5 aangevreten kilo's eraf te krijgen. Dat is pittig maar na 8 maanden kan ik het wel aan. Het probleem is dus met me mee-gegroeid, snap je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lenaliey

Met mij nog een keer met het skieen had ik een duitse man ontmoet die nu al 10 jaar niet meer drinkt.

Over het moment, daar heb ik al over geschreven eerder, kreeg ik er niet echt uit, hij vertelde dat hij was opgenomen in een kliniek en zindsdien niet meer gedronken had, voor hem waren alle andere gevallen om hem heen, genoeg om nooid meer te drinken,zij hij
Vreselijk zij hij, dat er mensen zijn die toch weer gaan drinken na de behandeling.

Later, vertelde hij met trots over zijn werk, (het was een heel positieve vrolijke man) dat hij, met de handen op de tafel geslagen had bij zijn werkgever om zijn oude baan te eisen, en niet een zomaar baantje, en hij heeft zijn functie terug gekregen.
Hij vertelde dit met groot geluk in zijn gezicht, en pas nu bedenk ik mij hela, is het zijn ontslag geweest dat het roer omging bij hem.

Jaren en jaren daar voor had hij een zeer zwaar ongeluk gehad met de auto en was te agressief om de ehbo te accepteren in het ziekenhuis en heeft er maanden gelegen, toen had hij de keuze gemaakt ik...
...wil dit nooid meer, en heeft besloten !!! ik rij niet meer, dat is dus al 20 jaar zo!

Zo raar is de geest dus, met zijn alcohol ongeluk zeggen ik rij nooid meer, hij was bijna dood, en pas jaren later de reden weg nemen, nu is hij gelukkig en rijd en drinkt nooid, wat is het moment?.

Gr Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal met je eens koekie.

Ik besef nu na 'slechts' anderhalf week stoppen dat ook bij mij de fatale fout in het eerste glas ligt. 'Maar je kunt over een paar weken toch wel af en toe een glaasje gaan drinken?" Is de meest gehoorde opmerking in de afgelopen dagen.

Nee dus. Ik ben er zelfs huiverig voor. Dat ene glaasje wijn, wordt een week later een tweede en een derde en binnen vier weken zit ik op hetzelfde niveau als ik tien jaar heb gezeten. Het is een cirkel die wij niet kunnen doorbreken met gecontroleerd drinken omdat wij geen controle hebben.

En wat zou het überhaupt voor nut hebben om altijd met je hoofd bij die één of twee glaasjes te zijn? Beide glaasjes geven geen noemenswaardig effect. Je kunt er net zo goed nuchter onder blijven. Dat geeft zoveel meer rust. Dan hoef je niet te rekenen, dan hoef je niet bang te zijn om je rem te verliezen en je staat daarnaast de volgende ochtend des te trotser op omdat je weer hebt gepresteerd om je grootste gremlin te laten staan.

grt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed gedacht van VHZ,

En wat fijn voor je dat je al gelijk wist waarom je dronk namelijk voor het effect.
Dat heeft bij mij wat langer geduurd voor dat ik er achter kwam, ik houd nl helemaal niet van dronken zijn. Ik wil gewoon rust in mijn kop, grote slokken om zo snel mogelijk bij de uitgaang te zijn.
Een grote rubberen hamer lijkt me practischer.
En wat die twee glazen betreft, als je het bij twee glazen kunt houden dan heb jij toch al een streepje voor op vele van ons. En heb je gelijk in je conclusie dat je het beter niet kunt doen.

Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Anjo,

Ik kan het niet bij twee glaasjes houden, hoor ;-) Alleen mijn verantwoordelijkheid t.o.v. mijn werk kan ik door de week mezelf in het gareel houden. In het weekend ga ik tot de laatste druppel die in huis is.

Na ja, vanavond komen vrienden over de vloer. Op naar uitdaging 4 deze week!!!

grt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lenalien,

Het moment waarop de knop omgaat is het moment dat je voor jezelf beslist dit nooit meer, voor iedereen anders, voor iedereen persoonlijk en waarschijnlijk ook te pijnlijk om te beschrijven. En nee ik kan niet zeggen ik drink 1 glas en de rest cola o.id. 1 = 2 wordt een fles of meer. Doordeweek hou ik de rem erop omdat ik moet werken [max 5 glazen = nog steeds teveel] het weekend gaat de rem los. Dus voor mij geen gecontroleerd drinken want dat kan ik echt niet. het is alles of niets en dan maar niets. Hoe moeilijk ik dat ook vind, maar het is niet anders.

gr. Chinagirl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...