Anna Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Hallo allemaal.Ben ik de eerste vandaag? Wat grappig.Twan, ik heb een lekker ontbijtje voor je gemaakt, om te vieren dat je vandaag 2 maanden ADB bent.HARTELIJK GEFELICITEERD! Zachtgekookt eitje, toast, bolletje, kopje thee. Ik weet niet hoe je gewend bent om te ontbijten, dus als je nog wensen hebt roep je maar even. Angel zorgt voor de lunch.Sneeuwwitje, succes met dag 5. Als ik zaterdag en gisteren mag meetellen wordt het voor mij nu dag 7. Maar misschien moet ik er maar een andere telmethode op na gaan houden.Dave, goed dat je gisteren geen biertje hebt gepakt. En alle anderen, een mooie en frisse dag vandaag.Medea, welkom terug. Anna Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Angel6 Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Hoi Twan,Zo Anna heeft flink haar best gedaan. Heeft het gesmaakt? Van harte met je twee maanden dat verdient een bloemetje een bloemetje Zie je vanmiddag bij de lunch, de croissantjes liggen al in de oven die ben ik aan het afbakken.Angel Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Twan Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Hallo Allemaal,Lieve Anna en TomPoes,Bedankt voor jullie ontbijt, rozen en kadootjes! Technisch gezien is het zaterdag pas 2 maanden (12 juni gestopt), maar ik ben heel blij met jullie felicitaties!!! Ik vier maar gewoon de hele weken en maanden. Gisteren was het 8 weken (vandaag voor Angel6 8 weken! Gefeliciteerd Angel!) en zaterdag 2 maanden (zondag voor Angel).Het is een heel fijn gevoel. Hubbie zei gisteren nog tegen me: 'Als je ooit nog twijfelt over de vraag of je discipline hebt, dan is die bij deze wel beantwoord.' Vond ik wel heel lief van hem, ook al denk ik dat het niet helemaal klopt. Ik ben bijvoorbeeld al zo vaak gestopt met roken, en iedere keer ging dat weer mis. Zo was ik ook heel vaak begonnen aan een soort van plan om mijn drinken onder controle te krijgen, tot nu toe ook zonder langdurig effect. Met behulp van Tactus en het forum dus nu bijna twee maanden, en daar ben ik heel blij mee. Mijn ervaring is ook dat hoe langer je het al volhoudt, hoe meer je wilt blijven doorgaan, ik zie het een beetje als een spaarrekening met schone dagen. Een spaarrekening spreek je ook niet aan, die moet alleen maar groeien...En ik heb veel aan het beeld van de niet gedronken flessen witte wijn. Als ik me bedenk dat ik nu zo'n zestig flessen ww heb laten staan (niet heb gekocht, niet heb opgedronken, geen katers van gehad, niet teruggebracht naar de glasbak, geen schuldgevoel over gehad) dan word ik daar wel heel blij van. Zestig flessen witte wijn waar ik niets mee heb gedaan, en die niets met mij hebben gedaan, die geen onderdeel uitmaken van mijn leven.En nu dus weer verder. Even stilstaan is heel leuk (af en toe omkijken om te zien waar je vandaan komt en waar je nu staat), maar nu weer verder, op naar het volgende doel: drie maanden!Dat doelen stellen is ZO belangrijk (vooral in het begin). Mijn eerste doel was een dag. Daarna twee dagen, vier dagen, een week, twee weken, een maand, en daarna twee maanden. Het heeft mij geholpen om doelen dichtbij te stellen, zodat je er zicht op houdt, en jezelf niet overvraagt. Dan is er ook snel iets te vieren, en dat is ook heel belangrijk, jezelf van tijd tot tijd belonen.Ik weet ook dat het gevaarlijk is om er te licht over te gaan denken, en dat het eerder mis gaat als het goed gaat dan als het slecht gaat. Dus ik probeer niet teveel te vieren en vooral mijn nieuwe doel voor ogen te houden.Liefs en succes allemaal,Twan edit: Ik heb nu zo'n 300 Euro uitgespaard (5 per dag) maar weet nog niet wat ik ermee zal doen. Ook maar sparen? Iemand suggesties? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 8 augustus 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Twan,Graag gedaan. Je vergelijking met een spaarrekening vind ik wel een goede, die zal ik onthouden. En inderdaad, al die flessen wijn die geen deel uitmaakten van je leven. Geweldig.Weet je wat ik ook zo lekker vind? Niet die schaamte bij de kassa als je weer een halve weekvoorraad komt afrekenen. Ik ging soms met opzet naar 2 supermarkten, zodat het niet zo opviel.Wat heerlijk dat je een hele maand als doel kunt stellen. Voor mij zijn juist die kleine, bereikbare doelen heel belangrijk. Als ik te ver vooruit kijk word ik zo zenuwachtig, dat ik alleen daarom alweer begin. Ik ga dus gewoon weer voor deze dag. Iedere droge dag is er één, waar ik me beter door voel.Heb je die € 300,- echt opzij kunnen zetten? Mij lukt dat niet, omdat ik normaal gesproken eigenlijk iedere maand geld tekort kom. Maar als ik deze maand, door niet te drinken, wél uitkom, is dat al beloning genoeg. En we hebben afgelopen zondag lekker Chinees gehaald, en dat heb ik voor de helft betaald van het geld dat ik nÃet had uitgegeven aan wijn. Heerlijk toch?TomPoes, veel plezier met je boek, lijkt me erg interessant. Hoewel ik persoonlijk niet geloof dat alle ziektes psychisch te verklaren zijn.Angel, morgen een ontbijtje voor jou? Of zondag pas? Ik weet niet of ik dat zo vroeg red, want morgen is mijn vrije dag.Liefs, Anna Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nemo Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Twan gefeliciteerd met het al zo lang stoppen,een hele prestatie vind ik.Ik denk dat dat een goed idee ik om steeds een doel te stellen,ik ga dan voor de twee weken nu.Aan de ene kant had ik bv gisteren trek in bier maar ik weet dat ik me dan niet kan inhouden en dan had ik dus vandaag weer verrot geweest en de hele dag maar wat gesuft achter de computer,dus ik ben blij dat ik dat nu een beetje door ga krijgen wat de nadelen zijn.Iedereen suc6 vandaag en ik ga zodadelijk wat sporten en fietsen om lekker te ontspannen.groetjes van dave. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lee Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Hallo,Wat grappig, TomPoes, dat boek heb ik ook. Heel interessant en héél dik!Staat ook een heel herkenbaar stuk over verslaving in wat er op neerkomt dat je het geluk in jezelf moet zoeken en niet afhankelijk moet maken van iemand of iets anders.Ben vandaag een beetje overgevoelig, gisteren anderhalve fles wijn opgedronken, vanochtend refusal genomen. Ik wil het niet meer!liefs, medea Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Angel6 Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 OOOOH wat stom van mij ik was een dag in de war!!!! Tijd vliegt! Nou het gaat uiteindelijk om het gebaar zullen we maar zeggen. Ben het wel eens met wat je hubbie zegt over discipline. Je hoeft de eigenschap discipline namelijk niet op elk gebied te hebben (anders had je waarschijnlijk wel in het leger gezeten :-) ) maar in deze heb je jezelf wel bewezen. Ik ben van nature erg ongeduldig maar ik kan zomaar urenlang borduren nou daar heb je wat geduld voor nodig hoor. 300 eurrrries dat gaat lekker. Lekker doorsparen zou ik zo zeggen als je nog geen leuk doel hebt gevonden.fijne dag ook voor iedereen.Angel Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Twan Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Medea,Ik hoop maar dat dat goed gaat. Je kunt Refusal volgens mij pas nemen nadat je een aantal dagen niet gedronken hebt, ik hoop dat je niet ziek wordt.Angel,Het gaat inderdaad om het idee, en ik vind het ook wel fijn om én de 8 weken, én de twee maanden te vieren... Dave,Gefeliciteerd met je eerste week! En dat er nog maar velen mogen volgen... Ik herken wat je beschrijft, dat je een avond (of eigenlijk iedere avond in mijn geval) teveel gedronken hebt en dan de volgende dag niet veel energie over hebt om iets anders te doen dan een beetje achter de computer te hangen. In mijn geval ging ik dan soms ook juist uit schuldgevoel extra hard werken, zodat ik de avond erop helemaal bekaf was...Anna,Ik denk dat ik inderdaad niet daadwerkelijk 300 EU heb uitgespaard, Crystal Clear en al dat andere designfris kosten ook geld, maar ik vind het wel belangrijk om ook op dat gebied te voelen dat het verschil maakt. Ik heb het geld ook niet fysiek apart gehouden (ben ik wel mee begonnen, maar daar is de klad in gekomen), maar in mijn hoofd hou ik het wel bij. Het moet er natuurlijk ook wel vanaf kunnen... Die Chinees vind ik alvast een hele goeie, en als je inderdaad aan het eind van de maand merkt dat er verschil is is dat in ieder geval mooi meegenomen...Twan Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Twan Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Hoi Majojo,Je kent me niet, maar ik ben Twan en ben ook lid van dit forum. Allereerst welkom op dit forum!Ik heb je ook een persoonlijk bericht gestuurd, maar voor het geval je dat niet leest:Ik denk dat het verstandig is om je profiel aan te passen, je echte naam en woonplaats zijn nu te achterhalen, en dat lijkt me niet de bedoeling. Bovenin de pagina staat een knop 'profiel', daar klik je op en dan haal je je echte naam weg en vervolgens klik je op de knop 'profiel aanpassen'.Groetjes,Twan Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Francesca Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Good meurning!Opdracht is nog steeds niet aangekomen!Deze ochtend bij de chiropractor geweest.- Hebt u soms last gehad van uw maag, mevrouw?- Ja, heel erg!- Dat zou weleens van uw rug kunnen komen.- Ik dacht dat mijn rug net pijn deed door mijn maag.- Tja, dat is de vraag van de kip en het ei. Als uw maag over een dag of twee weer helemaal in orde is, komt het waarschijnlijk van uw rug.Ziezo, raadsel hopelijk opgelost! Te veel spanning op mijn rug.Vandaag dag 6 voor mij. Braaf een halfje Antabus geslikt deze morgen. Maar de trek is er nog steeds, hoor! Alleen hoef ik niet meer de hele dag te vechten. Alleen 's ochtends de discipline opbrengen om dat halve pilletje te slikken... Hoewel, ik weet niet of het met discipline te maken heeft dan wel met het echt willen en je eigen zwakheden kennen.Ik ben wel nog steeds hondsmoe en heb wat hoofdpijn. Maar één beloninkje heb ik al binnen: ik ben 1 kilo afgevallen!Schrijf later nog wel meer...Fran Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 8 augustus 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Hoi Medea,Leuk dat je er ook weer bent. Ik hoop dat je niet ziek wordt van de Refusal na gisteravond. Dat moet heel erg zijn heb ik gehoord. Heb jij al eerder de inernetbehandeling gedaan, of alleen het forum bezocht?Dave, succes met week 2. Ik ben er nog niet uit hoe ik ga tellen. Voorlopig nog maar even per dag denk ik.Majojo, welkom.Anna Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 8 augustus 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Hoi Fran,Je was me net voor. Goed zeg, dag 6. Je bent hartstikke goed bezig. Ik heb ook nog steeds hoofdpijn, maar heb vannacht wel beter geslapen, en voel me ook iets fitter. Ga je toch lekker nog even slapen, als je opdracht er toch nog niet is. Of is die meneer met die klophamer weer bezig?Ik vind eigenlijk toch niet helemaal dat ik met dag 7 bezig ben, omdat ik tussendoor 2 dagen gedronken heb. Ik noem het maar dag 7 van week 2, want ik vind wel dat dit de 2e week is dat ik serieus probeer niet te drinken. Daarvoor probeerde ik eigenlijk alleen maar te minderen. Anna Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wil133 Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 hoi allemaal,Twan gefeliciteerd met je 8 weken ADB dat verdient een beloning, voor zover je die je zelf nog niet hebt gegeven krijg je er een van mij:musicnote:.Anna, het kopen van de flessen drank vond ik nooit zo'n probleem, de weg naar de glasbak vondt ik veel bezwaarlijker en schaamde mij er dan ook voor als iemand mij zag.Medea, Ik hoop inderdaat dat het goed gaat met de refusal na gisteravond. Ik heb zelf geen ervaring met die zuchtremmers. Laat a.u.b. weten hoe het gegaan is.Dave gefeliciteerd met je eerste week ADB en succes met je tweede week:)Fran, Dissipline heeft ook te maken met het echt willen. Zou je het niet echt willen dan zou je de dissipline om elke dag een tabletje ook niet kunnen opbrengen. Je bent erg goed bezig vindt ik, hou vol:)groeten wil Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Fran, je bent niet eens alleen maar erg goed bezig, maar je bent HEEL erg goed bezig!! wat een ommezwaai heb jij gemaakt zeg, ik hoop dat dit zich zo doorzet, het is gewoon fijn om de regie over je eigen leven weer in handen te nemen en dat doe je momenteel.Anna, misschien moet je niet persee in stopdagen en drinkdagen denken, maar in Alcohol de baas dagen... dus dagen dat je niet bent gaan zuipen met het doel om dronken te worden.. dat voelt wel raar denk ik, maar zoals zondag was eigenlijk een dag om trots op te zijn. Je hebt toen beheerst gedronken!Twan, gefeliciteerd met je enorme zelfdiscipline op drankgebied. Herkenbaar, als ik ergens met de volle 100% voor ga dan is dat ook mijn kracht.. zie het afvallen, 17 kilo in 5 maanden en nog geen dag dat ik weer helemaal teruggevallen ben, maar met alcohol werkt dat bij mij dus anders...Voor mezelf ben ik er nog niet uit, ik drink toch wel elke week 1 avond, maar de rest dus niet... en dat nu 2 jaar, Daarvoor dronk ik dagelijks, een jaar of 20, en was ik toch echt wel 3 a 4 x per week aardig dronken. De andere avonden kon ik het ook met 3 biertjes ofzo af (halve liters dan) Dus eigenlijk heb ik enorme vooruitgang geboekt en moet ik hier misschien gewoon vrede mee hebben. Aan de andere kant vind ik het ook weer zwak van mezelf dat ik niet helemaal zonder kan... en zo blijf ik de knoop niet echt doorhakken.. ga ik nu helemaal stoppen of heb ik vrede met die ene avond? en vooral die dag daarna! Dus heb ik vrede met 1 dag ziek en zwak en misselijk zijn per week... stof om over na te denken.Medea fijn dat je er weer bent, dat is lang geleden. Goed van je dat je ook weer aan de refusal bent gegaan, hoop dat je er vandaag geen last van hebt! Jij hebt dus ook weer een knoop doorgehakt!Misschien lag de trek en slaapgebrek van de afgelopen dagen aan de volle maan? Het schijnt toch iets met mensen te doen.Nou, ik ga weer verder, lekker vrij vandaag, bloed gegeven, zometeen dan eindelijk die vloer gaan zuigen en dweilen, afwasje wegwerken en dan vanavond weer naar de hondencursus! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lee Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Nee hoor, ik heb vaker met dit bijltje gehakt.Ik kan gewoon 's ochtends een Refusal innemen zonder ziek te worden, ook al heb ik een liter wijn gehad de vorige avond.Andersom kan ik het dus niet, als ik vanavond drink word ik wel beroerd.En dat is maar goed ook, want daarom neem ik het. Vind het wel supereng!medea Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Twan Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Francesca, hartstikke goed meid, 5 rozen voor jou! :present::present:Kun je niet aan die man met de klophamer vragen of hij een morse-seintje geeft als het pakketje komt? Kun je tot die tijd lekker wat anders gaan doen...Vraagje over Refusal: is het nou een trek-remmer of een middel om te voorkomen dát je gaat drinken? Dat laatste weet ik zeker, ik wist alleen niet dat de trek er ook minder door werd (afgezien van het vooruitzicht wat de trek in drank vast wel voor een deel wegneemt natuurlijk...)Tapas, als wat je zegt klopt staat ons nog heel wat te wachten... het is morgen volle maan!9 augustus 2006 om 12:55 uur Volle Maan Waterman conjunct Neptunus Zet je maar schrap allemaal!Zullen we eens kijken wat er met ons allen gebeurd in de komende dagen? Kunnen we vast een nieuwe theorie op los laten. Ik ben nog aan mijn hondjes-theorie bezig, kan ik deze er meteen in verwerken...Liefs,Twan ;kleinebeer:edit: Gelukkig Medea, ik maakte me een beetje zorgen... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lee Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Ben blij dat je dat schrijft Tom Poes, voel me zo onrustig. ben bang om vanavond niet te drinken. Stom he? Alsof ik niet zonder alcohol kan, maar nu voelt dat zo voor mij.Voel me echt heel rot, maar jouw berichtje steunt me dan wel weer.liefs, medea Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Francesca Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Hoi iedereen,Net een tukje gedaan en weer heel heftig gedroomd! Mijn moeder leefde weer en ik wist niet waar ze woonde, want haar huis was al verkocht, en weer allemaal bussen en trams die niet de juiste waren. Om dol van te worden! En ik woonde ineens aan zee! Ik begin te denken dat alle gevoelens die ik jarenlang weggezopen heb nu in mijn slaap boven water (alcohol) komen... Ach ja, ze moeten er dan maar eindelijk eens uit, ook al is het in mijn dromen.Ja, ik mis Anjo ook al twee dagen. ANJO?Twan, Refusal en Antabus zijn volgens mij exact hetzelfde. Staat ergens bij Thema's of Tips en adviezen. Van allebei word je doodziek als je erbij drinkt, maar de trek gaat niet weg. Alleen zet je je sneller over je trek heen omdat je weet wat de gevolgen gaan zijn, en dus hoef je -- als je een dagdrinker bent zoals ik -- geen 100 keer op een dag de keuze te maken of je naar de winkel gaat of niet. Of je gaat drinken of niet. Als je drinkt, ga je halfdood. Punt. Dat maakt het voor mij gemakkelijker. Ik maak de keuze nu 's ochtends voor de rest van de dag.Maar je moet ook weten dat ik die Antabus al minstens 3 jaar of zo in huis heb! Ik neem hem nu pas omdat ik nu eindelijk beslist heb dat ik wil stoppen. Campral is dan weer een middel dat de trek zou wegnemen. Zelf nooit geprobeerd. Er staat ook over geschreven ergens op de site. Bij sommige mensen werkt het, bij anderen niet.Volgens mij werkt alles zolang je maar WILT stoppen. En het kan jaren duren voor je die beslissing genomen hebt, dat is hier ook al gebleken uit veel verhalen. Ik hoop dat dit keer voor mij de juiste gaat zijn, hoor!Fran Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 8 augustus 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Medea,Mij heeft het de eerste dag (dat was vorige week maandag) enorm geholpen om gewoon een hulpkreet op het forum te zetten, omdat ik gewoon ontzettende trek had maar toch niet wilde drinken. Iedereen die reageerde trok me over dat gevoel heen, en gaf me de wil door te zetten. Erover praten helpt echt, en dat kun je hier, want iedereen begrijpt het.Gek is dat eigenlijk hè, dat we banger zijn voor die behoefte aan alcohol, dan voor de vreselijke kater de volgende dag. Maar je zult zien, morgen voel je je een stuk beter en ben je blij met je beslissing van vandaag.Fran, het komt op mij over alsof jouw dromen symbool staan voor je leven de laatste jaren. Je was de weg kwijt, en nu loop je hem weer te zoeken. Zet door, dan weet ik zeker dat de juiste weg/bus/tram etc vindt.Anjo, mis je ook..Anna Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Francesca Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Ja hallo, zeg!Zit ik hier al twee dagen vol spanning te wachten op een nieuwe opdracht die gisteren of vandaag zou komen. Eindelijk onderneem ik zelf iets en stuur een mailtje om te vragen of het werk vandaag nog komt. Krijg ik een autoreply dat mevrouw met vakantie is tot en met vandaag!!!! En weten jullie wat ik NU ga doen? Ik neem de bus naar de stad en ga lekker winkelen!Fran Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Twan Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Ja, gezellig!High Tea met scones!Met zelfgemaakte marmelade en clotted cream!En cappucino, met volle melk, en toast met zalm!Oh jee, ik kom er ineens achter dat ik inderdaad nog niet geluncht heb, alleen yoghurt met muesli als ontbijt... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Twan Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Hm... Nou, ik stop nog een maand!Dank je wel!(Heb er net in het echte leven even een Sultana ingepropt, omdat ik toch wel heel erge trek kreeg van al die lekker dingen... )Liefs,Twan ;billieturf: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 8 augustus 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Winkel ze Fran, koop maar wat leuks voor jezelf, want dat heb je wel verdiend.Dat klinkt fantastisch Katrina, ik zou zo ook voor die acht weken gaan.Anna Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Angel6 Geplaatst 8 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Twan, mijn welgemeende excuses dat ik de lunch ben vergeten. De croissantjes zijn verbrand!!Katrina bedankt dat jij zo attent bent geweest de afternoon tea te regelen.Het was een beetje druk op het werk dat ik er eigenlijk helemaal niet meer aan heb gedacht!!! Nou dan trakteer ik bij de drie maanden oke?Zo nog even een uurtje knallen op het werk.angel Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 8 augustus 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2006 Hiep hiep hoera, ik ben vanmorgen om half acht al begonnen, dus ik mag nu naar huis. Tot vanavond,Anna Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden