Spring naar bijdragen

openbaring over ADB

eva25

Aanbevolen berichten

hallo lieve mensen
ik heb gister weer wat geleerd bij ADB.
Ben pas bij de voor en nadelen van alcohol
,maar dat leverde mij al zoveel inzicht op.

Waarom drink je eigenlijk wat levert het op?
Voor mij is het grootste voordeel dat ik even niet verantwoordelijk hoef te zijn.

Al mijn hele leven voel ik mij verantwoordelijk dat is er met de paplepel ingegegoten.
Mijn moeder was ook alcoholist en al vroeg was ik verantwoordelijk
over mijn jongere broertje (hij toen 4 ik 8).

Het nare is alleen dat je dat dus nooit meer kwijtraak
,en dat ik nu een partner heb uitgezocht die ook niet veel verantwoordelijkheid neemt.(lekker veilig)

Ik was altijd al verantwoordelijk over het huishouden de rekeningen enzovoorts
maar nu ik mijn zoontje (10 weken) heb gekregen draag ik daar dus ook de verantwoordelijkheid over.
En wat drukt dat zwaar op je schouders!

Dan wil ik soms even vluchten even echt niet meer verantwoordelijk hoeven zijn.
Maar ja er moet toch een gezondere manier zijn om dit te doen.

Helaas kreeg ik dit inzicht pas na een fles wijn.
Maar de oplossing heb ik niet.

Zeker stof tot nadenken tips zijn meer dan welkom.
een fijne woensdag allemaal
groetjes eva

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Eva,

Je verantwoordelijkheidsgevoel is heel begrijpelijk. En het komt heel vaak voor dat mensen (onbewust) een partner kiezen waarbij een bepaald patroon, dat in hun jeugd ontstaan is, in stand blijft. Ik heb dat ook gedaan.

Het is goed dat je dit herkent. Want nu je weet dat dit zo is, kun je er ook iets aan gaan doen. Je partner porren om ook een keer ergens voor verantwoordelijk te zijn. En accepteren dat hij het misschien een keer fout doet. Dus ook: verantwoordelijkheid uit handen geven.

Je wil af en toe niet verantwoordelijk zijn, af en toe alleen maar kleine Eva zijn. Dat hoef je niet persé te bereiken met alcohol. Maak een plan, neem iedere dag een tijdje voor jezelf. Waarin je niet verantwoordelijk hoeft te zijn. Alleen maar iets doen wat jij fijn vindt. En even de boel de boel laten, even de verantwoordelijkheid van een ander laten zijn.

Ik heb in de loop van de jaren iets geleerd over mannen. De meeste van hen doen niet gauw iets uit zichzelf. Wij vrouwen ervaren dat als een gebrek aan verantwoordelijkheid, maar zij zien dat anders. Meestal zijn ze niet te beroerd om iets over te nemen, maar je moet het vragen. Jouw partner kan ook verantwoordelijkheid dragen, maar doet dat niet uit zichzelf. Vraag het hem. Vraag of hij een paar uurtjes op je zoontje past, en leg hem uit hoe hij dat moet doen. Vraag hem dat klusje te doen waar jij even geen zin in hebt.

Dik kans dat hij zich reuze trots gaat voelen, en het fijn vindt. En jij hoeft wat minder verantwoordelijkheid te dragen. Probeer het eens.

Liefs, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi anna
ja dat is het moeilijkste de verantwoordelijkheid uit handen geven want stel dat het niet goed gaat of niet op mijn manier
erg he maar zo voelt het voor mij

en als je alles moet vragen dan ben je er in eerste instantie toch zelf verantwoordelijk voor je moet er zelf aan denken het lijkt me juist zo lekker om dat eens niet te doen

ik ga zeker proberen om het te vragen
en het dan ook los te laten
want dat zal de grootste opgave zijn

bedankt voor je tip

groetjes eva

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HOi Eva,

Het vragen gaat nog wel maar het loslaten is inderdaad het allermoeilijkste. Dat is iets wat wij vrouwen gewoon heel moeilijk kunnen. We vinden van onszelf dat alleeen wij maar goed voor de kids, het huishouden enz. kunnen zorgen en als we dan zover zijn dat we t vragen moet het natuurlijk wel gaan zoals wij het willen. En ja dan gaat t mis komen de irritaties enz. Die man wil vaak best wel maar heeft geen zin in dat gezeik aan zijn kop, maar wil het doen zoals hij vindt dat hij t moet kan doen. Heeft hij nog gelijk in ook. Het heeft mij ook jaren gekost om te accepteren dat mijn man ook alles kan wat ik kan met kids en huishouden, anders maar zeker niet verkeerd. Daar ligt ons probleem ANDERS.

Weet je je man zal t waarschijnlijk hartstikke leuk vinden om voor dat kleintje te zorgen maar jij moet hem wel in de gelegenheid stellen/ geven om daar zelfvertrouwen in te krijgen. Dat kan alleen maar door positief te reageren op wat hij doet.

Eva, wens je veel succes en probeer dingen over te dragen en begin eens met een uurtje iets buiten de deur te doen. Grijp niet naar de fles dat lost niets maar dan ook niets op, zorgt alleen maar voor meer problemen. Maar dat wist je al anders was je hier niet op t forum.

liefs CG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...