Spring naar bijdragen

dinsdag 8 mei


Aanbevolen berichten

ik houd ook van jullie...... vooral mooi die bijdragen gisteren over therapie, en over hoe je jezelf leert kennen in alle ups en downs. jullie hebben stuk voor stuk veel meegemaakt en werken hard om uit de s**t te komen. en met alle downs van werk, instanties en ziekten vind ik dat jullie enorme klussen klaren. petje af voor iedereen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toenemende kans op regen- en onweersbuien

Het blijft aanvankelijk nog op de meeste plaatsen droog. De dag begint op veel plaatsen ook met wat zon. Op nadering van een nieuwe storing neemt in de loop van de ochtend de bewolking echter flink toe. Vooral vanmiddag en vanavond gaan er een groot aantal buien vallen, er is daarbij kans op onweer en windstoten. In het zuiden van het land kan het mogelijk langduriger regenen. Het wordt vanmiddag een graad of 14. De west- tot zuidwestenwind is matige of vrij krachtig, rond kracht 4, aan zee en op het IJsselmeer krachtig, 6, langs de Zeeuwse kust wordt de wind later vanmiddag mogelijk hard, 7 Bft. Komende nacht verloopt waarschijnlijk meest droog, de minimumtemperatuur ligt rond de 11 graden. Overdag is er eerst wat zon en in de middag gaat het van het zuidwesten regenen. De middagtemperatuur wordt ongeveer 15 graden. De west tot zuidwesten wind is zwak tot matig, rond kracht 3, aan de kust waait het vrij krachtig of krachtig, 5 tot 6 Bft.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

uit de internet-editie van ochtendblad "trouw":

Weer eens wat anders dan tai-chi: buikdansen
Buikdansen is een ware rage in China, vooral onder vrouwen. Die willen vermageren - een nationale obsessie - en een sexyer uitstraling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een rust hier vandaag. Hopelijk is dat een goed teken en liggen we niet allemaal met een kater in bed!!

Bibelle, ik heb ook een stukje gehoord van de discussie: Alcohol boven de 18 jaar.
Ik vind het een goede zet, als het door zou gaan. De meesten zullen dan nog wel aan de alcohol kunnen komen en gemeenschappelijk een vriendje van boven de 18 jaar de alcohol laten halen.
Maar als je 18 bent, ben je niet meer zo puberaal, dat je met iedereen mee wilt doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marion,

Eindelijk is er iemand.

Ja, van mij mogen ze ook wachten met gebruiken. Moet er wel gecontroleerd worden.

't Beste zou zijn er een trend van te zien te maken dat het cool is niet te drinken.

En die happy hours die mogen ze ook afschaffen. Die heb ik altijd raar gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Charlie,

Dat hebben ze ooit in Amerika geprobeerd.
Daar zijn ze van teruggekomen.

Halverwege jaren 80 heeft president Andropov (of zo iets) dat ook geprobeerd alcoholverkoop aan banden te leggen in de Sovjet Unie. Op heel beperkte tijden mocht alcohol verkocht worden. Ik was daar toen op reis en ik moet zeggen ik heb geen rijen gezien voor de broodwinkels, maar gigantisch lange rijen bij winkels waar alcoholische dranken werden verkocht. Ondertussen groeiden de illegale stokerijen die niet altijd voor consumptie geschikte alcohol gebruikten.

Trouwens veel voedingsprodukten die in de loop van de geschiedenis tot ons dagelijks voedingspatroon horen zijn gaan horen, zouden bij introductie nu, (on)voorwaardelijk geweigerd worden, zoals: zout, suiker, cacao, koffie, thee, vele specerijen.

Trouwens van veel onschuldige en op zich gezonde produkten kunnen verslavende en/of giftige middelen worden gemaakt. B.v. de schil van banaan roosteren en drogen in de oven. Gemalen nootmuskaat zo nuttigen kan hallucinerende werking hebben. Het loof van de aardappel mag je niet eten, dit bevat digitalis. Vele in het wild en in de tuin groeiende planten, bloemen, struiken bevatten stimulerende of giftige stoffen.

Gewoon verbieden lijkt mij dus geen optie. Wel een optie is om alle alcohol-bevattende dranken alleen te laten verkopen bij slijterijen, met strenge controle op leeftijd. Dus niet meer in de supermarkt, waar de breezer onderhand tussen de limade staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het niet. De minimumleeftijd voor alcohol is volgens mij al heel lang 16 jaar. Toen ik zo oud was, was dat ook de leeftijd waarop de meeste jongeren uit gingen, naar café's en discotheken. Ik kan wel stellen dat daar mijn alcoholgebruik is begonnen. Maar vergeet niet dat IEDEREEN die ik kende destijds net zo veel dronk als ik als we uit gingen. En toch zijn de meeste van die mensen geen alcoholist geworden. Dat ik het wel ben heeft gewoon ook met mijn aanleg daarvoor te maken.

Ik vind het eigenlijk vrij normaal dat jongeren een tijd lang drinken als ze uit gaan. Dat hebben ze altijd gedaan, en zullen ze waarschijnlijk altijd blijven doen. Het hoort volgens mij ook bij de jeugd.

Ik ga zelf al heel lang nooit uit, dus ik zie niet wat er gebeurt in horecagelegenheden waar jongeren komen. Ik kan dus niet beoordelen of het alcoholgebruik zoveel erger is als in mijn jeugd. En of er als gevolg daarvan ook ergere dingen gebeuren dan toen.
Ik heb wel eens een feest van mijn jongens thuis meegemaakt. Het was een verschrikkelijke puinzooi, maar toch vergelijkbaar met de feesten die ik zelf vroeger heb meegemaakt.

Wel denk ik dat sommige uitwassen nu veel erger zijn dan in mijn jeugd. Daarmee bedoel ik vooral geweld op straat, waarbij soms zelfs mensen om het leven komen. Vaak is daar alcohol bij betrokken, maar ik vraag me af of alcohol de enige oorzaak is. Ik denk dat toegenomen intolerantie van mensen ten opzichte van elkaar in het algemeen, maar ook tussen etnische groepen, of andere mensen die elkaar op de een of andere manier als 'anders' ervaren daar een misschien nog wel veel grotere rol in speelt.

Ik heb er geen bezwaar tegen dat mijn jongens in het weekend een biertje drinken. Ze zijn trouwens ouder dan 18. Moet ik anderen het gebruik van alcohol verbieden, omdat ik alcoholist ben? Ik weet het niet. Je kunt ook teveel regelen.

Ik denk dat we beter kunnen proberen jonge mensen te leren verantwoordelijkheid te nemen, respect voor zichzelf en voor andere mensen te hebben, en voor hun omgeving. Zorg te dragen en lief te hebben. En dat leer je ze niet door ge- en verboden, maar door zelf het goede voorbeeld te geven. En er voor ze te zijn, en van ze te houden.

Iemand die zich geliefd voelt, kan zelf ook liefde voor anderen voelen.
Iemand die zich gerespecteerd weet, kan ook anderen respecteren.
Iemand voor wie gezorgd wordt, zal ook bereid zijn zorg voor een ander te dragen.
Iemand naar wie geluisterd wordt, zal gemakkelijker ook naar een ander luisteren.
Iemand die zich geliefd, gerespecteerd en verzorgd voelt zal niet zo'n sterke drang hebben de roes van alcohol of drugs op te zoeken, want hij voelt zich al prettig.
En iemand die van nature liefdevol, respectvol en zorgzaam is, zal ook als hij een keer onder invloed van alcohol is, niet gauw agressief en gewelddadig worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoel eigenlijk, wáárom drinken mensen alcohol, als je begrijpt wat ik bedoel......
Wat is er bv zo lekker aan, waarom kan iets niet gevierd worden zonder champagne, waarom wordt een schip te water gelaten middels champagne, waarom zijn er zakenborrels enz enz, waarom niet gewoon met fris oid. Ook al ben je geen alcoholist, waarom dan toch die borrel, omdat het "lekker", anders is??
Ik weet niet goed hoe te schrijven hoe ik het bedoel, maar hoop dat jullie me begrijpen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Charlie,

Ik snap wat je bedoelt.

Het is iets wat we mee krijgen in onze cultuur a.h.w.

Kijk maar wat je tegen kinderen zegt. Eet je eerst bordje leeg, dan mag je daarna een snoepje. Zo conditioneer je bij het kind (onbewust) de gedachte: eten moet, snoep is lekker. Maar ook alleen volwassen mogen bier/wijn drinken of roken.

Als kind vond ik rauwe groenten lekker, en at zo nog al wel wat weg terwijl mijn grootmoeder het eten voorbereidde. Wortels, bloemkool ed gingen er grif in bij me. Zaten we dan aan tafel. Ik luste die gekookte groeten niet, kreeg ik te horen dat ik dat wel moest, want dat dat gezond was.
IJs is lekker, maar niet voor het eten.

In de puberjaren groeit de opstand tegen het ouderlijk gezag. De adolescen vinden zichzelf al groot en gaan dus dingen doen die zij nog (niet) mogen en gaan dus roken en drinken. Dit wordt nog versterkt door het effect van dit is stoer binnen de eigen leeftijdsgroep: ik durf, ik mag dat.

Iedereen zegt dat geschiedenis saai is, dus geen enkel kind neemt geschiedenis nog serieus.
Zo gaat het met meer dingen in het leven: iets mooi vinden (als het in de mode is, is het mooi),
Met Pasen moest ik nog even lachen. Mijn grootmoeder wees naar een handtas in de hoek van de kamer en vroeg of die van mijn moeder was. Nee, zei mijn nichtje, die is van mij. Oh, zei mijn grootmoeder, ik dacht van bomma (=mijn moeder), zo een propzak had ze vroeger ook, een echte handtas voor moeders. Ja, dat is nu mode, moeke, zei mijn nichtje (19).
zo zijn er nog zoveel dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om helemaal eerlijk te zijn vind ik het niet goed. Ik denk niet dat een 'nieuwkomer' met een alcoholprobleem het gevoel krijgt hier iets aan te hebben.

Misschien dat iedereen inderdaad zo probleemloos ADB is dat er niets te schrijven valt. Dat is heel mooi, alleen kan ik me er niets bij voorstellen. Toen ik pas op dit forum kwam schreef ik me een ongeluk, dat kun je ook wel aan mijn aantal berichtjes zien. Het was voor mij én een enorme gewaarwording dat er meer mensen waren zoals ik, met dezelfde problemen en dezelfde onzekerheden, én ik had gewoon een enorme behoefte aan steun en aan afleiding. Want het lukte mij niet bepaald om ADB te worden. Als het forum toen net zo rustig was geweest als nu, weet ik zeker dat het mij niet gelukt was.

Natuurlijk kun je dan zeggen dat de pot de ketel verwijt, en dat ik zelf maar moet schrijven als ik het te rustig vind. Klopt. Alleen ben ik niet dagelijks meer in gevecht tegen de trek, hoef ik niet meer voortdurend afleiding te zoeken op het forum, dus weet ik niet altijd wat ik zou moeten schrijven.
Ik reageer als ik iets lees dat mij aanspreekt, of waar ik graag mijn mening over wil geven. Dat heb ik eerder vandaag ook gedaan, en dat doe ik nu.
Maar ik ben inmiddels ook in een fase dat ik verder wil met mijn leven, een heel ánder leven dan 9 maanden geleden, en dat betekent voor mij niet meer de hele dag en avond met het forum bezig zijn.

Het is zo rustig, omdat iedereen het rustig vindt volgens mij. Niemand weet kennelijk iets zinvols te zeggen. Gaat het dan met iedereen goed? Heeft niemand dan een bemoedigend woord nodig, of alleen maar een beetje begrip? Ik kan het me niet voorstellen. Misschien zoeken de meeste mensen het nu elders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede avond, stilletjes is het hier wel. Alhoewel, ben net thuis gekomen van het werk en ben snel klaar met het bijlezen. Ik kan me goed voorstellen dat mensen overdag het vervelend vinden als er niemand is op het forum. Ook ik heb erg veel steun altijd aan het forum gehad en moet er niet aan denken als ik het moeilijk heb dat er geen antwoord komt. Maar dat zou kunnen gebeuren als je het niet meldt.
Ik denk dat veel forumleden sluimerend aanwezig zijn en als iemand het écht moeilijk heeft er wel antwoord komt zal het niet direkt zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Charlie, mensen drinken al net zo lang als ze werktuigen maken. Dat is uit archeologische vondsten wel duidelijk. Waarom? Om allerlei redenen. Omdat alcohol een geestverruimend middel is, het werd ook door sjamanen en zo gebruikt.
Omdat het ontspant, grenzen laat vervagen, vrolijker maakt, dus wordt het gebruikt om iets te vieren.

Alcohol is niet alleen maar slecht. Mits met mate gebruikt kan het ook gezond zijn (dat is aangetoond), en het vervult een sociale functie. Mensen gedragen zich wat losser, praten wat gemakkelijker, waardoor gemakkelijker contacten gelegd kunnen worden. Het gaat pas fout als er teveel gedronken wordt.

Er zijn bosjes mensen die gemakkelijk alleen bij speciale gelegenheden en met mate drinken. Daar is helemaal niets tegen. Helaas zijn er ook mensen die, als ze de roes eenmaal kennen, deze blijven opzoeken. Het wordt dwangmatig, ze zijn verslaafd. En nogmaals helaas behoren wij tot deze mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anna,

Ik ben gekomen toen het druk was, en ik heb er veel van opgestoken aan tips e.d. bij wat ik nu het beste kon doen of laten. Zelf heb ik nu een relatief rustige dag op gebied van trek, maar zondag en maandag had ik echt wel wat inspiratie nodig en de behoefte e.e.a. van me af te schrijven. Het forum houdt mij eigenlijk op de ingeslagen weg en alert. Ik ben ook zowat de hele dagen ingelogd en kijk geregeld en reageer daarop. Het helpt ook mijn motivatie te houden als ik me minder voel en een oppepper krijg van een van de forumleden. Een aanmoedigende dag is het vandaag niet, nee. En ik leun nu nog zwaar op die aanmoedigingen. Ze helpen me echt over moeilijke momenten heen. Dat is inderdaad ik wat ik mis vandaag.
Vandaar dat ik me afvroeg waar iedereen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ik niet verzonnen Stien, het is een uitspraak van Albert Einstein. Ik las hem vandaag, en vond hem wel heel sterk. Dus heb ik hem even geleend.:D

Wat goed van je dat je vanavond gewerkt hebt. Ik hoop dat het een beetje meeviel. En vanavond weer lekker nuchter naar bed toch?

Een voordeel van niet drinken is, dat ik 's avonds niet nog wat langer op hoef te blijven omdat ik zo graag nóg wat wil drinken. Ik zit me alweer helemaal suf te geeuwen, en ik zie hier niemand die me tegenhoudt om naar bed te gaan. Dus mensen, ik wens jullie een levendig dan wel rustig vervolg van de avond. Ik kruip tussen mijn lakens!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou mensen, ik moet gewoon zeggen dat het SUPER met me gaat, wordt er soms bang van, want dat kan toch zo niet doorgaan????
Ik heb geen eens trekmomenten, kan geen eens trekmomenten beschrijven in opdracht van mn persoonlijke begeleider.......
Ik loop fluitend in de supermarkt langs de drankafdeling, kijk er expres naar en denk "gadver, vond ik dat lekker", en verheug me bij voorbaat op mn glaasje rivella thuis, of gewoon een glas water!
Het lijkt wel of er eindelijk een knopje in mn hoofd is omgegaan, of ik nu anders denk ofzo!!
Maar ik blijf reeel hoor, het is nog veel te kort, er kan nog van alles gebeuren, daar ben ik me terdege van bewust!.

Voor nu hoop ik dat het met iedereen zo goed gaat en wil allen veel sterkte wensen!

En voor nu alvast welterusten en morgen gezond weer op!!

Groetjes, Charlie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Stien,

Welkom thuis en hier.

Ik heb vroeg avondeten gehad omdat ik nog naar yoga moest, maar ik denk dat ik zo maar boterhammetjes maakt, mijn maag gromt.

Morgen mag ik uitslapen, de afspraak die ik had is afgezegd. Kan ik bijslapen van al die nachtmerries van de afgelopen dagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Charlie dat gevoel had ik in het begin ook, keek in mijn agenda en kon het haast niet geloven.
Nu doorgaan je gaat lekker!!!

Corinne, knap dat je zo'n rustige dag toch nog op andere stukjes van het forum kan leunen.
Ook jij doet het super!!!

Anna, truste.

Ja en ik wordt ook geroepen, alleen beneden blijven is voor mij geen optie. Er staat nog voldoende voor een hele nare zucht. Regelmaat heeft mij in belangrijke mate geholpen. Met het beter slapen, wat ik nu overigens prima doe zonder medicatie. En op regelmatige tijden weer opstaan. Lijkt wel een klein kind maar werkt goed voor mij.

Allemaal truste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was dus even met andere dingen bezig Corinne. De eerste paar maanden zat ik ook heel veel op het forum, zelfs op mijn werk. Ik had het gewoon heel erg hard nodig. Hier kon ik alles wat er met me gebeurde, mijn twijfels, mijn ellende af en toe, van me af schrijven. En gelukkig kreeg ik altijd respons. Het heeft mij er echt doorheen gesleept, en ik heb het behoorlijk vaak moeilijk gehad.

Maar het forum werd op een bepaald moment ook een soort verslaving, het slokte té veel van mijn tijd op. Ik verwaarloosde mijn huishouden en liet een paar keer het eten aanbranden voor het forum.:$
Dus daarom moet ik het ook weer afbouwen. En, zoals ik net al zei, ik heb het nu gelukkig ook niet meer dagelijks zo hard nodig.
Maar als ik zie, zoals vandaag, dat er in feite niets gebeurd, en dat een op zich zinvolle discussie meteen weer doodbloedt, dan vind ik dat jammer. Want ik gun andere mensen ook dat ze hier de steun kunnen halen die ik hier ook gevonden heb.

Maar nu ga ik echt slapen, mijn oogjes beginnen dicht te vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...