Spring naar bijdragen

donderdag 10 mei2007


joann

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 216
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ja, dat is erg, je staat dan zo machteloos. Maar je mag je niet schuldig voelen. Hij heeft ervoor gekozen. Jij hebt je best gedaan hem ervanaf te houden. Misschien dat de kater hem weer op het goede been brengt. Hij zal wel weer overeind krabbelen.
't Was hier daarstraks drukker.
Wij zijn nu de enigen.
Heb je een leuke dag gehad?
Ik heb me een cadeautje gekocht: The joy of movie music en voor mijn vriendin een aardigheidje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, misschien moet je dat wel doen, hebben ze voor zulke gevallen een soort protocol.
Dat zal in iedergeval een fikse boete zijn, misschien voorkomen voor de rechter en taakstraf of een cursus alcohol en verkeer moeten volgen. En hopelijk heeft hij geen ongeval veroorzaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een paar weken geleden vertelde mijn zoon dat een jongeman tijdens zijn eerste rijles bij een ongeval (met alleen blikschade) betrokken is geweest. Zijn instructice vertelde hem dat die jongen heel erg geschrokken was. Hij zat niet fout of zo, maar de impact op hem was groot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch een overdekt winkelcentrum hoop ik. We hebben nog wat regen tegoed.
En hoe vond je zus de "accordeonmuts"?

Ja, die man zal wel spijt hebben. Zou hij de auto genomen hebben om die volgende fles whiskey te kopen? Hij zal wat te vertellen hebben bij de volgende bijeenkomst. Erg zo'n terugval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even wat van internet geplukt. Als je hem ziet kun je dit overbrengen.

Vuistregels bij een terugval
auteur Dirk, iZZa Gent
Enkele vuistregels om de schade te beperken als je uit de bocht gaat.
(Hoe te vermijden dat eenmalige "terugval" tot een volledige "terugval" leidt)


Stop: Stop onmiddellijk met wat je aan het doen bent en ga weg uit de situatie.
Blijf kalm: Het is normaal dat jij je schuldig voelt. Geef je gevoelens de tijd om over te gaan. Vermijd het jezelf alles te verwijten ("ik ben een lozer") en terug te kijken naar het verleden (" 't is altijd zo geweest").
Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude.
Wat had je met jezelf afgesproken? Denk terug aan de redenen waarom je besloot om te stoppen met drinken, en schrijf ze op. Denk aan de voordelen op lange termijn. Wil je die opgeven omwille van één terugval? Kijk waar je al geraakt bent. Lees de voor- en nadelen van gebruik nog eens na op het lijstje dat je in je portefeuille draagt. Herinner jezelf eraan dat je dit doet om zorg te dragen voor jezelf, je gezondheid en je leven.
Wat is hier aan voorafgegaan? Bekijk opnieuw de situatie die leidde tot deze terugval. In plaats van jezelf de schuld te geven, stel je volgende vragen:

Welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze terugval?
Waren er waarschuwingssignalen voor deze val?
Heeft één van de volgende zaken bijgedragen tot de terugval: plaats, tijdstip, andere mensen, stemming?
Probeerde je om te gaan met de situatie voor de val?
Was je motivatie verzwakt door vermoeidheid, druk van anderen? Wat kan ik de volgende keer anders doen om efficiënter met deze situatie om te gaan?


Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips:
gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg.
Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen...
Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie.


Waar een wil is, is een weg (de geest staat boven het lichaam):
Een hardnekkige mythe bij gebruikers is de "lichaam boven geest" - theorie: de stelling dat het onmogelijk is de controle weer in handen te krijgen als je eenmaal terug aan het gebruiken bent (een terugval beleeft), en je dus gedoemd bent om verder te gebruiken. Zo is het ook meestal gelopen in het verleden.
Controle en onthouding zijn binnen handbereik. Onthouding kan op elk moment terug gewonnen worden, door, eenvoudigweg, het gebruik niet te hervatten. Je verlangen om opnieuw te gebruiken kan weldegelijk bedwongen worden. Vroeger lukte je dat misschien niet, wellicht lukt het nu wel, met de hulp van deze vuistregels.



En ik ga nu ook naar bed, ik maak inmiddels te veel typfouten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer dat een draadje met vele mooie stukjes
toch weer eindigt in deze keer " ge-eend"
Ik heb helemaal niks tegen humor, absoluut niet zelfs.
Maar nu wordt er op de man gespeeld, er wordt iemand persoonlijk aangepakt
omdat zijn mening anders is dan de rest van de meningen....

Ik vind dit min, en ronduit puberaal gedrag!
Het heeft me mateloos geïrriteerd!
En ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat Francesca
hier steeds een rol in speelt.
Fran, jij hebt recht op jou mening..
en die mag je hier ook plaatsen!
Ook en juist als die anders is dan het gros!
Maar waarom een ander omlaag halen?
Rosie deed vanavond behoorlijk met je mee..
Why?

Misschien moeten jullie allemaal eens gaan kijken
naar wat je nu echt zo stoort aan Ziza´s berichten...
Die ergernis is namelijk vaak een spiegel van iets
wat je bij jezelf niet wilt of kunt zien!

Ik wens jullie nog veel plezier,
maar mijn zin is weer over!
Ja en jullie mogen allemaal over me heen vallen,
deze keer zal het me werkelijk worst wezen!
Vermoedelijk ben ik op dit moment opstandiger dan jullie
allemaal samen, ik geef er alleen niemand anders de schuld van !

Rosie en fran, ferry zei vandaag dat je eerst zelf eens iets moet presteren
voordat je commentaar levert op iets wat je niet uit ervaring kent.
In eerste instantie vond ik die opmerking kort door de bocht,
maar bij nader inzien heeft hij gelijk!
Wiedt eerst je eigen tuintje maar voordat je commentaar levert op dat van Ziza!

Fijn Weekend Allemaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het spijt me Joann, maar ik vond Ziza's opmerking toch echt buitengewoon kwetsend.

En zoals ik eerder al schreef, IEDEREEN heeft het recht hier zijn mening te geven, ook degenen die niet naar AA willen gaan. En zij verdienen het niet om steeds behandeld te worden alsof ze inferieur zijn, omdat ze het licht niet gezien hebben. Waarmee ik verder niets negatiefs over de AA wil zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...