Spring naar bijdragen

inzicht


Aanbevolen berichten

vanavond huilde ik tranen met tuiten bij alles wat met Eindigheid te maken had. ik ben meer een uitzending gemist dan tvkijker.
ik heb zelf ms en vanavond gilde het onheil me overal tegemoet.

en ik zag ineens dat de wijntjes die ik erbij dronk me veel triester maakten dan als ik nuchter zou zijn.

Het is niet goed voor mijn toch al zieke lichaam maar daarnaast word ik zo somber op het eind.

ik weet wel wat ik moet doen: niet meer drinken en vrolijker zijn. ik ben nu 13 jaar ziek en pas de laatste 3 jaren ging ik ineens drinken als - Troost of : nu kan het nog maar in de toekomst word ik geregeerd door mensen die me vroeg uit bed halen en er idem vroeg weer inleggen.

ik denk erover om toch maar eens naar mijn huisarts te gaan want ik wil moet hier mee stoppen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 208
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hallo Karin,

Ik zag je 'inzicht' en ja dan ben je hier op de juiste plek. Ik vond ook nog iets leuks op het internet vanuit de oude doos hopelijk om je wat op te vrolijken:

Gedichten van Adrianus Arnoldus Koopman geboren 1837

Geheelonthouders Alphabet

Al drinkt ge daags een enkel glaasje
Ge zijt dan niet uw eigen baasje,
Neen, volgt ons na, en doe als wij,
Geheelonthouding maakt u vrij!

Bedroeft het u, dat gij zoo vele menschen,
Naar den afgrond snellen ziet?
Sluit u dan aan, voldoet aan onze wenschen,
Drink zelf den Alcohol dan niet.

Curieus, ge drinkt om kracht te krijgen
En wat is hiervan 't resultaat?
Dit, dat gij zult terneder zijgen
En niet tot werken meer in staat.

Durft gij den kamp niet aan, mijn waarden,
En blijft gij nog van verre staan?
Toch moet vorst Alcohol van de aarde
Och kom, en helpt hem mee verslaan!

Eén borrel op zijn tijd doet mij geen kwaad, - gewis
Wanneer ge wacht, totdat die tijd daar is,
En of een schampre lach nu uwe lippen plooit
Ik zeg het u, die tijd komt nooit!

Fraai geredeneerd, met de bewering,
De sterke drank maakt mij gezond,
Ik zeg u dan, het brengt u tering
'k Bewijs het, zoo ge wilt, terstond.

Geen heerendienst zoo zwaar bestaat er,
Geen heerscht er zoo als een despoot,
Als Koning Alcohol, gij gaat er
Geheel meê onder, klein en groot!

Het is al eeuwenlang bewezen,
Al, wie zich in zijn dienst begeeft,
Heeft allerhand' ellend' te vreezen
En blijft een slaaf zoolang hij leeft!

Is 't niet verschriklijk? om te beven?
Weê! wie er in zijn handen viel,
Hij vraagt uw geld, gezondheid, leven,
Ja, in het einde zelfs uw ziel!

Jaagt ge naar de vrijheid? Zeker
Elk een is gaarne vrij niet waar?
Och! zoek die niet bij flesch en beker,
Of bij een dronken vriendenschaar!

Kom, wees moedig, wil niet toeven
Waar men u verleiden zou,
Of, wilt gij bepaald bedroeven:
En uw kind'ren én uw vrouw!

Lokt men met Sirenezangen,
Och, hoort niet naar dat gekweel,
Laat u in den strik niet vangen
Want ellende wordt uw deel!

Meen nooit, 'k kan op mij zelf vertrouwen
Ik kan "op eigen beenen" staan,
Dit deed er al zoo menig rouwen
En reddeloos te gronde gaan!

Nimmer zij dit uwe leuze,
't Is een valsche leus zoowaar,
Neen, "Onthouding" zij uw keuze
Veilig zijt gij voor 't gevaar.

O, wilt met ons medewerken,
Aan ons' o, zoo schoone taak,
Om de drankzucht te beperken
't Is een groote en heilige zaak.

Plaats u ook in onze rijen
Geef uw arm, uw hoop, uw hart
Om den vijand te bestrij'en
Die de menschheid immer tart.

Qualiteit en goede merken,
Prijst de kastelein u aan,
Wilt niet voor den kroegbaas werken
Laat zijn "beste?" drank toch staan!

Reik ons de hand, laat niets u hindren
En volgt met ons de Blauwe Vaan,
Het gaat om 't heil van vrouw en kindren
Och, blijft dan niet van verre staan.

Staart gij het onverschillig aan,
Den kampstrijd dien wij kampen?
Om dezen vijand te verslaan
Die niets toch brengt als rampen?

Treedt dan toch toe, wij kunnen u
Wij kunnen niemand missen,
Kom heden nog, niet morgen, nu
Wilt eindelijk toch beslissen!

U voorbeeld wekt ligt and'ren op
Om onzen strijd te strijden,
Och! steeg de geestdrift toch ten top
Mocht elk zich hieraan wijden!

Vreest voor geen hoon, vreest voor geen spot,
Het doel is prijzenswaardig,
Verhelderd wordt voor velen 't lot
Kom! toon u dan ook vaardig!

Wellicht zien wij de zege niet,
Maar, - 't daagt reeds in het Oosten,
Dat wij dien zin in het verschiet
Zie! dit kan ons reeds troosten.

X is een onbekende grootheid
Maar wat wij "weten" is wel dit,
Dat thans de allerergste snoodheid
Nog op zijn troon, de drankgod zit!

IJl dus, wij bidden 't u, Te Wapen!
Vorst Alcohol "moet" van zijn troon,
Het is geen tijd om door te slapen
Ontwaakt! Sta op! het doel is schoon!

Zie konden we allen overhalen
We vormden dan één broederband,
En konden dan, God geeft 't, eens pralen
Ook met een drankvrij Nederland!

Groetjes en veel sterkte en zet 'm op.

Luciene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede morgen,

Ga op de fiets naar mijn werk. vandaar dat ik zo vroeg op ben
Luciene mooie tekst ik lees hem vanavond met leesbril nog eens rustig over

PM
Het worst een zonnige dag, Hopenlijk gaat dat zonnetje ook voor jou vandaag een beetje schijnen.


Groet Sammy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedemorgen allemaal, ik ben al weer vroeg op. gisteravond toch eigenlijk weer te laat geworden (ongestructureerde forumverslaving), maar goed, niets meer aan te doen, nieuwe dag, nieuwe kansen, prachtig weer (lang leve twan zonder alcohol!)

@karin

goed van je om in te zien dat alcohol niet helpt, als je met zulke grote problemen te maken hebt. je hebt gelijk: met dit inzicht moet je naar de huisarts. ik hoop dat het je lukt om te stoppen. volgens mij heb je in mart of zo ook een tijdje meegeschreven op het forum, zo'n nickname valt op.

maar nu wil je dus een echte streep gaan zetten, en de tijd die je nog zelfstandig kunt functioneren ook écht functioneren. dat lijkt me zo'n goed doel, dat je het wel motivatie geven zal om het ook te gaan redden zonder die vergiftigende aclcohol.

zet hem op, het is de moeite waard.

groet van bibelle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@luciene,

prachtig, zo'n alfabetisch gedicht! ik zal het kopiëren, en meenemen naar een vriendin. die heeft een programmat'je waarmee je op de computer op een ouderwetse manier hoofdletters kunt maken zoals vroeger in oude handschriften. van die kleine schilderijtjes als eerste letter, misschien begrijp je wat ik bedoel, en dan de rest van de regel in gewone letters erachter. als het haar lukt dan ga ik het inlijsten. en anders hang ik het gewoon uitgeprint op.
sinds het forum heb ik een doosje met 50-dagen-gedachten, een map vol goede tekstsen, en overal in huis ophangsels bemoedigende stukjes. alleeen als er asten komen (niet zo vaak) dan haal ik ze weg, ik wil niemand op het idee brengen dat er met mij wat an de hand is (geweest!).

dus weer bedankt voor jouw bijdrage aan de voorraad stop-hulpjes!

bibelle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@moesje

heb je een beetje kunnen slapen in je eigen bed? ik vind het wel ontroerend dat je bij je kids in slaap was gevallen. dat is lang geleden, dat ik nog de kiddies in huis had, en ook vaak bij ze bleef tot ze sliepen, en daarbij zelf in slaap viel.... warme herinneringen roep je dus bij me op!

ze zijn nu al lang de deur uit. ze hebben het goed dus ik mis ze niet dagelijks. ik heb meer zorgen om mijn gehandicapte neef, waarvoor ik me verantwoordelijk voel. waarschijnlijk word ik nu ook officieel zijn vertegenwoordiger, want die vader van hem zit in verwegbuitenland, letterlijk, maar ook qua inzet en betrokkenheid.

ik hoop dat je als je wakker bent niet teveel last hebt van je brandwond. ga voor de zekerheid toch maar even langs je huisarts, je hebt al negatieve ervaringen met ontstoken wonden, en volgens mij is zo'n ongeluk als dat van jou ook niet erg steriel geweest, vuil erin, motorolie? enz.

als ik jou was (maar dat ben ik niet) dan zou ik langs de huisarts gaan, en het even laten zien.

nou veel sterkte er mee. liefs van bibelle!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ga ook van mijn werk genieten, overdag kantoorwerk (donderdag-kantoordag) vanavond een vrijwilligersavond, waarbij ook de nieuwe vrijwilligers komen, dus veel nieuwe mensen en ontmoetingen, gezellig denk ik, maar hopelijk wordt er niet te veel gedronken. vroeger deed ik altijd 1 glaasje mee ("ik ben mijn eigen bob"), en haalde dat dan thuis driedubbel en dwars in. en iedereen vond mij altijd zó verantwoordelijk. ja ja..... ik heb veel mensen op het verkeerde been gezet (en daar moeten ze ook maar op blijven ook, want nu ik droog ben hoeven ze het zeker niet meer te weten. voorbij is voorbij, en de kans op ontdekking is nu toch nul.)

allemaal een fijne en zonnige dag toegewenst door bibelle. :rose:




ps de fles met "mondwater" staat ook niet meer op het personeelstoilet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Postmodernisme,

Een goede morgen.
MS is helaas een slopende ziekte die onverbiddelijk voortschrijd, daar is helaas niets aan te doen. Maar aan je drinken is wel wat te doen. Dat weet je, en de medicijnen voor je MS werken vast beter als je niet drinkt. Als je wilt stoppen met drinken, dan kun je dat. Het vergt wel wat wilskracht en je moet er volledig achterstaan, maar dat weet, wat je bent al lang lid van dit forum. Misschien heb je al een keer de internetbehandeling gedaan, misschien ook niet, ik volg ze wel en sta nu al weer 6 weken droog, met plezier.
Ik denk dat je dit draadje de titel inzicht hebt gegeven, omdat je voor jezelf besloten hebt om te stoppen, al zie je er wel wat tegen op. Drinken lost je MS niet op en ook niet de symptonen en de pijn en het verval van je spieren. Als je stopt, zijn wij hier aanwezig om je te steunen. Doen moet je het zelf. Ik zou zeggen ga er voor, de eerste dagen is het moeilijk, maar al snel ga je toch de voordelen van niet drinken ervaren.
Trek je stoute schoenen en en stop.

Sterkte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen Bibelle,

Structuur aanbrengen in je eigen leven is moeilijk. Allerlei ingesleten gewoontes moet je gaan doorbreken. Hier kun je ook gedeeltelijk congnitieve gedragstherapie toepassen op jezelf. Je kunt eenvoudig weg niet alles zomaar omgooien. Aan sommige dingen ben je zo gehecht, en sommige dingen heb je ook nodig voor jezelf en je functioneren. Pak eerst die zaken aan die het meeste tijdwinst opleveren, zoals structuur in je werkzaamheden en -tijden, als die eenmaal structuur hebben, en je daardoor min of meer vaste werkdagen en -tijden hebt gekregen, kun je aan je eigen tijd beginnen. Geef eerst de dingen die je moet in je dagelijkse leven een vaste dag en tijd. Kijk dat wat je wilt met je vrije tijd. He, zit ik hier structuur aan te brengen in hoe je structuur kan aanbrengen.

Laat ik wel aantekenen dat ik altijd heel goed ben in dingen plannen en op papier zetten. Het in praktijk brengen van die plannen voor mezelf heeft me altijd moeite gekost en niet alle plannen heb ik volledig kunnen uitvoeren.

Werk ze vandaag en hou het droog. Wapen je geest voor vanavond. Laat die eerste staan (ik weet dat ik die leus van een deelnemer heb gestolen, maar hij is zo voor ons doel geschikt).

:rose::present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moesje,

Je had je gisteravond "verslapen". Je kunt ook moeilijk een wekker zetten als je bij de kids gaat liggen om ze te helpen in te slapen.
Jammer dat ik al uitgelogd was en de computer afgesloten (ik was aan het inslomen om naar bed te gaan), anders hadden we nog even kunnen keuvelen.

Ik zie de tijd, ik moet als de wiedeweerga weg. Ik heb om half negen afspraak bij de huisarts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonnig en warm, vanavond in het zuidoosten toenemende kans op onweer.

Zonnig en warm. In de kustprovincies kan een enkele stapelwolk ontstaan. Op veel plaatsen kan de 25 graden worden bereikt, alleen vlak langs de kust en op de Waddeneilanden blijft de temperatuur een paar graden achter. Er staat over het algemeen een zwak veranderlijke wind, maar in de middag kan in de kustprovincies een zeewind opsteken en de wind kan daar matig uit het noordwesten gaan waaien. Vanavond neemt in het zuidoosten van het land de kans op een (onweers)bui toe. Komende nacht en vrijdag overdag vallen er met name in het oosten en zuidoosten van het land enkele buien, mogelijk met onweer. 's Nachts koelt het af tot een graad of 12 en vrijdag overdag wordt het rond 23 graden. De wind is in eerste instantie zwak veranderlijk, maar wordt overdag matig uit het west tot noordwesten.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste medestrijders,

Ik wil iedereen bedanken voor de mooie reacties, dit is al een hele steun in de strijd tegen alcohol.
Ik heb om 9.30 uur een afspaak bij de huisarts voor eventuele medicatie, ik zal jullie laten weten hoe het gesprek is verlopen.
Iedereen veel sterkte gewenst voor vandaag,

groeten Wil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Karin,

Ik heb je al zo vaak ingelogd zien staan. Fijn dat je nu actief mee gaat schrijven.
MS is een verschrikkelijke ziekte, een lieve vriendin van mij heeft het. Maar er zijn verschillende soorten geloof ik.
Ik hoop dat je een goede huisarts hebt.

Liefs,

Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moesje,

Geen kans dat je je hier verslaapt! Het lijkt wel een oorlogszone. Morgen is mijn huis aan de beurt en mijn grote kleine man ligt hier te slapen misschien kan hij mij even helpen met het verzauwen van dingen.
Vandaag moet X naar het ziekenhuis, hij denkt voor chemo, zelf denk ik dat hij nog wat bloedmonsters moet laten nemen.


Geniet er nog maar even, Moesje. Ik vond het altijd heerlijk om met de meiden op zaterdagmorgen tv in bed te kijken. Of snachts zo'n warm lijfje tegen je aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Twan,

Bedankt voor het mooie weerbericht. Dat wordt lekker balkonzitten.


@Anjo,

Je huis staat kennelijk letterlijk op zijn kop. Sjouwen met meubels. Sterkte, en nu maar hopen dat je kleine grote man in een goed bui is om mee te helpen.
Ga je mee met X naar het ziekenhuis, of wordt hij door een ander begeleid.
Hoe gaat het met jezelf, want die persoon mag je niet vergeten te vermelden, die is daarvoor veel te belangrijk.



Ik ben net terug van de huisarts. Heb haar verteld van dat trillen. Dus inderdaad bloedlaten testen op glucose, schildklier en uiteraard gamma-GT. Vanavond na 10 uur dus niet meer eten en alleen water of thee drinken, zodat ik morgenochtend nuchter kan gaan. Dinsdag kan ik haar dan al bellen voor de uitslag. Het is natuurlijk best mogelijk dat mijn suikerspiegel wat op hol is geslagen. Al die jaren alcohol (=suiker) en nu niets meer, want ik ben alsoluut geen zoetekauw, in koffie gebruik ik wel suiker en melk, maar die drink ik zelden, en 1 of 2 koekjes in de week bij elke lesneemster zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk.
Zo zijn jullie ook weer op de hoogte. Ik blijf hier nog geregeld kijken, maar ga wel andere dingen doen aan de computer, zoals mijn huiswerk voor Tactus over beslissingen.

Allen vast een ADB dag gewenst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

kreeg onderweg naar huis ruzie met zo'n snotneus in een cabrio. Zijn auto kan dan wel veel sneller maar wat een ****. Ik was bijna uitgestapt om hem een ram op z'n bek te geven. Dat is niet relaxet Bammetje dacht ik nog.
Tja, het geeft een beetje mijn state of mind weer. maar goed, ik heb het niet gedaan, me gerealiseerd dat woede en wrok voeding geeft om weer te gaan drinken dus daar ga ik mee aan de gang. Niet dat ik zin heb om te drinken hoor, helemaal niet, gelukkig maar.
Maar er komt veel op me af en dat vind ik ingewikkeld, moeilijk, verdrietig enzovoort.
Ik probeer het per dag te bekijken. Zodra ik te ver vooruit ga kijken schiet ik in de paniek. Kan ik het niet meer overzien en krijg buikpijn van de zorgen. Als ik mezelf weer tot rust weet te manen krijg ik weer overzicht en valt het allemaal wel wat mee.

Ik lees veel nieuwe namen, welkom allemaal. Ik schrijf minder mee en heb ook nog niet alles terug gelezen, daar is ook geen beginnen aan.
Ik kan jullie wel zeggen dat ik het zeer de moeite waard vind om niet meer te drinken. Niet dat alles dan alleen maar simpel en gemakkelijk is, oh nee. Voor het eerst in 23 jaar ben ik meer dan negen maanden zonder drank. Ik voel wat ik voel en doorsta dat nuchter. Ik ben aan het ontdekken wat ik voel, wie ik ben en wat ik nou eigenlijk allemaal wil. Daar heb ik soms geen idee van. Onderweg tijdens dit proces, ondergaat mijn leven veranderingen. Ik kwets mensen met beslissingen die ik neem. Toch ga ik door met het bewandelen van deze weg. Ik begin stilaan het vertrouwen te krijgen dat alles goed zal komen mits ik de eerste laat staan.


Toen ik net stopte met drinken voelde ik me rot, vervelend, trillerig en was ik bang. Naarmate de tijd verstreek veranderden deze dingen. Dag na dag liet ik de eerste staan. Het forum en de warme, lieve en bemoedigende reactie's van vele mensen hebben me er doorheen getrokken. Zeker de eerste maanden heb ik daar veel steun van ondervonden. Ik hoop dat de 'nieuwelingen' dit ook zo mogen ervaren en dag na dag de eerste laten staan.

Vanavond heb ik en feestje, een alcoholvrij feestje. Drie mensen van mijn AA groep tan een jaar droog en vieren feest. Ik ben benieuwd, ik ben blij voor ze.


Heb een fijne dag allemaal.


Alleen vandaag drink ik niet.


Ps: de penning voor negen maanden droog is paars, heel mooi paars. Ook deze zal ik koesteren:D:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Potverdikkeme.....:)

Komt net een leuk pakketje met de post. Maak ik het open en herinner ik me wat ik vorige week zelf besteld had.....

GROOT ZELF WIJN MAAK BOEK VAN 'JAN VAN SCHAIK'

Hoe je zelf wijn kan maken op basis van vruchten, bloemen, bladeren of kruiden. En dat het zo'n leuke hobby is. En dat er maar weinig vrijetijdsbestedingen zijn die meer plezier en voldoening geven dan het maken, bottelen en etiketteren van eigen wijn. Enz. enz. enz.

Leuk om te doen om het vervolgens door de gootsteen te gieten? (eigen bijdrage) hihi

Staat in ieder geval leuk in de boekenkast :wine: Zoiets overkomt mij natuurlijk weer. Ik lag in mijn eentje helemaal in een deuk.

Vandaag weinig tijd voor wijn. Ben al vlees aan het braden voor als ik vanavond naar de kleinkinderen ben. Overigens ik heb twee kleinkinderen. Een meisje van 12 jaar en een kleinzoon van 9 jaar.
Schil vast de aardappelen en ik was zo dom om verse spinazie te halen want alle steeltjes moeten eraf. Heidens karwei. Het smaakt erg lekker (zo vers) maar slaat eigenlijk nergens op. Weet je wel hoeveel blaadjes er in ongeveer 1400 graam zitten?

Leuk hè dat gedicht van die Koopman, leuk dat jullie het ook leuk vinden.

Nou liefies heb een bijzonder fijne droge dag vandaag en laat de eerste staan. (dat vind ik toch zo'n leuk gezegde)

Groet, Lucien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi BamBam,

Blij dat het goed gaat met je. En ja zo **** in het verkeer. Het beste is alleen maar wat verwensingen brullen en niet uitstappen. Die **** heeft misschien een korter lontje dat jij. En bovendien beloon je zijn slechte gedrag door op zijn aandachttrekkerij in te gaan. Die ouderwetse kreet van eerst tot 10 of 100 tellen is dan meer afdoende.

Heb jij al een paarse penning?

Dat gedicht dat Luciene op de vorige pagina heeft gezet, spreek jou ook vast wel aan.

Hou het weer lekker droog vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Luciene,

Je kunt je in de recepten beperkten tot alleen de voorbereiding, en het hele gistingsproces laten zitten. Lekker toch al die verse fruitsapjes.

Wij halen nooit de steeltjes van de spinazie af, die eten we gewoon mee op.
Ik heb trouwens nooit de blaadjes geteld, stel je voor dat je de tel kwijt raakt.
Goed wassen en gewoon de kook er over of rauw in een stamp.

Keukenprinces veel plezier met je bezigheden. Ik hoef lekker niet te koken vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...