Spring naar bijdragen

zondag 1 juli 2007


joann

Aanbevolen berichten

Mijn 5e alcoholvrije dag is begonnen,
al moet ik hem nog vol zien te maken!
Niet dat ik van plan ben te gaan drinken,
maar de dag is pas voorbij als de klok 12 slaat!

@Water, ik heb je gemist gister!
Mijn bootje vaart nog steeds.....
ondanks het ruwe weer!
Maar een tijdelijke aanlegsteiger is welkom,
er is her en der wat schade die gerepareerd moet worden!
Ik ben niet zo´n bootmens, en dan ook al dagenlang zeeziek!
Maar jij weet vast waar ik aan moet leggen.....
dan komt het weer helemaal goed!
Navigeren is niet mijn sterkste punt, maar loods me er maar doorheen
eenmaal vaste voet aan wal............wil ik graag een kop thee met je drinken!
Sailing Home, is makkelijk roepen...........maar waar was dat ook al weer!

Voor allen een fijne zondag!
En voor wie mijn berichten een doorn in het oog zijn,
doe je ogen dicht.....en sla ze gewoon over!

Ik drink vandaag niet!
(believe it or don´t believe it that´s the quenstion!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 109
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Grmpffff,
nou heb ik nog steeds niet geslapen!
Ik weet het ,het hoort erbij!
Maar blij ben ik er niet mee......
niet eens zozeer voor mezelf...
maar die kleintjes zijn over een uur of 2 wel weer klaar wakker!

Nu ja, een kater heb ik dan zeker niet...
dus koffie doet dan wonderen!
En omdat ik dan perse wil douchen wordt het een
familiebad........ha daar kan ik me nu al op verheugen want
dat is gewoon beregezellig!

Ik kruip nog even in mijn nestje......
want die knuffel wil ook wel eens aandacht!
Heerlijk toch.........een ventje om tegen aan te kruipen
en morgen familiebad........!
Wat does a woman want more!

Dag 5 komt ook wel goed........
Daar geloof ik in!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen deze morgen, deelnemers van dit forum, geachte mee lezers,

hoe het ook zij, hoe het ook gaat; ik vind het fijn niet meer te drinken. Elke dag een nieuwe dag, nieuwe ronde, nieuwe kansen, uithuilen en opnieuw beginnen.

Actions speaks louder than words!

Heb een fijne dag vandaag.


Alleen vandaag drink ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, net ff gewandeld in de regen, heerlijk.
2 kleine reetjes gezien met mamaree, mooi gezicht. Dan loop ik daar te genieten en te bedenken waarom ik dat niet vaker doe. Hoezo leven in het NU, zeggen is simpel....
Nou ja,als ik nog had gedronken was ik vast niet zo vroeg gaan wandelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeden morgen iedereen ,
ik ben gisteren terug gekomen van mijn bezinning weekend en ja het was leuk maar geestelijk ook zwaar .
soothe hoop dat je een fijne verjaardag gehad hebt.
ik heb veel geleerdt gisteren op die dag hoofdzakkelijk hoe men neen kan zeggen tegen sommige zaken in dit leven .
heb ook geleerdt hoe leuk het in belgie is om op de autostrade te rijden grgrgrgr file file en nog eens file
ik moest boven antwerpen zijn en ik woon in het brusselse , dank zij de file rond mogen rijden via gent
maar nogmaals het was een mooie en leerzame dag en het weerzien van mensen welke ik enkel op bezinningen zie deed mij goed .
wens jullie allemaal een mooie adb dag toe
groetjes blacky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Voel me ietsjes brak want ik ging gisteravond wat later naar bed dan normaal...
Na de meeting gisteravond heb ik nog even een paar potjes pool gespeeld met een paar vrienden van de AA...pas om 0:30 thuis... maar ik heb enorm gelachen en dat is het zeker waard...ook al speelde ik als een natte krant hahahaha....

Vandaag het verjaardagsfeestje van onze kleine meid die 4 is geworden...er komen ongeveer 18 kindjes met hun ouders en de opa's en oma's....dus vanaf 11:00 wordt het een drukke boel...
Ik kan mij herinneren dat verleden jaar ik mij toch redelijk oncomfortabel voelde en mij niet echt goed een houding wist te geven...ik had moeite om te communiceren met volwassen mensen hahaha.... met normale mensen...( angst , wat moet ik zeggen , blabla) mijn sponser vertelde me toen dat ik dan maar met de kindjes moest gaan spelen (beetje jouw level zei die dan hahahaha) om toch iets bij te dragen aan de dag en het een leuke dag te maken voor mijn kinderen...en de andere kinderen...
Het is wel leuk om te zien voor mijzelf dat er vooruitgang in mijn ontwikkeling zit want ik heb zin in vandaag !! ... ik zie er naar uit om iedereen te spreken en ik voel me relaxed en zie wel wat er komen gaat...

Ik wens iedereen een hele fijne dag....liefde en wijsheid....
Tot later...

Ziza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

For Today --

By now you've realized two important things that might not have been clear

to you before: First, that if you want some peace of mind, some serenity, and

some happiness, you're going to have to change. Second, the one and only

thing that prevents you, or anyone else, from changing is fear.


-- A Program for You, page 113

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,
BamBam fijn dat je het allemaal zo kunt ervaren ondanks je onzekerheden. Dat je nog steeds blij bent dat je niet drinkt.

Ikzelf weet het op het moment even niet meer. Ik drink niet. Nee, maar daar is ook alles mee gezegd.
IK BEN HELEMAAL NIET BLIJ!!!Ik heb er ontzettende moeite mee de laatste dagen en zit niet goed in mijn vel. Ja er speelt meer mee dan het niet drinken, maar ik baal ervan dat ik nu zo'n geestelijke inzinking heb. Is dat normaal na zoveel weken?
Misschien is het ook gewenning, de euforie van het niet-drinken, gaat op in de beslommeringen van alledag. Ik ben nog steeds heel erg moe en gespannen. Volgende week gaat mijn man voor anderhalve week weg, dan moet ik het alleen doen en daar ben ik bang voor. Bang dat ik "nat"ga. Bang dat alle moeite voor niets is geweest...omdat ik nog steeds heel graag wil drinken, maar het ondanks die hunkering niet doe. Natuurlijk ben ik blij(?) geen kater te hebben nu. Het voelde voorheen wel anders. Maar hier blij om zijn...dat vind ik even een brug tever. Wat ik ook al heb klaar gespeeld de afgelopen weken.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gem,

Wat jij nu ervaart is "normaal" ... de euforie van niet-drinken verdwijnt na verloop van tijd en komt zo nu en dan weer terug... toen ik net 3 maanden nuchter en clean was toen ben ik niet mee op vakantie gegaan met het gezin naar Aruba...ik was onstabiel vond ik zelf en als ik mij oncomfortabel voel of geirriteerd dan was het voor mij maar een kleine stap om weer te gaan drinken en gebruiken...er waren nog genoeg spanningen tussen mijn partner en ik kon daar niet mee overweg...
Een andere reden waarom ik niet meeging was omdat het mijn structuur voor twee weken zou veranderen...en ik had mijn support-groep niet om mij heen...
Wat ik met mijn voorbeeld wil aangeven is dat als jij de structuur er in houdt en de dingen doet die moet doen is de kans al een stuk kleiner dat je weer gaat drinken...
Mijn suggestie zou zijn Gem. maak een plan voor die periode dat je man weg is...en voer het uit...
Zorg voor je zelf , kom op tijd je bed uit , schrijf op het forum , vraag hulp aan goede vriendinnen , eet regelmatig etcetc...
Als ik geen plan heb en ik laat de dag over aan al mijn briljante ingevingen dan creer ik chaos in mijn hoofd en in de uitvoering...
Jouw man kan een goede hulp zijn maar hij kan je niet nuchter houden en het is ook niet zijn verantwoording...mijn ervaring is dat als ik een plan heb, de angst voor bepaalde momenten de achterdeur uitgaat... en ik hoef het niet alleen te doen... ik kan bellen als ik wil , ik kan naar meetings , ik kan bidden etcetc... jij kunt ook dergelijke dingen doen...misschien dat je erover na wilt denken...
Ik kan alleen maar zeggen ; zorg dat je voorbereid bent op volgende week.... en dat is iets wat je met hulp (indien je dat wenst) zeker kunt doen...neem verantwoording voor jezelf...maak een plan..

Groetjes,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen beste forumleden.

Ik ben ongelovelijk trots op mezelf. Had gister een bruiloft en ja, heb naast 2 slokken champagne niets gedronken en dat terwijl er gedronken werd vanaf 13.30 tot 0.30 uur. En ja, ik heb me heerlijk vermaakt. Af en toe lonkte de glas wite wijn maar heb het gewoon laten staan. Heerlijk is dat terwijl ik de vorig week het nog zo moeilijk had.
@ Gem die moeilijke periodes heb ik ook gehad. En het lijkt me niet handig om je zorgen te maken over de dingen die nog moeten komen. Dat je man op vakantie gaat betekent niet dat je het niet alleen kan. Je heb het totnutoe toch zelf ADB geweest. Weliswaar je man steunt je erin maar je heb het zelf gedaan. Geloof een beetje in je zelf en je innerlijke kracht.
@ BamBam fijn dat je van de mooie dingen kan genieten.
@ ZIza feest ze.
@ Joan het lukt je wel de 5de dag door te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza,
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb een gedeeltelijk plan getrokken, maar dat is een noodplan voor als ik het moeilijk krijg. Ik ga ook een plan maken voor de overige tijd niet voor het "worst-case scenario".
Natuurlijk is mijn man niet voor mijn nuchterzijn verantwoordelijk! Het idee alleen al!
Dat is ook de reden waarom ik het niet met hem over zijn reis met hem heb, omdat ik geen "claim"op hem wil leggen en hem dat gevoel ook niet wil geven.
Uiteraard ben ik degene die het allemaal zelf moet doen, maaer het valt me op een of andere manier de laatste dagen heel zwaar. Zwaarder dan voorheen.
Daarop was ik niet voorbereid en ik schrik er ook van.
Ik voel me ontzettend kwetsbaar in alle opzichten en dat is een kl*** gevoel.

Sandra,
Je bent een kanjer. Goed gedaan gisteren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gem,

Ik herken je stemming helemaal! Zelf heb ik hetzelfde aan de hand na een week of 3, en op dergelijke momenten ga ik ook de mist in. Zo ging het de laatste keer ook, met een hoop gekwakkel tot gevolg. :(:angry: Ik begin steeds meer te beseffen dat ik toch hulp ga moeten zoeken om dat soort hobbels te nemen. Een soort van veiligheidsnet zeg maar. Ik doe het vreselijk in mijn broek bij de gedachte alleen al, maar ja, ik ben het gekwakkel vreselijk zat.

Bijt dus op je tanden en neem deze hobbel! Je wilt NIET hervallen, hoor!

Sterkte,
Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gem,

Mijn geheim om nuchter te blijven is dat ik het niet alleen hoef te doen... dat heb ik al talloze malen geprobeerd en ben weer gaan drinken en gebruiken...mijn oplossing is niet zelfkennis of wilskracht...mijn oplossing is een Macht groter dan mijzelf...en dat kan ook een groep mensen zijn die samen voor elkaar krijgen wat een individu niet lukt...
Alle stappen in het AA programma beginnen met "Wij" .... een "IK" programma heeft voor mij nog nooit gewerkt hahahaha....
En zo is het ook op dit forum...vraag om hulp bij je lotgenoten hier...
En voor mij is het dat ik alleen maar vandaag aan mijn problemen kan werken en niet morgen....
En ik hoef ook niet alles op te lossen vandaag maar ik pak een stukje en ga er mee aan de slag...
O ja .. wat mij helpt is dat ik niet probeer na te denken over het feit dat ik mij rot voel zo nu en dan...maar het gewoon probeer te accepteren ipv tegen te vechten....what you resist persists....
Gedachten zijn net wolkjes.. ze komen en gaan weer....en als ik mijn focus houdt op een wolk gaat het regenen....en als ik er naar kijk verdwijnt ie vanzelf....

Succes Gem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Fran,
Het doet me al goed dat mensen deze gemoedstoestand herkennen!
Met mijn verstand is het geen optie om weer te gaan drinken. Ik weet zelf wel dat ik daar niet bij gebaat ben. Maar mijn gevoel he?
Ik heb dan wel hulp maar dit maakt ook een heleboel los. Je bent gedwongen over dingen na te denken, die ik heel diep heb weggestopt en die ik toch zal moeten herbeleven, om niet weer te gaan drinken.
Ik ben ook bang, bang voor mezelf. Toch wil ik niet meer terug naar de situatie van maar ongeremd drinken. Dubbel dus. Ik zal er wel doorheen moeten, zoals iedereen er doorheen moet op dit forum.
Ik ben jaloers op degenen die al zo'n stap verder zijn. Aan de andere kant: stug volhouden brengt mij uiteindelijk ook daar!
Ik moet weer vertrouwen in mezelf krijgen en daar heb ik op dit moment net even niet genoeg van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza,
Weer een waarheid als een koe, maar het is soms nodig als het even tegen me wordt gezegd.
Daar we op het forum met allemaal lotgenoten zitten, accepteer ik ook de opmerkingen van diegenen.
We zitten allemaal in hetzelfde straatje of hebben er in gezeten of zitten er soms nog in. Ervaringsdeskundigen.
Dank je voor je opmerkingen, ze zijn waar en ik heb er wat aan.
Thanks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedemorgen allen,

Ga mijn 4de dag adb in - de vorige dagen is er genoeg verleiding en vooral zin geweest om te drinken maar al bij al is het goed meegevallen om er vanaf te blijven ..

@joann
Je ligt een dagje adb voor op mij - houden zo

@gem
De euforie van het niet drinken gaat er inderdaad vanaf na een tijdje en dan wordt het gevaarlijk .. je weet even niet meer waarvoor je het doet - dus volharden!

@Sandra
goed dat je den trouw zonder al teveel kleerscheurem bent doorgekomen

@alle andere een fijne droge dag toegewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gem,

Ik ben er voor mezelf achter dat dit gevoel de verslaving is, de gremlins dus. Het drankduiveltje dat maar in je oor zit te fluisteren van 'Neem een biertje, dan voel je je wel beter!' Trap ik telkens weer in, dus ik denk dat er ook iets aan de hand is met mijn motivatie.

Feit is ook dat ik te weinig sociaal contact heb, en dat maakt het ook moeilijk. Ik woon alleen, werk alleen thuis, heb op dit moment geen hobby... Dat is niet goed. Ik zoek nu wel meer contact, kom ook meer buiten, maar niet iedereen weet van mijn probleem.

Hier in mijn buurt komt drie keer in de week een groep samen van SOS Nuchterheid. Ik ken de uren en de dagen, weet waar het is, maar kan mezelf er maar niet toe brengen om erheen te gaan. Volgens mij omdat dat zou betekenen dat het echt wel menens is, en dat jaagt me weer angst aan. Maar ja, het is ook wat velen hier vaak zeggen: niet verder kijken dan 24 uur. Dat is te behapstukken.

Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Fran,
Ik vind het nog steeds moeilijk om tegen mezelf te zeggen dat ik een alcoholiste ben. Ik heb dat gezegd tegen mijn man, dochter en zus. Maar het is een hele toer om te bekennen dat ik het nog steeds moeilijk ermee heb. Dat betekent dat ik verslaafd ben! Op een of andere manier klinkt dat voor mij nog erger dan alcoholist zijn, terwijl we het hier natuurlijk over hetzelfde hebben.
Het feit dat ik elke week een gesprek met mijn psych heb is al confronterend. Die komt niet voor niets!
Toch moet ik, als ik het wil redden, onder ogen zien. En dat probeer ik ook.
Ik denk dat het voor jou ook heel goed zou zijn om ECHT te erkennen dat je een probleem hebt. Dan pas kan je ermee aan het werk.
Wat betreft je motivatie: je bent nu toch weer terug op het forum. Ik heb je toen ik er net bij zat niet gezien. Je wilt er dus wat mee en dat is goed.
Praten met een hulpverlener kan soms ook beter zijn, dan met een bekende. dat is voor iedereen verschillend.
Veel sterkte!!

@Lenne,
Fijn dat je weer gestopt bent. Hou vol, je weet waar je het voor doet. Allereerst en het belangrijkste: jezelf. Maar ook hje naaste omgeving zal blij met je zijn nu je weer nuchter door het leven gaat.
Zet hem op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenmorgen allemaal,

'k heb net met een kop koffie en een croissantje (decadent he) even de dagdraadjes bijgelezen, ook die van gisteren. Verwarrend allemaal, ik vind het lastig om er iets van te vinden want ik vind dat iedereen wel een beetje gelijk heeft, de één met dit en de ander met dat. Nou ja, gelukkig hoef ik er hier en nu geen standpunt over in te nemen. Wel leer ik hier weer eens van dat ik toch soms nog wel te naief ben... ook één van de redenen waarom ik zo weinig over mezelf vertel, want mijn privacy op dit forum is me heilig. Ik ben ook een stiekeme AdB-er, alleen mijn beste vriendin weet het.

Tsja, drie maanden... vandaag hoor, want ik reken in volle dagen van 24 uur, dat vind ik makkelijker. Dankjulliewel voor de feli's! Ha, over liegen gesproken, als ik dit aan sommigen in mijn familie- of kennissen-kring zou vertellen, zouden ze me niet eens geloven, zo bont heb ik het gemaakt. Ach, dat geeft ook niet, ik doe dit toch niet voor hen, maar voor mezelf. Het stoppen valt me trouwens niet tegen. Ja, ik heb ook wel eens een rotbui enzo, maar die had ik ook wel toen ik nog dronk. Het voelt meer als: OK, dit is je nieuwe leven, grow up and deal with it. Wat dat betreft zijn die vier wijze woorden van gisteren voor mij van mantra-kwaliteit: "ook dit gaat voorbij".

Ik kan niet op iedereen reageren in dit volle huis... maar toch...

Joann, stuur maar even naar dat palmbomen-eilandje daar links in de verte. Kun je daar even op het strand in het zonnetje liggen, en dan regel ik wel wat te eten want er staat tegenwoordig op ieder onbewoond eiland wel een McDonalds geloof ik... niet weg te tremmen, maar ach, het vult.
Dag vijf, goed van jezelf he? Jij moest er om huilen, toen je kleine vent zei "vergeet je niet iets", maar ik heb er om moeten lachen... Wat weet zo'n dreumes toch feilloos de vinger op de zere plek te leggen, je was het helemaal niet vergeten... Onthoud die momenten, dat zijn je inspiratiebronnen voor de toekomst.

Sandra, wat ben jij vreselijk goed bezig, super hoor! Pas op voor de valkuilen he, en niet naast je schoenen gaan lopen want dan struikel je, en dat willen we niet...

Gem, zelfvertrouwen moet je ook durven... en het langste nadenken levert niet perse het beste antwoord op. Ja, gevoelens zijn er om doorleefd te worden, maar niet alles hoeft meteen nu, je mag ze soms best even naast je neer leggen en dan kom je ze vanzelf op een later tijdstip weer tegen.

Miep, prachtig! Ik wist het, ik denk al een tijdje "alcohol is nu geen verslaving meer, maar een allergie" en dat helpt echt!

Ziza, ik lees je stukjes altijd met veel interesse, het zet mij altijd weer aan het denken. Mijn geheim om nuchter te blijven is dat ik het alleen kán... vreemd he? Of juist niet?

@ iedereen: dank voor al jullie forum-bijdragen, dit blijft toch een bron van inspiratie en levenslessen. En of je nu 1 dag strijdt, of al tig jaar, dat maakt niet uit, iedere dag dat je niet drinkt is pure winst, voor jezelf en je omgeving. Dus... hou vol.

:rose:

(en nu ga ik weer aan het werk... actie!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gem,

Het probleem is niet dat ik niet kan toegeven dat ik verslaafd ben, want dat ben ik dus, maar dat ik alles altijd alleen wil doen. Te koppig om hulp te vragen. Nu ja, er zit ook (en misschien wel vooral) een groot stuk angst in natuurlijk. Dat heeft Rudy onlangs ook nog geschreven in een van zijn stukken.

En nu ga ik me nuttig maken.

Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Fran,
ik ben jarenlang te bang geweest om hulp te vragen. Als ik het alleen op had kunnen lossen dan had ik het gedaan, omdat ik het ook liever allemaal alleen doe. Alleen ik kon het niet meer alleen en de omstandigheden hebben mij in dit geval gedwongen om hulp te vragen. Als die omstandigheden er niet waren geweest dan zat ik hier niet op dit forum en had ik waarschijnlijk op dit tijdstip al een aantal borrels achter mijn kiezen gehad.
Succes!

Groeten,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fran, ik vind het zo herkenbaar, het probleem van hulp zoeken, ik ben nu weer hier op het forum, weet niet voor hoelang, maar die stap heeft me maanden gekost.. heel soms wierp ik even een heel snelle blik op het forum, met hartkloppingen en als de dood dat iemand zag dat ik online was, maar ik kon het echt niet... tot ik afgelopen week weer moest erkennen dat ik toch echt een probleem heb.. en dat er voor mij op dat moment maar een manier was om dit te doorbreken, en dat was hier weer schrijven, mijn grootste angst weer aangaan... voor mezelf erkennen dat ik een stap moest nemen om mezelf serieus te nemen.

Als er hier in de buurt zo'n sos groep zou zijn zou ik daar ook niet zomaar binnenstappen, dit is nog vrij anoniem, zo'n forum, die groep niet.. aan de andere kant ben je er wel mee bezig en wie weet komt ooit dat moment dat je voor jezelf durft te erkennen dat je een probleem hebt en dat je het niet meer alleen wilt doen.. zodra het moment komt dat je daar naarbinnen stapt zal je merken dat je de grootste stap dan al gemaakt hebt.. wie weet komt dat moment, wie weet is het nog te vroeg. JIj bent degene die dat beslist... sterkte met die beslissing!

oja en succes natuurlijk met je belastingen vandaag! rotklus he!

en iedereen verder natuurlijk ook een fijne droge dag gewenst hoewel dat qua weer niet gaat lukken als ik zo naar buiten kijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Water en Gem,

Dank je wel voor jullie complimenten. Ik was gister tweemaal in de verleiding geweest om wijn te bestellen. Maar elke keer kwam een gedachte in mij op van als ik eenmaal begin dan ga ik niet meer stoppen en dan is alles voor niets geweest. Die gedachte weerhield me van het drinken. Ik denk dat ik me na jaren nu pas bewust ben van het feit dat als ik eenmaal drink dat ik niet meer kan stoppen. Voorheen was dat niet zo. En erkende ik inderdaad niet dat ik een alcoholiste ben. Over de twee slokjes die ik gedronken had, voelde ik me direct onprettig en heb de halve glas meegegeven aan de serveerster.

@Gem, doorzetten meid, het lukt je wel. Angst is een slechte raadgever. En sta stil bij wat je totnutoe bereikt heb en hoe je je daarbij voelt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...