Spring naar bijdragen

Woensdag 26 maart 2008

CPAS

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 273
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

quote:

Originally posted by:
nicky

Hallo Har

Ja mag ik zeker niet meer doen

Ik was net gaan kijken naar je superzuinige wagen ja zeer zuinig zo

wel grappig maar ik was aan het denken als ik de centjes die ik

opdrink opzij zou zetten zou ik mij misschien een wagentje bijeen kunnen

sparen,ik drink nooit als ik rijd ergens logisch natuurlijk maar misschien

een motivatie om een spaarpotje te zetten.

Goed plan. Ik ben ervan geschrokken hoeveel geld ik aan die zooi uitgaf. Belde ook nog regelmatig de pilskoerier terwijl ik geen rooie cent had. Drank ging voor, zelfs het geld wat ik aan eten zou moeten besteden ging naar de drank. Vreselijk wat je jezelf aan kunt doen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Har,
(ging niet goed)
Lekker zuinige autootje.

Pippi,
Je vindt het allemaal als je onderin het berichtenvenster klikt op symbolen.

Nicky,
Als je eenmaal de week doorbent, is het een kwestie van de eerste te laten staan en hier te komen als je trek krijgt.

Marjo, Safi, :present:

An,
Er blijft ook al iets binnen, belangrijkste is om vocht op peil te houden.
Ben al meer dan een kilo kwijt.

Jozias,
Voelt goed,he.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ff snel goeiemorgen. voor allemaal. ook voor de mensen die zich niet goed (genoeg) voelen. het leuke van dit forum is ,dat het geen examencommissie is. je mag afgaan en je kunt elke dag opnieuw beginnen. :heart:

nou na mijn heftige dag van gisteren gewoon weer aan de arbeid. ik zie dat het pippi gelukt is om plaatjes neer te zetten. ik ga dat ook nog eve4n bekijken. bij mij is er tot nu maar 1 gelukt.

nu eerst een pilletje voor de pijn. ik ben verkouden en gammel en dan moet ik ook nog de kou in. :wacko:

nou ja vooruit. het advies aan mezelf is. drink er geen 1. :P

dat advies geld ook voor jullie. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal de uitleg onder tips plaatsen, Safi haalde die post gisteren al even aan. Het is trouwens niet de bedoeling (volgens Tactus) om lukraak foto's te gaan plaatsen, we moeten immers on topic blijven. Heb dat ooit in PB van Tactus te horen gekregen; logisch natuurlijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Safi
Heel erg bedankt met de uitleg
het is zo dat ik vroeger al eens ben afgekickt,ik had het aan
een paar dokters verteld van mijn drankprobleem maar kreeg
niet veel hulp.Toen besloot ik de AA te bellen en die mensen kwamen op bezoek
ik was toen nuchter en had een goed gesprek.Ik besloot naar de vergadering te gaan
maar ben nuchter zeer verlegen van aard en het bleek boven een cafe te zijn
ik ging zeer vroeg kwestie van niet ineens met iedereen tegelijk gecinfronteerd te worden
en moest dus wachten in die cafe voor ik naar boven mocht,van de stress nam ik een pintje
om het kort te maken ik was dronken tegen dat het begon en ging met mijn glas de
vergadering binnen,ik besefte niet dat die mensen van de drank wilden en ik dai deed,toch waren ze niet kwaad,ik moest nuchter terugkomen.
De dag nadien was ik beschaamd en beet het niet drinken 4 dagen door,dit was sinds jaren een record
Ik lag op mijn knieen met zulke pijn in mijn maag en zag zo verschrikkelijk af,de 5e dag
was het te erg mijn man liep me voorbij en was haast nooit thuis,ik ging bier halen en belde
de AA en zei ik ga drinken,ze zeiden als je niet anders kunt oke maar kom eens nuchter langs
op een vergadering.Toen klikte er iets en ik heb het bier niet gedronken en dit ruim 9 jaar niet meer.
Het enige wat mij geholpen heeft was alcoholvrij bier.Ik was fier dat ik dit helemaal alleen heb gedaan.
Na die 9 jaar was het Kerst en ik besloot mee champagne te drinken en het was leuk en binnen de perken,voor herhaling vatbaar dacht ik,het was inderdaad een leuke tijd tot ik weer begon en weer nachten naar de kroeg liep.Wat ik nu heb heb ik nog nooit gehad zowel met als zonder drank
voel ik me niet goed dus tijd om te stoppen maar ik heb het moeilijker dan de vorige keer.Wat
ik nu ga doen is acoholvrij bier in huis halen en als het te erg word ga ik dit nemen inplaats van iets anders in noodgeval weliswaar.Ik hoop dat het lukt.
Goetjes Nicky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi: goede tekst, kon ik wel even gebruiken. Vooral die voordelen. Mijn grootste voordeel is dat ik van die angsten af ben. Dat ik weer durf. Kortom, dat ik me gewoon voel. En dan het lichamelijke, beter voelen en er veel beter uitzien. Als ik drink heb ik een verlopen hang gezicht. Troebele ogen, flets, oud, ellendig. Nu kijk in de spiegel en dan zie ik iemand die weer zichzelf is.

Corinne: gelukkig gaat het beter.

Nicky: Dat is mijn ervaring ook. Ook ik heb een lange tijd niet gedronken en weer begonnen. Het lijkt, lijkt, alsof ik het nu moeilijker vind. Maar misschien verbeeld ik me dat wel.

Bliksem: geweldig.

Heeeeeee als jullie plaatjes blijven plakken kom ik niet aan het studderen!!! Leuke plaatjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen .ik en waarschijnlijk ook anderen hebben van Tactus het verzoek een apart draadje te openen voor alle foto's en upload lessen. Dus wie gaat dat doen?

Nicky...alcoholvrijbier kan je trek in stand houden, ten eerste de associatie met drinken en in elk alcohol vrij biertje zit een heel klein beetje alcochol (0.01%) waardoor je de craving in stand kan blijven houden.
Bedankt voor het delen van je verhaal over je vorige stoppogingen, dat was erg heftig voor je.

dit heb ik ooit geggoogeld

Maar een lichaam is een zeer efficiënte leermachine. Het leert b.v. al snel dat een dosis niet de enige blijft, maar altijd door een heleboel andere gevolgd wordt. Wat gebeurt er nu zodra de eerste dosis binnen is? Dan reageert het lichaam voor alle zekerheid alvast op de twintig die er nog aankomen. Het gevolg is dat de compensatiewerking als het ware doorschiet, het lichaam ervaart in verhevigde mate alle tegengestelde verschijnselen van de werking van de stof, dit is onaangenaam, en het gevolg is een sterke neiging de stof tot zich te nemen.

De verschijnselen worden niet op zichzelf waargenomen, net zo min als men de afnemende suikerconcentratie in het bloed waarneemt als men een tijd niet gegeten heeft. Wat men ervaart is het verschijnsel 'honger'. Zo voelt de verslaafde niet wat er in zijn systeem precies gebeurt, wat hij waarneemt is 'craving'.

Hier is niets pathologisch aan; hetzelfde gebeurt b.v. als iemand die aan het vermageren is een handje pinda's probeert te nemen; het lichaam produceert als het ware acuut voldoende maagsap voor de hele zak die er gewoonlijk op volgde; met als gevolg een sterke toename van de eetlust. Men ziet deze overcompensatie al vroeg in het begin van alcoholmisbruik: men kan nog goed van alcohol afblijven, maar na het eerste glas gaat men snel op zoek naar meer.
Maar de consequenties gaan verder. Men hóeft lang niet altijd de stof te pakken om het geheel in werking te doen treden. Men hoeft soms alleen maar in aanraking te komen met iets dat iets met het gebruik te maken had om dit waar te nemen. Een voorwerp, een kleur, een geluid, maar ook een bepaalde omgeving en de rapen zijn gaar. Dit is vergelijkbaar met een gewone Pavlovreaktie; een geur is voldoende om plotseling heel veel trek te krijgen, al is er geen voedsel in de buurt. Geluid komend uit een café; het zien liggen van een zilverpapiertje; het binnenlopen van een bepaalde straat, en het lichaam maakt zich op om een forse dosis het hoofd te bieden; gevolg: opeens daverende trek. Dit is dus geen psychisch effect, maar een biologisch gebeuren. Het lichaam anticipeert op de komst van de stof die het gewend is binnen te krijgen. Men noemt dit dan ook anticipatieve compensatoire reacties.

Lees anders de Cirkel van van Dijk eens onder tips en adviezen.
Dan krijg je ook een goed inzicht in wat je drankprobleem eigenlijk is en hoe het werkt in je klichaam en hersenen. Ik vond het erg leerzaam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit alles is écht niet bij te lezen hoor.

Alle nieuwkomers hartstikke welkom.

Bliksem, nee geen examencommissie hier, maar om nou te zeggen je mág afgaan?
Je mág wel elke nieuwe dag beginnen want dat doen we allemaal!

Har, ik had niet begrepen dat de comp les al was begonnen. :o En dan ben ik ook nog eens
een trage leerling, héél erg traag.

Saf, stresstest gedaan en ehhh ik kom niet best uit de verf zullen we maar zeggen.
Maar geweldig, begrijp ik nu dat bij jou écht de knop helemaal om is?

Corinne, ja, had even dringend een paar antwoorden nodig. Maar zul je altijd zien, dat
degene er dan niet is. Dáár kan ik nou goed gestresst over raken, ik wil alles altijd
meteen en liefst gisteren.
Wie maakt bij jou de "pot" nou schoon? Kijk dat soort rare vragen stel ik mezelf dan. Jij bent
toch ziek?
Lekker kaakjes eten, bouillon drinken (belangrijk!) en rusten!

Straks weer verder, ga me nu maar eerst eens douchen en aankleden :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An je zegt

quote:

Mijn grootste voordeel is dat ik van die angsten af ben.Als ik drink heb ik een verlopen hang gezicht. Troebele ogen, flets, oud, ellendig.

Lijkt me ook wel een goede motivatie:P

Meid we gaan ervoor vandaag, nemen Marion tussen ons in en lopen vandaag heerlijk nuchter door het leven.
ik hou jullie hand vast!
En ik drink vnadaag niet.
Hier sneeuwt het en er lag al sneeuw dat wordt zo een prachtwandeling waar ik heerlijk van ga genieten.
Tot later!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi: weer een goede tekst. Geloof me ik heb alles gelezen wat je maar kan verzinnen rond alcoholverslaving, maar wat is het goed om dit weer eens te lezen. Het is van de ene kant simpel om te stoppen, maar de trekmomenten kunnen ervaren als zin in alcohol doordat..... dat is heel belangrijk.
Dat heb ik hier dus ook geleerd. Dat ik ineens zo'n zin kan krijgen, maar dat ik gewoon honger of gewone dorst heb. Sjemig, heel dat lichaam heb ik wel in de soep gegooid zeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...