Spring naar bijdragen

Zondag 8 juni

Aanbevolen berichten

Geheelonthouders Alphabet
Al drinkt ge daags een enkel glaasje
Ge zijt dan niet uw eigen baasje,
Neen, volgt ons na, en doe als wij,
Geheelonthouding maakt u vrij!

Bedroeft het u, dat gij zoo vele menschen,
Naar den afgrond snellen ziet?
Sluit u dan aan, voldoet aan onze wenschen,
Drink zelf den Alcohol dan niet.

Curieus, ge drinkt om kracht te krijgen
En wat is hiervan 't resultaat?
Dit, dat gij zult terneder zijgen
En niet tot werken meer in staat.

Durft gij den kamp niet aan, mijn waarden,
En blijft gij nog van verre staan?
Toch moet vorst Alcohol van de aarde
Och kom, en helpt hem mee verslaan!

Eén borrel op zijn tijd doet mij geen kwaad, - gewis
Wanneer ge wacht, totdat die tijd daar is,
En of een schampre lach nu uwe lippen plooit
Ik zeg het u, die tijd komt nooit!

Fraai geredeneerd, met de bewering,
De sterke drank maakt mij gezond,
Ik zeg u dan, het brengt u tering
'k Bewijs het, zoo ge wilt, terstond.

Geen heerendienst zoo zwaar bestaat er,
Geen heerscht er zoo als een despoot,
Als Koning Alcohol, gij gaat er
Geheel meê onder, klein en groot!

Het is al eeuwenlang bewezen,
Al, wie zich in zijn dienst begeeft,
Heeft allerhand' ellend' te vreezen
En blijft een slaaf zoolang hij leeft!

Is 't niet verschriklijk? om te beven?
Weê! wie er in zijn handen viel,
Hij vraagt uw geld, gezondheid, leven,
Ja, in het einde zelfs uw ziel!

Jaagt ge naar de vrijheid? Zeker
Elk een is gaarne vrij niet waar?
Och! zoek die niet bij flesch en beker,
Of bij een dronken vriendenschaar!

Kom, wees moedig, wil niet toeven
Waar men u verleiden zou,
Of, wilt gij bepaald bedroeven:
En uw kind'ren én uw vrouw!

Lokt men met Sirenezangen,
Och, hoort niet naar dat gekweel,
Laat u in den strik niet vangen
Want ellende wordt uw deel!

Meen nooit, 'k kan op mij zelf vertrouwen
Ik kan "op eigen beenen" staan,
Dit deed er al zoo menig rouwen
En reddeloos te gronde gaan!

Nimmer zij dit uwe leuze,
't Is een valsche leus zoowaar,
Neen, "Onthouding" zij uw keuze
Veilig zijt gij voor 't gevaar.

O, wilt met ons medewerken,
Aan ons' o, zoo schoone taak,
Om de drankzucht te beperken
't Is een groote en heilige zaak.

Plaats u ook in onze rijen
Geef uw arm, uw hoop, uw hart
Om den vijand te bestrij'en
Die de menschheid immer tart.

Qualiteit en goede merken,
Prijst de kastelein u aan,
Wilt niet voor den kroegbaas werken
Laat zijn "beste?" drank toch staan!

Reik ons de hand, laat niets u hindren
En volgt met ons de Blauwe Vaan,
Het gaat om 't heil van vrouw en kindren
Och, blijft dan niet van verre staan.

Staart gij het onverschillig aan,
Den kampstrijd dien wij kampen?
Om dezen vijand te verslaan
Die niets toch brengt als rampen?

Treedt dan toch toe, wij kunnen u
Wij kunnen niemand missen,
Kom heden nog, niet morgen, nu
Wilt eindelijk toch beslissen!

U voorbeeld wekt ligt and'ren op
Om onzen strijd te strijden,
Och! steeg de geestdrift toch ten top
Mocht elk zich hieraan wijden!

Vreest voor geen hoon, vreest voor geen spot,
Het doel is prijzenswaardig,
Verhelderd wordt voor velen 't lot
Kom! toon u dan ook vaardig!

Wellicht zien wij de zege niet,
Maar, - 't daagt reeds in het Oosten,
Dat wij dien zin in het verschiet
Zie! dit kan ons reeds troosten.

X is een onbekende grootheid
Maar wat wij "weten" is wel dit,
Dat thans de allerergste snoodheid
Nog op zijn troon, de drankgod zit!

IJl dus, wij bidden 't u, Te Wapen!
Vorst Alcohol "moet" van zijn troon,
Het is geen tijd om door te slapen
Ontwaakt! Sta op! het doel is schoon!

Zie konden we allen overhalen
We vormden dan één broederband,
En konden dan, God geeft 't, eens pralen
Ook met een drankvrij Nederland!

Adrianus Arnoldus Koopman

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 177
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hallo besteluiden (ik zie Houtje alweer nadenken... :P trouwens waar zit ze?)

Zo, het tegelleggen is begonnen. 't Gaat niet snel, want het zijn 60x40 betontegels en ik moet een beetje rekening houden met m'n braggel-schouder, maar er ligt toch maar mooi al tweeëneenhalve meter lekker waterpas te liggen. Nu komt de zon er op, dus dan is het gewoon niet meer te doen. Even pauze.
Belachelijk trouwens dat weer, we hebben hier al wekenlang 25+ graden met een wolkenloze zon en heel af en toe een buitje voor het stof... sorry voor de rest van NL! O, en BE!

Jubilarissen, van harte! :present:
Fijn dat het met iedereen zo positief gaat, ik lees tenminste geen slechte berichten? Maar ja, als het met mij niet goed zou gaan zou ik ook even m'n klep houden, denk ik. Mensen, schroom niet hoor, dit forum is er voor om het van je af te schrijven dus DOEN!

Stef Bos, ha, grappig... dit ga je niet geloven. Als kleine ventjes (zeg maar van 7 tot 11 jaar ofzo) zaten we naast elkaar in de klas en speelden we bij elkaars huis op de kamers en in de tuin en zo. Beste vriendjes. Ik heb ooit nog eens een prijsvraag gewonnen waar hij niet aan mee mocht doen omdat de prijs werd uitgereikt door de zaak van z'n vader. Of zo iets, ik kan het me niet precies meer herinneren maar de vriendschap bekoelde daarna in rap tempo. Kinderboosheid.
Als-ie dit leest weet hij wel wie ik ben... ;)

Nou, eens even kijken wat ik hier in huis verder nog kan versjteren... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Houtje, fijn om van je te horen, wel zo terug komen he!!
Je weet dat je mag 'klagen' hier dus doe het ook zonder schroom! Wie weet kunnen we je helpen alles weer in proportie terug te krijgen.

Hier gaat het weer rustiger, gisteren naar de boot-warming party gegaan van iemand uit de buurt, ik heb daar een pietsie beetje gezondigd, hoewel, volgens mij niet....alcoholvrije appelcider, 0,2 % dus bijna alcoholvrij maar wel lekker, en maar 1 glaasje hoor. Ik ga eens vragen waar hij dat vandaan heeft want dat kan bij tijd en wijle wel een prettig alternatief zijn voor al die zoete vruchtensappen.

Vandaag een dag zonder verplichtingen en ik ben daar erg blij mee, ben even klaar met alle moet-dingen en al doe ik niks vandaag behalve rondhangen voor de tv en computer dan is het helemaal goed. Even rust aan mijn kop en in mijn lijf! zon(der) dag vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:D:musicnote::present::rose::):heart::present::D:camera:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose:;):D:musicnote::present::rose::):heart::present::D:camera:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose:;):D:musicnote::present::rose::):heart::present::D:camera:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose:;):D:musicnote::present::rose::):heart::present::D:camera:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose:;):D:musicnote::present::rose::):heart::present::D:camera:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose:;):D:musicnote::present::rose::):heart::present::D:camera:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose:;):D:musicnote::present::rose::):heart::present::D:camera:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose:;):D:musicnote::present::rose::):heart::present::D:camera:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose:;):D:musicnote::present::rose::):heart::present::D:camera:B):musicnote::heart:

FLOORTJE 21 DAGEN!!!! Een geweldige prestatie! Gefeliciteerd!:present:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo... toch nog even anderhalve vierkante meter erbij geroggelt. 't Is dus ècht niet te doen in de zon.
==> Memo aan zelf: L U I S T E R E N . . . <==
Ok, nu kap ik er mee.

Tapas, ik drink regelmatig een malt-bier, daar zit ook iets van 0,1% in ofzo, prima uitvinding want ik vind het lekker èn ik blijf nuchter... maar het is ook zo dat het een sluiptrigger kan zijn hè!

Rustig aan Houtje schatteboutje! Take your time, I'm going nowhere...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieverds, ik ben echt geroerd dat jullie me missen.

Maar ik was er vrijdagmiddag nog hoor. Na mijn fietsverhalen in en rond ons dorp.......maar het nadeel daarvan is dat ik dan meteen weer zo gruwelijk extra pijn aan mijn nek heb (dus niet in mijn nek maar in mijn arm hè, van die fijne uitstralende, brandende pijn waar ons Adampje alles vanaf weet...). En eigenlijk 't is schandalig maar ik mis mijn auto zo ! Ja ik heb mijn auto nog wel, maar dat ik niet kan rijden, ik moet OVERAL iemand voor charteren en ik ben zo graag van alles ZELF doen. Mijn moeder (....) zei dat het eerste woord dat ik öoit zei "ZELF" was.

Maar goed, gisteren ben ik gewoon de hele dag druk geweest.

Ik had van de week, toen ik weer eens niet kon slapen, zitten msn-en tot 3 uur met een oude vriend uit Denemarken, en hij was dit weekend in NL en ik zei: kom dan langs, dat is leuk. Vroeger waren we erg close altijd, gewoon als vrienden.
Ik heb er ook nog wel eens gelogeerd met de kids in Denemarken. Dus gisteren zou Zoon naar het kampeerweekend gaan, belt om 10 uur de moeder van de Jarige, dat de jarige ziek is, jammer hè. Het was zo'n teleurstelling voor de Jarige. Dus Zoon is gistermiddag nog naar de Jarige op ziekenbezoek geweest met het kadootje (viel reuze in de smaak gelukkig).
Ik was naar de grote supermarkt de Rowa reed. Ik dacht ik zal eens LEKKER koken vandaag en heb (*niet handig...) een appeltaart gebakken (de kids hebben de appels geschild en gesneden) en ik zelf heb lasagna gemaakt. Echt zelf gemaakt, alleen k-en-k bladen, ik had twee grote schalen. Mijn Ex zou er een moord voor doen, maar ze vonden het hier maar hum-hum.

Maar het viel tegen het bezoek. Gewoon, het viel tegen. Een paar grapjes tegen mij die niet leuk waren, enz. R. was erook want die wilde de Deense vriend (het is gewoon een Nederlander hoor maar geëmigreerd naar DK) ook leren kennen. Maar we zijn allebei veranderd denk ik, jammer maar helaas.

We hebben wel lekker buiten gezeten en ik persoonlijk heb heerlijk gegeten, de appeltaart had ik even opgewarmd als toetje, met caramel-ijs erbij....jummie.

En ja hoor, tijdens het eten viel er een verkeerd woord en PANG.........daar barstte ik weer eens in tranen uit. Zwarte mascara-rivieren door het lasagna-land, maar érger vind ik dat iedereen dan gaat lopen tutteren over me.

Laat me met rust wil ik dan wel schreeuwen !!!!!!!!!!! Ach, ik heb het ZO VRESELIJK GEHAD MET DIE ROT-PIJN, met die afhankelijkheid, en van al dat fietsen heb ik steeds meer pijn in mijn arm, tja, mijn nek wordt ook door mekaar gerammeld. Ik lig tot 3 uur wakker en kwam pas om half 12 mijn bed uit. Bah bah bah.

en dan baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal ik van alles en iedereen maar VOORAL van mezelf. Dus ik dacht vandaag ik ga het zonder morfine proberen dan kan ik weer autorijden, maar de pijn was echt niet uit te houden, baaaaaaaaaaaaaaaaaaaal. En dan vind ik me een aansteller, een trut, etc etc etc. en ik wil hier niet (weer) gaan lopen klagen.

Vandaar dat ik dacht laat maar.
Maar een lief forumlid heeft me overgehaald dit toch maar op te schrijven.
Nou moet ik eerlijk zeggen, ik zit weer in tranen, maar het helpt tóch om het op te schrijven.

Scrollen maar !!!!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar ik had ook iets ONTZETTEND LEUX vanmorgen.

Dochter is een middagje weg en Zoon zat achter de Xbox te gamen, maar zijn account om te gamen via internet is verlopen. Omdat hij zoveel lol heeft met de Xbox on-line, en zelfs on-line vrienden heeft die gelijk msn-den waar hij was (.....?! :$) en een jaaraccount nu eenmaal de helft kost van 12 maanden los, krijgt hij van Moeders de 1/2 van het jaaraccount kado. Ik hóór ze nl. kletsen en lol maken, ze zitten malkander (speciaal voor Watertje) ook achterna over muurtjes waar ze mekaar dan vanaf duwen......affijn er zitten ook allerlei Arcade games op. Zeg maar: uit de oude doos. Meer mijn leeftijdscategorie dus. Dus we hebben vanmorgen samen Frog gespeeld, je moet dan over een snelweg zien te komen, over een rivier heen, de vlieg vangen, jongens, we hebben SAMEN zitten gamen, waarop Zoon zegt (ik zei ik maak dit potje even af......) zegt ie "ik ga even naar beneden ontbijten WANT IK HEB WEL NOG EEN NORMAAL LEVEN NAAST HET GAMEN" ik lag in een deuk !!!!!!!!! Zo zie je maar, ik wil jullie dit ook vertellen want naast al mijn geklaag was er dus ook iets wel heel leuks !!!!!!!!!! :D.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoho Hout, niet blozen hoor, water is om af te koelen he... Carolien dacht net ook al dat ik gedachten kon lezen maar gezien mijn relatie-verleden is het zeer onwaarschijnlijk dat ik over dergelijke fijnbesnaardheden jegens de vrouwelijke kunne zou beschikken.

Auw zeg. Ik kan het me zò voorstellen he, ik weet wat een kapotte arm/schouder is, heb mijn pijngrens ook meermalen moeten verleggen. En ja, ook ik ben totaal verslaafd aan mijn auto (ik geef het toe: hij heeft zelfs een NAAM). Ik zou ook balen als een stekker, wàt, als een stekkerdòòs met zèven aansluitingen.
Maar wat kun je doen? Niet wat je wilt. Niet wat je gewend bent. Tijd om de eisen omlaag en de berusting omhoog te schroeven dus, dat wil je dan wel niet horen maar je hebt geen keus joh. Ik hoop wel dat de rowahahaha en de mini-Houtjes het ook een beetje zo kunnen zien, en dat ze je steunen.

Maar wat zeggen de dames/heren medici er eigenlijk van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...