Spring naar bijdragen

zondag 18 januari 2008

Houtje

Aanbevolen berichten

Inderdaad, Marjo, het brengt veel goeds.
Nu ruik ik hier de overheerlijke stokbroodjes in de oven, zie de
gekookte eitjes al op tafel dus wij gaan lekker zondags ontbijten.
Gezellie.
Moet er toch echt niet aan denken dat ik nu met een kater zou zitten.
Dus wij gaan nu lekker eten, jammie.
:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 269
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ik wil wel even uitleggen
dan trek ik mij weer terug in de coulissen

Het is de laatste ijsbaandag voor Klaas vandaag
Dat betekent dat hij vanaf morgen weer meer hier is
Kan ik dat nog? Raak al gewend aan de ruimte voor mij.
Dus wordt het moeilijk. Maar kunnen we ook met de afwikkeling bezig.
Wish me luck. Ik ben in alle staten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje en Tina, eet smakelijk!
Piet, gefeliciflappert!
Marjo, I wish you lots of good luck!
Wing, ik hoorde zelfs hier een "click". Wat je gisteren zei: water, iedere keer dat je trek hebt een glas water.
Tot het je neus uitkomt (maar daar had je vroeger ook geen probleem mee dus nu niet miepen).
Dan ben je er met een weekje of wat doorheen en dan ga je het anders bekijken. Succes man!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wingchun
Goedemorgen, ik vraag me toch af of jij niet pissig zou moeten zijn dat je je niet aan het protocol hebt gehouden?
Het klinkt zo alsof de verpleegster straks de grote boosdoener is.
Bovendien begrijp ik het niet helemaal.
Je schrijft hier dagelijks mee, je bent in staat tot diepzinnigheid, relativeren, moppen op het juiste moment.
En toch laat je doorschemeren dat je ZOVEEL drinkt dat je alleen kan afbouwen en dat ook nog met begeleiding.
Je schrijven verraad die grote hoeveelheid alcohol namelijk niet, zegt deze ervaringsdeskundige.

Ik krijg steeds mee het gevoel dat je gewoon nog geen zin hebt om te stoppen.
En zodra er wat bijverschijnselen komen zoals zweten, rillen of je wat misselijk voelen je jezelf overtuigt dat er iets ergs gaat gebeuren. Zodat je weer kan drinken.
Come on, wie heeft nou enkele glazen s.nachts nodig tijdens de slaap als hij al bezig is met verantwoord drinken.
Ik vind het allemaal erg vaag dat stoppen van je.
Hoeveel drink je nu nog dat je volgens jouw bang moet zijn dat er iets ernstigs gebeurt als je opeens zou stoppen.
Ik dronk 45 flesjes bier in de week en ben in een keer gestopt.
Ja het voelde aan als een erge griep, ja ik dacht dat ik nooit meer zou kunnen opstaan omdat de ontgifting de rest van mijn lichaam lam legde.
Maar hè dat duurt maar een dag of drie en is heel goed te overkomen door veel water te drinken, fruit, lekkere kleine maaltijden Geen chips en patat, je lichaam is aan het ontgiften dus heeft behoefte aan zelfgemaakte groentesappen met wat rode bietensap en bonengerechten.

Je maakt er zo'n drama van dat je jezelf hebt overtuigd dat het bijna niet te doen is.

Probeer meer te geloven in de bevrijding dan in het drama!

Ja de ongemakken ontstaan door het stoppen met alcohol duurt een paar maanden lichamelijk.
Vooral vermoeidheid is een killer maar door veel te rusten en meerdere kleine dagelijkse wandelingen te maken is het echt wel door te komen.

Uit alles wat je schrijft druipt een gevoel door dat je er nog steeds niet klaar voor bent.
Al dat vooruit schuiven van de stopdatum, niet aan het protocol houden etc etc

Man doe jezelf een plezier en STOP
Je kwelt je zelf nu nog veel meer door de craving in stand te houden.

Zo dit moest er even uit, ik kon het niet langer aanzien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo verder heb ik eigenlijk weinig te melden, ik heb behoorlijk rot geslapen ben aan het piekeren.
ik ben de hele week al druk bezig om nergens aan te denken.
maar nu heb ik weinig energie meer dus ben ik aan het malen en mezelf zenuwachtig aan het maken.

naahh eerst maar even koffie en even bijkomen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blacky ik heb tussen de regels door begrepen dat je de warmte in huis hebt gehaald vannacht.
Een vreemde, of een bekende, het belangrijkste is dat je warmte en geborgenheid hebt kunnen ervaren.
Ik kan me het goed voorstellen dat je daar behoefte aan had.
Veel sterkte vandaag, wanneer vertrek je naar Spanje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tasseke we hebben hier wel vaker piekeraars en hey wie doet het niet af en toe.
Hier wat hulpmiddelen voor je

Wat is piekeren eigenlijk
Piekeren is een energievretende bezigheid: we zijn dan bezig met problemen of eventuele problemen die kunnen gebeuren. Vaak maalt het maar door en door en het lijkt haast onmogelijk om uit die vicieuze gedachtencirkel van dat moment te geraken. Je leeft niet in het heden. En je raakt gevangen in een web van een oneindige reeks van gedachten die begint met: wat als.. en wat als.. maar als dat en dat...

Dit denkpatroon van "wat als" is net een kleverig goedje waar alles aan vast blijft plakken. Totdat je je bijna nooit en nergens veilig bij voelt: het zwaard van Damocles kan elk moment vallen. Nu bevat het leven ook veel onzekerheden. Maar het gaat erom de gevaren in een reëel perspectief te zien.

Waarover piekeren wij
40% over dingen die zich nooit zullen voordoen
30% over zaken die in het verleden plaatsvonden
22% gaan over triviale dingen die eigenlijk de moeite niet waard zijn
4% over zaken waar we niets aan kunnen doen
4% gaan over dingen waaraan we wel iets kunnen doen (The Nation, 1999)
Mensen piekeren vaak uit angst voor het onbekende: "als ik ga piekeren komt dat omdat ik wil weten hoe het afloopt". We zijn dan vooral bang om controle te verliezen. Hoe minder vertrouwen iemand kan stellen in het leven, des te meer zal hij of zij alles in de hand proberen te houden. Het gepieker komt voort uit een gevoel van kwetsbaarheid gekoppeld aan een gevoel van machteloosheid. Hoe groter de kwetsbaarheid en machteloosheid, hoe meer het gepieker de kans krijgt.

Piekeren is een speciale vorm van angst. Deze angst neemt vele vormen aan:

Zelfkritiek: had ik niet beter dit of dat kunnen doen, wat als ik het niet had gezegd.. hele dialogen met jezelf
Perfectionisme: alles tot in de puntjes goed willen doen, zodat niets fout kan gaan. En steeds ben je maar bezig met wat er allemaal wel niet fout kan gaan
Controle: alles in de hand willen houden. Dit hangt nauw samen met het denken: als ik alles goed doe, dan gaat het goed. Maar deze overtuiging heeft ook haar schaduwzijde: als het fout gaat, heb ik het fout gedaan.
Wat doet piekeren met je
Het gepieker levert niets positiefs op, alleen iets negatiefs: het kost je veel energie. En daardoor kun je vaak minder presteren. Wie vol zit met zorgen, kan ook weinig hebben en raakt snel geïrriteerd of boos.

Het piekeren zelf is veel bepalender voor je geluk dan het eigenlijke probleem. Mensen die veel piekeren, lijden ook veel. Het gepieker kan je zelfs letterlijk ziek maken.

Wie zijn rasechte piekeraars.
Piekeraars weten veelal dat ze zich onnodig zorgen maken. Maar ze weten niet hoe zij het gepieker kunnen stoppen. Toch zijn zij dikwijls erg intelligent en hebben vaak een grote verbeeldingskracht.

Op de een of andere manier heeft deze persoon het gepieker evenzo tot een gewoonte gemaakt als van het ademhalen. Vaak komt de "gewoonte" om (te) veel te piekeren in de familie voor. Bijvoorbeeld bij een van uw ouders, en heeft u deze manier (on)bewust overgenomen. Het lijkt haast gewoon voor u, terwijl u het aan de andere kant ook heel vervelend vindt bijvoorbeeld als u er 's nachts niet van kunt slapen. De grootste piekeraars zijn trouwens vaak zorgzame mensen. Dikwijls tonen zij dan ook hun genegenheid voor een persoon door zich zorgen te maken over die persoon.

Piekeraars zijn vaak mensen die rondlopen met een geschonden geloof of vertrouwen in het leven. Zo'n mensen voelen soms alsof ze op de rand van de afgrond leven: wat zal er nu weer gebeuren. En zij stellen zich vragen zoals: wat betekende dat telefoontje nu echt .. zal het nu ooit gemakkelijk worden in mijn leven..

"Do not worry about things falling into place, where they fall, is the right place"

Uit de vicieuze cirkel
Het geheim van het hanteren van piekeren zit hem eigenlijk in de houding die jij tegenover problemen hebt. Zie je piekeren als iets wat je kunt beheersen of als iets waaronder jij alleen maar lijdt en wat jou overkomt.

Elk gedrag is aangeleerd gedrag. Ook het gedrag dat jijzelf vervelend vindt, zoals het piekeren. Als het aan te leren is geweest, dan kun je het ook weer afleren. Hoe?

Zie het gepieker als een diepe groef die jij hebt gemaakt. Elke keer als je er invalt, roep je je zelf een halt toe, door simpel te zeggen STOP.

Straks (vanmiddag, vanavond, morgenvroeg) ga ik systematisch aandacht aan dit probleem besteden dwz dan besteed ik er een bepaalde tijd aan, schrijf op wat ik hieraan kan doen, en dan laat ik het probleem los. In vertrouwen dat het goed zal komen, Ik heb mijn best gedaan: ik heb aandacht aan het probleem gegeven, meer kan ik niet doen. Punt.

Als je dit nieuwe gedrag van systematisch denken en tijdsgebonden inzet, gecombineerd met vertrouwen, steeds meer oefent, dan zal er een nieuwe positieve groef in je mind ontstaan. En als vanzelf groeit er gras op het oude karrenspoor. Onthoud: alleen datgene groeit waar jij je energie in stopt. Wilt je een nieuw gedrag aanleren, dan kan dat, door hieraan veel energie te geven.

"Try, try, try and the rope will cut the stone, that is the power of trying"
Nieuw gedrag is moeilijk aan te leren, maar het is niet onmogelijk!

Pieker Opdracht Zelfanalyse
Ga terug in de tijd. B.v. een jaar of een maand geleden. Waar maakte je je toen druk om. Welke dingen zijn hiervan werkelijk gebeurd?
Maak een lijst van de ergste dingen die jou zijn overkomen
Hoeveel gebeurtenissen heb je voorkomen door te piekeren
Elk gedrag levert winst op. Wat is het voordeel van piekeren (dat is er werkelijk). Waarom pieker je eigenlijk. Wat denk je dat het jou oplevert.
Wat zou er gebeuren als je je geen zorgen meer ergens over maakt. Kan dat wel volgens jou.
Hoe kleiner je je voelt, hoe groter de kans op piekeren. Hoe zou jij je kwetsbaarheid kunnen verkleinen, welke stappen zijn hiervoor nodig.
Tips
Actie verlicht gepieker. Vraag je dus af: wat kan ik nu doen. Zorgen hebben de neiging zich in je te nestelen. Op het moment dat het piekeren dreigt te beginnen ga dan meteen iets doen. Hierdoor kun je de groei van het piekeren stoppen b.v. ga:

Bewegen: loop, wandel, loop de trap op en neer
Neem een douche: ga het van je afspoelen
Praat met iemand, schrijf een brief
Als je het gepieker niet kunt stoppen, ga dan iets doen wat je leuk vindt
Zing als je gepieker voelt opkomen
Ga lezen of muziek luisteren
Huil: een huilbui kan gepieker wegwassen.
Probeer op een bepaald tijdstip van de dag flink te piekeren b.v. 5 min lang. Elke keer als je weer de neiging hebt om hierna weer te beginnen, schuif die neiging dan op naar de volgende dag: morgen mag ik weer piekeren, nu niet.
Richt je zoveel mogelijk op vertrouwen i.p.v. op angst
Probeer je aandacht elke dag te richten op dat wat goed loopt, i.p.v. dat wat slecht loopt. Dit vergroot je gevoel van eigenwaarde en vermindert je kwetsbaarheid.
Zet alles in een breed perspectief: uiteindelijk, als het er op aankomt dan.. b.v. dan red ik het wel.
Probeer positief i.p.v. negatief tegen jezelf te praten: ik kan het aan, het zal goed gaan etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn boek ging het over ritueel afhakken van handen
met Ibogaïne werd contact met doden mogelijk
Het lijkt een gevaarlijke drug die alleen onder begeleiding
van iemand met veel kennis van Afrikaanse stammen en hun rituelen
bekend is. Frappant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als iemand stoppen wil dan stop hij
Zelf 30 jaar aan het drinken geweest,iedereen zei;
zoek regelmaat in je leven en stop
"Elke dag dronken is ook regelmaat"
Vele malen hulp gezocht en gekregen
evenzo vele malen terug gevallen
drank regelmaat zat in ockt.op 2/3 flessen perdag
afgewisseld met dagen gedistelleerd
Van het ene moment op het andere gestopt,helemaal
geen refusal/campral en/of pammetjes, slechts een paar maal een offday,
geen prof hulp hierbij nu
ben wel nog steeds bezig met het verwoorden en het daarna kunnen plaatsen
van mis/handeling/bruik. Het grote minderwaardigheidsgevoel wat ik hier mede aan over gehouden heb valt het lastigste te plaatsen
Dus stoppen doe je pas als je het "zelf"echt wilt en je jezelf niet stiekem in de maling neemt omdat je het onbewust nog niet los wil/kan laten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wingchun
Wat ik probeer te zeggen is dat het belangrijk is dat je er achterkomt hoe het bij jouw werkt.
Maar wat nog belangrijker is, is die eerste laten staan en hier of op een stuk papier te schrijven wat het met je doet.
Zodat je dat van je af kan schrijven en je het na kunt lezen als je weer wilt gaan drinken.
Hoeveelheden doen wel terzake als je aangeeft dat je bang bent om in een keer te stoppen.
En 1 glas alcohol doet een alcoholist niet zoveel dat hij de bijverschijnselen niet aan zou kunnen.

Natuurlijk ben ik het met je eens dat 1 glas alcohol wat doet, voor een normale drinker

Ik kan het gevoel gewoon niet kwijtraken uit je uitglijders en je schrijven dat je de stap gewoon niet kan/wil/durft te zetten
je 'vriend' nog niet kan opgeven.
Ik ken dat gevoel, ben ook de minderaar hier om dat gevoel
Maar begrijp gewoon niet hoe je hier verantwoord kan schijven en toch teveel kan drinken om een stoppoging te wagen?

Nu vandaag is het beste en vooral het ritueel van de drank door de gootsteen gooien ,werkt beter dan welk gesprek met welke dokter, Lao Tse of je eigen gedachten.
Ik gun het je!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tjonge hier ook al zo'n onrustige nacht.. was na 1 uur naar boven gegaan, kat was ontsnapt dus om tegen 2 uur toch maar eens kijken of ik die weer kon vinden, anders moest ze tot vandaag buiten blijven. Rotkat zat voor de deur maar weigerde binnen te komen, en ben daar een half uur al vloekend en tierend mee bezig geweest, ik wilde gewoon slapen!! tegen 3 uur in slaap gevallen, om 6 uur wakker, maar gelukkig gelijk weer in slaap gevallen en nu half 11 mijn bed uit gekomen. Mijn uurtjes slaap dus wel gehad maar niet echt uitgerust. koppijn en onrustig.

komt wel!

Blacky, veel sterkte vandaag en je hebt nog een broer, heb je hem al gesproken? Ik hoop dat je dit verdriet ook met je schoonzus en je broer in Japan kunt delen.

Wing, heb je het bij de Brijder nog over AD(H)D gehad en medicatie? Het zou je misschien wel enorm kunnen helpen om wat meer innerlijke rust te krijgen.
Ik verdenk mezelf steeds meer van ADD en ga dat deze week verder uitspitten en kijken of ik het kan laten onderzoeken en anders uit kan sluiten ;)

Nou, hoofdpijnpoeder erin, en douchen!! en deze dag gewoon even opnieuw beginnen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

blacky van mij een hele dikke knuffel. Ik draag je even mij in mijn hart. Meer kan ik helaas niet voor je doen. het valt niet mee,he? Dit leven. Als een autootke had kwam ik gelijk even naar je toe.
Weet je wat echt helpt, voor mij althans ga naar een stiltrcentrum en steek een kaars voor hem op en denk aan aan de leuke dingen. Niet aan de shit aan de leuke dingen en dank hem daar voor.
En je weet dat er nu een warme knuffel om je heen zit, dat doen "moeders"nu eenmaal. Je hebt ,mijn number toch, gewoon bellen. IK ben er voor je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil toch even een kleine kanttekening plaatsen bij de Brijder.
Afgelopen zomer ben ik daar ook geweest, twee gesprekken gehad,
voornamelijk omdat ik elke twee of drie maanden een terugval had van
één fles port.
Antwoord van de Brijder, ik zou last hebben van overgangsverschijnselen,
een Dysthyme stoornis en één fles port was absoluut geen probleem,
eens in de paar maanden.
En dat al na twee gesprekken, :angry:snelle diagnose.
Nee, het spijt mij te zeggen dat ik van de Brijder absoluut geen hoge hoed op heb.
Natuurlijk mag iedereen zelf beslissen hoe te stoppen, voor mij is echter af en toe
ook geen optie meer, gewoon nul.
Geen tantaluskwellingen gewoon stoppen.
Ik heb mezelf ook heel lang afgevraagd hoe ik het in hemelsnaam na zoveel
jaren niet te drinken weer ben gaan "proberen""
Doe ik nu niet meer, ik leef nu en ben blij met mijn nuchterheid.
De behoefte aan drank is niet aanwezig, zelfs niet als ik wat onrustig ben of
depressief.
Ik merk hoe langer ik niet drink hoe stabieler ik word.
Dat is pure winst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...