Spring naar bijdragen

Marcus bij de eerste dag van de Vrij Van Alcohol training !


Marcus

Aanbevolen berichten

(voor eerdere info : zie mn andere posts)

vrijdag 30 januari 2009 - dag 2

Vanochtend was het dan zo ver : de training VVA (Vrij Van Alcohol) begint ! Ik had een redelijke (wel onrustige) nacht gehad van een uurtje of 5 slaap en ging even rustig ontbijten in het hotel en liep vervolgens op mn gemakkie naar de trainingslocatie.

Ik was 1 van de eerste en langzaam maar zeker kwamen de 'cursisten' binnen. Er heerste een wat onwennige stilte in de wachtruimte en niemand nam ook maar initiatief om ergens over te beginnen. Tja, waar moet je over beginnen; je weet eigenlijk wel waarom iedereen daar is.

De groep telde 5 mannen en 5 vrouwen (toevallig) zo tussen de 35 en 65 jaar.
De training zal worden gegeven door Linda en Erik en er zijn een aantal assistenten die voor de logistieke ondersteuning zorgen. De zaal is eenvoudig maar ruim en we zitten op gewone stoelen naast elkaar.

Linda begint met uitleggen een 3tal beginselen van de training die als een rode draad door de training zullen lopen en we verklaren met zn allen dat we ons aan de spelregels houden die gelden gedurende de training.

Ik ga nu niet te diep op het lesmateriaal in. Ik zal later eens overleggen welke dingen er gepubliceerd mogen worden of wellicht kan ik verwijzen naar het boek van Erik.

Verder lijkt het belangrijkste van de eerste dag te zijn om te weten dat je je niet als slachtoffer gedraagt als het gaat om de keuze voor alcohol te maken. Als slachtoffer ontken je dingen of ben je je niet bewust. Je verwijt anderen of situaties waarom je drink. Je zoekt excuses, smoesjes of uitvluchten om niet te hoeven stoppen met drinken en je blijft afwachten en maar hopen dat er iets gebeurd waardoor je INEENS geen alcoholprobleem meer hebt. Je kunt lang wachten, maar je kunt ook je verantwoordelijkheid nemen :

Je erkent eigen werkelijkheid , dit accepteert en je er aan overgeeft om je vervolgens te ontwikkelen. Als je dat hebt gedaan kun je je ervaring doorgeven aan anderen.

Klinkt eenvoudig ! Iemand die er bij was die de training al een jaar of 2 geleden gedaan had ervaart het ook niet als moeilijk.

Ik had vandaag erg veel moeite met een aantal confrontaties, opdrachten en bewustwordingsprocessen...MAARRRR : ik ga dit doen ! Ik ga mijn verantwoordelijkheid nemen : voor mezelf, mijn kinderen en iedereen die mij lief is !

Meer nieuws later...tis nu 2300 uur...ik ben kapot...

Oh ja...voordat ik het vergeet : ik ben al meer dan 2 hele dagen vrij van alcohol !! En daar ben ik super TROTS op !!! :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marcus,
Ja, 't zijn niet de makkelijkste stappen, die eerste van een serie. Bekijk het dag per dag en wees lief en aardig voor jezelf, want aan iemand van wie je houdt, zou je toch geen drank geven.
Slaap lekker. Er komen nog meer confrontaties, maar je zult mettertijd merken dat die je naar je eigen IK terugbrengen en steeds verder van die 'stroman van de alcohol'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...