Spring naar bijdragen

Vrijdag 30 januari - De kater komt later

Rosan

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 204
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Niks aan de hand Orleando, ik mis ook wel eens wat. Het is zo dat ik slechthorend ben, en dat er een operatie bestaat waarmee ik weer redelijk goed zou kunnen horen. Die gaat nu ook plaatshebben, alleen duurt het nog een paar weken. Vandaar dat ik blij ben. Die paar weken kunnen er ook nog wel bij.
Vond de discussie over wel of niet kinderen hebben en wat dat doet met je drankgebruik, eigenlijk veel interessanter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HALT zijn voor mij ook de redenen dat ik ga drinken, heb ze ook heel erg goed in mijn hoofd geprent.

Marjo wat een toestand he, scheiden, ik weet er alles van en ik denk nog meerdere hier.
Heb je eindelijk de beslissing genomen en dan de rest nog.
Maar het is niet als stoppen met drinken, je stopt en dan de rest nog, weer invulling aan je leven geven.

Jij gaat het redden meid, je bent geen watje maar een kanjer. Ga eens met de gemeente praten misschien eventueel een uitkering omdat je nog geen werk hebt, laat je gewoon informeren, Niet geschoten altijd mis. En er zijn altijd baantjes te vinden, ik verbaas mij erover, niet altijd de leukste of intelligenste maar nu gaat het erom dat je centen verdient, dus gewoon accepteren die hap en rustig verder zoeken naar iets leukers.

Dikke knuf Tonia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn moeder dronk ook (ik weet eigenlijk niet beter, dan dat ze elke dag dronk, van sterke drank in de koffie 's morgens tot bier en cognac 's avonds) en in m'n pubertijd dronk ze elke dag zowieso 1 fles wijn. Op een gegeven moment waren de rollen omgedraaid en wasmijn moeder het kind dat ik verzorgde (mijn vader werkte en was vaak lange dagen van huis). Toen ik op mijzelf ging wonen was er geen druppel alcohol te bekennen bij mij thuis en dat heeft ook lang geduurd. Waar het nu pakweg 3 jaar geleden is misgegaan...wist ik het maar. Ik weet wel dat het niet meer zo ver mag komen, dus stoppen. Minderen is geen optie,want de 1e smaakt bij mij naar (veel!!) meer en dan ga ik echt goed fout.
Niet meer doen dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
Rosan

An, jouw draadje van zonet raakt me. Het raakt me heel diep omdat je zo haarfijn de kern van mijn probleem weet te raken. Bedankt hiervoor, het zet me aan het denken. Het raakt me ook omdat ik oprecht vind dat je de laatste tijd zo goed gaat. Ik gun het je van harte.

Sluit ik mij geheel bij aan Rosan, An is stiekem mijn grote voorbeeld.
Ze doet het hardstikke toppie, An voor jou een mooie bos bloemen (mijn emoticon werkt niet

:o) :present::heart::present::heart::present: Nu wel!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga er zo weer vandoor, kids halen. Er staat een lekker zelfgemaakte soep op de lunchkaart voor ze als ze thuiskomen. Daarna over en weer ze naar speelkameraadjes brengen of die juist naar ons huis ophalen enz.
Enne, mijn voorbeelden zijn hier ook An, maar zeker ook Houtje, soothe, Cpas en Tapas. Maar ook eigenlijk iedereen die me de helpende hand hebben gegeven toen ik er doorheen zat of die, zonder het te weten, iets hebben neergeschreven waar ik zeker wat aan had. Wat me aan het denken zette, me op andere (en dus positieve) gedachten bracht.
Nou, genoeg voor dit moment.
Tot later!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel heel toevalligAdam.
Dat besefte ik me net ook weer.
Ik was even blij met een appel en de zon en m'n hond.

Het komt goed. Hoe dan ook.
Hoofdzaken en bijzaken...

Antonia, dank je wel!

Ik was gisteren wel een pilletje vergeten....
Maar dat heeft er niets mee te maken hoor.
Het betreft hier de botheid van het bestaan.

Wanhoop en geluk liggen dicht bij elkaar!

:) Geen zombie! Salie! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Antonia, ik ben ook nog maar een beginneling. Gestopt 12 juli 2007, juni 2008 nog een paar glazen wijn gedronken. En of ik nou wijzer ben dan iemand die twee of drie dagen is gestopt? Ik dacht het niet. Hooguit ziet mijn lever er iets beter uit.
Maar ik voel me in het leven zelf een Absolute Beginner. Hoe ga ik er mee om, hoe gaat het verder, hou ik het vol, wat levert het me op.
Ik zie niet zoveel verschil tussen de lang-stoppers of de kort-stoppers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo ik ben weer bijgelezen voor vandaag in ieder geval.

Adam je bent leuk!!! jezelf verwennen doe ik nu ook allemaal lekkere dingen in huis, de boodschappen zijn niet aan te slepen. Vroeger ahum nog niet zo lang geleden had ik alleen flessen nodig:huh:

Orleando je gaat tip top, houden zo. Mijn dochter heeft weleens een filmpje van mij gemaakt in bezopen toestand met haar mobiel, dat wil je echt niet zien, te erg gewoon.

Vie ik had de operatie ook nog niet meegekregen. Super voor je. Hoop dat het helemaal goed gaat komen maar je houd ons wel op de hoogte he.

Nu ga ik sluiten want er is nog genoeg te doen buiten.

Corinne lekker op vakantie meid, gaan hoor, je hebt het verdiend.

Wing houd je taai want je klonk niet super.

Iedereen een fijne dag en ik denk tot morgen. Ik houd het vandaag weer lekker droog want ik heb nog zoveel theetjes en sapjes te proeven dat ik geeneens tijd heb voor drank;)

Dikke knuf van moi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marjo, ik lees nu pas voor het eerst over je scheiding.
Speelt het al lang?
Misschien kan je nu je nuchter bent pas echt goed het besluit nemen. Dat kan de reden zijn dat het nu gebeurd nu je niet meer drinkt.
Heel veel sterkte, ik dacht juist altijd dat alles zo ongeveer op rolletjes liep bij jou thuis.....daar heb ik me dus in vergist.
Blijkbaar was jij het zelf die zo sterk overkwam! En jezelf raak je niet kwijt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne doe je de groetjes aan Slofje voor me! En lach ze gezellig samen!
Op vakantie? naar de warmte zou ik Agadir aanraden in Marokko.
Temperatuur op het moment zo'n 20 graden met af en toe een heerlijk woestijn warmte windje.
Ligt aan zee met geweldige surf golven dus veel zwem plezier.
Goedkoop en leuke souveniers.
Er zijn veel mooie excursies te maken, bv naar Tiznit, een stad vlakbij waar je in Marokaanse zilver winkels de mooiste sieraden kan kopen
Sprookjesachtig Marrakesh op een bus afstand, door het Atlas gebergte te bereiken
En de woestijn die zeker de moeite van de rit waar is.
Je hebt het gevoel dat je terug gaat in de tijd, de Middel eeuwen terwijl je wel savonds in je hotel kamer alle luxe hebt.
Hele mooie hotels trouwens met veel mozaïek .
En hele lieve vriendelijke mensen met stralende glimlachen en vrouwen die in de mooiste kleuren van de regenboog rondlopen.
Daar wordt je vrolijk van.

Break

quote:

maar het belangrijkste vind ik dat ik altijd rekening moest houden met het feit dat ik altijd op tijd ergens weg van moest gaan (meestal bij familie) of dat ik ergens gewoon niet heen ging (ook familie ) omdat ik afspraken had met de fles......en daar schaam ik me diep voor

je berichtje raakte me,
omdat ik er zoveel herkenning in zag,
van wie ik was,
voordat ik hulp zocht.
Mijn dank voor deze herinnering.
:present:

Rosan je bericht van vanmorgen

quote:

Mag ik jullie het volgende voorleggen: gisterenmiddag tijdens mijn werk kwam de gedachte al in me op om te gaan drinken, ik liet die gedachte nog toe ook. Ben naar de winkel gegaan, drank gehaald en liet het vervolg maar allemaal gebeuren. Terwijl ik dit zo neertype, voel ik zelf al hoe kinderachtig dit klinkt en vooral zo gemakzuchtig en toch laat ik het gebeuren. Ik WEET hoe ik me de volgende dag voel en hoe ik er van baal en toch laat ik het gebeuren. Herkennen jullie dit en hoe zijn jullie daar mee om gegaan? Ik kan op dat moment die stap niet terug doen en andere gedachten in me laten opkomen.

-Op het moment dat de gedachte bij mij komt, ga ik helpende gedachten opschrijven
-Als ik dan toch naar de winkel ga heb ik met mezelf afgesproken dat ik toch eerst een eind moet fietsen.
Dit is een route van ongeveer 15 minuten en ik neem de hond mee.
In die tijd ga ik de helpende gedachten als een mantra opzeggen. Dit helpt meestal altijd.
-Als ik wel in de winkel ben beland, ga ik een tijd voor de drank staan en probeer me duidelijk te herinneren waarom ik wilde stoppen. Dit helpt meestal ook wel weer om de winkel zonder drank te verlaten.
-Wil ik nog steeds drank, maar dus eigenlijk niet, dan loop ik de winkel weer uit en ga in mijn uitstel periode thuis nog een tijd zitten overwegen of ik dit nu echt wel wil.

Het klinkt veel en misschien gek voor de stoppers, maar het heeft me in mijn begin periode van het minderen ECHT geholpen.
Het uitstellen was vaak de reden, dat ik die dag niet dronk.
En elke dag dat je niet drinkt is een gewonnen dag.
De groter de afstand tussen het laatste glas, hoe groter de kans van een overwinning op een nuchter leven.

Ik heb dit gevecht nu niet meer en kan al bij het nadenken van de helpende gedachten mijn trek uitzitten of gelijk omkeren naar trek in koken, wandelen, een goed gesprek, tekenen, een kopje thee.

Adam
B):moon:B):moon:B):moon:B):moon:B):moon:B):moon:B):moon:B):moon:
een slinger helemaal alleen voor jouw!

Orleando je schreef

quote:

Later, toen de kinderen op bed lagen en ik alleen in de kamer zat, begon ik te huilen. Waarom weet ik eerlijk gezegd niet. Heel stom, ineens kwamen de tranen...Alles kwam naar boven; hoe ik me voelde voor m'n verslaving, de domme dingen die ik gedan heb, de opnames, de ruzies, maar ook de blije koppies van m'n kinderen en weet ik veel wat nog meer.Ik bal, dat ik elke dag moet vechten om ervanaf te blijven en de ene dag gaat het makkelijker dan de andere dag en m'n goede stemming kan ineens worden overgenomen door die @#$% gremlins, maar ik probeer dan zoals hierboven beschreven erbij stil te staan. De voors en tegens zeg maar. Misschien helpt het jou ook...

Wat een verhaal...sorry..

Niet sorry zeggen hoor, ik kan me die tranen goed voorstellen, ik heb ze ook gehuild, vele malen en wil even virtueel een arm om je heen slaan. Dus als je je weer zo voelt dan ben ik er:heart:
Ik heb respect hoe je nu dagelijks je best doet.

Marjo je vroeg vandaag

quote:

Leven wat verwacht je dan van mij?

Marjo wat verwacht jij van het leven?
Schrijf het concreet op, maak een 5 jaren plan.
Dan komt er wat rust in je hoofd.
Dan wordt het allemaal wat reëler.
Ik probeer altijd in haalbare stappen een plan te maken.
En natuurlijk heb je niet maar wat aan gemodderd.
Je hebt een 20 jarige levenservaring waar je U tegen zegt.
Werken is niet alleen maar wat je op school hebt geleerd maar ook wat je aan 'common sense' hebt geleerd van het leven.
Ondanks al mijn gefladder is het me keer op keer opgevallen, dat werkgevers eerdere onder de indruk waren van mijn verleden dan niet.
Ze konden zien dat ik stress bestendig was (moet elke moeder zijn)
goed organisatorisch in elkaar zat (moet elke moeder die het huishouden runt)#
en flexibel ben ( wat ook elke moeder dagelijks op haar dak krijgt)

Niet al donkere wolken zien voordat je je schoentjes buiten de deur zet.
Maak een plan, werk volgens het plan en laat het leven op je afkomen.
Ga dan te werk zoals altijd met alles wat op je pad komt.
Heb vertrouwen in jezelf
:heart:

Zo mijn kook morgen was super leuk, vegetarische kaasburgers, heerlijk recept, alle kinderen waren er weg van.
En ik kookte met een Cubaanse vader, die ook heel veel gereist had.
We zijn al dikke vrienden want we voelden elkaar erg goed aan.
Hij dacht dat ik 34 was, heerlijk voor zo'n oude taart als ik;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tegen de tijd dat ik deze posting heb geplaatst is het al middag. Voor nu dus nog net goedemorgen :)
Gisterenavond op de bank in slaap gevallen....zo rond 22.00; 02.30 wakker, bed ingekropen om vervolgens om 10.30 weer wakker te worden....klokje rond geslapen dus. Ik vind het best, was gewoon errug moe....krijg je na een week vol activiteiten.

Ha, één voordeel, wordt niet meer moe van mezelf (door gepieker en zo) en gehaast de dingen doen. Merk duidelijk een verschil sinds ik diazepam neem en dagelijks 2 keer een korte meditatie doe.
Kan me veel beter focussen en doe de dingen met aandacht. Sla geen zinnen meer over als ik lees, luister ook werkelijk als ik iets wil horen, computer als ik daar ook echt zin in heb, eet rustig en met smaak ( lang leve de tandjes :D ), drink bijna alleen nog maar decaf en met mate, drink veel water en sapjes, rook minder omdat ik me overwegend in rookvrije ruimtes bevind, ik vergeet zelfs wel eens dat ik moet roken :P De TV blijft voornamelijk uit behalve als ik iets graag wil zien. Kortom, wat is planning en dagindeling belangrijk voor mij...geeft me zekerheid en de nodige rustmomenten.
Voel me verheugd bij het begin van elke nieuwe dag, ben blij met mijn planning en de therapie waar ik mee begonnen ben...die snijdt hout.
Gisteren bij beeldende therapie een beeld gekleid van A. en mij. Beiden zittend en met de handen op elkaars knieën; elkaar aankijkend. Past bij het gevoel wat er wederzijds is...we zijn inmiddels dikke maatjes geworden. Nou ja, zij fors ik dun :D

Toneel vind ik erg leuk maar ook spannend. Schrijf mijn eigen tekst en oei....met dat korte termijngeheugen van mij is het niet makkelijk om toneelspelend die tekst te onthouden. Dat wordt nog wat :o
Zit dus goed in mijn vel, wou ik even melden want ik ben daar erg blij mee.
Géén craving (zucht) drank staat momenteel ver van me af, maar blijf refusal en diazepam gebruiken zolang ik nog niet bij PsyQ aan de gang kan. Wel nieuws van mijn arts op dat front (voicemail) blijkt dat ze mij verkeerd begrepen heeft...want ze rept niet over PsyQ, alleen over dat ik binnenkort bij Novadic een afspraak met een arts ga krijgen ivm (andere) medicatie :huh:
Terwijl ik juist had gevraagd om een verwijsbrief voor PsyQ, notabene in overleg met Novadic... mijn casemanager stond daar achter. Snap het effe niet meer.
Heb dus voor maandag maar een afspraak gemaakt, wil haar eye to eye spreken hierover.
Maar vandaag effe lekker niets...nou ja, vanmiddag een uurtje overleg voor de medewerkers bij db....daarna naar A. nog wat aan haar computer klooien, samen eten en verder de hoognodige knusheid ;)

Lekker ontbijtje Adam, ik houd het voortaan 's ochtends op een rijstepapje met vanile en groentesap.
In het middaguur soepje met friesk roggebrood daarop paté of rookvlees.

Fijn voor je Vie, hopelijk wordt het snel geregeld door je verzekeraar. "Wat zeg je?" is voor mij ook best een obstakel...vooral als ik onder een menigte ben. Helaas niets aan te doen...partydoof noemen ze dat. Heb het al eens uit laten zoeken.

Marjo, ik verwijs je naar de wijze woorden van Safi ;)

Aan jullie allemaal een ferme hug, hoog tijd voor een douche en daarna mijn overnachtingsbullen inpakken en op pad. Heerlijk dat weer....die zon :rose:

Aan de stoeiers een niet minder van harte gegunde milde dag, keep it B) en droog.
Groet
Har

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Har, fijn dat het zo goed gaat op het moment. En fijn dat je A hebt om op te bouwen en wederzijds.
Ik gun het je zo want je leek me een hele fijne man bij onze laatste ontmoeting.
Toevallig dat je het over goed focussen had, want ik las er vandaag een artikel over.
Fijn weekend trouwens.
Ik wil ook toneel spelen maar mis het geld voor een cursus.
Je kan het helaas maar 1 keer uitgeven.

Misschien wel handig ook voor anderen.
Dus ik plak hem even hier:

De kunst van concentratie: zó leer je beter focussen

'Richt je aandacht op één ding tegelijk' is een van de uitgangspunten van SimplifyLife. We leven in een wereld waarin zoveel tegelijk om onze aandacht vraagt, dat we de kunst van het focussen langzamerhand dreigen te verliezen. Terwijl het belangrijker is dan ooit te voren.

Er zijn zoveel prikkels en zoveel dingen die uitnodigen om op te reageren, dat aandacht een van de belangrijkste schaarse goederen van deze tijd begint te worden. Ga maar na hoe vaak je gestoord wordt door de telefoon, je e-mail, twitter, collega's, kinderen, de tv, et cetera. Om maar niet te spreken van de keren dat je jezelf laat verleiden: toch maar eerst even dat mailtje beantwoorden, of die site bezoeken. Of de agenda bijwerken. De mens is van nature zo geprogrammeerd dat hij wil reageren: op z'n eigen gedachten en emoties en op prikkels van buitenaf. Naarmate die prikkels toenemen wordt het steeds lastiger om je concentratie te behouden.

Hoe lukt het wél om je beter te focussen?
Om te beginnen, het kan niet vaak genoeg gezegd worden, is multitasken niet verstandig. Je hersens switchen in feite voortdurend van het een naar het ander. Multitasken bestaat dus niet. In plaats van één ding goed te doen, doe je er twee, drie of meer maar half.

Heb je veel moeite met focussen, doe dan eerst een boel kleine taakjes, die anders in je hoofd blijven rondspoken. Maak een lijstje van klusjes die binnen tien minuten klaar zijn en handel die af voordat je aan een taak begint die vraagt om meer focus.

Dwing jezelf je aandacht op 'nu' te richten. Zonder zweverig te worden, laat je niet afleiden door gedachten aan 'toen' of 'straks'. Nu is waar je bent en waar je mee bezig bent. Leidt je aandacht terug als je merkt dat hij afdwaalt.

Reageer niet overal op. Bepaal wat je belangrijk vindt, en reserveer daar tijd voor op een dag. Of het nu een boek schrijven is, of tijd met je kinderen doorbrengen. Laat liever wat e-mails liggen of delete ze ongezien, dan dat je je tijd verspilt door continu te reageren.

Ruim je (werk)omgeving op. Niets is zo afleidend als papieren, boeken, CD's, notities en andere leuke dingetjes om je heen. Al die ruis leidt af. Geldt overigens ook voor de maaltijd. Ruim je eettafel helemaal leeg voordat je gaat eten, dan concentreert iedereen zich op het eten en niet op de items op tafel.

Vindt een zinvol doel. Concentratie is gemakkelijker als je bezig bent met iets dat je zinvol vindt. Sommige dingen moeten gewoon gebeuren, maar aan de andere kant is zinvol werk een goede motivatie om gefocust te blijven en je niet te laten afleiden door minder belangrijke dingen.

Probeer een onderscheid te maken tussen urgent en belangrijk. We besteden veel tijd aan dingen die belangrijk lijken, maar alleen maar urgent zijn. Probeer je langeretermijndoel in de gaten te houden, te bepalen wat echt waardevol is. Dan lukt het gemakkelijker om niet te reageren op urgent, maar om te werken aan belangrijk.

Visualiseer hoe je dag eruit gaat zien. Helpt bij sporters en dus ook bij gewone mensen. Waaraan wil je je tijd besteden vandaag? Je kunt je zelfs voorstellen hoe je gaat reageren op onverwachte dingen. Bijvoorbeeld hoe je ze even parkeert of langs je af laat glijden.

Probeer mindful te leven. Simpele dingen: de appel proeven die je aan het eten bent, het gesprek dat je voert met aandacht voeren en intussen niet aan je boodschappenlijstje denken. Je kunt niet verwachten dat je gefocust kunt zijn in de grote dingen van het leven, wanneer je het al niet kunt bij kleine dingen als eten of luisteren.

En tenslotte: mocht je je niet kunnen concentreren omdat je nog zoveel moet doen, bedenk dan dat een klus die je geconcentreerd uitvoert, veel sneller klaar is dan werk dat je versnipperd doet doordat je je telkens laat afleiden. Dat helpt misschien.

Dit artikel is onder meer gebaseerd op een artikel van Jonathan Mead van Zen Habits.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een mooi artikel Saf!

Ik floep van het één in het ander
Zo ben ik altijd geweest
Floep floep floep
Van concentratie weinig kaas gegeten
Uitgefloept kwam of de drank of de depressie
of de apathie.
Ik heb een plan, maar ben tevens bang
En als de angst verdwijnt, komt alles goed
Want ik weet best hoe het moet, wat wel en niet belangrijk is

Urgentie is de brand die geblust moet
Belangrijk is het vuur in mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...