Spring naar bijdragen

dinsdag 17 februari

Mai

Aanbevolen berichten

honestly,

goedemorgen deze niet zonnige morgen!

het klinkt een beetje raar, maar ga je SCHAMEN!

je hebt stap één gezet en dat is inzien dat je een probleem hebt. door dit inzicht wil niet zeggen dat je zomaar kan stoppen.
daar gaat vaak nog heel veel schuldgevoel, blunders, mislukte pogingen aan vooraf!

wat ik bedoel te zeggen is, laat het gevoel op je afkomen en ga er iets mee doen, stop nu niet je kop in het zand en vrolijk doorgaan met drinken omdat je het voor je gevoel toch niet kan.
vaak helpen de schuldgevoelens en gevoel van kwaad zijn op jezelf, best wel in het begin!

dus kop op, schaam je diep voor vijf minuten, relativeer en begin opnieuw!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 292
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Honestly,

het is gebeurd.
nu positief gaan denken, negatief denken kost je energie en dan wil je vanavond weer drinken.
west trots, je hebt het geprobeerd.
volgende keer lukt het..
mij is het gelukt gisteren en heel vaak lukte het niet.
doe maar gewoon mee vandaag..
ps van jacob hooij heb je hele goede 'nachtrust thee;, ja klinkt mustig, maar helpt je ontspannen..
niet in die negatieve spiraal blijven..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Honestly,

dit onderstaand schrijven waart zo af en toe op het forum, ik heb deze ook mogen ontvangen misschien is het voor jou ook nuttig!
ipv een fles wijn een stukje tekst om bewust te worden.

Wat is piekeren eigenlijk
Piekeren is een energievretende bezigheid: we zijn dan bezig met problemen of eventuele problemen die kunnen gebeuren. Vaak maalt het maar door en door en het lijkt haast onmogelijk om uit die vicieuze gedachtencirkel van dat moment te geraken. Je leeft niet in het heden. En je raakt gevangen in een web van een oneindige reeks van gedachten die begint met: wat als.. en wat als.. maar als dat en dat...

Dit denkpatroon van "wat als" is net een kleverig goedje waar alles aan vast blijft plakken. Totdat je je bijna nooit en nergens veilig bij voelt: het zwaard van Damocles kan elk moment vallen. Nu bevat het leven ook veel onzekerheden. Maar het gaat erom de gevaren in een reëel perspectief te zien.

Waarover piekeren wij
40% over dingen die zich nooit zullen voordoen
30% over zaken die in het verleden plaatsvonden
22% gaan over triviale dingen die eigenlijk de moeite niet waard zijn
4% over zaken waar we niets aan kunnen doen
4% gaan over dingen waaraan we wel iets kunnen doen (The Nation, 1999)
Mensen piekeren vaak uit angst voor het onbekende: "als ik ga piekeren komt dat omdat ik wil weten hoe het afloopt". We zijn dan vooral bang om controle te verliezen. Hoe minder vertrouwen iemand kan stellen in het leven, des te meer zal hij of zij alles in de hand proberen te houden. Het gepieker komt voort uit een gevoel van kwetsbaarheid gekoppeld aan een gevoel van machteloosheid. Hoe groter de kwetsbaarheid en machteloosheid, hoe meer het gepieker de kans krijgt.

Piekeren is een speciale vorm van angst. Deze angst neemt vele vormen aan:

Zelfkritiek: had ik niet beter dit of dat kunnen doen, wat als ik het niet had gezegd.. hele dialogen met jezelf
Perfectionisme: alles tot in de puntjes goed willen doen, zodat niets fout kan gaan. En steeds ben je maar bezig met wat er allemaal wel niet fout kan gaan
Controle: alles in de hand willen houden. Dit hangt nauw samen met het denken: als ik alles goed doe, dan gaat het goed. Maar deze overtuiging heeft ook haar schaduwzijde: als het fout gaat, heb ik het fout gedaan.
Wat doet piekeren met je
Het gepieker levert niets positiefs op, alleen iets negatiefs: het kost je veel energie. En daardoor kun je vaak minder presteren. Wie vol zit met zorgen, kan ook weinig hebben en raakt snel geïrriteerd of boos.

Het piekeren zelf is veel bepalender voor je geluk dan het eigenlijke probleem. Mensen die veel piekeren, lijden ook veel. Het gepieker kan je zelfs letterlijk ziek maken.

Wie zijn rasechte piekeraars.
Piekeraars weten veelal dat ze zich onnodig zorgen maken. Maar ze weten niet hoe zij het gepieker kunnen stoppen. Toch zijn zij dikwijls erg intelligent en hebben vaak een grote verbeeldingskracht.

Op de een of andere manier heeft deze persoon het gepieker evenzo tot een gewoonte gemaakt als van het ademhalen. Vaak komt de "gewoonte" om (te) veel te piekeren in de familie voor. Bijvoorbeeld bij een van uw ouders, en heeft u deze manier (on)bewust overgenomen. Het lijkt haast gewoon voor u, terwijl u het aan de andere kant ook heel vervelend vindt bijvoorbeeld als u er 's nachts niet van kunt slapen. De grootste piekeraars zijn trouwens vaak zorgzame mensen. Dikwijls tonen zij dan ook hun genegenheid voor een persoon door zich zorgen te maken over die persoon.

Piekeraars zijn vaak mensen die rondlopen met een geschonden geloof of vertrouwen in het leven. Zo'n mensen voelen soms alsof ze op de rand van de afgrond leven: wat zal er nu weer gebeuren. En zij stellen zich vragen zoals: wat betekende dat telefoontje nu echt .. zal het nu ooit gemakkelijk worden in mijn leven..

"Do not worry about things falling into place, where they fall, is the right place"

Uit de vicieuze cirkel
Het geheim van het hanteren van piekeren zit hem eigenlijk in de houding die jij tegenover problemen hebt. Zie je piekeren als iets wat je kunt beheersen of als iets waaronder jij alleen maar lijdt en wat jou overkomt.

Elk gedrag is aangeleerd gedrag. Ook het gedrag dat jijzelf vervelend vindt, zoals het piekeren. Als het aan te leren is geweest, dan kun je het ook weer afleren. Hoe?

Zie het gepieker als een diepe groef die jij hebt gemaakt. Elke keer als je er invalt, roep je je zelf een halt toe, door simpel te zeggen STOP.

Straks (vanmiddag, vanavond, morgenvroeg) ga ik systematisch aandacht aan dit probleem besteden dwz dan besteed ik er een bepaalde tijd aan, schrijf op wat ik hieraan kan doen, en dan laat ik het probleem los. In vertrouwen dat het goed zal komen, Ik heb mijn best gedaan: ik heb aandacht aan het probleem gegeven, meer kan ik niet doen. Punt.

Als je dit nieuwe gedrag van systematisch denken en tijdsgebonden inzet, gecombineerd met vertrouwen, steeds meer oefent, dan zal er een nieuwe positieve groef in je mind ontstaan. En als vanzelf groeit er gras op het oude karrenspoor. Onthoud: alleen datgene groeit waar jij je energie in stopt. Wilt je een nieuw gedrag aanleren, dan kan dat, door hieraan veel energie te geven.

"Try, try, try and the rope will cut the stone, that is the power of trying"
Nieuw gedrag is moeilijk aan te leren, maar het is niet onmogelijk!

Pieker Opdracht Zelfanalyse
Ga terug in de tijd. B.v. een jaar of een maand geleden. Waar maakte je je toen druk om. Welke dingen zijn hiervan werkelijk gebeurd?
Maak een lijst van de ergste dingen die jou zijn overkomen
Hoeveel gebeurtenissen heb je voorkomen door te piekeren
Elk gedrag levert winst op. Wat is het voordeel van piekeren (dat is er werkelijk). Waarom pieker je eigenlijk. Wat denk je dat het jou oplevert.
Wat zou er gebeuren als je je geen zorgen meer ergens over maakt. Kan dat wel volgens jou.
Hoe kleiner je je voelt, hoe groter de kans op piekeren. Hoe zou jij je kwetsbaarheid kunnen verkleinen, welke stappen zijn hiervoor nodig.
Tips
Actie verlicht gepieker. Vraag je dus af: wat kan ik nu doen. Zorgen hebben de neiging zich in je te nestelen. Op het moment dat het piekeren dreigt te beginnen ga dan meteen iets doen. Hierdoor kun je de groei van het piekeren stoppen b.v. ga:

Bewegen: loop, wandel, loop de trap op en neer
Neem een douche: ga het van je afspoelen
Praat met iemand, schrijf een brief
Als je het gepieker niet kunt stoppen, ga dan iets doen wat je leuk vindt
Zing als je gepieker voelt opkomen
Ga lezen of muziek luisteren
Huil: een huilbui kan gepieker wegwassen.
Probeer op een bepaald tijdstip van de dag flink te piekeren b.v. 5 min lang. Elke keer als je weer de neiging hebt om hierna weer te beginnen, schuif die neiging dan op naar de volgende dag: morgen mag ik weer piekeren, nu niet.
Richt je zoveel mogelijk op vertrouwen i.p.v. op angst
Probeer je aandacht elke dag te richten op dat wat goed loopt, i.p.v. dat wat slecht loopt. Dit vergroot je gevoel van eigenwaarde en vermindert je kwetsbaarheid.
Zet alles in een breed perspectief: uiteindelijk, als het er op aankomt dan.. b.v. dan red ik het wel.
Probeer positief i.p.v. negatief tegen jezelf te praten: ik kan het aan, het zal goed gaan etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Honestly: ben niet zo streng met jezelf. Je bent in de 'leer' moet je maar denken.
Je weet nu al meer als gisteren.
GEEN WITTE WIJN IN KEUKEN kastjes. Joh zie er een beetje de humor voor in.
Denk bij jezelf wat je het allerliefste wilt.
Je bent een open boek en eerlijk, dat is al een hele grote winst.
Ik noemde het achterdeurtjes sluiten, want ik had er zoveel.
Dan de poezenluikjes, kieren en gaatjes.
Want het tochtte als wat bij mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha AR: ik las dat je je eerste pafske hebt gehad.
Ik wilde al stiekem met je meedoen.
Maar ik ben in de voorbereiding, geestelijk voorbereiden.
Mijn doel is om voor de zomervakantie gestopt te zijn.
Wat Corinne doet is ook een goed plan, Stivoro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve mensen,

Dank voor alle woorden. Dat doet me goed.
Overdag heb ik nooit moeite gehad om van de drank af te blijven.
Carnaval of bruiloften uitgesloten dronk ik overdag al nooit.

Vanavond zal zwaar worden. Mijn zangavond met vrienden waar altijd wijn op tafel staat.
Ik weet dat ik er vanaf zal moeten blijven om me morgenochtend beter te voelen, dus ik ga ervoor.

En over dat piekeren? Tekst klopt als een bus, ik hoop dat ik er wat mee kan doen.

Inderdaad, ik verwacht veel te veel en te snel resultaat. Misschien dat dat het zo moeilijk maakt.
Waar ik voorheen een fles leegdronk, waren het er nu 4. Aanzienlijk minder, maar dat kan ik mezelf niet wijsmaken. Het blijft voelen als falen.

Ach, ik ben nog maar een beginner..... er zal nog heel wat op mijn pad komen.

Al hoop je natuurlijk verhalen te lezen van mensen die probleemloos gestopt zijn zonder bijwerkingen zodat je daar weer op kunt hopen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

honestly,
je kanhet toch ook aankondigen dat je niet gaat drinken.
zeg desnoods dat je zo'n enorme kiespijn hebt dat je ibuprofen slikt en even niet wil drinken.
ik ben ook weleens op stap geweest en niet gedronken en was wel geinig om te zien hoe de anderen 'veranderden'
en ik de enige die om 9 uur de volgend ochtend bij de spinning was, wow!
(zoals je mij nu hoort zou het kwartje moeten zijn gevallen bij mij, maar ook nog niet hoor)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat wilde ik ook al voorstellen Tasseke,

Honestly kun je je niet een keer ziek melden of afmelden voor vanavond?
Gisteravond heb je de fles open gemaakt, vanavond zijn ze open.

Ik zelf ben iedere avond thuis gebleven de eerste weken en heb alleen maar op het forum gezeten en geen drank in huis nergens.
neem de eerste niet vandaag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb detip gehad niet te ver vooruit te denken..
heb bijv 1e week maart een heel leuk feest met goede vrienden en ik weet hoe dat gaat daar..
goede band erbij, veel wijn.

kan ik nu al gaan zitten dubben, maar dat zie ik dan wel weer.
eerst deze week.
heb namelijk de eigenschap om na 1 avond in de 'zie je wel, er is niks aan de hand stemming' te raken..
maw: denken dat ik gewoon een wijntje kan drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

denk je dat dat relevant is?

het maakt niet zoveel uit, wat je drinkt, de hoeveelheid en hoe lang je dat al doet.
het punt is dat je problemen hebt met je drankgedrag en dat daar iets aan gedaan moet worden.

het proces van stoppen is voor iedereen hetzelfde, en ja iedereen stopt ook probleemloos, gewoon niet drinken.
het zijn die ellendige trekmomenten of gremlins (zo worden ze hier genoemd) die je moet overwinnen.
die gremlins zeggen echt niet tegen je, ik wil wodka, bier of wijn en wel 3 flessen, nee ze zeggen ik wil alcohol!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziekmelden of afmelden gaat moeilijk.
Ik ben namelijk de dirigent van het stel.

Voor mezelf voelt het inderdaad als de kat op het spek binden, maar als ik ( de kat ) het spek vanavond kan weerstaan, weet ik dat het morgen, overmorgen en nog zoveel meer dagen ook moet lukken.

Ik heb bijna zin om de uitdaging aan te gaan...

De stemming waar Lianne het over heeft, is ook erg herkenbaar voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Honestly, de weg die je vannacht bewandelde, was ook wel de weg van de minste weerstand! Op deze manier werkt het natuurlijk niet. Je zult moeten knokken (en ik praat me zelf niet schoon maar ik knok ook dagelijks) en weerstand moeten bieden aan trekmomenten. Je nu al druk gaan maken over flessen wijn die vanavond op tafel staan, helpt ook niet. Ziekmelden of afmelden is wel al te makkelijk. Je zult er voor moeten gaan en dat werkt alleen als je gemotiveerd bent!!! Het is alles of niets, daar tussen in bestaat niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry hoor ik noem je even H, mijn vingers struikelen over honestly :D

nee, bij niemand zijn de verschijnselen gelijk. dat heeft te maken met de achterliggende problematiek en geestelijke toestand waar iemand in verkeert.
natuurlijk zijn er heel veel overeenkomsten maar we kunnen niet zeggen dat we allemaal dezelfde dingen voelen en meemaken.

bij mij persoonlijk kwam het onrustige gevoel omdat mijn smoezenboek nog niet uit was.
ik bleef alles uitstellen en voor me uit schuiven.
op het moment dat ik besloot dat het definitief over was was ik dat gevoel ook kwijt, nu ben ik niet echt een lichtend voorbeeld want na 8 maanden geheel niet drinken ben ik begin dit jaar wel flink door de bodem gezakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...