Spring naar bijdragen

Woensdag 6 mei

Har

Aanbevolen berichten

Las gisteren voor ik naar bed ging de 'dagsluiting' van Corinne.
Wil graag van een fragment daarvan de dagopening maken met dank aan je omschrijving Corinne.

"Een heleboel mensen kan zeggen dat wij maar zeuren over onze jeugd, maar het is wel zo dat die een zware stempel op ons leven heeft gedrukt. Ik heb soms echt de indruk dat niemand van ons hier geleerd heeft om zichzelf lief te vinden en goed te vinden zoals die is. Wat we wel allemaal weten is dat alcohol het verkeerde middel is. Het heeft even geholpen, maar de alcohol heeft zich tegen ons gekeerd. Ik vind dat iedereen hier trots mag zijn op zichzelf. Iedereen is hier druk bezig met puinruimen, reparaties verrichten en eenmaal bevrijd van de alcohol kan de wederopbouw beginnen. Veel nieuwbouw is daarbij noodzakelijk, omdat de fundamenten van de oudbouw niet deugden. "

Het raakt me dus, hoe kernachtig je het omschrijft. Inderdaad, wederopbouw is vereist....liefst retrospectief omdat we van het oude kunnen leren, zelfs van ons drankgebruik (lees wanhoop).
Uit wanhoop kan hoop groeien en je kunt als gelukkig mens herrijzen. Nooit mag je het verleden vergeten want het heeft je gevormd....ook de misvorming hoort daarbij want dat is een spiegel van de pijn die je met je meedraagt. Pijn die je jezelf hebt aangedaan maar ook zeker de pijn die je is toegediend....vaak zijn we slachtoffers van slachtoffers.
De mens is zeker niet perfect en beschouwd zich eerder als een mislukkeling alsof het met de paplepel is ingegeven.

Ik wens jullie voor vandaag moed toe om in jezelf te kunnen geloven. Gebruik wat voorheen destructief was aan kracht, als constructieve daadkracht. Ja, die schakelaar kan zeker om.
Zie, je bent een wegbereider voor vele anderen als je je grootste angsten overwint. Zeker in een maatschappij die wordt geregeerd door angst. Laat zien we je werkelijk bent, vast een mooi mens.

Fijne dag, hoop ligt voor het grijpen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 183
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemorgen,

net even het draadje van gister gelezen.
Ben erdoor geraakt.
Meer weet ik er even niet over te zeggen.
Sterkte voor wie dat nodig heeft.
Ik ga nog even terug naar bed,
het is donker en regenachtig en een beetje
vroeg om uit bed te blijven.
Fijne dag allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen.

Dank je Har dat je de tekst van Corinne nog even hier neerzette, ben ik dus toch maar eerst even gaan lezen wat er gisteren nog was.

En dan lees ik Houtje.... ((((((((((()))))))))))) weet je, je staat voor iedereen klaar en nu blijkt dat je zelf al een hele tijd met zware niet te verwerken emoties rond loopt. Maarja hoor wie het zegt.
Mijn geweldige actie om te stoppen met roken is van de week ook gestrand met te veel drank.
De stress werd zo onnoemelijk groot dat ik dacht te ontploffen.

Ik heb twee dagen gezocht naar hulp en heb er nog met iemand over gesproken en ook die persoon begreep dat ik in een moeilijke positie zit. Als puntje bij paaltje komt kan niemand je echt helpen.

Houtje ook ik heb vroeg in de jeugd trauma's opgelopen. Ik was een 'sterk' kind en ben 'goed' uit de strijd gekomen. Jaa... met vriendje drank etc. Nu dit wegvalt is het leven er niet moeilijker of gemakkelijker door geworden maar wel inzichtelijker.

Ik weet nu verdomde goed waar de schoen wringt, maar val toch na verloop van tijd in mijn oude gewoonte om te denken dat ik aan drank toe ben omdat ik meen er anders niet doorheen te komen.

Nou goed, deze ochtend ben ik weer boven water en ik voel weer. Heb me een kater gezopen van hier tot Tokyo: vreselijke maagpijn, kotsmisselijk en .............. de problemen zijn echt niet veranderd.
In tegendeel, het probleem dat ik heb is er alleen maar groter en ingewikkelder door geworden.

En DAT vind ik dan wel weer heel jammer.
Een jaar teruggegooid in de tijd.

Maarja, ik ben een overwinner, net als jij Houtje.
Ik moet alleen eens ECHT leren te praten.........

Allemaal een fijne dag, ik ga op de fiets? naar mijn werk denk ik, tot later.
(ben blij weer hier te zijn). Ha Tientje... zie ik je daar in je pyjaamtje voorbij roetsen.
Wil je een lekker bakkie van me?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook goedemorgen,

Och An,
wat rot voor je. Ik ben niet echt naar of zo geweest de dag ernaa, heb meteen alles (plus eten) eruit gespuugd het viel reuze mee, meer een signaal.

Ik kan me zo voorstellen dat al die spanningen, van niet roken, niet driniken, al die spanning thuis, je soms teveel wordt. Beschouw het maar als een uitglijder en niet voor herhaling vatbaar. Je zit op de goede weg maar die heeft soms ook een stekelige parkeerplaats zullen we maar zeggen.

@allemaal,
Het heeft me ontzettend goed gedaan gisteren mijn verhaal op te schrijven. Niet alleen vanwege de lieve en hartverwarmende reakties, maar vooral mijn eigen hart is een stukje lichter. Jullie zijn allemaal mensen die het begrijpen, echt tot op het bot.

Ik vond de uitdrukking van Anjo heel mooi: "bite the bullit". Ik zou je nu zo graag eens een keer live ontmoeten, kom je ook de 16e?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Men moet niet prat willen gaan op een cursus
timemanagement. Het is een mooie cursus hoor,
daar niet van. Je leert goede trucs en plannen binnen
bepaalde opgelegde tijd, binnen het spel en de regels
van het werk.

Het zegt niets over jou en over de tijd die jij hebt, in relatie
tot leven.

Eigenlijk is het toch dieptriest, dat wij ons zo laten opfokken
door het tempo van de werkende maatschappij, dat wij cursussen
time-management nodig hebben? En weet ik veel wat voor cursussen?

De meeste mensen die na een sabbatical in de natuur terugkomen, gaan
vroeg of laat totaal iets anders doen dan weer mee te draaien in die rat-race.

Ik had gisteren gelukkig nog een aardig gesprek met de man die mij al 22 jaar
kent. Hij weet inmiddels dat hij dingen niet moet gaan forceren of zijn manier aan
mij moet opdringen. Nou ja, over het algemeen. Ik ben er wel blij mee.

Mijn kinderen zochten gisteren mee naar een woning, zaten gezellig bij me
en met me mee te denken. Betrek ze in het probleem, zegt men. Geef ze niet
aan het eind een kant en klare oplossing.
Ach. Dat is mijn natuurlijke manier van doen. Misschien moet ik daar gewoon blij
mee zijn. En het tempo waarop het gaat elimineren.
Er is geen tijd. Er is ook geen probleem.

Er is geen tijd die mij kan dwingen. Lukt niet meer.
Ontploffingsgevaar :D

Ik sta even stil bij iedereen die het nu moeilijk heeft.
Ik wil jullie sterkte toewensen. Ik heb de strijd opgegeven
om alles te willen snappen en te willen ontleden.
Het leeft een stuk rustiger. Dag dapperen!

Heb een goed dag
Maak hem!

:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toevoeging; Ik negeer de dingen niet, dat is wat anders.
Ik heb er "lang" over gedaan om me te beseffen dat dingen
gaan zoals ze gaan. Ik probeer om ze niet meer te willen veranderen.
Dat kan ik namelijk niet. Ik kan alleen maar leven vanuit een goed gevoel
vanuit mij. Dat is handelen vanuit liefde naar mezelf en jou. Niet meer
vanuit een alles vernietigende en remmende angst.

Het is een mooie grijzige dag, met hier en daar wat regen.
Ik spring zo op mijn fiets en ga de dag maken.

Heb er weer zin in!

:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenmorgen dames en heren...

Klopt helemaal Marjo.
Ik heb er, na dertig jaar rat-race, inmiddels ook wel genoeg van.
Ben niet hard genoeg meer, ben te moe, het boeit me niet meer zo.
Maar er zomaar mee ophouden dat lukt niet, dat overzie ik niet.
Daar zal dus in stappen aan gewerkt moeten worden.

En ik zal ook met andere dingen aan de slag moeten.
Er zijn te veel dingen in mijn leven voorgoed veranderd,
ik kan het niet meer handelen met mijn oude vertrouwde methoden.
En ja, dan krijg ik ook weer visioenen van drank,
en dan niet èèn glas maar gelijk zes flessen whisky ofzo.
Toch maar niet doen, toch maar een andere insteek zoeken.
En dan niet praten ofzo, dat ligt me toch niet.
Het probleem zit ook niet in mijn verleden.

Ik weet niet eens hoe mijn huisarts heet, ik kom er nooit.
Nou ja. Als ik eerst maar pillen krijg dat ik niet meer
iedere morgen opsta met het gevoel van nee he, weer zo'n dag...
Dan zie ik van daaruit wel verder.

Ik schrijf niet meer zoveel, maar lees jullie wel hoor.
Leef erg met jullie mee, in gedachten, voor wat dat dan waard is.
Hou vol kanjers, want als wij het opgeven wordt het helemaal een zooitje.
:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijd kan soms je grootste vijand zijn Marjo. en wat ik gisteren al schreef aan je, voor sommige mensen is het noodzakelijk om de zaken in je eigen tempo aan te pakken, en daar ben ik er ook eentje van.
Ik doe niet aan planlijsten, roosters, tijdsindeling al doet mijn omgeving enorm zijn best om me dat wel te laten doen, zal nog leuk worden als ik een ADHD training ga doen in het najaar.
De ervaring heeft me geleerd dat ik daar van in paniek raak, aan de andere kant ben ik al iemand die heel veel moet van zichzelf. Als ik daar een flexibele planning bij kan aanhouden die ik steeds weer kan veranderen dan komt het ook af. Geef me de tijd en ruimte om het me eigen te maken.

Ben het met je eens dat dat soort cursussen inderdaad bijdragen aan het mee moeten doen aan de belachelijke ratrace die het dagelijks leven schijnt te zijn.

An, wat rot om te lezen dat je je zo rot hebt gevoeld de laatste dagen. Niks opnieuw tellen, gewoon doortellen! Soms kan het even niet anders maar gelukkig heb je op deze manier weer ontdekt dat drank allang niet meer brengt wat het in je herinneringen wel had moeten opleveren. Soms is alles teveel en denk je dat drank de enige uitweg is om er daarna achter te komen dat dat dus niet zo is.
Moedig dat je je knieën weer afveegt en verder gaat!!

An, ik vind je moedig!! en je bent geen jaar teruggegooid in de tijd, de groei die je het afgelopen jaar hebt doorgemaakt is niet weggespoeld door 2 dagen drinken, dat is er gewoon nog en raak je nooit meer kwijt! Misschien ging het allemaal even te snel.
dikke kus en een arm om je heen

Har en Corinne mooi gezegd.. we hebben bijna allemaal wonden opgelopen in ons verleden en hebben die willen verdoven met drank. Je kan pas iets aan die oude wonden doen als er geen drank meer is en dan kunnen ze pas 'genezen'. Het blijven littekens maar je kunt er mee leren leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Water. Ik hou van jou!
Dat wist je wel, maar ik zeg het nog
maar eens. Wees voorzichtig met pillen.
Ik bouw ze weer af en voel mezelf terugkomen.
Blijf alert. Slikken kan even helpen om door een
fase te gaan.

Ik ben blij dat jij het zo ziet Water.
Je hoeft helemaal niet te praten.
Woorden kunnen niet meer dan beperkt
weergeven wat je bedoeld.

((((( )))))

Op je eigen manier
In je eigen tempo
Het is goed Water!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi wat je zegt Marjo, realistisch ook. Je komt wel eens met wollig taalgebruik voor de dag maar het zijn de gedachtensprongetjes die je maakt waardoor je soms wat moeilijk te begrijpen bent. Je komt bij navraag met heel concrete bespiegelingen; die gedachtensprongetjes hebben ongetwijfeld met je aard te maken....veulen in het veld ;)

Even schrikken An nu ik over je uitglijder lees maar ik heb het volste vertrouwen in jou, je bent enorm gegroeid en ik vind je een sterke, dappere vrouw die voor zichzelf weet op te komen. Jammer dat je bent uitgegleden maar ongetwijfeld kom je dat te boven. Je hebt al zoveel bereikt, dat ga je toch zeker niet loslaten? Ik doe virtueel maar even mijn arm om je heen want dat is volgens mij wat je nodig hebt; iemand in je naaste omgeving die dat bij herhaling doet. Dat wens ik je toe....niemand kan zonder troost, zeker als je een zware weg hebt te gaan. Plaatsvervangende dus een ((((((((( :heart: )))))))) hug van mij :present:

Moet me nu haasten, vroeg aan de bak vandaag....zo op het fietske door de miezer, boodschappen doen voor db.
Ik maak er wat van vandaag en drink niet. Jullie ook?
Groet
Har

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Water,
Goed dat je iets gaat doen, al is alleen een pilletje
vaak niet de oplossing.
Maar goed, je maakt een begin en dat is al heel wat.

Ik voel me vandaag iebelig, zal wel de onrust en toch
wel de zenuwen zijn om weer te gaan werken.
Doodeng vind ik het, ben er toch 4 maanden uit geweest,
een beetje plankenkoorts heb ik.
:wacko:

Er staat hier een hijskraan voor het raam,
blijft de hele zomer, de daken worden vernieuwd.
Voel me wel een beetje begluurd, hahahaha.
Dan maar de rolgordijnen naar beneden als het
me gaat irriteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen allen,buiten is het nat,hier is het lekker droog.Zou het door het weer komen dat er mensen last van griepverschijnselen hebben;eerst lekker warm weer en nu weer koud en nat? Vie,ik wil je bedanken voor je reactie op mijn bericht van gister,doet me goed!! Vanmiddag het gesprek dus.En voor de duidelijkheid,ik ben een man.Voel me nog steeds meer een jongen maar ja,met 46 jaar.....,toch vind ik het nog steeds een beetje vreemd klinken als ze 'meneer'tegen me zeggen.Ik hoop dat een ieder de dag weer goed doorkomt,sterkte daarbij,en een hart onder de riem voor wie dit gebruiken kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En om maar even de daad bij het woord te voegen....

Vandaag niet werken.
Morgen maar weer.

Mijn "baas" had gevraagd of ik vandaag ipv gister kon komen
ivm de vakantie vd kinderen.
Ik zei natuurlijk, ja hoor.
Geen probleem :D
Nu hebben mijn kinderen nog een dagje langer vrij.
Ik dacht, waar ben ik mee bezig. En heb gevraagd of ik
morgen kan komen. Ivm de kinderen....
Geen probleem! Fijn, dat we elkaar begrijpen.

Ik wil wel wat zeggen over drankgebruik
Maar eigenlijk durf ik dat niet zo goed...
Ik laat het nog even in me omgaan.
Misschien kom ik er later op terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Water, als er een pilletje zou bestaan waardoor ik sochtends lachend en vrolijk mijn bed uit kon stappen zou ik die ook wel willen ;)
Het is goed dat je er mee aan de slag wilt, want zo te klinken zit je tegen een burn-out aan, laat het alsjeblieft niet zo ver komen!!

Overlevingsstrategieën werken goed zolang je moet overleven maar als je uiteindelijk gaat leven werken ze niet meer, sterker nog, dan werken ze tegen je.
Wat je altijd heeft geholpen wordt je vijand.. maar ja, verander dat maar eens.... want het is ook je houvast.

genoeg voor vandaag, moet nog wat dingen op mijn usb stickje zetten en zo naar mijn werk.
Tot vanmiddag enne, ik vind het een boeiend draadje tot nu toe. We zijn gezamenlijk aan het worstelen lijkt wel met de grote vragen des levens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen,

Poly veel succes met het gesprek vanmiddag.

Time management? Daar doet toch iedereen aan? Of je het nou op je gemak doet of flexibel of juist strak. Ik dacht dat dat gewoon van nature bij iedereen ingebouwd zat.
Alleen noem ik het dan geen time management maar gewoon een lijstje van wat ik die dag wil/moet doen.

En wat ik vandaag wil, is naar buiten, ook al is het grauw en grijs. Even naar het strand, al is het maar een uurtje.

Albertina wanneer ga je nou weer beginnen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is time-management
In cursusvorm
en in natuurlijke vorm
Het zegt mij, dat we "baas" zijn
over onze eigen tijd.

Ook ik heb zned een duwtje nodig
Maar wel vanuit de goede richting
Zodat ik door kan gewoon
en niet wordt teruggeworpen op
oud gedrag doordat er vanuit verwachtingen
en oordelen wordt gemanaged....

Het belang van ritme en structuur zal ik zeker niet
ontkennen. Ook niet dat het goed is daar zned eens
afstand van te doen...

Ja, mijn visie op drank is een beetje veranderd
Niet helemaal, het heeft met angst te maken
Met de woorden "terugval, "uitglijder" , en "de mist
in gaan". Want wat zegt dat? Juist, dat je jezelf weer een
beperking op legt, door te zeggen dat je niet goed bezig bent.
Terug bij af. Krampachtig leven.

Meer wil ik nu niet zeggen.
Ik promoot namelijk helemaal niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, ik heb me sinds het stoppen met drinken geloof ik niet één moment krampachtig gevoeld.
In het begin voornamelijk nieuwsgierig: hoe zou dat zijn, na al die jaren mezelf volgieten?
Gaandeweg is dat gegroeid naar opluchting en een gevoel van vrij zijn.
Waarbij ik iemand anders' viisie daarop niet wil afkraken!
Op de momenten (die er heus nog wel zijn) dat ik me een stuk in de kraag zou willen drinken, voelt dat wel als dwang. Ik bedoel, dat gevoel, die trek, komt me voor als dwang. Niet het feit dat ik niet wil drinken, dat voelt als er boven staan en, tja, vrij zijn dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed morgen allemaal,

Ik ben er ook weer ff.
'k Heb niet alles teruggelezen, maar wat ik vandaag lees
doet me wel begrijpen dat velen het erg moeilijk hebben,
Allemaal een dikke (((((((((())))))))) en veel sterkte.
Ik vond het een mooie opening.
Mijn dagen zijn op het moment behoorlijk gevuld,
maar het gaat goed.

Liefs, Catie. :present::sun::present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...