water Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Ja, maar zo kun je dus wel je eigen conditionering kiezen, als ik het goed begrijp.
CC Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 da's ook een mooie Kirky!Kate: dat is idd een uitdaging. Zelf probeer ik zoveel mogelijk grenzeloos respect te tonen, maar misschien dat ik een aantal zeer sterke overtuigingen heb en daarmee onbewust de grenzen van een ander overschrijdt, wat dan natuurlijk weer helemaal niet respectvol is. En mijn respect stopt als iemand mij respectloos behandeld. Tis allemaal best ingewikkeld, maar wel leuk om te onderzoeken en als iedereen z'n stinkende best zou doen....misschien dat het leven dan een stukje makkelijker kan zijn.nog een leuke: als je aanbeden wilt worden, moet je midden op straat in India gaan staan loeien....
CC Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Je kunt de conditionering die je hindert ombuigen, zodra je je ervan bewust bent
water Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 CC zegt: Je kunt de conditionering die je hindert ombuigen, zodra je je ervan bewust bent +Wing zegt: De ene conditionering kan [je] vervangen door een andere.= Water zegt: Zo kun je dus wel je eigen conditionering kiezen.Correct?
Kate Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Een nieuwe conditionering werkt denk ik alleen als je er in kunt geloven.Maar door onderzoek kun je aardig wat overtuigingen onderuit halen.Bv ik kan me niet ontspannen zonder alcohol.Nou Water ik hoop dat je dat in die tijd toch wel eens gelukt is Door te ervaren dat overtuigingen niet perse waar zijn kun je ze los laten.Het begint wel bij de gedachte. Want een hunkerende alci die denkt/gelooft dat hij zonder alcohol niet kan ontspannen zal het waarschijnlijk ook niet lukken.Zie je wel...het lukt niet. En hij neemt er weer 1. Ja, nu lukt het wel.En zo wordt de conditionering/verslaving weer versterkt.Een open houding heb je wel nodig.
water Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Duidelijk Kate!Ik heb weer wat geleerd. Dank daarvoor.
CC Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 een conditionering vervangen door een andere zou in principe wel kunnen, maar in feite moet je dan die conditionering heel vaak weerleggen en jezelf overtuigen voordat de nieuwe conditionering onstaat. Mooie uitleg Kate.
Kate Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Ja Dar dat denk ik ook.Veel alci's moeten eerst heel diep gaan voor ze weten: dit werkt echt niet meer, ik wil het anders.Toch als je dit een tijdje doet, dat gedachtenonderzoek en hoe je naar de wereld kijkt dan begint het te dagen dat alles wel eens anders zou kunnen zijn dan je denkt.Maar dat vat ik ook nog niet helemaal. Misschien wel nooit.Wel leuk! Want de wereld wordt een stuk ruimer. Er wordt meer mogelijk.Misschien is mijn schoonmoeder wel een lief mens. Haha.
water Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Dat ben ik wel met Dar eens. Ik geloofde dat ik een ongeneeslijke alcoholist was. Het geloof dat het ook echt zonder kon kwam pas nadat ik gestopt was en dat langer volhield.En nu weet ik niet beter meer dan dat ik gewoon geen alcohol drink.Ja okee, ik moet er niet weer aan beginnen, maar ik mis het ook niet meer.
Ziza Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Hoi allemaal,Indeed a beautiful day today.Lekker uitgeslapen , daarna na sponsor toegereden om hem te helpen met het plaatsen van twee ramen en twee andere ramen eruitgehaald. Als dank kreeg ik een lunch aangeboden. Weer naar huis gereden. Vrouw was de hele dag in de weer met een vriendin om een workshop te maken voor familie van verslaafden. In de middag kwam een vriendinnetje van mijn dochter langs met haar papa en die stelde voor om met onze dochters een stukje te varen op de plassen. Meisjes hadden het naar hun zin en de papa's ook. Vervolgens mocht dochtertje daar blijven eten en heb ik chinees gehaald. Thuis met zoontje "GEWIIed" (een nieuw werkwoord in de nederlandse taal). Inmiddels is dochter weer thuis , vrouw in de tuin aan hetwerk en ga ik straks met mijn zoontje Ajax-Benfica kijken. Het is vakantie tenslotte.Vier jaar geleden zou ik niet uitgeslapen hebben maar rond 13:00 in paniek wakker zijn geworden in een leeg huis op een matras. Op zoek zou gegaan naar restjes cocaine en cannabis om het eerste uur door te komen. Hopend dat niemand mij gebeld zou hebben. Ik zou zeker niet naar buiten zijn gegaan want de hele wereld en in het bijzonder mijn buren zijn ALLEMAAL naar Ziza aan het kijken en wat ie allemaal uitspookt. Ik zou er van flippen dat niemand mij belt , dat ik geen deel van de wereld ben en dat niemand mij begrijpt. Ik zou zeer waarschijnlijk mijn vrouw hebben gebeld ( die zodra ze maar het vermoeden had dat ik onder invloed was de telefoon ophing ; hoe durft ze trouwens hahahaha ) om over de toekomst van onze relatie te praten en over de kids die ik zo weinig zag en dat zou eindigen in ruzie en een goede reden om mijzelf maar weer onder te dompelen in alcohol , cocaine en weed.Ik zou de volgende dag niet naar mijn werk kunnen , ik zou mij eenzaam en angstig voelen.Ik zou niet weten hoe ik een dag zonder alcohol en drugs zou moeten doorbrengen.Ik zou zielig naar de foto's van mijn kids kijken en ze missen.Ik zou onder invloed naar de dealer zijn gereden.Ik zou tegen mijn ouders hebben gelogen dat ik niet onder invloed was als ik de telefoon wel zou opnemen. Hetzelfde geldt voor mijn vrouw.Ik zou de deur niet hebben opengedaan als er gebeld zou worden.Ik zou amper gegeten hebben die dag.Ik zou paranoia zijn vanaf het begin van de avond.Ik zou naar 10 verschillende tv kanalen kijken en vergeten dat ik iets zat te kijken.Ik zou niet in slaap kunnen vallen zonder mijzelf letterlijk van de aarde te blowen.Ik zou zeker 2 pakjes tissues gebruiken voor mijn kapotgesnoven neus.etcetcetcEn dan vragen mensen mij soms : "Ziza mis je het niet soms ; een biertje of een blowtje of een lijntje ?"En dan kan ik rustig zeggen : "Nee ik mis het niet echt" hahahahaha..... I love my life today !
AlbertRemmo Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Goedenavond allemaalben weer thuis en ga even wat te eten maken tot later
Kate Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Als afgescheiden mensje ervaar ik het als vrije wil Wing.Daar zal vast wel iets groters achter zitten, maar ik hou het voor mezelf ook graag nog een beetje begrijpelijk.Anders voel ik me een stuurloos bootje dat maar wat ronddobbert. Ik kan mijn bewustzijn gebruiken om te focussen. Daar word ik wel bij geholpen. Maar nu wordt het misschien te ingewikkeld.Ja dit brengt me op de praatstoel maar ik ga nu met mannie een filmpje kijken.Is ook leuk!Fijne avond!
CC Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 interessant Wing, hoe komt het dat je het in je draagt? Erfelijk bepaald?
CC Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Ja eens. Mijn vraag is: speelt erfelijkheid daarnaast ook een rol? Als je vader of moeder zelf ook stevig drinken, kan ik me er alles bij voorstellen, maar wat nou als je in je nabije omgeving die invloeden niet hebt gehad. Is er een genetisch verschil aan te tonen?
water Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Ah... het GIGO-principe (ja, ik ben ICT-er... )
CC Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 mooie manier om het te bekijken, WingEn Dar: je hebt gelijk. Erfelijk bepaald of niet, we zijn niet zo geboren.Kzou overigens best weer een klein baby'tje willen zijn. Alhoewel: alles weer over mogen doen wel leuk klinkt, maar pfff 40 jaar opnieuw?
CC Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Kirky: mijn overgrootvader en oom van mijn moeders kant waren alcoholisten (en eraan overleden) en de grootvader aan mijn vaders kant (ook eraan overleden). Tijdens een gesprek met de HA en tijdens de intake bij de Jellinek werd beaamd dat het erfelijk bepaald is. Maar zoals Dar al zei: je wordt dan nog niet als alci geboren.....Ik denk dat ik een tijd lang ook naar een soort excuus heb gezocht omdat ik me erg schaamde. Zo van: tja, kan er ook niets aan doen. Larie natuurlijk
CC Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Mee eens Kirky, uiteindelijk ben/doe je het zelf...Dar: tijdens mijn pubertijd was ik uiteraard het tegenovergestelde, maar nu moet ik toch toegeven dat ik mezelf wel eens dingen hoor zeggen of zie doen die ik wel degelijk herken (jammer genoeg:D
AlbertRemmo Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Ik ga nog even tv kijken en dan straks naar bed fijne avond nog en truste voor straks allemaal:lips:
CC Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Eens Dar, ik probeer dingen ook anders te doen die ik van hen niet als prettig heb ervaren (understatement)....Ik ga nu maar eens mijn mandje in. Drukke dag morgen en moet een beetje fit zijn.Was weer goed om met jullie te 'praten'.....Weltrusten!CC
water Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 WingIk heb een gitaar, en daar oefen ik flink op.Openvelderig genoeg voor mij.
Hubert Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Volgens het laatste wetenschappelijk inzicht heeft verslaving niets met genen te maken.Een citaat:"Volgens Schoffelmeer c.s. is het neurowetenschappelijk gezien geen punt meer van discussie dat verslaving een hersenziekte is. Maar helaas is dat in de samenleving nog wel het geval. "Verslaafden worden als zwakke mensen gezien die niet flink genoeg zijn om met hun drugsgebruik te stoppen. Met gedragstherapie zouden we hen weer op het rechte pad kunnen helpen. Wij zijn echter van mening dat verslaving een ernstige chronische ziekte is, vergelijkbaar met bijvoorbeeld depressie of schizofrenie. Cognitieve gedragstherapie is bij veel verslaafden alleen effectief als dit vergezeld gaat met de juiste medicamenteuze behandeling. De ontwikkeling van zulke geneesmiddelen is het doel van het nu wereldwijd zeer intensief neurowetenschappelijk onderzoek naar de oorzaken van verslavingsgedrag." Ook wordt daar gesproken over de rol van impulsiviteit als behandelbare risicofactor voorverslavingsgedrag. Daar zou een nieuwe farmacotherapie uit moeten voortkomen.
Hubert Geplaatst 26 juli 2009 Rapport Geplaatst 26 juli 2009 Wat niet wil zeggen dat we niet gewoonop onze dappere weg voort moeten gaan!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden