tapas Geplaatst 2 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 2 juli 2007 Misschien een raar onderwerp maar zoals ik me nu voel zit ik gewoon raar in mijn vel, net alsof ik al maanden in een premenstruale fase zit (PMS). Ik ben 44 dus het kan zijn dat de overgang in gaat zetten... toch?? dat zou verklaren waarom ik me voel zoals ik voel.Nou zijn hier meerdere wijze oude dames op het forum dus wie weet kan iemand me hier wat wegwijs in maken, wat zijn jullie ervaringen met de overgang?Wat doet het met je psyche? Hoe ga je daarmee om? tips en adviezen?opvliegers heb ik nog niet, wel af en toe bloedinkjes tussendoor, die ik normaal nooit heb, en een klein beetje veranderde ongesteldheid, soms wat heftiger soms wat milder, terwijl ik altijd een heel vast patroon had in dagen en heftigheid. Het zou dus best kunnen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Francesca Geplaatst 3 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2007 Hoi Tapas!Ik kan je niet helpen, maar vond dat nulletje bij 'antwoorden' zo zielig.Ik vind het fijn dat je er weer bent, want ik lees je graag.Doei!Fran Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 3 juli 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 juli 2007 hahahaha, dat is lief van je Fran!! wie weet komt dit draadje ooit in beweging en zo niet ook goed, Internet is ook een bron van informatie Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 3 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2007 Het meest waardevolle is en blijft, Tapasjasje, dat wij met elkaar praten. Ik heb dezelfde leeftijd en af en toe loopt het zweet me ook tappelings over de rug, maar ik zit ook met twee pubers en dat houdt een mens wel bezig, dus ik weet het niet. Je hebt gelijk, er is ook nog internet (gelukkig, anders hadden wij elkaar nooit gevonden). Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stien Geplaatst 3 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2007 Tapas,Ik ben geen deskundige dus kan je alleen uit mijn eigen ervaring putten. En inderdaad op het internet is een hoeveelheid over dit onderwerp te vinden. Maar blijft de vraag waar vind je de combinatie overgang en ADB worden?Zelf ben ik een vrouw van, nu moet ik even rekenen, boven de 50 jaar. Gelieve aan niemand door te vertellen ik ga op het forum en dagelijks leven door voor 26jr. Toen ben ik gestopt met mijn verjaardag te vieren. Maar dat is een ander verhaal.Zo rond mijn 47 dacht ik in de overgang te zijn gekomen en heb mijn bloed daarop laten controleren.Dat schijnt dus te kunnen. Bij mij kwam daar een negatief op. Daarna heb ik het mijn huisarts niet meer gevraagd. Daar ik op mijn werk met een aantal vrouwen werk, ook zo rond de 50, heb ik hun als mijn graatmeter gebruikt qua verschijnselen. Ik kon geen onderscheid nl maken, hevige transpiratie niet alleen 's nachts maar ook opvliegers op de dag. Van alco, had gekunt was mogelijk. Ik heb alles destijds op de overgang gegooit, depressief ofwel douwn, stemmingen, slecht slapen enz. Mijn laatste periode, hevige bloedingen en dan weer een poos overslaan. Na een jaar geen menstruatie meer ging ik er vanuit dat die periode afgelopen was.Maar toen was ik nog niet ADB en had nog steeds last van opvliegers en hevige transpiratie 's nachts.Pas na enige weken ADB hield ook dat op. En ja die stemmingen die ik nu nog af en toe heb wijt ik ook maar aan ADB worden. Maar wie weet de tijd zal het leren, hoort dat deel wel gewoon bij mij!Want ook dat zou kunnen, ik weet eigenlijk niet wie ik in "werkelijkheid" ben toch? Zoveel jaren, zonde eigenlijk.In die tijd kreeg ik ook de raad om soja te slikken, schijnt goed te helpen. Op mijn werk hadden er velen baat bij. Maar ja, ik heb het wel geslikt, maar die alco hé......aanpassing, enorme fout. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst 3 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2007 ze zeggen dat als je een jaar niet meer gevloeid hebt, je dan door de overgang bent....helaas werd ik pas, na een jaar, weer ongesteld. Vloeien was mss gestopt door overmatig alcoholgebruik????Wel moet ik zeggen dat ik geen last meer heb van overmatig transpireren.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 3 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2007 Toen ik +/- 35 was ben ik gestopt met de pil en de natuur zijn gang laten gang. Ik heb altijd pijnlijke langdurende menstruatie gehad met heel veel bloedverlies, ik was dan elke maand echt ziek pil of geen pil en ik had die periode altijd zeer lange tenen. Toen ik 42 -43 was hield het op en ben ik naar de huisarts geweest, die heeft bloed laten prikken. Bij de vervolgafspraak was ik toevallig weer ongesteld geworden dus schreef de huisarts mij liever terug de pil voor dan hormonen, op deze manier wou ze de overgang wat uitstellen/afremmen, want met 42/43 in de overgang komen vond ze eigenlijk te vroeg. Vanaf mijn 45-46ste werden de bloedingen alsmaar erger. Vorig jaar hielden de heftige bloedingen wel een week aan. Eind oktober ben ik eigener houtje gestopt met de pil in de hoop dat ik minder heftige bloedingen zou hebben. Toen heb ik nog een keer gemenstrueerd. Daarna niet meer, wat niet wil zeggen dat de overgang over is, de periode van niet menstrueren is nog te kort, maar ik denk wel dat hij over is. Van mijn 43ste tot en met mijn 46ste heb ik heel veel last gehad van diverse soorten opvliegers: het ijs en ijskoud krijgen, hevig transpireren en het heel erg heet hebben met trillen erbij, altijd rond de tijd van ongesteldheid. Toen ik vorig jaar net voor mijn verjaardag ben gestopt met de pil is dat allemaal veel geminderd. Nog voordat ik gestopt ben met drinken had ik geen last meer van al die opvliegers en lange tenen, wel nog van een maandelijks mild samentrekken van de baarmoeder. Van ADB worden gecombineerd met overgangsverschijnselen kan ik dus niet meepraten. Ik heb het de eerste twee maanden van onthouding wel ijskoud gehad, maar dat was continue en dus niet gebonden aan de voormalige cyclus, dus echt een onthoudingsverschijnsel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 4 juli 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 juli 2007 Het gaat me ook niet eens zozeer om de combi AdB en Overgang.. drinken heeft natuurlijk wel vaak te maken met een nare stemming of depressief gevoel en dat hoort dus ook bij de overgang las ik, en verder heeft alcohol en de onthouding daarvan of de kater natuurlijk ook klachten die best op overgang zullen lijken.Ik ben trouwens ook nog wel vrij jong hoor, ik ben net 44, eigenlijk nog gewoon ongesteld hoewel het iets anders voelt dan vroeger, ene keer heftiger andere keer niet heftig, nu weer even flink heftig, opvliegers en zo heb ik gelukkig (nog) niet... ik merk meer dat er geestelijk iets aan de hand is, iets wat ik niet kan verklaren, het voelt bijna of er een "nieuwe" tijd aan zit te komen en ik daarvoor in de wachtkamer zit. Dat ken ik wel van mezelf maar dan duren die periodes veel korter. gebeurtenissen, gevoelens, dan komt het verwerken daarvan en dan weer rust.. tenminst zo zit mijn psyche in elkaar weet ik. Maar nu zit ik voor mijn gevoel al zolang in de "wachtkamer" en in het "is dit het nou?" gevoel, en het is ook niet dat het niet te hanteren is maar het is gewoon niet hoe ik mezelf ken. Ik kan ook verder niks aanwijzen wat er aan ten grondslag ligt. De overgang is zowiezo een moeilijk aan te wijzen periode kom ik nu achter, het duurt gemiddeld een jaar of 10 zelfs, dus wat mensen meestal de overgang noemen is het einde van de hele periode. Dan valt 44 nog wel mee.Houtje, ik weet nog dat ik puber was, toen zat mijn moeder in de overgang, wat een vreselijke combinatie was dat... blij dat ik geen kinderen heb hihihi...Ik laat het voorlopig allemaal maar over me heen komen, en zie wel waar het eindigt, het is niet anders!grmpffff Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Francesca Geplaatst 4 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 4 juli 2007 Om het met Robert Long te zeggen:Het zal de midlife crisis zijn,als het geen stress is,of de fles is,dan is het dat.Herken ik trouwens heel sterk, dat gevoel in de wachtkamer te zitten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mies Geplaatst 6 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 6 juli 2007 Ik was 43 toen ik een raar gevoel in mijn hoofd kreeg,net of er een bom inzat.......rond die tijd was mijn menstuatie ook gestopt,na allerlei onderzoeken waar niets uitkwam,noemde ik zelf de overgang,de bloed test wees uit dat het inderdaad begonnen was.Een half jaar later werd ik nog 1 x ongesteld en dat was dat.Toen begonnen de opvliegers en wat stemmingswisselingen,maar het rare in mijn hoofd verdween(ik dacht al aan een tumor of zo dus dat was een opluchting).Nu 3 jaar verder heb ik sinds 4 maanden een hormoon.Want ik kon er niet mee omgaan.Dit werd ook een extra trigger om te drinken,elke keer als je je niet lekker voelt.Na de eerste 3 pilletjes voelde ik me al een ander mens en ik ben blij dat het nog even zo kan.Enige nadeel is dat je ze maar een half jaar krijgt vanwege de risico"s.Mies Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sammy Geplaatst 14 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 14 juli 2007 Hallo Tapas,Of ik een wijze oude dame ben weet ik niet.Ik ben 57 jaar.Op mijn 50e stopte de menstuatie.Lang daarvoor gebruikte ik Promensil tabletjes Natuurlijk middel tegen overgangsklachten.Ben er sinds een half jaar mee gestopt.De pilletjes zijn duur maar ik had er veel baat bij.En eh drinken is nog veel duurder.Sinds ik nauwelijks meer drink zijn mijn opvliegertjes weg.Ben de periode goed doorgekomen.In het begin probeerde ik vaak te stoppen met de tabletjes,maar ik had ze echt nodig.Misschien iets om te proberen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden