Spring naar bijdragen

echtgenoot is probleemdrinker


San

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,
ik zoek advies. Mijn man is, wat ik noem, een probleemdrinker. Als sinds ik hem ken, zo'n 15 jaar. Hij kan gerust 2 flessen wijn per dag op. Ik kan niet goed beschrijven waarom maar de drank komt/kwam steeds meer tussen ons in staan. Na een heleboel huwelijksproblemen die dus oa ten gevolge van de drank kwamen, heb ik tegen hem gezegd dat ik wil scheiden. Dat was ongeveer 1 maand geleden. Maar na een dag of 3 vroeg hij of ik aub bij hem wilde blijven als hij zou stoppen met drinken. Ja, dat wilde ik. Maar nu is hij een paar dagen weg en belde mij vanochtend met een zware stem op. Gewoon, om even van zich te laten horen. Aan zijn stem hoorde ik dat hij de vorige avond weer gedronken heeft. Nu voel ik me gekwetst en vraag me tegelijkertijd af: in hoeverre kan ik ervan uit gaan dat hij belooft wat hij gezegd heeft, namelijk: stoppen met drinken.
Misschien een naïeve vraag, maar diep in mijn hart wil ik graag met hem door. Maar ik vraag me af of dit verstandig is.
Bij voorbaat dank voor de reactie, groeten, San

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste San,
Wat moeilijk voor jou en voor je man.
Je stelt deze vraag wel op een plaats waar de mensen het van de andere kant beleven. Geheel voor mezelf sprekend kan ik je zeggen dat ik niet eerder kon stoppen dan dat ik er werkelijk aan toe was!
Met andere woorden ik denk dat jou man pas kan stoppen als hij het zelf wil en dat het niet lukt als hij het ALLEEN voor jou doet.
Ik kan je geen antwoord geven op de vraag of het verstandig is om met hem door te gaan. Dat kan alleen jij zelf beantwoorden. Ik ben wel erg blij dat mijn man achter me is blijven staan, maar mijn alcoholprobleem is voor onze relatie nooit een heel erg groot issue geweest. Dat geldt wel voor de relatie met mijn dochter.
Hoewel ik wist dat zij er grote moeite mee had ben ik toch nog een tijd door blijven drinken, alvorens ik een poging heb gedaan te stoppen. Daar ben ik niet trots op maar het geeft wel aan dat hoe erg je ook om iemand geeft, als je verslaafd bent kan je alleen stoppen als je er zelf voor 200% achterstaat.

Ik hoop dat je door hier te lezen je meer in kunt leven in de wereld van de alcoholist, al denk ik dat iemand die zelf daaraan niet verslaafd is het nooit helemaal zal kunnen snappen.
Ik wil je/jullie tot slot veel wijsheid en kracht toewensen.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je serieuze antwoord.
Laatst was er ook al iemand die zei dat mijn man alleen stopt als hij het voor zichzelf doet. Hopelijk kan ik hem overtuigen van het feit dat, als hij stopt, niet alleen ik er beter van word, maar hijzelf en onze kinderen ook.
De afgelopen maand heb ik op een soort roze wolk geleefd, en dat heeft mij geholpen om niet meer naar de oude situatie terug te willen.
Fijn dat jij door je man gesteund bent. Zelf heb ik ook wel het gevoel dat ik mijn man gesteund heb maar daar heb ik nu geen energie meer voor. Natuurlijk kan/wil ik hem nog wel steunen met stoppen!

Tot slot wil ik nog even kwijt dat ik het bijzonder knap van jou vind dat je gestopt bent!

Groeten, San

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi San,
wellicht dat je je man eens op de internetbehandeling kunt attenderen?
Misschien dat hij hier ook eens wil meelezen? Of krijg je dan ruzie, omdat hij niet weet dat je deze discussie hier hebt aangezwengeld?
Misschien als hij hier leest hoeveel beter de meesten van ons zich voelen nu ze niet meer drinken dat hij eerder "om"gaat. Tenslotte geeft het hier de rauwe realiteit aan, niemand beweert hier dat het gemakkelijk is om te stoppen.
Misschien herkent je man zich in onze bijdragen. Voor mij was het heerlijk om te ontdekken dat er meer mensen zoals ik waren en was er erg veel herkenning. Dat is ook een veel gehoorde opmerking hier.
Voor jou is er ook een internetsite he?
Kijk eens op de site www.al-anon.nl. Jij kunt tenslotte ook wel wat steun gebruiken, wat er ook met jullie relatie gaat gebeuren.
Sterkte he!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste San,

Qua advies sluit ik me graag aan bij wat Gem je reeds vertelde. Mijn man steunt me ook, al kan hij zich absoluut niet inleven, maar door het tonen van begrip wederzijds heb ik toch veel aan hem gehad. Mijn dochter heeft me in de beginperiode aardig gesteund en aangemoedigd.
Hier op de site geven ze ergens ook aan hoe je het beste een drinkende partner kunt aanspreken.
Maar het is zoals Gem al aangaf: de wil om te stoppen moet echt wel vanuit de verslaafde zelf komen.
Wat jij zou kunnen doen, is hem aanmoedigen hulp te zoeken hier bij de (anonieme) internetbehandeling (er zijn ook andere sites, b.v. annazorg.nl) of bij de plaatselijke verslavingszorg.

Ik hoop van harte dat je man aan zijn alcoholgebruik gaat werken, maar hou hoe dan ook rekening met terugvallen. Bij stoppen met drinken hoort vallen en opstaan, net als bij het leren lopen. Goed gedrag belonen helpt de stopper, slecht gedrag afstraffen kan echter averechts werken.

Gem gaf al een site aan voor partners/kinderen van alcoholisten, hier is er nog een: www.drankjewel.nl.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Gem en Corinne,

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden!
Ik zal het op me in laten werken. Bijvoorbeeld, ik moet inderdaad leren hoe ik een drinkende partner moet aanspreken. Vaak zit hij nog in een soort ontkenningsfase, hij 'ziet' het probleem niet zo.. Maar ik wil hem ook niet tegen mij in het harnas jagen.
En ik moet wellicht niet streng zijn als hij toch terugvalt.
Ook zal ik de door jullie aangeraden sites gaan lezen.

groeten, San

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste San
Als ik jouw was dan zou ik eens op de website van www.ikenmijnalco.nl kijken dat is een website voor voor partners, kinderen, familie en omgeving van alcoholisten en daar hebben ze ook een forum voor de partners.
Ik denk dat je daar meer advies krijgt hoe je het aan moet pakken en er zijn veel tips
Succes San!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi San,

Ik hoop dat het lukt om je man richting therapie te sturen.
Hij hoeft zich niet te schamen.
Er zijn zoveel mensen die verslaafd raken aan alcohol, dat heb je hier wel kunnen zien.
De beste stap is er wat aan te gaan doen en dat kan.
Voor jou hoop ik dat je ondersteuning vindt bij de partnersites.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

San, mijn antwoord zal wel niet het meest verstandige zijn en ook niet wat er bij AlANON wordt verteld. Ik spreek uit eigen ervaring. Ik denk wel eens: man pak me eens lekker vast en zeg dat je van me houdt. Steun hem bij alles en probeer concrete acties te verzinnen zodat hij niet in de verleiding komt. Hier op het forum lees je er veel over. Maar goed, als iemand echt niet wilt........ Dreigen met scheiding zal misschien wel helpen, boos worden ook. Bij mij werkt dit allemaal averechts.
Vaak is het een leegte die iemand probeert op te vullen. In eerste instantie natuurlijk de verslaving. De alcohol is de baas. Hij zou eerst moeten ontgiften. Een soort plan opstelllen met je huisarts b.v. of aanbieden dat hij naar de AA gaat. Nou ja, zomaar mijn ideeen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...