Spring naar bijdragen

Hoe sla je drankjes af?


Estrella

Aanbevolen berichten

Ik vraag me af wat jullie op feestjes zeggen als er gratis drank wordt aangeboden.
Ik wil nu namelijk niet meer gaan drinken, maar iedereen is van mij gewend dat ik altijd dronken ben. De komende maand heb ik nogal wat feestjes voor de boeg (met gratis champagne of andere alcoholische drankjes), en aangezien ik niet aan iedereen wil vertellen dat ik nu bij de AA zit, weet ik dus nog niet wat voor smoesjes ik precies ga zeggen...
Heeft iemand een tip voor me?
Alvast bedankt :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Estrella...het is mij nog niet erg goed gelukt om drankjes af te slaan dus ik probeer zo weinig mogelijk naar feestjes te gaan en vier verjaardagen ook liever overdag met bekenden en familie als er taart en thee enz is.

De discussie is hier wel vaker geweest en men had dingen als: Sorry ik heb medicatie geslikt, sorry ik heb geen zin, sorry ik lust geen alcohol, vandaag even niet, ik drink niet., ik heb last van mijn maag enz enz
Het is je eigen gevoel dat je denkt dat je een excuus nodig hebt want als je gewoon niet drinkt zal niemand er echt raar van opkijken. Maar als je bang bent dat mensen gaan aandringen, dan is een medicatie excuus wel een goed idee, lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

* ik vind het niet meer zo lekker
* ik kan er gewoon niet meer zo goed tegen
* ik voel me eigenlijk al zo lekker zonder!
* ik vind iets anders eigenlijk veel lekkerder
* ik drink eens even een poosje niet, merk dat dat me goed doet in tijden van tentamens enzo
* ik heb gemerkt dat ik me 'smorgens zoveel beter voel als ik geen alcohol drink, dus doe ik het gewoon eens anders
* de ontdekking van de eeuw: ik heb het helemaal nergens voor nodig (deze werkt ook erg goed met een paal in de buurt, zodat je er aan kan gaan dansen om daarmee het ultieme bewijs te leveren :D)
* voor mij is het als limonade, dan drink ik liever iets waar ik geen kater van krijg
* ik ga een nieuwe trend setten: alcohol is soooo passéé
* ik experimenteer eens een poosje met mezelf on da natural high!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Estrella,

Ik heb het tot nu toe alleen in het Griekse restaurant gehad. Dan vraag ik gewoon of ik fris mag.
Dat is geen probleem.

Uitgaan doe ik niet, dus met dat soort feestjes heb ik geen ervaring. Maar als ze alcoholische dranken uitdelen, hebben ze vast ergens een paar flessen fris staan.

En nu moet ik het de zaterdag na kerst nog even aan wat familieleden Diets maken, die dringen ook altijd maar aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het ook vreselijk moeilijk en zeg al twee jaar: nee, cola light graag of spa? En als ze dan zeggen maar jij houdt toch van een borreltje zeg ik nou nee al lang niet meer, het mocht niet meer met mijn medicijnen (en dat is niet on-waar) dus spa graag.

In heb begin nam ik overal mijn eigen fles cola light lemon mee naar toen dat heeft niet iedereen en dan zei ik: ik zorg wel voor mezelf, don't worry. Ik eet extra veel van de hapjes !!!!!!

Of je hebt die dag hoofdpijn gehad en een (zware) pijnstiller ingenomen.

Of je hebt al een borrel gehad (studentenleven hè) dus even rustig aan doen........

Of je verzint iets anders.

Er zijn mensen hier die vinden dat je ALLEEN maar de waarheid mag zeggen dat je niet meer drinkt maar ik vind als een smoes het makkelijker maakt dan is die smoes ook goed.

Of je moet nog rijden...........of je wilt eens minderen omdat het toch wel érg gortig wordt (dat is dan wel weer eerlijk) of ..... of.....

Kun je er iets mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Estrella,

Ik heb ondertussen al 3 alcoholvrije feestjes achter de rug van mijn afdeling waarbij ik normaliter ook nogal eens de neiging had om flink door te slaan. Sterker nog ik greep ze aan om eens even door te zakken. En weet je wat me hielp? (Ondanks de gedachte van ik wil niet drinken.....ik mag wel drinken..... zal ik het doen?, zal ik het niet doen? Toch maar niet! Wat zullen ze wel niet denken?) Ik heb ik de volgende strategie ontwikkeld:

1e Feestje ben ik expres met de auto gegaan. Zodat ik maar een excuus had om niet te drinken. Ook naar mijzelf toe. Ik drink namelijk pertinent niet als ik nog auto moet rijden. De locatie was voor mij makkelijk te bereiken per OV. Ik kon ten alller tijde terug met OV maar dat was me de eer ter na om dat te doen. Ik heb mezelf de auto als een extra handicap opgelegd om niet in de verleiding te komen en heb geen (toen nog) ongewenste vragen gekregen. Dat gaf mij de ruimte om toch uit te gaan.

2e Feestje gezegd dat ik me niet zo lekker voelde en dat ik geen behoefte had aan drank op dat moment. Werd moeiteloos geaccepteerd en was nog waar ook. Wederom stond de auto op de parkeerplaats als excuus. Voor als men moeilijk ging doen en om een excuus achter de hand te hebben..

3e Feestje, gisteren dus, heb ik geen mens meer gehoord dat ik achter de Spa rood zat. Men was het al zo gewoon. Ik heb zelf als taxichauffeur gefungeerd. Zo kan het dus ook gaan.

m.a.w Geen mens vreest meer het lijden dan hij/zij vreest.

Dani

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow, Dani. Wat een mooie instelling.

'Geen mens vreest meer het lijden dan hij of zij vreest'.

Het is gewoon je eigen principe naleven met als gevolg dat mensen het vanzelf gaan accepteren. Als ik me daarin blijf vastbijten kan ik in elk geval wel met vrienden blijven feesten :)

Het is alleen dat kleine monstertje dat opduikt elke keer als er drank word aangeboden van: 'biertje?' Dan is het ja of nee inplaats van 'Wat wil je drinken'

In elk geval mooi om te lezen dat je middels een 'smoes' jezelf in een hoek zet dat mensen er niet over blijven doorzeuren. Ik ben altijd eerlijk en mensen zeggen dan al heel snel: 'Ah, dat valt toch wel mee! Dan drink je er gewoon ééntje mee! Eentje kan toch geen kwaad?'

Ga ik volgende keer zeker eens proberen! Er staan zoveel goede smoesjes op :D Daar kan ik nog wel even mee vooruit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...