Spring naar bijdragen

denkfouten


tapas

Aanbevolen berichten

ik vond dit lijstje terug van mijn dagbehandeling en dat gaat over veelgemaakte denkfouten die we maken in onze piekerbuien.

Je ervan bewust zijn dat dit vrij algemene denkfouten zijn kan helpen om ze om te buigen naar meer positieve gedachten dus ik wil ze jullie niet onthouden:

DENKFOUTEN

ZWART WIT DENKEN
Dit zijn alles of niets gedachten, zoals bv: als ik een fout maak ben ik 1 grote mislukking

RAMPVOORSPELLINGEN
bijvoorbeeld denken dat iets nooit meer goed kan komen, of bijvoorbeeld denken dat je doodgaat of een hardaanval krijgt, terwijl je je alleen maar gespannen voelt.

EMOTIONEEL REDENEREN
Denken dat iets echt zo is omdat jij dat nou eenmaal zo voelt

GEDACHTEN LEZEN
voor een ander invullen wat hij of zij eigenlijk denkt.

PERSONALISEREN
Veel te veel dingen op jezelf betrekken, bijvoorbeeld: mijn buurvrouw was vanmorgen zeker zo saggerijnig omdat ik haar vorige week geen suiker kon lenen

SELECTIEF WAARNEMEN
Alleen maar bewijzen zien die je bange vermoedens lijken te ondersteunen

OVERGENERALISEREN
Op grond van 1 ervaring een zeer algemene conclusie trekken, bijvoorbeeld: ik heb een vergissing gemaakt op mijn werk dus ben ik niet geschikt voor die baan

NEGATIEF DENKEN
Neutrale of zefls positieve gebeurtenissen toch negatief interpreteren, bijvoorbeeld: in de groep zijn ze alleen maar aardig tegen me omdat ze me zielig vinden.

MOET-DENKEN
Star vasthouden aan regels en eisen, bijvoorbeeld: mijn manier is de beste dus zo moet het gaan.

DE IK-KAN-ER-NIET-TEGEN ZIEKTE
Jezelf wijsmaken dat iets vreselijk, verschrikkelijk of niet te verdragen is

KANS OVERSCHATTEN
De kans op een nare gebeurtenis veel hoger inschatten dan in de werkelijkheid het geval is, bijvoorbeeld: Ik heb hoofdpijn dus 90% zeker dat ik een hersentumor heb.

OVERSCHATTEN - ONDERSCHATTEN
onplezierige ervaringen heel belangrijk maken en plezierige eraringen snel wegwuiven.

MET 2 MATEN METEN
soepel zijn voor een ander terwijl je jezelf op diezelfde dingen veel te streng beoordeeld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door jou tekst moest ik denken aan onderstaande tekst, heb het even gezocht op internet, volgens mijn herinnering zijn het de tien geboden uit de psychologie.....
We voor wie er wat aan heeft, ik knap er weer van op dit te lezen !!!


1. Je hebt het recht geen excuses of verklaringen voor je gedrag te geven.
2. Je hebt het recht zelf te bepalen of je een oplossing moet zoeken voor andermans problemen.
3. Je hebt het recht van mening te veranderen.
4. Je hebt het recht zelf fouten te maken en er zelf verantwoordelijk voor te dragen.
5. Je hebt het recht te zeggen: Ik weet het niet.
6. Het is niet nodig dat anderen je aardig vinden om zich met hen te kunnen verstaan.
7. Je hebt het recht onlogisch te zijn bij het nemen van beslissingen.
8. Je hebt het recht te zeggen: Ik begrijp het niet
9. Je hebt het recht te zeggen: Dat kan me niet schelen
10. En vooral: Je hebt het recht te zeggen: Nee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

For Today -



It is a spiritual axiom that every time we are disturbed, no

matter what the cause, there is something wrong with us.



-- Twelve Steps And Twelve Traditions, page 90



***************************************************************************



When you are anxious, realize that anxiety comes from the

capriciousness of the ego, and know this need not be. You

can be as vigilant against the ego's dictates as for them.



-- A Course In Miracles



***************************************************************************



The good news is: If you can recognize illusion as illusion,

it dissolves. The recognition of illusion is also its ending.

Its survival depends on your mistaking it for reality. In the

seeing of who your are not, the reality of who you are

emerges by itself.



-- Eckhart Tolle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus al ik het goed begrijp Ziza dan zegt het laatste stukje
Als je de illusie, die je hebt over jezelf, kan herkennen als een illusie dan verdwijnt ie
Het herkennen wat een illusie is in jezelf betekend ook het beeindigen van die illusie.
Het blijven vasthouden aan de valse werkelijkheid, over wie je bent, houd de illusie in stand.
In het zien wie je niet bent, dus de illusie opgeven, onstaat de realiteit wie je wel bent, vanzelf.

Stof tot nadenken, bedankt.

Het sluit een beetje aan bij wat ik nu aan het lezen ben.
Nl dat de er in werkelijk geen wereld om ons heen bestaat die ons bepaalt, vormt, beinvloedt of ziek maakt.
De wereld om ons heen is een spiegel, waarin wij slechts onszelf zien en nog duidelijker onze Schaduw waarvoor wij bij onszelf blind zijn.

Onze Schaduw boezemt ons angst in, omdat hij bestaat uit gedeelten van de werkelijkheid, die wij het verste bij onzelf hebben weg geschoven, die wij het minste willen beleven of in onzelf willen aantreffen. daarom hebben we een illusie over onszelf gemaakt.

Dus er is nog plenty werk te doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...