Spring naar bijdragen

Terminaal ...


BjornDW

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,


graag had ik jullie mening eens gehad over het volgende moeilijke onderwerp :


Mijn vader heeft tot vandaag al 17 jaar niks meer gedronken. Nu kreeg hij laatst het verdict dat hij maar maximaal 1 jaar niet meer te leven heeft.
Nu stelde hij ons de vraag of hij niet opnieuw een glas wijn mag drinken... Wij hebben iets van : ok, maar ......
We willen het hem gerust gunnen maar we hebben ook schrik dat hij op korte termijn misschien zeer zwaar zou kunnen hervallen net omdat hij weet dat hij niet lang meer tegoed heeft.

Heeft iemand hier ook al ervaring mee of raad voor ?

Bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is erg lief dat hij het jullie vraagt.Toch denk ik dat hij voor dat jaar zelf de keus moet maken..of eindigen als dronkelap of soms een borrel(of wat dan ook) om zijn leed te verzachten.Terminalen krijgen soms ook medicatie die nogal pittig is.Misschien kunnen jullie samen een grens bepalen zodat een bezoek nog wel inhoud heeft.Zijn vraag geeft aan dat hij m.i. een tussenoplossing zoekt.

Sterkte met het afscheid!!

Soda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bjorn,
Doordat je vader aan jullie vraagt of hij wel weer eens een glas wijn kan drinken, geeft wel aan dat hij zelf bang is voor een terugval. En ja, die kans is er.
Een tussenoplossing zou kunnen zijn dat jullie de drank in beheer houden, zodat hij erom moet vragen. Maar dat is toch iets wat je met hem moet overleggen. Ik heb een vermoeden dat hij dat wel prettig zou vinden, want ik heb ook de indruk dat hij niet als praktiserend alcoholist zijn laatste jaar wil slijten.
Ergens op deze site staat wat een 'gezond' drinkpatroon is. Ik geloof voor mannen max. 2 glazen per dag en 2 alcoholvrije dagen in de week.
Dit zijn mijn overwegingen.
Ik wens jou en je familie veel sterkte toe en natuurlijk ook je vader.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bjorn,

Misschien wil je je vraag stellen op het forum van partners van alcoholisten of contact opnemen met Alanon (partners/familie van alcoholisten)...
Het in beheer houden van alcohol zoals gesuggereerd in het postje van Corinne kan een hoop trammelant opleveren... het is ook niet jullie verantwoordelijkheid of je vader drinkt of niet drinkt...

En het geeft natuurlijk ook te denken dat hij jullie vraagt of hij kan drinken... alsof hij als het ware toestemming vraagt om het te mogen doen... veeg teken...

Maar nogmaals ik heb geen ervaring hiermee en het beste ben je af bij Alanon en hun ervaring...

Ik wens je veel sterkte en wijsheid Bjorn...

Groeten

Ziza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmmmm
Ik ben eigenlijk van mening dat je antwoord zou moeten geven aan je vaders wens, het is ZIJN laatste jaar, en als hij die met een glaasje wil doorbrengen zou ik dat gewoon doen.
Wel oppassen idd met hoeveelheden en medicatie.
Toen ik in het ziekenhuis lag met mn nekbreuk dronk ik elke avond twee wijntjes, (en soms ook wel iets meer) het werd ook ongevraagd gezegd dat ik dat mocht, door de arts, ondanks de zware medicatie.
Kun je dit niet beter overleggen met de behandelende arts ??? Of liever gezegd, kan je vader dit niet beter overleggen met de behandelende arts ???
Als jou vader het fijn vindt, en ervan genieten wil, jeetje. Het is tenslotte zijn wens en keus !!!!!
Sterkte......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Dag allemaal,


ik wou jullie allen bedanken voor de antwoorden want het heeft geholpen in de beslissing die we troffen. Ondertussen is mijn vader overleden maar ik wou evengoed nog onze ervaring eens delen.

We hebben dus beslist dat hij zeker nog eens een drankje mocht drinken. Zoals soda vertelt heeft, bevalt de alcohol niet echt vanwege de medicatie. Dus er is helemaal geen misbruik geweest, integendeel... af en toe een glaasje en dat was meer dan genoeg want nadien viel hij daardoor toch opnieuw in slaap.

Als ik advies mag geven, zou ik nu ook steeds zeggen : doe maar... wat heeft die mens nog te verliezen... ze zijn te ziek om er ook misbruik van te maken.

Allemaal enorm bedankt voor jullie antwoorden !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, het ging zeer snel want het was een extreem agressieve kanker. Zelf wisten we dat het maximaal maar 3 maanden nog was (nieuwjaar) maar ik wou dat hier niet zetten want stel dat mijn pa dit toch toevallig eens las ...

Het afscheid was goed en zelf wist hij niet dat hij aan het sterven was want het ging zeer snel op het laatste. Iedereen heeft hem nog eens kunnen bezoeken als hij nog bewust was en plots sloeg zijn situatie om en ging hij in een coma. Ik ben blij dat hij het zelf nooit geweten heeft.

Bedankt voor jullie hulp en steun !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...