Cacao Geplaatst 23 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2008 Hallo mede-forummers,Dit artikel kwam ik op internet tegen, leek me belangrijk, omdat er nogal wat misverstanden over bestaan.Doe er je voordeel mee!Is alcohol in de voeding een probleem?Categorie: Verslaving (Verslaving - Algemeen)Ingestuurd op: 27-jul-2005Vraag:Door het feit dat ik in de hulpverlening en de begeleiding van gestabiliseerde alcoholisten werk, krijg ik dikwijls de vraag of het nog kan om 'alcoholische gerechten' te nuttigen. Menu's zoals: coq au vin, stoofvlees met donker bier, tiramisu, enz. Steevast zegt 'men' dat het geen kwaad kan aangezien de alcohol 'verdampt' waarop ikzelf dan replikeer met: "waarom doet U er dan alcohol in ?". Ik besef dat dit alleen geen afdoend antwoord is en daarom zou ik graag een wetenschappelijke, correcte verklaring bekomen om deze vraag in de toekomst op de juiste manier te beantwoorden.Antwoord:U schrijft dat u in uw werk te maken heeft met cliënten die geen alcohol meer mogen gebruiken. Zij vragen zich af of het voor hen kwaad kan om voedingswaren te eten waarbij in de bereiding alcohol is gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn stoofgerechten met alcohol of toetjes met alcohol.Het is waar dat door verhitting een deel van de alcohol verdampt. Hoe langer deze verhitting duurt, hoe meer alcohol er verdampt. Als een gerecht een korte tijd kookt is dit ca. 15% van de toegevoegde alcohol, als het een uur kookt, is dit ca. 75% . Sterke drank verdampt niet sneller dan bier of wijn. Bovendien verdampt alcohol nooit helemaal, er blijft altijd een deel van de alcohol in het gerecht achter.Voor mensen die geen alcohol mogen of willen drinken, is het raadzaam om niet met alcohol te koken, of voedingswaren te eten waarin alcohol is verwerkt. Dit vanwege het alcoholpercentage wat in het gerecht achterblijft, maar ook vanwege de smaak van alcohol. Bij ex-drinkers kan beide de behoefte aan alcohol verhogen. Bij mensen die vanwege hun gezondheid geen alcohol mogen drinken kan het geringe percentage toch schadelijk zijn.Als u in uw werk met alcoholverslaving te maken heeft is het verstandig om met uw collega's te overleggen wat het beleid is als dit soort vragen gesteld worden zodat u en uw collega's een eensluidende reactie hebben.Groet, C Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rudy Geplaatst 30 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 30 januari 2008 Ik was nog geen gestabiliseerde alcoholist wat bleek uit het aanzicht van mijn keuken die veel leek op een slijterij.Ik dronk per dag een halver krat en meer alcoholvrije pils.Bij een feestje alcohol vrije wijn.In elk recept verdween wijn zelfs rode wijn in de rode kool.Vooraf proefde ik met de fles aan de mond of de wijn nog wel goed genoeg was.Na 2 (dus 5 ..rekening houdend met mijn leugenachtig karakter)grote slokken proefdronk vond de wijn zijn weg in het gerecht.Toen ik om dit gedrag op de vingers werd getikt voelde ik me natuurlijk afgewezen en het slachtoffer van kwade geesten die mij niet het kleinste beetje ontspanning gunde en greep naar een ander middel om het eerste te maskeren.De essance.Héél veel flesjes met naar alcoholgeurende essence stonden ineens op het aanrecht.Niet om te drinken maar om de alcoholkegel te rechtvaardigen.En na de zoveelste keer te zijn betrapt ben ik definitief gestopt met drinken.Maar ook gestopt met wijn in mijn eten te gebruiken.Appelsap gewoon te drinken uit een limonade glas en niet uit een sherryglas.Geen alcoholvrije wijn meer en water gewoon uit een limonadeglas drinken in plaats van wijn glazen te gebruiken.Bij de koffie geen slagroom meer met een bodempje advocaat.Geen alcoholvrij bier meer.Geen kerstster meer of tiramisu, of ander gebak of ijs of bavarois met begeleidende alcoholhoudende saus.Geen rumbonen of kersenbonbons meer.De eerste avonden zonder drank in het eten sliepen de kinderen minder snel in dan vroeger mét, maar dat stabiliseerde zich snel.Vooral in het beginstadium van stoppen met alcohol was ik bang om ook maar één druppel in welke vorm dan ook naar binnen te krijgen.Ik ken maar al te goed het effect van de geur en de smaak op het knopje in mijn hoofd.Als dat eenmaal omging, was het einde zoek.Je kan ook zeggen, het einde nabij.Nu na zes jaar niet te hebben gedronken heb ik geen moeite meer met aan alcohol gerelateerde producten, maar ik gebruik ze niet.Lang niet alle producten worden smakelijker door alcohol toe te voegen..Maar dat is niet de reden waarom ik deze verpakte drankversnaperingen niet meer gebruik.Bij niet meer drinken hoort ook drank verwerkt in allerlei gerechten of snoepgoed.Het is een principiele kwestie geworden.Inmiddels gaat de knop in mijn hoofd niet meer om, als de lucht van alcohol in mijn neusgaten dringt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 31 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 31 januari 2008 Leeuw had over dit item al een draadje aangemaakt.Hier is de link: http://forum.alcoholdebaas.nl/...did=1943&enterthread=y Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 12 november 2008 Rapport Share Geplaatst 12 november 2008 Even dit draadje omhoog halen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 4 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 4 februari 2009 weer even omhoog gehaald Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 20 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 20 mei 2009 Dit draadje maar weer omhoog gehaald. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden