Spring naar bijdragen

Tips voor leken

anja62

Aanbevolen berichten

Ik start dit draadje omdat ik één aspect van het alcolisme in de andere draadjes mis: het feit dat we allemaal jarenlang ontkend hebben dat we alcoholist zijn en de redenen waarom we dachten dat niet te zijn. Niet omdat dat nu voor ons zo interessant is - dat hebben wij al achter de rug - maar omdat ik denk dat er ook een flink aantal mensen zullen meelezen die zich aan het afvragen zijn of zij misschien een probleem hebben en waarschijnlijk ook mensen die hulp zoeken voor anderen in hun omgeving die nog in de ontkenningsfase zitten.

De redenen waarom ik "geen alcoholist was":
- alcoholisten zijn zwervers, kunnen zeker geen fulltime baan uitoefenen
- alcoholisten zijn de hele dag dronken, ik drink alleen 's avonds
- ik drink wel te veel, maar ben de volgende ochtend toch gewoon weer nuchter (duh)
- alcoholisten zijn ALLEEN MAAR met alcohol bezig, en ik heb nog zoveel hobbies en doe nog zoveel zonder alcohol
- niemand heeft er ooit iets over gezegd tegen mij. Triest maar waar, ik ben - ook wanneer anderen het waarschijnlijk wel door hadden - nooit echt aangesproken op mijn drankgebruik. Sommigen hebben misschien in heel bedekte bewoordingen wat gezegd, maar niemand vertelde mij duidelijk dat ik een probleem had (alleendrinker, maar dat is niet altijd zo geweest).
- niemand kijkt gek op in de supermarkt als ik mijn karretje uitlaadt (overigens, wie koopt er ook allemaal dingen die je niet nodig hebt om te verbloemen dat het je eigenlijk alleen om de alcohol te doen is?)

Zelfs toen ik moest erkennen dat ik wel degelijk een groot probleem had (in de detox), bleef ik eerst mijn problemen bagataliseren: anderen hier zijn er veel erger aan toe ... Het is geen wedstrijd wie nu de grootste alcoholist is, feit is dat we allemaal ons leven min of meer volledig hebben laten ontsporen en dat het enige dat telt is dat je met die alcohol moet stoppen. Voor altijd. En als dat niet de eerste keer lukt, dan moet je blijven doorgaan met stoppen.

Voor wie zich afvraagt of hij/zij nu een alcoholprobleem heeft, probeer een internet-test (alleen met je computer en antwoordt eerlijk). Als de test uitwijst dat je een probleem hebt, doe er wat aan. Je hoeft niet te wachten op een lever-aandoening of Korsakov. Je hebt nu misschien problemen, maar alcohol lost echt niets op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...