Spring naar bijdragen

wanneer stopt het denken


xandri

Aanbevolen berichten

Ben al 4 / 5 jaar bezig met enkele keren terugval, sta nu 5 weken droog met behulp van Refusal , maar denk nog dagelijks uren over het stoppen , mijn zgn cafevrienden, verandering sociale leven , gaan sporten etc. Dan weer steeds zelfde gedachten tot aan het "malen "aan toe wordt hier wel moe van.
Hebben jullie dit ook ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ja en nog eens JA. Xandri, ik wou dat die hersens van mij eens stilstonden. Wordt er zo moe van, iedere dag weer dat gevecht. Nu ik al een tijdje hier op het forum bivakkeer is me duidelijk geworden dat ik, en jij dus ook, niet de enige ben/ zijn. Het hoort erbij en het slijt, daar hou ik me maar aan vast.

sterkte en gr. Chinagirl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Xandri,
Ik heb juist de tegenovergestelde reactie bij het slikken van Refusal. Het denken aan alcohol, het gevecht, die overheersende gedachten de hele dag aan A zijn bij mij al na enkele dagen verdwenen gewoonweg omdat het gewoon niet KAN. Dat geeft me zoveel rust!! Ik zou het zonder Refusal niet kunnen in het begin omdat ik dan mijn goede voornemen elke dag weer een dag zou uitstellen.
Zo zie je dat het voor iedereen weer anders is. Probeer door te zetten meid, je zult zien dat het echt snel minder wordt. Dat gevecht dat Chinagirl ook beschrijft zou ik zonder Refusal misschien nog elke dag hebben terwijl ik al sinds 12 maart niet meer drink en daar ben ik heel blij mee.
Sterkte en succes
Tosca

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat lijkt me vol strekt normaal, en dat zwakt wel af naar verloop van tijd maar ze zal er altijd gevoelig voor blijven.
gremlins komen ook veel mider langs naar een tijdje en beide worden de veroorzaakt door een trigger van uit je zelf of van buiten af.

Heel veel sterkte meid!

Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Xandri,

ik vraag het me ook vaak af. Ik ben nu ook al bijna 5 jaar bekend met het feit dat ik een drankprobleem heb en ben ook al 5 jaar aan het struggelen. Soms denk ik: nú is het uit mijn systeem en heb ik het gevoel wat Fleur zegt: ik wíl gewoon niet meer, Punt uit punt ennel (zouden de koekiemonstertjes zeggen) maar soms heb ik er weer veel moeite mee en wat je zegt: het spookt altijd door mijn hoofd. Het kiezen voor volledig stoppen ipv een beetje helpt me wel. Dan hoef ik tenminste niet meer iedere dag de keuze te maken: 'hoeveel mag ik vandaag'.

Maar Xandri, heb jij toevallig ook niet, wat volgens mij velen van ons hebben, en zo te zien Chinagirl ook, dat je een enorme piekeraar bent. Ik heb dat namelijk bij ieder probleem wat ik moet oplossen. Het blijft door mijn hoofd malen. Een ruzietje met iemand, een probleempje van welke aard dan ook dwaalt door mijn hoofd en gaat er veel te moeilijk uit. Die piekers zijn soms zo groot dat ik gewend was ze weg te drinken!!

En ik heb inderdaad het idee dat het bij veel van ons zo is. Dat heb ik ook gemerkt de afgelopen maanden. We denken te veel en vaak met doemscenario's en over negatieve zaken. En het is heel moeilijk je op andere gedachten te krijgen hoewel Tactus daar handvaten voor aangereikt heeft die ik probeer te hanteren.

Het niet drinken dwaalt dus ook door mijn hoofd en is er moeilijk uit te krijgen, ik probeer dan ook bij de gedachten iets positiefs toe te voegen: ha, lekker al heel lang droog, wat knap van me! enz. ik probeer dus niet de gedachte weg te krijgen (lukt me niet) maar er trots aan toe te voegen dat het goed gaat, dus de gedachte positief om te vormen.

Maar soms denk je dan weer dat je jezelf voor de gek houdt

Moeilijk he!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Heel belangrijk onderwerp: de gedachte.
Belangrijk genoeg om in herhaling te vervallen:

Gedachten komen niet in jezelf op, ook al lijkt dat zo, maar zij worden vanuit talloze krachtvelden in ieders brein geprojecteerd: aldus "denkt de mens maar raak".
Gelukkig beschikt de mens over een vrije wil, die bepaalt wat er met de opkomende gedachte kan worden gedaan:

1. Positief versterken, waaruit de daad ontstaat.
2. Negatief versterken, waaruit de innerlijke worsteling ontstaat, en vaak alsnog de daad.
3. Geen aandacht aan besteden (neutraliseren), waardoor de gedachte verder niet versterkt wordt tot daad dan wel worsteling, en weer zal verdwijnen.

De laatste mogelijkheid wordt nog wel eens over het hoofd gezien, en is m.i. de enige mogelijkheid, om opkomende alcohol-gedachten, en daaruit voortvloeiend daad dan wel worsteling en vaak alsnog daad, de baas te blijven.

Overigens beschikken de worstelaars gelukkig nog over een vrije wil: bij een flink aantal mensen is de wil inmiddels uitgeschakeld, en vindt de opkomende alcoholgedachte geen enkele weerstand meer, om tot daad te komen: de opvangcentra van o.a. het Leger des Heils zitten er vol mee.

Dus, hooggeachte HH Worstelaars: bereng mogelijkheid 3 in praktijk, en het leven wordt een stuk aangenamer!
Hartelijke groet van
opa2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...