Spring naar bijdragen

Hoe makkelijk of moeilijk is het als je samenmet je partner stopt?


safidepafi

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik ben mijn partner 20 jaar geleden tegengekomen en toen dronk ik al heftig en elke dag.
Hij zei bij het eerste afspraakje..."JIJ bent ALCOHOLIST en ik ook trouwens daarom weet ik dat jij eentje bent."
We hebben 9 jaar ontzettend veel gezopen in punk en house scene samen met drugs (LSD, speed, hasj, wiet) gebruik erbij. Op woonwagen kampen gewoond en in een bus op straat geleeft
Toen zijn we gaan minderen maar dat proberen we al 11 jaar en komen toch steeds weer in een binge drink situatie terecht na dagen/weken droog te staan.
Nu staan we droog sinds 7 juli en ik ben als de dood dat hij weer begint. Of ik natuurlijk!
Laatst zei hij al dat 60 dagen wel een mooi rond getal is...dus met andere woorden dan neemt hij er weer eentje.
Ik gelijk blij.... want dan mag ik ook weer...wat echt de stomste gedachte is die er bestaat.
Want ik moet stoppen voor mij...omdat Ik bang ben voor mijn hersenen en mijn concentratie problemen en mijn geheugenverlies.
Ik kan soms niet eens iets uitleggen...das toch erg?!!
Zijn hier mensen die het ook samen met hun partner doen...het stoppen of gedaan hebben????
En mij hier een beetje raad kunnen geven hoe ik het aan moet pakken.
Dat sterker zijn dan mijn gewoontes dat moet ik leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi,
Ik doe het niet samen met mijn partner, maar ik zou zeggen, als hij weer begint, kies dan gewoon voor jezelf. Zelf wil je graag gestopt blijven, daar heb je recht op. Hij zal vast niet boos worden als jij niet terug begint. Wel zal het idd. moeilijker voor je worden.
Op mijn partner heeft mijn stoppen ook invloed. Hij is altijd een matig drinker geweest en slaat nu al een hele tijd zijn avondborreltje over, dus drinkt hij 1 glas bier per dag en dat doet hij zo veel mogelijk uit mijn zicht, terwijl dat niet hoeft van me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne

Hij zou het inderdaad niet erg vinden...maar ik vertrouw mezelf niet.
Ik ben nl 20 jaar zijn drinkemaatje geweest...en kan echt niet eerlijk zeggen wat ik zal doen als er drank in huis komt.
Zal mijn gewoonte sterker zijn dan mijn wil...ik kan het met geen eerlijk hart beantwoorden en dat beangstigd me...alsof niet ik maar de drank de baas is in deze beslissing. Soms kan je er weer zo naar terug verlangen en vergeet je alles wat je weet over de ellende die je er juist door hebt gehad met je geheugen en je angsten hier om.
Misschien moet ik toch ook maar naar de AA of de Buitenvelder groep want ik heb het niet zo met hogere machten.
Erg hoor dat punt waar je nog twijfelt of je er echt wel van af wil...of dat je een gelegenheid drinker wil worden.
Zo eens in de maand...hahahaha.

En wat je zegt over je man...dat wil ik nu juist zo graag voor mijn man zijn ....een goeie invloed geven door het te laten staan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn partner drinkt nog en dat heeft me soms heel erg gefrustreerd.

Waar ik achter ben gekomen is dat mijn keuze helemaal van mij alleen is en niet afhankelijk van wat of wie dan ook. Als ik twijfel kan ik alles aangrijpen om weer te gaan drinken: angst dat hij zijn drinkemaatje (ik dus) mist, angst dat hij met een andere vrouw gaat drinken, boosheid op hem dat ik het alleen moet doen, wanhoop omdat het zo natuurlijk nooit gaat lukken.
Was ik alleen geweest, dan zou ik bij twijfel misschien wel gaan drinken omdat ik helemaal alleen ben, omdat anderen wel een partner hebben, omdat er niemand in de buurt is die me steunt, niemand die van me houdt.

Ik ben wel weer eens gaan drinken terwijl hij aan de spa zat.

Alles maar dan ook alles kan een zogenaamde reden zijn om weer te gaan drinken. Zelfs om te bewijzen dat je er nu echt niks meer aan vindt.

Het zit allemaal in mijn eigen hoofd en het zijn mijn eigen gedachten en denkbeelden.
De flessen wijn en bierkratten staan hier in de schuur. Stonden ze hier niet dan staan ze in de supermarkt om de hoek en 's avonds in de cafetaria.

Maar dankzij mijn drinkende partner schrik ik niet als er een fles op tafel komt of als ik met drinkers aan tafel zit etc. Het went ook en dan ben je daar alvast mooi aan gewend. Als nietdrinker moet je ook met drank omgaan, het is overal.
Je kunt de tv niet aanzetten of een blad openslaan. Drank is er toch wel. Het gaat om jezelf. Vind je jezelf echt waardevol genoeg om jezelf niet meer naar de .... filistijnen te helpen. Als je heel diep in jezelf kijkt dan ben je dat waard. Dan ben je niet afhankelijk van je partner.

Ik ben opgehouden mijn partner de schuld te geven. Ik moet zelf anders gaan leven.
Natuurlijk is het veel stimulerender als je partner ook nuchter blijft. Maar zo maak je jouw nuchter zijn ook afhankelijk van zijn nuchter zijn. Je hebt zijn gedrag niet in de hand.
Natuurlijk mag dat. Ik bedoel niet dat het verkeerd is. Ik doe ook alles fout. Of anders dan ik zou willen.
bedankt Saffi dat je dit onderwerp hebt aangekaart, zo kan ik voor mezelf de zaken weer op een rij zetten.

Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kate

Ik vind het erg knap van je dat je het los van je partner lukt om de alcohol te laten staan. Ik heb diepe bewondering voor je wilskracht en je doorzettingsvermogen.

En je hebt gelijk hoor dat drank overal is, elke film op tv , elk praat programma, zelfs sportprogramma's waar ik altijd hartelijk om moet lachen als ik ze daar aan de rode wijn zie zitten en dan vooral kijken wie er konstant aan zijn glas zit.

Ik denk dat ik met mijn partner erg veel heb meegemaakt, bijna dood ervaringen, dat het voor ons erg belangrijk is dat we dit samen doen. En we hebben er allebei vertrouwen in dat we het willen,het is niet dat de een de ander vooruit sleept of tegenhoud.
We hebben allebei een toekomst voor ogen waar we samen en gezond doorheen willen en vooral omdat alcohol al zo'n belangrijk onderdeel is geweest, willen we het samen zonder doen.Het heeft ons vaak heeft tegengewerkt om dingen voor elkaar te krijgen die we graag wilden doen.

Ik zou niet met een partner kunnen samenleven die nog dronk en mijn man zou dat ook niet kunnen.
En je hebt gelijk dat je daardoor wel afhankelijk wordt van de ander zijn nuchter zijn maar je wordt er ook door gestimuleerd.

Ik zou op het moment geen drank feestjes meer willen hebben in huis waar andere mensen drinken en ik nuchter ben dus bij mij geen drank in huis. Ook niet meegebracht door anderen en wie dat niet kan of wil respecteren die blijft maar weg. Alcohol zal en wordt niet meer nummer 1 in mijn huis en als je geen andere reden kan vinden om een vriend van mij te zijn dan heb ik geen behoefte meer aan die vriendschap. Ik denk dat ik op het moment voor het eerst egoïstisch ben en het voelt goed.

En ik hoef niet met drank om te gaan als ik daar geen behoefte aan heb...die keuze is aan mij. Ik ga op andere tijden naar feestjes en het bevalt me veel beter. Ga vaak de dag ervoor en vertel ook eerlijk waarom dit voor mij belangrijk is en kom geregeld tegen dat mensen zeggen dat ze eigenlijk ook helemaal geen zin hebben aan al die drank. En het fijn vinden dat ze nu iemand weten die ook dingen zonder drank wil doen. Alleen zitten ze er nog te vast in en komt er meestal niets van.

Bedankt Kate dat ik ook weer even voor mezelf op een rijtje heb kunnen zetten dat gezamenlijk stoppen voor mij erg goed werkt omdat wij door het drinken van die 3 flesjes bier gemerkt hebben dat we de 'verlossing' die we ervan verwachten helemaal niet prettig vonden en totaal niet overeenkwam met onze fantasie over die gevoelens van 'verlossing'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Safi,

Ik vind het een stuk gemakkelijker om door de week niet meer te drinken nu mijn man meedoet.
Ben erg snel over te halen als hij wel iets voor zichzelf in zou schenken.Maar uiteindelijk is het MIJN keuze.En hij mag doen wat hijzelf wil.Ik dronk teveel en mijn man met mate. dat is een groot verschil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...