Spring naar bijdragen

Wat is AA op een praktische manier?


Guiseppe

Aanbevolen berichten

Op een andere thread las ik een hele lange, vooral filosofische discussie over AA.
Ik twijfelde even of ik daar moest reageren, maar die thread was al zo lang.

Voor het eerst ben ik gestopt met alcohol met de intentie om nooit meer te beginnen. Ik ben nu vier dagen nuchter en dat bevalt goed. Ik zie ook niet tegen de komende weken of maanden op zonder alcohol. Anders dan vroeger zijn er geen dingen meer waarvan ik denk, dat is alleen leuk met drank op.

Maar bad things happen. En misschien wordt het over een tijdje zwaarder. Ik zoek een extra steuntje in de rug, niet voor nu direct maar wel om in het achterhoofd te houden.

Ik vraag me daarom af, hoe werkt AA praktisch? Ik bedoel niet de filosofie en de 12 stappen, maar zo'n meeting. Ik zie daar tegen op. Gaat het zoals in Americaanse films van "Hallo ik ben Jaap en ik ben een alcoholist", "Welkom Jaap".? En hoe dan verder? En zijn daar allemaal horror verhalen van mensen die gruwelijke dingen hebben veroorzaakt door de alcohol. Ik zie daar ook tegen op omdat ik meer van een positieve insteek ben, zo van structureel niet drinken is veel fijner dan wel drinken, ipv drinken leidt tot de hel.
Waar ik vooral twijfels over heb is dat er sprake is van God, een hogere macht. Ik ben daar allergisch voor, ik ben bang dat dat me dichter bij de drank bent dan er verder vanaf (vanwege privezaken vroeger). Ik las dat alle AA groepen autonoom zijn en er grote verschillen zijn tussen de verschillende groepen. Kent iemand een groep in de Randstad (private message) waarbij de hogere macht relatief weinig aandacht krijgt. Laten we zeggen, een groep meer geschikt voor agnosten of atheisten en zonder teveel horror?

Mijn basisgevoel over de AA is goed. Het werkt blijkbaar, net als een bepaald medicijn, voor een groep mensen, en ze zijn niet op je geld uit, met een gemeenschappelijk doel.
Graag advies
__________
Guiseppe, voorheen Paardenkop (ik had door 4 dagen nuchter te zijn een betere naam verdient vond ik)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga zelf iedere week naar de AA. Bij deze groep wordt er niet over God gepraat. Ieder voor zich heeft daar zijn eigen betekenis aan gegeven. Je kunt ook naar meerdere groepen gaan en dan bekijken waar het je het beste bevalt want ze doen het inderdaad allemaal anders.
Verder zou ik ze niet meer willen missen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben bij heel veel AA groepen geweest, en ze zij idd allemaal anders, ik had de ''mazzel'' dat mijn eerste keer heel positief was, werd goed opgevangen, want vond het oh zo eng, en al helemaal niets voor mij, maar ik ben ook wel bij groepen geweest dat ik dacht, als dit mijn eerste keer is, was ik nooit meer gekomen, maar dat is voor een ieder verschillend, dat van de hogere macht, zal ik als ik jou was naast me neerleggen, in AA mag je daar voor kiezen wat je wilt, al is het bv mickey mouse, als jij die eerste borrel vandaag maar laat staan.......!!!! Het is jouw persoonlijke gevecht, AA kan goed werken, ik zou zeggen probeer wat groepen uit, don't worry het zijn allemaal ervaringsdeskundigen die ook ooit een eerste stap hebben moeten zetten.... Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...