Spring naar bijdragen

pms

Josje

Aanbevolen berichten

Eigenlijk weet ik niet goed wat ik met dit draadje wil, maar er wordt hier niet geschreven over pms en het is wel iets wat ongeveer een week per maand mijn leven volledig beheerst. Ik zit er nu ook weer in. Ik moet zeggen door te stoppen met alcohol verminderen de klachten enigszins, daar ben ik de afgelopen 2 maanden wel achtergekomen. Misschien haal ik dit draadje ook nog wel weer weg, weet ik veel.

Ik heb al ontzettend veel wegen bewandeld, hulp gevraagd, om de klachten te verminderen. Chinese kruiden, acupunctuur, homeopatische middelen, magnesium. De laatste was bij een natuurgeneeskundig therapeut. Naast SJK, slik ik vitamine C, D en E. Daarnaast teunisbloemolie, mineralen en B complex. Ik zou ook een dieet moeten volgen zonder suiker, maar dat is erg moeilijk op dit moment vanwege het stoppen met alcohol. Ik heb toch een sterke behoefte aan chocolade. Wat dan ook weer volledig te verklaren is, omdat ik onlangs las dat PMS wordt veroorzaakt door een gebrek aan serotonine, wat dan weer in chocolade zit of door chocolade wordt opgewekt of zoiets. De natuurgeneeskundig therapeut gaf aan dat veel vrouwen met hormonale klachten hun heil zoeken in alcohol, drugs of rustgevende medicatie. Ook moet ik elke 3 uur eten, maar ik heb gebrek aan eetlust.

Ik heb het idee dat het niet heel serieus wordt genomen in de medische wereld. Adviezen die ik van mijn huisarts krijg zijn: ontspannen, rustig aan doen in die periode. Tja.. bedankt. Misschien is het ook wel van deze tijd dat je alles opgelost wilt zien.

Aanstaande vrijdag heb ik een gesprek met iemand over het stoppen met alcohol, daarin zal het ook over pms gaan. Misschien komt daar iets uit. Soms denk ik: ik ga naar de huisarts en vraag om een antidepressiva, dan is direct het serotonine tekort opgelost. Iemand hier ervaring mee?

De klachten zijn divers op lichamelijk en psychisch niveau. Ik zal eens een greep doen: Buikpijn, rugpijn, zware benen, algehele vermoeidheid, down zijn, snel geirriteerd, boos, alles op jezelf betrekken, extreme dingen kunnen doen, zoals ontslag nemen of relatie willen beeindigen, in mezelf gekeerd, geen aansluiting voelen met niemand niet, alleen voelen, besluiteloos, gebrek aan zelfvertrouwen (vandaar ook nu het opnieuw lezen van The Secret, positief denken!, als het maar helpt). Soms zou ik willen dat ik in de overgang kwam, dan heb ik in ieder geval geen last meer van pms klachten.

Misschien hebben meer vrouwen hier last van en kunnen we ervaringen delen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo josje ik ben heel erg bekent met deze klachten

en ben regelmatig depresief en heb ook ervaring met

antidepressiva as ga het niet gebruiken aub

ik weet niet hoe oud je bent maar de klachten van je kunnen

ook al een voorteken van de overgang zijn

ps ben je bekent met senci therapie ???

heb je vragen stel ze maar ik sta overal open voor

en ben ook allang zoekende naar gelukig en positief kunnen zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo May, bedankt voor je berichtje, het is prettig om te delen met iemand die het herkend en ook deze klachten heeft. Niemand in mijn omgeving heeft het in deze mate als ik, ik heb het er wel met vriendinnen over, maar voelen wat ik voel, tja dat kunnen ze niet. Ik ben 43. Ik heb altijd last gehad van pms, de laatste 2 jaar is het echter verergerd. De natuurgeneeskundig therapeut wijt dat aan de burnout die ik 2 jaar geleden heb gehad. Dat is behalve psychisch, ook een aanslag op je lichaam en daar heb ik nooit wat aan gedaan. Het zou kunnen, maar wel wat vroeg voor de overgang niet?

Waarom raad je antidepressiva af?

Ik ben niet bekend met senci therapie. Zal er even op googlen. Helpt dat jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi josje

nog even snel want mijn laptop gaat zo voor onderhoud weg

weet nog niet voor hoe lang heb wel een smartphone maar typt niet lekker

ad remmen je gevoel af je kunt niets uiten niet huilen je bent net een robot en erg moe dit zijn mij ervaringen van de laatste 10 jaren van dit medicijn

volgens mijn vrouwenarts in het ziekenhuis beginnen de hormonen te rommelen

bij de vrouw vanaf de 40 ste en ook in en even na zwangerschappen

hormonen kunnen veel psych schade aanrichten

cenci ja moet je even googelen,ben ook gaan googelen op advies van een

vriendin heb dinsdag eerste afspraak

ik laat het je dan nog weten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Josje, ik heb een spiraaltje, dat betekent dat ik niet menstrueer, maar ik neem mezelf steeds voor, om toch eens te kijken wanneer mijn periode zou moeten zijn, ik herken nl wel dat impulsieve gedrag, en tevens ook het heel graag willen roken/drinken,ruzie maken, onredelijk zijn,onuitstaanbaar zelfs :$ (ex heeft wat met me te stellen gehad :$:o )ben er hier al eens vaker opgewezen dat het hormonaal zou kunnen zijn, dus ik ga dit draadje aandachtig volgen, en nu echt (ja echt ;) ) eens noteren wanneer ik die buien heb,

bedankt voor het opstarten :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben hier dus niet de enige... heel fijn. Gaby het helpt zeker om het bij te houden, dat doe ik ook al geruime tijd. Soms lukt het me daardoor ook om wat 'beschouwender' naar mezelf te kijken. Om wat meer afstand te nemen van mijn labiliteit of negativiteit. Maar ik herken zeker de ruzies en verwijten die je niet in de hand lijkt te hebben.

Heb gisteren een gesprek gehad en het advies is toch acupunctuur. Daar schijnen toch goede resultaten mee bereikt te worden. Ik heb dat natuurlijk al gedaan, maar moest ook eerlijk bekennen dat ik daar vaak met een kater zat:$ Tja, en dan werkt het dus niet zoals het zou moeten werken. Ik ga dit wel serieus nemen en zoeken naar een goede acupuncturist die hier ervaring mee heeft.

Hannah, dus jij raadt ook AD af. Ook slechte ervaringen hiermee? De pil werkt bij mij ook niet, heb diverse soorten uitgeprobeerd maar volgens mij is alles wat ik aan hormonen binnenkrijg, niet goed voor mij. Ik krijg daar weer andere klachten van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Altijd al PMS gehad, daar hielp de pil niet tegen. Ook Citalopram (AD) geslikt 2 jaar lang, geen enkel effect op mijn PMS gehad. Als ik uit ga van mijn ervaring met AD dan raad ik het je af. Er zijn mensen die het er prima op doen. Bij mij gaf het alleen maar een afgestompt gevoel van de emoties. Alle emoties. Maar goed misschien heb ik de bijsluiter niet helemaal goed begrepen, er stond "pas op MET alcohol" ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Josje.

Met verbazing lees ik jouw schrijven.

Ik herken hier zoveel in, maar ben wel in de overgang, en heb al 7 jaar geen

baarmoeder meer

Met 43 jaar ben je echt niet te jong voor de overgang, er zijn vrouwen van in de

30 die er in zitten.

Ik heb al mijn problemen altijd op mijn alcoholgebruik gegooid, en wat een

tegenvaller dat nu ik stoppende ben de narigheid gewoon doorgaat.

Waar ik veel aan heb is het forum Vrouw en Overgang.

Wat een herkenning van veel van mijn klachten. je kunt er net als

hier al je klachten op kwijt, en je kunt ook reageren op anderen.

Het scheelt soms al zo veel dat je niet de enige bent die zich zo vervelend voelt.

Heel veel succes, en één ding weten we nu wel, dat alcohol het er in ieder

geval niet beter op maakt, minder wel.

Pebles

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reactie. Pebles, ik ga zeker dat forum bekijken. Heb er nu net weer 1,5 week pms op zitten en heb vooral de neiging me terug te trekken. Ik reageer niet op mailtjes, telefoontjes, smsjes en plan zo weinig mogelijk afspraken. Alles kost teveel energie. En ik heb geen zin om afgestompt te raken, AD zal wel bij iedereen anders vallen, maar ik moet er toch niet aandenken dat mijn gevoel afvlakt. Dat is niet echt de oplossing. Tweety, het is niet echt het schuldgevoel waar ik last van heb, maar het onbegrip in mijn omgeving. Wel het feit dat ik steeds mezelf aan het verontschuldigen ben omdat ik niet of laat reageer op smsjes mails ed. Ik hoor telkens: je weet toch waar het door komt, en als je dat weet kun je invloed uitoefenen en je gedrag aanpassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Josje.

Je hebt al heel veel geprobeerd,(net als ik) en mijn ervaring is, dat als je toegeeft

aan je gevoel, en het er laat zijn, dat het iets gemakkelijker word.

Je geeft zelf al aan dat overal een oplossing voor moet zijn, maar misschien is

in dit geval de oplossing gewoon acceptatie.

Bij mij is na jaren zoeken(geldverslindend)toch wel gebleken dat hormonen

hun eigen gang gaan.

Wat ik heel erg aan mezelf merk is dat ik steeds zoveel moet van mezelf, gek

word ik ervan. Nu jij schrijft dat dat komt van het onbegrip waar jij tegenaan

loopt, begint er bij mij toch ook wel iets te dagen.

Ik verontschuldig me eigenlijk tegenover iedereen, omdat zoveel dingen niet

lukken, of omdat ik zo vaak zo moe ben, of pijn heb.

Ik vind het wel moeilijker om niet te drinken in zo'n moeilijke periode.

Maar dat zullen anderen ook wel ondervinden.

Ik wens je veel sterkte toe.

Pebles

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...