Spring naar bijdragen

Even kennis maken


Anna

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben Anna. Ik volg sinds 7 juni de online therapie bij tactus (gewoon iedere dag geprobeerd me aan te melden, en op een dag lukte het!) en het is me nu pas 2 dagen gelukt om niet te drinken.
Ik ben 46 jaar, alleenstaande ouder van twee zoons van 20 en 17 jaar, en ik drink al meer dan 25 jaar. Aanvankelijk alleen als ik uit ging, maar later werd het een gewoonte om bij het eten een glas wijn te pakken, en 's avonds nog een, en nog een.... Mijn ex-partner (van wie ik nu 10 jaar gescheiden ben) dronk ook veel, ging na de wijn nog over op whisky e.d., wat ik gelukkig nooit gedaan heb.

Ik heb veel moeilijk jaren meegemaakt, heb ook veel meer gedronken dan ik nu doe, dus eigenlijk ben ik al behoorlijk op de goede weg. Mijn doel is minder te drinken (maximaal 2 glazen per keer) en 2 dagen per week niet. Hoewel het me redelijk lukt me aan die limiet van 2 glazen te houden (soms worden het er toch 3), lukt het vrijwel niet om helemaal niet te drinken.
Met name het tijdstip dat ik thuis kom van mijn werk, en nog eten moet koken, is heel moeilijk (dat las ik ook bij iemand anders). Je bent moe, moet nog een poos door, en dan is een glas koele witte wijn o zo lekker.
Net zoals ik al bij anderen heb gelezen, is eigenlijk alles voor mij een reden om te willen drinken: als ik in de put zit, als ik een rotdag heb gehad, maar ook als ik het naar mijn zin heb of me gelukkig voel. Ik heb een enorm scala aan "niet helpende gedachten" als excuus om toch maar een glas wijn te pakken.

Misschien dat dit forum me een beetje helpt om me over die trek heen te zetten.

Groet, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anna,

Welkom op het forum, zo te lezen ben je al een heel eind op de goede weg. Ten eerste om je zelf aan te melden bij de therapie, ten tweede om hier op het forum te komen en ten derde met je doelstelling van maximaal 2 glazen per dag en 2 dagen in de week niet.
Misschien een tip voor als je thuis komt van je werk en de zucht groot is, Begin niet als je thuis komt met de dagelijkse routine, neem even wat tijd voor je zelf, lees een half uurtje een boek, ga uitgebreid in bad,ga een half uurtje op het forum lezen. Neem gewwon effe de tijd voor iets wat je leuk vind.

groetjes wil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anna,

Gefeliciteerd met je stap om hier op het forum te komen met elkaar slepen we je ook door die moeilijke periode heen, dat moet lukken, het is mij uiteindelijk ook gelukt. Je bent op de goede weg. Hier zal je vele ondersteuning krijgen en ook kunnen geven, we zitten hier allemaal in hetzelfde schuitje. Ik sluit me aan bij Wil's woorden. Ga afleiding zoeken rond de tijd van thuiskomen en probeer ook helpende gedachten toe te passen.

Wens je succes CG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Wil133 en Chinagirl,

Bedankt voor julie welkom. Goede tip, en heb ik ook al geprobeerd, maar het probleem is dat we allemaal zo rond 18.00-18.30 u honger hebben. Overigens is dat niet het enige moment dat ik trek heb, maar wel het eerste. En het beperken tot 2 of 3 glazen kost me ook gigantisch veel moeite. Feitelijk is het zo, dat alleen al het bezig zijn ermee (zoals op dit forum) ervoor zorgt dat ik een niet te bedwingen trek krijg in een glas wijn. En daar heb ik verder geen goede of verkeerde gedachten bij: de trek is er gewoon, helaas.

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,

Dat klopt dat is een ervaring die ik met je deel en met ons nog meer forummers. Kan een vervelende bijwerking zijn, aan de andere kant word je je wel goed bewust waar je mee bezig bent.

Jouw situatie lijkt erg op die van mij, wat betreft leeftijd en leeftijd van de kids, in mijn geval dan 2 dochters, met dit verschil dat ik niet alleen ben maar al 26 jaar samen ben met mijn echtgenoot, maar je probleem met drinken is zeer herkenbaar. Ook mij kost het heelveel moeite om het bij 2-3 wijntjes te houden. Dat is een constant gevecht. Ik denk vaak wat ik hier eens gelezen heb: 1 wijntje is teveel en 10 te weinig. Voor mij was uiteindelijk de conclusie om volledig te stoppen. Op eigen kracht is dat niet gelukt, ik slik nu Refusal en dat bevalt mij prima. Niet tot nauwelijks last van bijwerkingen, kan per persoon zeer verschillend zijn, voel me veel fitter en opgewekter.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

gr. CG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Betse CG,

Heeft je echtgenoot geen problemen met je drinken, valt het niet op, of doet hij het ook?

Mijn grootste motivatie om te minderen/stoppen is, dat ik vind dat mijn oudste zoon soms in het weekend te veel drinkt, en de volgende ochtend niet meer weet wat hij gedaan heeft. Hij ziet dit (nog) niet als een probleem, en als ik hem erop wijs dat dat het wel kan worden, verwijt hij mij mijn eigen drinkgedrag.

Je moet weten dat ik zo'n 8 jaar geleden wel 10 glazen wijn per dag dronk. Daarbij vergeleken drink ik nu heel weinig (voordat ik met de therapie bij Tactus begon 4 glazen, nu 2 à 3). Maar ik sta er versteld van hoe ongelooflijk moeilijk het is om helemaal niet te drinken. Steeds opnieuw val ik in de valkuil dat in ieder geval dat ene (1e) glas toch wel moet kunnen. Want dan ben ik moe (teleurgesteld, overwerkt etc. etc.).

In theorie is het heel leuk, niet helpende gedachten vervangen door helpende, maar dat lukt niet op het moment dat ik verschrikkelijk veel zin heb in een glas wijn.

Groetjes, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Anna,

Allereerst welkom, het is altijd fijn als iemand nieuws onze troepen komt versterken!
Heel goed dat je ook de behandeling doet, zoals je weet doen velen van ons die hier.

Zelf heb ik mezelf tot doel gesteld om eerst maar eens een tijdje helemaal niet te drinken en dan weer verder te zien. Ik zit nu nog volop in die eerste fase. Ik wil een poos helemaal niet drinken, zodat ik misschien het patroon kan doorbreken wat me in de eerste plaats in de problemen heeft gebracht.

Je schrijft dat je doel is om twee glazen per dag te drinken en twee dagen niet.

Als ik zo vrij mag zijn, dit lijkt me een heel erg moeilijk doel om te halen.
Ik ga er even van uit (want dat geef je zelf aan) dat je liever meer zou drinken.
Dit betekent dus dat je iedere dag met jezelf in onderhandeling moet over de hoeveelheid die je die dag van jezelf mag drinken.

Ik denk dat de eerste vijf dagen twee wijntjes nog wel lukt, maar de zesde en zevende dag niet drinken zal moeilijk zijn. Je hebt jezelf immers al vijf dagen zo goed gedragen, en voor straf mag je dan de 6e en 7e dag niets?
Je maakt het jezelf heel moeilijk denk ik...

Voor mezelf heb ik besloten dat ik dat gevecht niet ga winnen en voorlopig ga ik niet met mezelf in onderhandeling, dus drink ik niet. Misschien komt er in de toekomst wel een moment dat ik er wel mee om kan gaan, maar daar ga ik me nu niet druk over maken. Als dat zich aandient zie ik wel weer verder.

Ook al ziet het er misschien vanuit jouw plaats niet zo uit, ik denk dat je jezelf veel rust geeft door een tijd (misschien eerst een maand) helemaal te stoppen.

Wat heb je per slot van rekening aan twee glaasjes per avond?
Dan kun je net zo goed helemaal niet drinken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Welkom bij de club!

Liefs,
Twan :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Twan,

Goed advies, een periode helemaal niet drinken. Maar hoe krijg jij dat voor elkaar? Mij lukt het niet, ondanks alle goede voornemens. Wat doe jij als je trek hebt (of had, want misschien heb je dat inmiddels al niet meer). Ik word verschrikkelijk onrustig en heb het gevoel dat ik gek wordt.

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anna,

Mijn echtgenoot heeft een levensgroot probleem met mijn drinken, het is ook een rede waardoor we bijna gescheiden zijn. Op dat moment realiseerde ik me dat de drank dat niet waard is. Nooit niet.

Tot een jaar geleden dronk ik minstens een fles ww per dag met daarbij een kwaaie dronk, dus dat is zie bovenstaande, volledig geescaleerd. Ik ben er zelf met vallen en opstaan achtergekomen dat ik niet 2 glazen wijn kan drinken en het daarbij laten, wat dat betreft sluit ik me volledig bij Twan aan. Dat gevecht elke dag weer is het niet waard. Het gaf me zoveel meer rust toen ik eenmaal besloten had niet te drinken. Hierdoor kreeg ik ruimte voor andere zaken die mijn aandacht veel meer waard waren.

Denk daar maar eens over na wat Twan en ik nu geschreven hebben.

Succes liefs CG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Anna,

Ja, daar is maar één remedie voor: Grote Schoonmaak.

Eerst het grote puinruimen, met alle stofwolken van dien, daarna uitzoeken, afstoffen en opnieuw inrichten.

Bij mij ging het als volgt:

De eerste drie nachten op de bank slapen, omdat mijn partner anders de hele nacht wakker zou liggen van mijn gewoel en gezweet. Jij hebt het voordeel dat je al minder drinkt, ik ben van de ene dag op de andere overgestapt van een liter wijn en nog wat andere aanvullertjes per dag op niets. Mijn lichaam reageerde hier vrij heftig op (ik hoor dat van meer mensen), maar na drie dagen werd dit een stuk rustiger en sliep ik goed.

Trek hoort erbij, maar het gaat over. Iedere keer opnieuw. Soms is de trek vrij hardnekkig en soms lijkt het inderdaad of je gek wordt als je niet nu iets drinkt, maar het gaat over. En als het dan over is dan kun je trots een moment bijschrijven waarop je niet hebt toegegeven aan de trek en dat onthouden voor de volgende keer.

Niemand zegt dus dat het makkelijk is, ik denk alleen als je door die eerste dagen heen bent dat het makkelijker is dan iedere keer met jezelf in onderhandeling te gaan. Dat verlies je geheid een keer en dan heb je kans dat je voor je gevoel weer opnieuw moet beginnen...

Je vraagt je af of ik inmiddels geen trek meer heb. Nou en of... Maar het veranderd wel heb ik het idee, al ben ik ook pas zes weken gestopt met drinken. Het gaat heel langzaam minder onderdeel uitmaken van je systeem, en andere dingen nemen die plek in als het goed is.

Twan

toegevoegd: nee, ik heb geen medicijnen gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou nog kort iets willen toevoegen over de hoeveelheid gedronken glazen per dag, want naar mijn idee ligt daar vaak een verkeerde nadruk op.

Naar mijn idee is iemand die een fles (van wat dan ook) per dag drinkt niet per definitie zwaarder verslaafd dan iemand die iedere dag twee drankjes nodig heeft. Ik bedoel hiermee dat de definitie van verslaving niet valt of staat bij de hoeveelheid.

De verslaving wordt volgens mij veel meer bepaald door de mate waarin iemand deze hoeveelheid nodig heeft om te kunnen functioneren. Volgens deze redenering is iemand die twee glazen per dag nodig heeft dus net zo verslaafd als iemand die twee flessen nodig heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst aan CG,

Refusal werkt bij jou dus goed. Kun je daaraan komen via je hulpverlener bij Tactus, of moet dat via de huisarts? Ik heb namelijk net nieuwe huisartsen (oude met pensioen) waar ik nog geen vertrouwensband mee heb opgebouwd, dus ik vind het heel erg moeilijk hun hiermee te benaderen, omdat ik verder ook vrijwel nooit de huisarts bezoek (dit is dan het beeld dat van mij wordt opgebouwd).

Verder Zowel ChinaGirl als Twan,

Dank voor jullie persoonlijke informatie en advies. Het moet best moeilijk zijn je zo bloot te geven, maar hier heb ik tenminste iets aan. De adviezen van Tactus helpen ook wel, maar zijn vaak toch te algemeen, en helpen mij niet op momenten dat ik het gewoon erg moeilijk heb.

Ik denk eigenlijk wel dat jullie gelijk hebben, en dat ik beter een poos helemaal niets kan drinken. Maar het is zo ontzettend moeilijk, en dat overgaan van de trek, daar merk ik dus zo weinig van. Ik drink op dit moment ook zo weinig dat ik daar eigenlijk overdag ook geen problemen mee heb, wat mijn excuses rechtvaardigt. Maar jullie hebben gelijk, het wordt met de dag moeilijker dit vol te houden.

Voor vanavond is het al te laat om niet te drinken, want ik heb inmiddels al anderhalf glas achter de kiezen, maar hebben jullie nog tips voor de rest van de avond en morgen?

Heel erg bedankt,
Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Twan,

Ik denk dat je gelijk hebt met je laatste berichtje. Ik maak mezelf steeds wijs dat het met mijn alcoholprobleem nog wel meevalt, omdat ik niet zo heel erg veel drink, maar ondertussen ben ik niet in staat een dag niet te drinken (behalve als ik ziek ben).

Ik heb dus wel degelijk een alcoholprobleem, al ben ik niet dagelijks laveloos, en al functioneer ik redelijk. Ik denk dat iemand die 2 glazen per dag drinkt, en ook nooit méér gedronken heeft, geen alcoholprobleem heeft, maar dat wel kan opbouwen (zo ben ik immers ook begonnen).
Iemand die een aantal jaren anderhalve fles wijn per dag gedronken heeft, en dit heeft weten af te bouwen tot 3 à 4 glazen per dag, is nog steeds afhankelijk, en dus verslaafd. Dat is mijn situatie.

Ik wil hier iets aan doen, en daarom heb ik me ook aangemeld bij Tactus. Maar ik ben bang dat ook de begeleiding van Tactus niet voldoende is, dus daarom graag ook jullie hulp.

Groet, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Anna,

Voor de rest van de avond: ik zou het gewoon nemen zoals het komt.
Geef jezelf niet op je kop omdat het 'voor vandaag al te laat is'.
Morgen is vroeg genoeg...

Voor morgen: als je niet wilt drinken is het goed dit ook met jezelf af te spreken.
Dus niet gaan kijken of het je lukt om het niet te doen, het met jezelf afspreken.

Ga wat leuks doen.

Huur een film
Lees een boek
Ga in bad
Ga wandelen

Het kan in ieder geval geen kwaad om iets anders te doen dan je anders doet. Je zult zien dat drinken meer dan je nu vermoed te maken heeft met patronen in je leven. Als je die patronen doorbreekt kan het makkelijker zijn niet in de verleiding te komen.

En verder: log morgen in, en schrijf je vraag op de dagdraad. Dat is op de drukste afdeling "Ditjes en Datjës". Daar zijn meestal wel mensen, en als ze er zijn zullen ze je graag helpen met de vragen waar je dan mee zit.

En als het nodig is rukken we uit (virtueel natuurlijk, we staan heus niet echt op je stoep)
om je monsters te verjagen.
Helpt dit dan? Jazeker, dat helpt, dat zul je zien!

Probeer niet alles in één keer op te lossen, de problemen van vandaag zijn genoeg voor één dag.

Succes!

Liefs,
Twan :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Anna,

IK heb advies gevraagd bij Tactus zij mailen dan wat eventueel wenselijk is en ook een brief voor je huisarts. Je zal, hoe moeilijk ook, dan toch naar je huisarts moeten voor het recept. Tactus is gewoon niet bevoegd om recepten voor te schrijven via het internet. En ja ik weet dat t lastig is om naar je huisarts te gaan, zeker als het een nieuwe is, en ja hij of zij krijgt een beelfd van je. Dat kan jezelf negatief bekijken of positief. Negatief is ik krijg een stempel, klopt. Positief is, dat je laat zien dat je je situatie onderkend en hulp zoekt. Als ik jouw schoenen stond zou ik me vasthouden aan het laatste. Ik hoop dat je net zo'n begrip krijgt van je huisarts als ik heb gehad. Zo niet laat je dan niet wegsturen of weerhouden om niet naar je huisarts te gaan.

En wat betreft vanavond, probeer het bij de 1,5 te houden, lukt het niet dan is er nog geen man overboord, zolang je maar bewust bent van wat je doet. Maar ga met frisse moed van start morgen, doorbreek de gewoontes, doe eens gek, ga om 17.00 uur naar de film, pak de auto ga naar het strand of bos, maar doe iets totaal anders dan wat je normaliter zou doen.

Een ander forumlid werkte met een wekker. Die zette ze op 10 minuten en telkens weer opnieuw op een gegeven moment is de trek weg. Ga voor jezelf op zoek wat het beste bij je past.

liefs en sterkte CG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Anna!

Weet je, ik kan het ook niet, elke dag 1 of 2 drinken, 1 is inderdaad te veel en 10 te weinig.. dat is ook de pest van die alcohol... ik ben dan ook eerst ca anderhalve maand gestopt met drinken, daarna merkte ik dat het er weer langzaamaan insluipt.. niet zozeer dagelijks, maar wel dat als ik van mezelf mag dat ik dan de grenzen ver overga..

Op een gegeven moment ben ik gewoon begonnen met de eerste dag niet te drinken, Dat was niet makkelijk, gek werd ik ervan maar uiteindelijk lukte dat en daarna deed ik het echt van dag tot dag.. (de 2e dag wordt het echt makkelijker namelijk) dus vandaag niet, en morgen zie ik wel weer... uiteindelijk ontdekte ik dat ik zoveel stabieler opstond en mijn dag doorkwam, me veel minder depressief voelde en beter met spanning en stress om kan gaan als ik nuchter ben. Dat is me toch wel veel waard.

Ik ben dus nu weer begonnen met van dag tot dag! vandaag niet, en morgen zie ik wel.. en beslis ik opnieuw!

Hoe meer dagen je achter elkaar niet drinkt hoe meer je het effect daarvan zult gaan merken. Zie het anders als een experiment? hoe functioneer ik de volgende dag na een avond niet drinken!

Het is niet makkelijk maar eigenlijk ook niet moeilijk.. gewoon een kwestie van het eerste glas niet nemen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tapas,

Bedankt voor je welkom. Begrijp ik goed dat het jou ook niet altijd lukt? Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat ik helemaal hopeloos ben.

Ik ben net naar de koelkast gegaan om iets te drinken in te schenken, en heb (macht der gewoonte) mijn glas volgeschonken met de rest wijn van gisteren. Weggegooid, en nu kan ik mezelf wel voor mijn hoofd slaan, omdat ik er zo'n zin ik heb.

Dan ben je toch gestoord bezig, of niet soms. Ik weet niet of het aan jij ligt, maar door dit forum moet ik ook constant aan wijn denken, en krijg ik nog meer zin. Maar toch vind ik het wel leuk. Je kunt er tenminste over praten.

Doei, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,

A. je bent niet hopeloos want dan zouden wij dat ook allemaal zijn en dat zijn we niet
en
B. je bent niet gestoord, enig idee hoeveel liters ikzelf en anderen al door de gootsteen gespoeld hebben. Daar kan je een aardige drankenzaak meevullen.

Hoort gewoon bij het bewustwordingsproces, dan denk je er vaak aan, heb je meer trek en ga je steeds meer ontdekken hoe belachelijk het eigenlijk is dat je je leven zo om de wijn inricht.:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Chinagirl en Katrina,

Ik ben nu inmiddels in staat aan de pilsjes van mijn zoon te beginnen (terwijl ik nooit bier drink), dus ga nu maar de hond uitlaten, en daarna waarschijnlijk naar bed. Proberen morgen een tropenrooster te draaien (dat mag), dus dan mag ik lekker vroeg naar huis.

Afleiding is alles, immers.

Bedankt voor jullie steun.

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Anna,
Hoezo hopeloos? Ben je mal? Je hebt de wijn door het putje gegooid, dat is top van je !.
Ik snap dat je daarna spijt had, maar ik denk dat als je nog even doorzet, even wat anders doet dan "normaal', de routine doorbreekt dat je trots op jezelf zal zijn.
Na een terugval van bijna 2 weken ben ik vanochtend weer met de refusal begonnen terwijl het vanaf maart goed ging. Ik had daar heel veel moed nodig vanmorgen en moest echt even "slikken" Toen ik van mijn werk kwam had ik ook spijt van het slikken van die pil. Een half uur later was het over en nu ben ik blij dat ik het gedaan heb. Refusal bevalt mij goed, het geeft veel rust en duidelijkheid. Ik KAN dan gewoon niet drinken punt uit !! Die stok achter de deur heb ik gewoon nodig, krijg het zonder Refusal niet voor elkaar.
Ik heb wel eens een hele fles wijn weggegooid om vervolgens een kwartier later om 3 minuten voor acht toch nog een fles te gaan kopen. Wie is (was) er nou "gestoord" bezig?? Ik moet er nu om lachen, gelukkig.
Sterkte meid, het lukt je wel. Dat bier van je zoon is helemaal niet lekker !!
Ik had je trouwens nog geen welkom geheten: WELKOM !:)
Groet
Tosca

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja hoor Anna, ik ga nog echt wel 1x per week/2 weken de fout in. Dan komt er zoiets over me van, het gaat toch goed, kan mij het schelen, mijn leven, niemand zegt wat ik wel en niet kan doen.. en dat gevoel stuurt me subiet naar de winkel.. en dan zuip ik een fles port leeg.. en de volgende dag weet ik weer helemaal waarom het niet goed is... en ben ik weer voor een heleboel avonden genezen, tot dat gevoel weer op komt zetten.. ik ben soms wat kort van geheugen blijkbaar... dus nee, je bent zeker niet stom.. als je echt het patroon wilt doorbreken is het geen slecht idee om refusal te gaan slikken. Dan hoef je die afweging niet elke dag te maken, je KAN gewoon niet drinken punt uit! en dat maakt de strijd gestreden die je nu elke avond weer moet leveren.

Tosca, wat goed dat je, na een fikse buiteling zo te horen, weer aan de refusal bent gegaan, kan me je spijt van vanmorgen goed voorstellen, maar ook de opluchting nu.. Heel veel sterkte de komende tijd!! en ik vind het reuze moedig dat je er weer voor gaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...