Spring naar bijdragen

Na het stappen aangeschoten voorstellen, hoe ironisch...

marcello

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik zal mijzelf ook even voorstellen. Ik ben Marcel, deze zomer afgestudeerd als Master Informatics & Economics en bachelor Psychologie (hoe ironisch he, een afgestudeerde psycholoog, die zich aanmeldt voor hulp).

Ik zal heel snel even mijn motivatie tot deze stap uitleggen. Ik heb tijdens mijn studententijd al redelijk veel gedronken (mede omdat ik in de horeca werkte, waar drank altijd voorhanden was). Dit was in die tijd vooral in het weekend en bleef bij het drinken tijdens werk en gelegenheden.
Echter, toen ik vorig jaar stopte in de horeca vanwege afstuderen ging ik, het zogenaamde dagleven in. Ik merkte dat ik mij hierdoor vaak 's avonds verveelde, omdat ik alleen maar bezig was met studeren en nog steeds in mijn nachtritme zat. Mede hierdoor en verdriet door eerdere familieproblemen die nu naar boven kwamen (tijdens de horeca dacht ik door mijn drukke rooster hier veel minder bij na, maar als je niet kunt slapen, dan ga je veel piekeren) kreeg ik in lichte vorm slaapproblemen en heb daarbij een aantal keer lichte paniekaanvallen gehad, die ik gelukkig door mijn studie psychologie kon relativeren en beheersen. Wel ben ik hierdoor 's avonds begonnen met drinken.

Ik dacht dat een wijntje in de avond wel kon om me te ontspannen en het was ook geen probleem omdat ik veel sportte overdag. Sinds ik echter afgestudeerd ben, merk ik dat ik geen structuur in mijn leven heb (heb nog geen baan, omdat ik een maand naar buitenland ben geweest). Hierdoor ben ik tegen verveling steeds meer gaan drinken (zelfs mijn -pas na het avondeten drinken limiet- verlegd) en inmiddels is het al een aantal maanden dat ik zo goed als elke dag drink (meestal flesje wijn). Ik merk ook als ik niet drink en ik heb de dag ervoor veel gedronken, waardoor ik een kater heb, dat ik slecht eet en erg onrustig word. Ook heb ik last van lichte transpiratie op mijn voorhoofd, totdat ik dan weer sport of wijn drink.

Dit laatste (de ontwenningsverschijnselen) en het merken dat ik steeds minder energie kreeg waren voor mij de druppel. Ik ga namelijk het fulltime werkleven in en ik wil me weer fit en ondernemend voelen zoals ik normaal was. Dit is waarschijnlijk gewoon een kwestie van de eerste laten staan en de ontwenningsverschijnselen uitzitten. Echter, door mijn eerdere paniekaanvallen hou ik altijd lichtelijk de angst voor angst, waardoor ik (mede door mijn gebrek aan verantwoordelijkheden nu ik vrij ben) vaak toch kies voor de makkelijkste weg met de minste weerstand (het flesje wijn). Ook wil ik liever niet aan de medicijnen, omdat ik verslavingsgevoelig ben. Ik probeer op deze manier dan mijn hulp te vinden. Als self-made man (sinds dat ik 17 jaar was, zijn mijn ouders gescheiden en hebben ze zo goed als nooit meer naar me omgekeken) was het al een hele stap om voor mezelf toe te geven, dat ook ik wel eens met iets hulp nodig kan hebben.

Excuses voor het lange verhaal, maar tijdens mijn studie psychologie heb ik geleerd dat een goed samengevatte introductie een belangrijke basis is ;-)

Groeten,

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Marcel..welkom op het forum.

Het lijkt me toch wel het beste als je gewoon even door die 7-10 dagen ontwenningverschijnselen heen gaat je geeft de oplossing zelf al een beetje aan:

quote:

Ook heb ik last van lichte transpiratie op mijn voorhoofd, totdat ik dan weer sport of wijn drink.

Doe jezelf een plezier en ga lekker sporten.

Het moe zijn gaat juist over van iets doen i.p.v. apathisch te blijven. een beetje sporten,veel slapen gezond eten veel fruit en rauwe groenten veel water drinken om het ontgiftingsproces te versnellen en veel beweging.

En dan kan je met een gerust hart beginnen aan wat je graag wilt:

quote:

Ik ga namelijk het fulltime werkleven in en ik wil me weer fit en ondernemend voelen zoals ik normaal was

En hier schrijven over wat je dwars zit helpt ook.
Misschien is de internetbehandeling een goed hulpmiddel voor jouw om er achter te komen wat je risicofactoren zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marcel,

Goed dat je hier hulp zoekt.
Ik ben zelf een vrouw van 47,5 met man, zoon (19,5) en dochter (16,5) en je kunt wel stellen dat ik uit verveling ben gaan drinken. Eerst eentje meer, dan eentje vroeger, eentje later erbij. Was in 2006 al in behandeling geweest en min of meer droog. Dan een grote terugval en maart dit jaar hier de internetbehandeling gedaan. Nu 4,5 maand droog, maar gisteren was ik bijna teruggegleden.
Het droge leven bevalt mij prima. Ik hoef die 2-2,5fles wijn per dag niet meer.
Ik wens je veel succes met het stoppen. Je bent nog jong.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Marcel, een hartelijk welkom hier. Blijkbaar heb je wat moeite om het studentikoze met het "gewone" leven te verwisselen.
Je hebt je weg op de dagdraad al gevonden. Ik weet niet wat je plan voor de toekomst is wat drinken betreft, maar ik hoop dat je je daar aan kan houden.
Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marcello, ik had je al gelezen bij de dagdraadjes.
Je weet het (verstandelijk) helemaal precies te vertellen. Je WEET waar die angsten vandaan komen, maar dan gaat het nog een stapje verder, de angst voor de angst!! En dat is pas idioot. We kunnen elkaar de hand geven, want daar ben ik een kanjer in, angst hebben voor de angst.
Ik heb vijf jaar niet gedronken en voor die tijd ben ik bij een psycholoog behandeld i.v.m. angsten.
Was geweldig, maar het stoppen met drinken was pas echt de oplossing. Na vijf jaar een terugval van anderhalf jaar en een keer raden??.... de angsten waren er weer. Nu na 10 dagen niet drinken: die enge, nare, benauwende angst om niks meer te kunnen misschien, een hopeloos bibberend misbaksel te zijn, die zelfs meende niet meer te kunnen fietsen is bijna weer de oude.
Ik moest weer opnieuw mezelf bekennen dat ik een alcoholiste ben en met 1 drankje niet genoeg heb.
Gun jezelf een fijn leven en stop met die ZOOI!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marcel,
Ik heb je nog niet op het draadje gezien, maar ik hoop dat je hier steun zult vinden om de alcohol weer de baas te worden. Wellicht in combinatie met de internet- of een andere behandeling. Voor mij was de druppel om daadwerkelijk te stoppen een andere baan! Ik dronk namelijk op het laatst de hele dag door.
Uiteraard was ik al veel langer naar een stoppoging aan het groeien maar het lukte voorheen nooit.
Sterkte de komende tijd.

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...