Tori Geplaatst 6 september 2007 Rapport Share Geplaatst 6 september 2007 Vandaag ben ik me voor het eerst op het forum aan het begeven.Nog wat onwennig allemaal moet ik zeggen.Dankzij Benthe weet ik alvast weer wat meer en ik hoop er snel in thuis te worden.Ik wilde eigenlijk aan jullie vragen hoe jullie ervaring is met schuldgevoelens. Zelf kamp ik dus al een aantal jaren met een "erin geslopen" alcoholverslaving.Sinds kort durfde ik dat ook van mezelf te erkennen en heb in juni hulp gezocht bij alcoholdebaas.nlDaar heb ik al heel veel geleerd over mezelf en het alcoholgebruik en ik heb al zo nu en dan wat voorzichtige vooruitgangetjes geboekt waar ik dan best trots op ben. Alleen de momenten dat ik weer terugval (meteen een hele fles wijn leegdrinken na dagen droog te hebben gestaan), de volgende dag voel ik me dan zo waardeloos en zo schuldig en baaaaaaaaaaaaaaaaaaal enorm van mezelf. Op zo,n moment vind ik het moeilijk om mezelf weer moed in te spreken en verder te gaan en vooral dat schuldgevoel van "ik ben weer de mist in gegaan" dat knaagt dan zo vreselijk aan me.Ik schaam me dan ook voor mezelf en mijn omgeving en zou het liefst de hele dag in een slobberbroek en vale trui door het huis sluipen en liefst niemand in mijn omgeving. Herkent iemand van jullie dit en heeft iemand van jullie tips om met schuldgevoelens om te gaan?groeten,Tori Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
yettsie Geplaatst 7 september 2007 Rapport Share Geplaatst 7 september 2007 Lieve Tori,Ik begrijp wat je bedoelt, het gaat (ging) mij net zo af. Ik vind deze schuldgevoelens wel ergens goed voor als ik eerlijk ben. Door de schuldgevoelens ga ik wel nadenken. Het is bij mij niet zo dat ik door schuldgevoel meer ga drinken maar het gevoel laat me niet los wat betreft de tekorktkomingen naar mijn kinderen toe.Ik wil anders... ik heb begrepen jij ook. Waarschijlijk duurt het een lange tijd voordat we gewend zijn aan minder drank of.. helemaal geen drank.Deze site doet mij in iedergeval beseffen waar ik mee bezig ben. Of liever gezegt waar ik in hemelsnaam mee bezig was...Liefs,Yettsie Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pepita55 Geplaatst 21 september 2007 Rapport Share Geplaatst 21 september 2007 Hoi Tori,Ook ik probeer te minderen/stoppen met de alcohol.Het schuldgevoel als ik voor mijn gevoel weer teveel heb gedronken is enorm.Het maakt me enorm eenzaam, berooft me van mijn zelfvertrouwen.Ik ben ben zo moe, dat het me aan te zien is. Ik merk soms op vergaderingen, dat mensen me heimelijk opnemen en dan schaam ik me helemaal dood.ik wil graag stoppen met de alcohol net als jij. misschien heb je hier iets aan.Het goede gevoel, het geluk als je niet drinkt en lekker fris en helder kunt zijn, is zo oneindig veel beter.Ik wens je veel geluk en sterkte zonder drank. groet van pepita Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 21 september 2007 Rapport Share Geplaatst 21 september 2007 ToriIk heb je een Pbtje gestuurd met het verzoek dit soort zaken op het dagelijkse draadje te bespreken...maar een tips voor nu..kijk bij Tips en adviezen naar 'Wat te doen bij een terugval' daar vind je genoeg advies wat te doen met schuldgevoelens.Alcohol wil ons doen geloven dat alle kracht die we nodig hadden om te stoppen met drinken gevierd moet worden met het drinken van alcohol Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erik Geplaatst 21 september 2007 Rapport Share Geplaatst 21 september 2007 Dit las ik net over schuld; er is een verschil tussen schuld en verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid is nog geen schuld. Bovendien is schuld geen constructief begrip om mee te werken. Bij verantwoordelijkheid richt je je op het heden, bij schuld op het verleden. Neem dus je verantwoordelijkheid voor vandaag en neem die dag na dag opnieuw. Ja, klinkt makkelijk zo, maar ondertussen voel ik me ook schuldig, dat schuldgevoel en die nare ervaringen die wil je weghebben. De routine die we ons aangeleerd hebben ivm wegdrukken vervelende gevoelens is nu net hetgene waar we ons schuldig over gaan voelen de day after. Leren uit het verleden, uit die vervelende ervaringen en verkeerde beslissingen, dat kan denk ik pas vanaf een afstand, na een tijdje dus.@safidepafiDat dit onderwerp niet helemaal op de beste plek staat lijkt me helder. Ik heb hierover een informatieve vraag ivm de rolverdeling hier op dit forum, het is geen verwijt maar een onduidelijkheid voor mij. Ben jij moderator, zo ja laat is het dan niet duidelijker dat je dat laat weten in je reactie, dan is het me helder waarom je je er zo mee bemoeit. Maar ben je deelnemer, waar ik van uit ging, dan snap ik je verzoek niet. Zit jij dan niet op de stoel van een ander? Mijn visie over forums is; een moderator beheert een forum en doet dit soort verzoeken, deelnemers die zijn er om elkaar te helpen en toch niet als hulp-moderator? Laat een ieder maar weten die hier een andere visie op heeft, daar leer ik van. En inhoudelijk denk ik het volgende; als je nieuw bent en denkt een belangrijk punt/vraag te hebben ligt ditjes en datjes niet de meest voor de hand als plek voor je vraag. Ditjes en datjes klinkt mij als de plek voor social-talks. Ik zou zelf deze vraag in tips en adviezen doen, het is een belangrijke adviesvraag toch? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 21 september 2007 Rapport Share Geplaatst 21 september 2007 Erik ik ben duidelijk niet de moderator en ook geen hulp moderator maar meer iemand die ook al bijna 3 maanden op dit forum schrijft en een nieuw iemand weg wijs wil maken in hoe het forum werkt. Zodat ze meer antwoorden op haar vraag over schuld gevoelens zal krijgen, nl op het draadje van de dag , bij Ditjes en datjes.Ik ben wel van mening dat het allemaal erg onoverzichtelijk gaat worden als je discussies gaat beginnen op een draadje wat bestemt is voor het voorstellen op het forum.En ditjes en datjes is bepaalt niet een plek voor alleen maar social-talks maar juist de plek om dit soort advies vragen te stellen. En dan bijna binnen 10 minuten vele antwoorden te ontvangen.Of anders bij Thema's rondom alcohol een nieuwe discussie te openen maar dan bereik je vaak ook maar een beperkt publiek en gaan de antwoorden soms lang op zich laten wachten..Tips en adviezen is juist meer voor tips en adviezen en niet voor vragen stellen maar juist antwoorden aanreiken aan mensen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erik Geplaatst 21 september 2007 Rapport Share Geplaatst 21 september 2007 @safidepafiOp veel forums zie ik oude rotten half op de stoel van de beheerder zitten. Die oude rotten gaan dan mee bepalen hoe dingen volgens hen gaan en niet moeten gaan, dat vind ik vreemd. Ik las "ik verzoek" denk ik meer dwingend, dan je het bedoeld had. Je bedoelt denk ik, zo lees ik nu; dat het handiger en efficienter is, sneller en eerder antwoord krijgen. Dat denk ik ook ja. Maar persoonlijk houd ik ook wel van wat onoverzichtelijkheid, een vrolijke ongeorganiseerde geheel waar toch een beetje lijn in zit. Mensen die op een forum doen wat ze willen zolang het relatie heeft met stoppen met drinken en de beheerder en moderator het goed vinden. Dus binnen een paar spelregels maximale vrijheid en niet extra regels over wat hoort en niet hoort. We zijn hier maar met een paar mensen, zoveel chaos krijgen we hier vast niet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden