Spring naar bijdragen

Verslaafd op jonge leeftijd


Estrella

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

Ik ben een studente van 19 jaar, en drink al 4 jaar grote hoeveelheden alcohol.
Het eerste jaar was ik elke keer flink aangeschoten, maar langzaamaan werd ik steeds vaker dronken.
Het afgelopen jaar heb ik zelfs regelmatig blackouts gehad, mezelf compleet voor schut gezet en in m'n dronken buien dingen gedaan waar ik later veel spijt van had.

Ik dronk altijd om me beter te voelen: door alcohol kwam ik in een soort roes, ik voelde me minder rot, alles voelde mooier aan. Ik zag het echt als een soort wonderdrankje.
Totdat ik last krijg van hyperventilatie, en vorige jaar depressief ben geweest met angsten.

Al meerdere malen probeerde ik te stoppen: ik dacht dat ik er nu echt voor zou gaan, ik zou niet meer drinken, alles zou gaan veranderen. Maar binnen een week hield ik het niet meer vol, omdat de drang naar dronken zijn te sterk was.

Toch hield ik mezelf voor dat ik geen probleem had, aangezien ik studeer, werk, veel uitga, vrienden heb, niet meer depressief ben etc. Ik dacht dat verslaafden aan de rand van de samenleving zitten, en dat ik er niks mee te maken heb. Ook het feit dat ik niet dagelijks dronk (maar gemiddeld 3 tot 4 keer per week als ik uitga), zorgde ervoor dat ik dacht dat ik geen probleem had.

Afgelopen vrijdag kwam alles eruit: donderdagnacht was een zoveelste poging mislukt, en was ik weer helemaal bezopen. Die nacht voelde ik me zo vreselijk rot, dat ik vrijdag besefte dat het zo niet langer verder kan gaan. Ik wilde voor het eerst moeite gaan doen om echt te stoppen met drank, om echt gelukkig te gaan worden, en niet meer te vluchten. Ik heb de AA gebeld, en alles uitgelegd. Deze week heb ik al een gesprek gehad, en vanaf volgende week ga ik wekelijks naar de groepsbijeenkomsten.

Ik heb nu dus bijna een week geen alcohol op, en ben ontzettend blij dat ik deze beslissing heb genomen. Ik was bang dat iedereen in m'n omgeving er negatief op reageren en dat ze me een zwakkeling zouden vinden omdat ik verslaafd ben. Maar iedereen reageerde juist positief! Mijn gezin en m'n beste vrienden zeiden allemaal dat ze allang doorhadden dat ik een alcoholprobleem had, en ontzettend trots waren dat ik deze grote stap had genomen. Ik ben mezelf steeds meer aan het afvragen waarom ik wilde vluchten met drank, omdat ik de afgelopen dagen steeds meer ontdek wat voor lieve mensen ik om me heen heb. Ik voel me nu in ieder geval al beter dan de afgelopen weken, en hopelijk vind ik veel steun op dit forum.

Groetjes, Estrella

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Estrella, welkom op het forum en dankjewel voor het voorstellen. Het is echt heel goed dat je je drankmisbruik nu al zo vroeg erkent, en dat je er zoveel aan doet.
Ik heb ook veel sympathie ondervonden toen ik stopte met drinken, dat is fijn hè?
Dat je dapper genoeg bent geweest om het eerlijk te zeggen is al heel bewonderenswaardig.
Van het forum vind ik heel prettig dat we allemaal weten wat een duivel die drank is en dat verlangen naar de roes.
Met jouw eerlijkheid redt jij het wel. Kom vooral meepraten op de dagdraad, we kunnen vast ook iets van jou leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Estrella!

Ik vind het heel knap van je, dat je met je 19 jaar dit onderkent! Je bespaart jezelf mogelijk een heleboel jaar ellende, want je bent er in ieder geval op tijd bij! Ik hoop dat je veel steun hebt aan het forum, het zijn vogels van velerlei pluimage, met áán ding gemeen: de alcohol, en de wil om dat te laten staan. Iedereen probeert dat op zijn of haar eigen manier; er zijn er een aantal die het met behulp van de AA doen, en ik moet zeggen, die mensen zijn zonder uitzondering daar buitengewoon enthousiast over. Een aantal van ons probeert het met behulp van de internetbegeleiding van Tactus. Tactus is de instelling die ook dit forum beheert. Als je er nog niet over gelezen hebt, kan je mogelijk eens op hun internetsite (www.alcoholdebaas.nl) gaan snuffelen!

Succes!:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Estrella,

Ik denk dat er maar weinig studenten zijn die zoveel zelfkennis hebben als jij: in deze fase van je leven al zoveel inzicht ipv lang leve de lol, vind ik bijzonder. Vooral ook doordat het een wonderdrankje voor je is: ik weet precies wat je bedoelt en hoe gemakkelijk het is daar steeds weer naar te grijpen cq hoe moeilijk het is het te laten staan! Maar nu heb je vanuit jezelf pas een écht wondertje teweeg gebracht: je wil het allemaal goed doen in je leven en daar gaat het om!
Als ik jouw verhaal zo lees, vraag ik me net zo als jij dat zelf doet af, welke gevoelens er in je leven spelen waardoor je die roes nodig dacht te hebben om je beter te voelen? Het steeds maar willen vluchten in een andere wereld, hyperventilatie en depressies met angsten komen mij namelijk al te bekend voor. Ik ken je natuurlijk helemaal niet, maar iets zegt me dat je wellicht heel veel baat zou kunnen hebben bij een therapeut met individuele gesprekken? Misschien nog wel meer dan bij een stelletje alcoholisten, zei de alcoholist ;-) Een objectieve kijk op je leven zal het goede kontakt wat je op dit moment met jezelf hebt alleen maar onderstrepen; het kan zoveel dingen relativeren, en om dat te kunnen zien in de dingen waar we zelf middenin zitten, hebben we nu eenmaal andere mensen nodig. Ik wil je niets aanpraten hoor en als ik nu helemaal verkeerd zit en alcohol dus jouw primaire probleem is, mag je me slaan om wat ik hier zonet heb geschreven ;-)
Anyway: van harte welkom hier, want primair secundair tertiair, whatever: hier zit je goed met je alcoholprobleem en het is gewoon fijn om dat te kunnen delen! Gefeliciteerd met je week alcoholvrij, hou vol hoor!

Liefs, Kaia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Kaia,
ik zit al 2 jaar in therapie, vanaf het moment dat die hyperventilatie is begonnen.
Een paar weken geleden zei m'n therapeut tegen me dat ik het beste hulp kon gaan zoeken voor m'n alcoholprobleem, maar toen dacht ik nog: wat overdrijf jij!
Later die week (toen ik weer was gaan drinken), besefte ik me dat ik misschien toch hulp moet gaan zoeken, omdat stoppen de enige goede oplossing is voor mij.
Als ik vragen mag, heb jij zelf ook een depressie met angstklachten gehad?
Ik ken namelijk meerdere mensen die depressief zijn geweest of het nog steeds zijn,
maar niemand van hen had/heeft last van paniekaanvallen.
Gelukkig heb ik nu nog maar zelden last van paniek, alleen als ik oververmoeid ben.
Liefs, Estrella

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Estrella,

Allereerst dit: ik ben het sowieso helemaal met jouw besef eens, dat stoppen met drinken en hulp daarbij de enige goede oplossing is!

Zelf heb ik vanaf mijn 15de steeds willen vluchten, letterlijk van huis en de jaren daarna figuurlijk in sex, drugs, en rock&roll ;-)
Hulpverlening heb ik altijd afgewezen, omdat ik dacht wijs genoeg te zijn om dat zelf te kunnen, en omdat ik meende het niet te verdienen omdat het allemaal m'n eigen schuld was.
Door de jaren heen heb ik in vlagen hyperventilatie (yoga heeft mij goed geholpen!), paniekaanvallen (vooral als ik stress of haast had) en angsten (in vele vormen, van niet in het donker durven slapen tot hypochondrieen) gehad. Wat 1-2 jaar zou moeten zijn, werden 5 jaren psychotherapie.
Nu zijn alleen de angsten er nog heel soms, met name als ik in mijn PMS periode zit. Niet-drinken maakt ook in dat opzicht heel veel goed, merk ik. Ik heb me (nog) niet aangemeld voor de AA omdat ik geen energie heb om wéér zo diep in mezelf te graven, en weet je, stiekem zou ik het ook weer als vlucht kunnen gebruiken, dan heb ik weer iets om me in vast te bijten, terwijl ik eigenlijk gewoon nuchter met beide beentjes op de grond wil Leven ipv steeds maar praten daarover...maarja ik ben dan ook al een ouder vrijster van 43 jaar :-)

Hee, gezellig dat je het hier hebt gevonden, en alvast veel inspiratie/uren die als vanzelf voorbij gaan terwijl je alles goed in je opneemt, voor je komende tentamen(s)!

Liefs, Kaia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartstikke bedankt voor jullie lieve reacties!
@Delta2: ik heb me nu aangemeld voor de AA, omdat ik denk dat real life ontmoetingen mij meer kunnen helpen dan alleen online contact.
Volgende week donderdag is mijn 1e bijeenkomst, ik ben benieuwd...
Maar ik vind het zeker fijn dat ik dit forum heb ontdekt,
zodat ik kan leren van jullie ervaringen en wordt geconfronteerd met het feit dat ik niet de enige ben die niet met alcohol kan omgaan: het is of niks, of dronken.
Dan kies ik nu echt voor 100% nuchter!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Estrella...welkom op het forum..ik sluit me aan bij alle goede adviezen van de anderen.
Het is hier 1 grote familie en je komt er gauw tussen als je schrijft maar er zijn ook genoeg die voornamelijk meelezen.
Succes met je stoppoging en succes met je bezoeken aan de AA en gefeliciteerd met het bijna halen van je eerste week zonder alcohol.
Ik wou dat ik zo slim was geweest toen ik jong was, maar helaas ben ik nu 48 jaar oud en ben ik 32 jaar een heftige alcoholist geweest.
Ik lag niet bij de weg, ik sliep niet onder bruggen maar ik was er wel vaak dichtbij en kende genoeg mensen zonder woonadres met een alcohol en drugs probleem.
Grijp deze nieuwe kans om wat mooiers van je leven te maken met beidde handen aan want misschien durf je het straks niet meer!!.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Estrella,

Wat goed van je dat je op al zo jonge leeftijd je probleem erkent en er wat aan wilt gaan doen.
De meesten hier op het forum zijn al behoorlijk "gevorderd" en hebben spijt van al die jaren dat ze gedronken hebben. Waren wij allemaal maar zo slim geweest om op jouw leeftijd het gevaar te zien.

Welkom op het forum en je zult er vast veel steun vinden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Estrella,
Ik ben wel niet zo fanatiek aanwezig hier, maar ik volg het wel zowat elke dag.
Meid wees blij en wat goed van je dat je nu op nog jonge leeftijd tot het besef gekomen bent dat
je een drankprobleem hebt. Ik weet zeker dat de meeste forummers hier wensen dat ze ook op die termijn met de neus op de feiten waren gedrukt, ikzelf zekers meegerekend. Ook ik dronk op die leeftijd al veel meer dan goed voor me was! En dat is al heel wat jaartjes geleden.
Heel veel sterkte en succes ermee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Estrella,

ten eerste inderdaad geweldig dat je op zo jonge leeftijd het gevaar ziet en de keuze maakt.

Bedankt voor jouw ervaring van de AA, zoek er nog geen contact mee. Weet niet of ik eraan toe ben om mijn ziel op tafel te leggen face to face.

Uhm, of alcohol en dronken... waarschijnlijk de macht verliezen of zonder, nuchter!

Wow, heavy, zo is het hé?

Ik heb mezelf twee maanden als doel gegeven, tot na de carnaval. Maar voor mijn skivakantie. Heftig.

Anyway! Succes, en ik wil heel graag weten... hoe ervaar je de AA bijeenkomsten, krijg je het er niet heel naar van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind de AA-bijeenkomsten juist erg interessant:
de meeste mensen zijn boven de veertig, en ik zie wat alcohol in hun leven kapot gemaakt heeft.
Dat geeft mij juist extra motivatie om te blijven stoppen.

Het zijn allemaal verschillende mensen met hetzelfde doel: stoppen met drinken.
Dat geeft toch een fijn gevoel: ik sta er niet helemaal alleen voor.
Natuurlijk kan ik er met m'n familie en vrienden ook over praten,
maar dat is anders omdat zij die drang naar alcohol niet voelen.
Bij de AA zie ik juist heel veel herkenning, en kan ik alles kwijt.

Je moet voor jezelf de afweging maken of je het aankunt om 'face to face' over je problemen te praten, of dat je het liever alleen via internet doet.
Voor mij is het in ieder geval een goede steun.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...