Spring naar bijdragen

Door de hel gegaan


Waterpas

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik drink al zo lang ik het me kan herinneren. In ieder geval al in de buik van mijn moeder. Tot voor kort dronk ik vijftien halve liters bier per dag. Begin dit jaar kwam de afrekening. Vier dagen ziek in bed, kwam mijn bed niet meer uit (op het laatst zelfs niet meer om te plassen), maar natuurlijk wel doordrinken. In het ziekenhuis beland met een bloedvergiftiging en een longontsteking. Het hing erom die dag of ik het zou halen. Na drie dagen een delirium erover heen. Tegen mijn zin in ben ik toen overgebracht naar het Jellinek en na een week weer losgelaten.

Daarna ontzettend last gehad van slapeloosheid en de ontwenningsverschijnselen van de oxazepams en de lorazepams waarmee ze me helemaal volgestopt hebben. Na zes weken dacht ik het wel weer aan te kunnen, maar helaas...na anderhalve week zat ik weer op mijn oude niveau. Toen maar vrijwillig naar het Jellinek gegaan. Dit keer kreeg ik diazepam. Hielp wat minder, maar ik had geen ontwenningsverschijnselen toen ik na week weer naar huis mocht.

Die keer heb ik het acht weken uitgehouden. Er stond een forse ingreep bij de tandarts voor de deur (zes kiezen, een hoektand en een voortand trekken) en ik vond dat ik me wel wat moed in mocht drinken. Nou niet, dus. Na de ingreep lekker aan het bier, want ik voelde me zo ziek. Na vier dagen was ik zo ziek en verzwakt (kon weer amper de WC bereiken vanuit bed) dat ik heb overwogen een ambulance te laten komen. Maar toen ben ik eens na gaan denken over de laatste maanden en wat er eigenlijk mis is gegaan. Al trillend (bier was al op, zelf kon ik niet halen en mijn vrouw weigerde het, tenzij ik me weer zou laten opnemen) nam ik toen het besluit om definitief te stoppen en thuis te detoxen.

En dat heb ik geweten. Alle ontwenningsverschijnselen die hier worden genoemd heb ik wel gehad. Eerst werd ik ontzettend bang (omdat het bier op was). Ik had 'opvliegers'. Ik heb een bloeddrukmeter en die vloog bijna op tilt. Ik begon te zweten, had het koud, daarna weer warm, hartkloppingen, duizeligheid. Ik werd verschrikkelijk depressief en rusteloos. Mijn benen voelden aan als van lood en ik moest me zelf dwingen om een beetje te lopen, voor zover dat ging. Ik wist werkelijk niet meer waar ik het zoeken moest. Ik kreeg paniekaanvallen, begon te hyperventileren en het liefst wilde ik uit het raam springen. De eerste nacht heb ik wel wat geslapen. Steeds in korte periodes van anderhalf uur of zo en werd dan steeds van een nachtmerrie al zwetend wakker. De tweede dag ging iets beter, maar mijn bloeddruk bleef oplopen. Aan het eind van de dag begon ik me wat beter te voelen, maar toen kreeg ik het benauwd en werd kortademig. Het zweten begon weer en ik begon steeds meer te trillen. Die nacht heb ik niet geslapen, maar wist toch in mijn bed te blijven. De derde dag begon redelijk goed. Tot ik ik me ontzettend opgefokt begon te voelen, alsof ik op tilt zou slaan. Ik mat mijn bloeddruk maar weer eens en schrok toen wel: 180/110 en een pols van 120 (in rust). Toen kwam het er op aan: of de huisarts bellen, wat ongetwijfeld opname zou hebben betekend of doorzetten.

Ik heb doorgezet. Eerst moest mijn bloeddruk omlaag. Dus (had ik ergens gelezen dat het helpt) naar buiten gegaan en lekker gaan tuinieren. De hele dag heb ik me vermaakt tussen mijn tuinbonen, de sla, de tomaten, de wortelen de prei, etc. Kleine dingen gedaan, onkruid verwijderd en zo. Lekker in het zonnetje. Later op dag ben ik zwaardere dingen gaan doen. Dat was lastig, want ik kreeg na een minuut al hartkloppingen en had het zo benauwd dat ik even moest zitten. 's Avonds een paniekaanval gehad, maar mijn bloeddruk was weer redelijk (onderdruk net onder de 100 en dat is voor mij de grens). Ik was doodmoe, maar kon toch niet slapen.

De vierde dag had ik niet zo veel last meer van zweten, hartkloppingen en dat soort dingen. Wel heel erg depressief en een leeg gevoel. Wat ik ook at (want dat deed ik inmiddels weer en veel ook), dat hongergevoel ging maar niet weg. En het gevoel alsof ik niet aanwezig was, alsof ik buiten mezelf stond. Heel erg warm op een gegeven moment, maar nog steeds geen koorts. 's Avonds kon ik weer niet slapen, maar om een uur of vier was ik toch weg en heb toen lekker zeven uur lang geslapen. Ik werd doodmoe wakker, maar mijn bloeddruk was weer normaal (130/80). Wat een opluchting.

Ik zit nu op de zevende dag en ik heb geen enkele behoefte aan bier. Ik snap werkelijk niet wat me bezielt heeft en waarom ik het steeds weer moest proberen. Ik voel me sterker dan ooit én ik heb geen last van die ellendige pillen (waarvan je zou kunnen stellen dat het middel erger is dan de kwaal). Was ik naar het Jellinek gegaan, dan zat ik nu nog medicijnen af te bouwen. Ik slaap nu weer redelijk, al moet ik mijn biologische klok weer op orde krijgen. Maar het stomme is, dat ik eigenlijk helemaal niet moe ben.

Ik voel me goed! Behalve mijn kaak, die zeurt nog wat, maar dat is niets vergeleken bij de hel waar ik door heen ben gegaan. Maar in die hel heb ik wel weer mijn Innerlijke Kracht terug gevonden. En nu kan ik weer in de auto stappen wanneer mij dat uitkomt. Ik kan weer goed nadenken, ik kan me weer concentreren. Ik leef weer.

Ik ben vrij!

O ja, op mijn rusteloze nachten ben ik wat gaan surfen en kwam deze site tegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waterpas, wat goed van je dat je dit verhaal naar ons hebt geschreven. Ik vind je een HELD. Echt waar. MOEDIG dat je dit door hebt gezet. KRACHT straal je uit en met jouw verhaal zal je veel mensen helpen om ook deze stap te zetten. Ik ben ook door die hel gegaan en hoop er nooit meer terug te komen. Dat zal me ook niet gebeuren... en weet je waarom... omdat ik hulp ben gaan zoeken, ingezien heb dat ik verslaafd ben. Dat we niet zonder die ander kunnen, daarom zal het jou zeker lukken, zet 'm op en ik hoop dat je veel aan dit forum zult hebben. WELKOM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel, An. Die KRACHT die voel ik nu ook weer voor het eerst sinds jaren. Overigens moet ik er wel bij vertellen, want dat was ik even vergeten, dat ik een enorme steun heb gehad aan mijn vrouw. Ze heeft me dag en nacht verzorgd en opgelet of ik niet weer in een delirium zou belanden. Ook zij is ontzettend trots op me! En ik zelf trouwens ook. Ik hoop inderdaad dat andere mensen iets aan mijn verhaal hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waterpas: ja dat las ik al uit je verhaal. Ben maar blij met zo'n vrouw, een vrouw die je wilt steunen, is goud waard, wat zeg ik, miljoenen waard. Een lot uit de loterij!!!!!!!! Ben lief voor haar en zeg het haar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JEZUS MINA Waterpas wat een verhaal!!!!

Wel waanzinnig goed van je dat je volgehouden hebt, je weet nooit hoe diep je moet zakken om het punt te bereiken dat je denkt, nu moet ik echt stoppen of het word mijn dood.
Ik zelf ben niet door zo een dal als jij gegaan maar wel ook vreselijke afschuwelijke dingen meegemaakt door mijn drankmisbruik, na valpartijen in het ziekenhuis beland, een keer zo erg dat ik echt blij moest zijn dat ik nog leefde, en zelfs toen ben ik niet gestopt met drinken...
Maar nu dus wel! ik ben 16 maart gestopt, heb nog 2 kleine terugvalletjes gehad, en ben 5 mei, mooie dag bevrijdingsdag naar de AA gegaan en heb vanaf die dag geen druppel meer gedronken.
Ik was er achtergekomen dat ik het echt niet alleen kon, dit had ik al 100x geprobeerd. Maar nu gaat het heel goed, het is een gevecht maar ik heb heel veel steun, gelukkig ook van mijn man, die mij net als jouw vrouw trouw is gebleven en daar dank ik god of hoe die ook heten mag voor op mijn blote knieen.
De AA helpt mij heel erg goed, voor sommige is dat een moeilijke stap, maar voor mij voelde dit meteen de eerste keer als een warme deken, aardige mensen, leuke, grappige, interessante, en als je denkt dat je alles al meegemaakt hebt moet je daar maar is luisteren naar verhalen van ervaringsdeskundige.
Ik ga er graag naar toe, verheug me al op vanavond, hebben we een verjaaardag van iemand die 5 jaar droog staat, we maken er een feestje van, JAAAA dat kan ook met cola en taartjes!

Hou vol, heel veel sterkte, het is het waard, het leven word echt weer leuk,
Hoe gaat het nu met je?

Sonja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Het gaat goed, al is het wel zwaarder dan ik dacht. Woensdag samen met mijn vrouw afgereisd naar Parijs voor een belangrijke zakelijke bespreking op donderdagochtend (één van de redenen om onmiddellijk te stoppen). 's Avonds bij het eten nam zij een rosé en dat was best een lastig moment. Voor de 'gein' even aan haar glas genipt (een slokje kun je het niet eens noemen) en ik voelde meteen al mijn receptoren weer opengaan. Maar snel een halve liter water erachter gegooid. Het allermoeilijkste was echter wel toen we donderdagavond tegen tienen thuiskwamen na een lange reis en drie uur in de file staan. Toen had ik echt zo iets van: nu heb ik wel een borrel verdiend. Mijn vrouw vond dat ook wel, maar dan moest ik het er wel bij twee houden. En ik was bang dat me dat niet zou lukken, bovendien vind ik een week niet drinken veel te kort om niet meteen weer aan mijn oude niveau te zitten, dus ben ik er maar helemaal niet aan begonnen. Heb heerlijk geslapen en vanmorgen ben ik lekker fris wakker geworden en dat is ook wat waard. Wel was ik erg verdrietig en depressief vanwege het gemis en een leeg gevoel. En natuurlijk omdat ik me realiseer dat ik NOOIT meer kan drinken, tenzij ik mezelf in de hand kan houden. Soms wou ik dat ik mijn KRACHT waar An over sprak, op die manier kon aanwenden, maar zoals ze op het Jellinek zo treffend zeiden: zodra je één slok neemt, nemen je hersenen de controle over en ga je er zelf niet meer over. Dat is natuurlijk ook zo en je kunt afvragen wat alcohol nou eigenlijk toevoegt. Dus stug volhouden maar, want ik ben me donders goed bewust van de valkuilen. Juist omdat ik het nu helemaal zelf heb gedaan, ligt het gevaar op de loer dat ik denk het wel wéér aan te kunnen en me een kleine uitschieter te kunnen veroorloven. Komend weekend gaat onze dochter logeren bij haar nichtje, dus waarom zaterdag niet even lekker gezellig doorzakken? Aanlokkelijk, maar waarom eigenlijk wel? Het is te vroeg (aan 'het kan nooit meer' wil ik nu even niet denken) en dat blijf ik mezelf maar voorhouden. Dit forum helpt wel om dit soort gedachten van me af te schrijven. Sterkte allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Waterpas!

Goed dat je je verhaal opgeschreven hebt! Ik vind zelf wel dat dat zoiets helpt tenminste.
Knap van je dat je al op je 7e droge dag zit. Gelukkig ben je niet aan 1 van 2 borrels begonnen na de thuisreis, want dat was waarschijnlijk niet goed gegaan.
Wellicht dat je vrouw eens kan kijken op de site van Al-Anon? Dat is voor naasten van alcoholgebruikers.
dan zal zij ook begrijpen dat je beter niet aan die enen borrel kan beginnen, hoe "verdiend"ook!
Hou vol, je zal moeilijke momenten krijgen, maar kom dan bijvoorbeeld hier. Er is altijd iemand die je te woord wil staan.
Ik wens je heel veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waterpas, het KÁN echt hoor. Je bent al helemaal zelf afgekickt en dat is ontzettend dapper.

Ik vond het na een week of zes moeilijk en toen na zes maanden, maar ik heb het allemaal overleefd (tja, wat een onzin hè, de kans dat je mét drank overleeft is kleinder dan zonder drank) en ben nu bijna 2,9 jaar onderweg. Altijd nog onderweg, dat wel, dag voor dag, uur voor uur. Lees eens bij de keukenwekkermethode, werkt fantastisch !!!!

Sterkte en schrijf lekker van je af joh.

Welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Waterpas, ik vind dat je het fantastisch doet, hou vol tis de moeite waard, en inderdaad
wat An ook zei, ga vandaag gewoon niet drinken, en morgen ben je het ook niet van plan,
maar vandaag is vandaag en iedere dag wordt je een hee klein beetje sterker, hou vol!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

houtje: De keukenwekkermethode is een goede tip, alleen misschien niet zo geschikt voor mij. Ik heb namelijk niet echt trek en alleen bij tijd en wijle wat moeite omdat ik een gewoonte moet doorbreken, maar dat gaat vrij snel. Voor mij is het meer het niet kunnen accepteren dat ik nooit meer kan drinken. Ik heb de KRACHT gehad om alleen te stoppen en zit nu in een fase waarin ik diezelfde KRACHT zou willen hebben om af en toe matig te drinken. Maar voorlopig houden we het even droog.

Gem: mijn vrouw begrijpt het principe donders goed. Zij is namelijk ook een alcoholist al zal ze dat altijd ontkennen. Zij is iemand die dagen lang achter elkaar veel te veel kan drinken en dan plotseling weer een maand niet. Omdat ze na de laatste keer onthoudingsverschijnselen begon te krijgen die iets meer voorstelden dan alleen maar een kater, begint er nu iets te dagen bij haar. Ik heb trouwens wel iets verdiend omdat ze het zelf dan ook verdiend heeft en daarmee pleit ze haar eigen schuldgevoel vrij. Gisteravond bleek dat maar weer. Na een drukke dag nam ze toch maar een rosé-tje. Ik 'mocht' ook wel een biertje, als ik het maar binnen de perken hield. Maar uiteindelijk werden het twee flessen en ze had een kwade dronk. Ze zocht ruzie en ik heb alle zeilen bij moeten zetten om niet ook daadwerkelijk ruzie te krijgen. Nu heeft ze een kater en schuldgevoel. Zo zie je maar wat drank met je doet. Ik heb het in ieder geval lekker droog gehouden en dat biertje niet genomen.

I feel good!

Vandaag wordt de 11e dag dat ik niet drink.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vreselijk knap van je waterpas, en zeker omdat je vrouw ook geen maat weet te houden.
Lijkt mij ook vreselijk lastig, je situatie.
Zelf ben ik geen gezeldschaps drinkster, nooit geweest ook.
Het doet mij ook helemaal niets als ik een ander zie drinken, gek eigenlijk.
Ik ben een probleemdrinkster en als ik niet lekker in mijn vel zit dan is het helemaal
vreselijk moeilijk er vanaf te blijven.
Zo ook nu, voel me niet lekker in mijn vel en wil eigelijk dat gevoel niet, voorheen toen ik de jaren niet dronk zat ik ook wel eens niet lekker in mijn vel, maar de gedachte aan drank kwam nooit bij mij op.
Nu ben ik pas weer een aantal weken op gang dus is het zo moeilijk de oude gewoontes te doorbreken.
Maar las ik vanavond de dag droog heb doorgebracht ben ik weer dankbaar.
Weer een dag erbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Albertina,

Dat je nu niet lekker in je vel zit, is natuurlijk niet fijn. Maar wat voegt drank nu eigenlijk toe? Wat lost het op? Niets. Je gaat heus niet lekkerder in je vel zitten als je gaat drinken, eerder andersom. Hou vol, het is het waard. Ik zal aan je denken vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Haha, ging toch niet goed en nu is vrouw bij me weg. Ze had drie flessen wijn gedronken en is toen met onze dochter in de auto gestapt. Daarom ben ik me toen dood gaan drinken en ik bedoel echt dood. Vijf kratten bier en twee flessen wisky in een week tijd en niets gegeten. Op bed ben ik dood gegaan maar kon er nog voor kiezen om terug te komen. Ik heb toen een hele tijd rond gelopen en nu ben ik een soort man van zes miljoen. Helemaal droog tot het oogvocht aan toe en toen wat gegeten. Dat voelde ik meteen door mijn hele lichaam heen trekken en ik kreeg het meteeen warm.Daarna wat koud water en mijn hele lichaam werd koud. Toen een klein marsje en ik voelde de energie door mijn hele lichaam stromen. Ik ben nu een soort van sportman als een soort sprintertje dans ik en spring ik door het huis. Ik heb enorm veel kracht nu. En alles wat je er in komt er vrijwel meteen weer uit. Het is fantastisch! En ik lees alle mailtjes helemaal door de pijltjes toets in te houden. Mijn ogen vliegen heen en weer. Het is verder nog puur spier. Moet je ook eens proberen allemaal! Ik ben overigens wel een schizofreen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Nou ja, ik leef nog. Ben het huis uit geschopt, heb inmiddels een huurhuis gevonden; hard aan het werk, midden in een scheiding, veel gezopen, klein delirium gehad vorige week. Afgelopen maanden drie pogingen tot zelfdoding, maar depressie wordt minder en de vechtlust en met name de Innerlijke Kracht komt terug. Heb gemerkt dat ik toch nog vrienden heb en dat je ze anders kunt vinden.

Ben nu 8 dagen zonder drank en kom er ook nooit meer aan. Zal al mijn helderheid en vernuft nodig hebben om mijn bedrijf uit de klauwen van mijn (bijna-ex) vrouw te houden.

En voor de rest.....moe. Dus later wellicht wat meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waterpas, welkom!
Misschien weet je al dat we voor de dagelijkse discussie te vinden zijn op "ditjes, datjes en dagdraad", en dan klikken op de dag van vandaag.
Hier, waar je nu schrijft, kijken de meeste mensen af en toe wie er zich nieuw hebben ingeschreven, maar het praten over van alles en nog wat doen we daar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...