Spring naar bijdragen

Nieuw


Juicy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik lees al een heel tijdje mee en omdat ik vaak veel tips en herkenning uit de berichten haal, heb ik besloten ook mee te doen. Begin jaren negentig ben ik voor de gezelligheid begonnen om een drankje voor het eten te nemen. In 2006 was dat een hele fles wijn geworden. Op 1 juli van dat jaar vond ik het te gek worden en ben gestopt. Drie maanden lang. En dat was zo makkelijk, dat ik dacht dat ik wel sociaal kon drinken. Niet dus. Ik ben een alcoholist. Ik kan stoppen, maar niet na het eerste glas. Daarom heb ik nu besloten om helemaal niet meer te drinken. De laatste (fles) heb ik op 28 september gedronken en ik hoop dat ik mede door jullie bij de les kan blijven, dat sociaal drinken voor mij echt geen optie meer is. Tot nu toe ging het elke keer weer zo, dat ik me zo goed en zo zeker voelde, dat ik dacht, ach laat ik nog eens wat drinken en helaas bleef het dan ook niet bij 1 dag, maar werden het al gauw 2 weken, voordat ik weer stopte. Juist ook jullie verhalen over terugvallen geven mij heel veel steun, hoe raar dat ook mag klinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Juicy,

Welkom hier en gefeliciteerd met je 10 dagen geen fles (drink je nog wel een glaasje?) meer drinken :present: !
Nu je jezelf met de drank en de valkuilen kent, heb je een dikke streep op jezelf voor en het moeilijkste gedeelte, de kop, is er al weer af. Nu is het een kwestie van volhouden, volhouden en nog eens volhouden, maar de beloning (veel meer van jezelf en een veel mooier leven!) is het dubbel en dwars waard, dus heel veel succes en kom je verhalen lekker delen hier, gedeelde niet-drinken is halve ;)

Liefs,
Kaia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kaia,
Hartelijk dank voor je warme welkom. Ik had me nog niet eens gerealiseerd dat ik al op 10 dagen zit, dat is alvast wat. Ik zal voortaan wel meedoen op de dagdraad.
Ja, en dat houd ik vast.....volhouden, volhouden......
Liefs, Juicy.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Juicy: van harte welkom op het forum. Om echt van de drank af te blijven is het goed om 'medestrijders' te hebben. Als je dit alleen moet doen is het haast onmogelijk. Niet stoppen vraagt meer dan alleen niet drinken. Ik heb al veel gehad aan het forum en vooral veel over mezelf geleerd ook dankzij de internettherapie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo allemaal

ook ik heb me net aangemeld dit forum ziet er toegankelijk uit. en fijn om te lezen dat ik de enige niet ben! ik zoek wat ondersteuning want ben ook gestopt met alcochol drinken, dit is mijn 5e dag.
6 dagen geleden constateerde ik ineens dat ik afhankelijk ben geworden van alcohol! dat was een shock het is er langzaam aan ingeslopen. en ik wil niet afhankelijk zijn van alcohol!
het begon met meedrinken voor de gezelligheid , even de stress van de dag wegdrinken met een paar glaasjes enzov. jullie kennen het vast wel. achteraf bekeken had ik eerst genoeg aan 2, 3 glazen, toen werd dat een halve fles, na een tijd werd dat bijna een hele fles, elke avond...soms dronk ik 1 of 2 avonden niet maar op het laatst merkte ik dat ik het MOEST hebben ( om ook bijv lekker in slaap te kunnen vallen) en dat drong dus 6 dagen geleden tot me door.
nu last van : moeilijker in slaap komen ( duurt iets langer nu) , gepaard met angstige gevoelens, onrust en dat vind ik nog wel de vervelendste klachten. het wordt wel minder merk ik gedurende de dagen die verstrijken. hebben jullie dat ook? of is daar weer een ander topic voor?
ook kan ik me erg verdrietig voelen, somber, depri hoe je het noemen wil op bepaalde momenten.
het is ook erg wennen om weer helder mijn bed in te stappen..zonder meteen in een coma te vallen.
tegelijkertijd ben ik echt ENORM opgelucht dat ik het niet meer doe! het voelt echt fantastisch dat ik niet meer drink, geen kater meer heb enzov. lekker gezond en fris! ik sta er ook vierkant achter ook al heb ik heel af en toe een sagerijnig gevoel van : had ik nu maar een glaasje wijn.
ik geloof ook echt niet in sociaal kunnen drinken, ik heb een enorme weerstand voor alcohol. het voelt echt als vergif voor mijn lichaam.
hebben jullie dat ook al die dubbele gevoelens, positieve en negatieve? ik kan de vlag wel uithangen dat ik gestopt ben, zo blij ben ik.
iedereen succes
groetjes
Nina

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nina,

Ik vind het knap van je dat je gekapt hebt op het moment dat het tot je doordrong dat je alcoholafhankelijk bent geworden. Zelf ben ik nog aardig door blijven hijsen, beseffend, maar absoluut ontkennend dat ik een probleem had.
Je hebt de eerst week er al opzitten en dat is mooi, want dat is toch zo een beetje de moeilijkste.
Nu is het een kwestie van consolideren. Daarbij is één ding goed: jij beseft dat 'sociaal drinken' niet bestaat.
Om gestopt te blijven zit je hier wel aan het goeie adres. Wij ondersteunen elkaar op moeilijke momenten en houden mekaar zo van de drank af. De tips vliegen je om de oren als je een vraag stelt. Neem die berichten tot je die jou het meest helpen.
Er wordt ook veel over dagelijkse bezigheden geschreven (je kunt hier menig goeie huishoudelijke tip opdoen ;) ). Dat heeft dan weer te maken dat we toch moeten leren omgaan met het niet drinken in de gewone dagelijkse gang van zaken. Anders doen en anders denken. En het werkt.
Als je een moeilijk moment hebt, kom dan hier schreeuwen om te voorkomen dat je naar de winkel sjeest of als je dat al gedaan hebt, zullen we je er van proberen te weerhouden.
Ik wens je heel veel succes bij het consolideren van je nuchterheid (daar gaat het om, hé).

Wij zitten de hele dag op slechts 1 draad te schrijven. Die vind je bij Ditjes, datjes en dagdraad en dan klik je op de datum van vandaag. Om een bericht te plaatsen klik je ergens op Antwoord, type je bericht en plaatst het door op de knop Op Discussie antwoorden te klikken. Je bericht verschijnt onderaan de draad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo CPAS

bedankt voor je snelle antwoord. ik zal gaan kijken bij de ditjes en datjes. echt fijn dat er een forum als dit bestaat. ik heb tot nu toe nog maar 2 vrienden op de hoogte gebracht van mijn probleem daar kan ik ook goed mijn ei bij kwijt maar dit is toch wat makkelijker.
nu een kwestie van nuchter blijven inderdaad ik ben erg benieuwd ik heb al veel moeilijke momenten deze week gehad waarin ik niet naar de winkel ben gerend :) maar een ander moeilijke (drink) gelegenheid zoals een feestje heb ik nog niet gehad. nu heb ik gelukkig de ervaring gehad dat ik vaak nuchter op feestjes ben geweest vroeger dus ik weet van mezelf dat ik dat ook kan en dat ik het dan net zo goed leuk heb.
ik ben eigenlijk nog zo verbaasd over mezelf dat ik een drankprobleem ontwikkeld heb ik hoorde weleens vrienden praten over dat ze wilden stoppen, vandaag niet, toch gedaan, vandaag weer proberen, even een drankpauze inlassen enzov en dat begreep ik nooit ! nu begrijp ik het wel heel goed :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Nina,
Je schrijft dat je twee vrienden op de hoogte hebt gebracht van je probleem. Ik ben vanaf het begin open geweest over mijn drank(mis)gebruik, en zeg al een tijd tegen mijn omgeving, dat ik echt een probleem heb met drank, maar het wordt niet serieus genomen. Ik heb nog maar net gezegd, dat ik een alcoholist ben en niet meer wil drinken, of ze bieden me een glas aan en zeggen een of twee moet toch kunnen? Ik denk zelf eigenlijk dat dat komt omdat veel mensen nog steeds bij een alcoholist denken, dat die in de goot ligt en zichzelf helemaal verwaarloost, moeilijk vind ik dat wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Juicy,
En die insteek dat een alcoholist in de goot ligt, maakt dat een alcoholist als ik b.v. lange tijd is blijven doorgaan.
Want
1 ik lag niet in de goot
2 ik functioneerde prima op mijn werk, heb een gezin, geen ruzie, geen problemen
3 ik dronk geen goedkope brol, maar goeie wijnen en goeie jenever.
Zelfs toen ik al naar de verslavingszorg ging, kon ik mijzelf geen probleemdrinker noemen, want ik had geen problemen die ik verdronk.
Ik heb nog steeds een probleem met het woord 'probleemdrinker', maar ik ben een alcoholverslaafde, een alcoholist. Dat zijn benamingen die ik beter vind.
Het probleem zit ook wel in onze maatschappij waarin het drinken zo verankerd is. Toasten op de gezondheid of bij het welslagen van iets of bij een feestelijke gebeurtenis gebeurt met drank. Zelfs mensen die drank gewoonweg niet lekker vinden, voelen zich bij sommige gelegenheden verplicht om mee te doen en zo een vies drankje als champagne te nemen.
Ik heb inmiddels wel ontdekt dat feestjes veel leuker zijn zonder drank op.

Nina,
Ik heb de eerste maanden geen feestjes en andere gelegenheden met alcohol bezocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Juicy

vrienden die jou een drankje aanbieden net nadat je gezegd heb dat je dat niet meer wil omdat je wil stoppen die zou ik als ik jou was voorlopig maar mijden als dat teveel met je doet. verwijt het ze niet want het is zeker zo dat men meestal denkt een alcoholist ligt toch in de goot enzov.
het gaat erom dat jij zelf daarmee hebt zien om te gaan want ik denk dat er altijd mensen blijven bestaan die je toch wat zullen aanbieden ook al weten ze dat je wil stoppen. hoe sterker jij wordt en achter je keuze staat des te minder je je dit aantrekt. je hoeft jezelf ook helemaal niet te verdedigen vind ik zeg nee nogmaals dankjewel.
ik weet zelf nu ook al dat ik op feestjes whatever van alles zal krijgen aangeboden ook al zullen de mensen weten dat ik geen alcohol meer wil. op uitzonderingen na dat zijn de vrienden die niet drinken verwacht ik zo die zullen het me zeker niet blijven aansmeren. ik heb 1 goede vriend die weet dat ik gestopt ben hij drinkt zelf wel maar is ook bezig met te minderen en die staat vierkant achter me heeft me zelfs tijdje terug gewaarschuwd. hij heeft pas gezegd goed jij bent gestopt dat betekent dat ik dus geen wijn in huis haal als je op visite komt nu moet ik eerlijk zeggen dat als hij toch wijn in huis heeft mij dat niet veel boeit, ik wil echt niet meer drinken namelijk het voelt zo goed nuchter en fris te zijn.
hoewel ik ook heus wel moeilijke momenten heb.
CPAS, ik noem mezelf ook een alcoholverslaafde want het is niets minder of meer dan dat.
probleemdrinker vind ik ook een soort verbloem-titel. ik ben verslaafd geraakt aan de alcohol, net zo goed dat ik verslaafd ben aan de sigaretten. want hoe klinkt dat : ik ben een probleemroker...:)
ik denk dat ik feestjes ook maar even ga mijden niet alleen vanwege de verleiding maar ook vanwege het feit dat ik niet echt een vrolijk mens ben dezer dagen...:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nina en CPAS,
Ja het is waar, ik ben me er al een tijdje van bewust dat ik een alcoholist ben en nee, ik lag ook niet in de goot en deed ook nog normaal mee in de maatschappij.
Toevallig had ik meteen vorige week een heel gezellige bijeenkomst en heb ik inderdaad de drank na meerdere keren vragen afgeslagen. En ik heb een partij lol gehad!
Ik ben namelijk zo'n control freak, dat ik na een paar glazen nog kan bedenken, laat ik mijn mond maar houden, want er komt vast geslis of onzin uit, dus werd ik dan heel stil. Maar nu, durf ik meteen in te haken en lekker aan het feest mee te doen en uiteindelijk heb ik het veel gezelliger! Daar komt dan nog bij dat ik de volgende dag me ook veel prettiger voel en dat is zo prettig, dat ik dat alleen al een goede motivatie vind om vol te houden.
En ik verdronk ook geen problemen, die ik zeker wel gehad heb, maar wie heeft dat niet, juist in de periodes van rust ben ik gaan drinken. "Gezellig" zeg maar.... Ik zou nog wel moeite hebben als er wijn in huis is, dus dat maar even niet. Andere alcoholische dranken zijn er wel, maar die spreken mij (gelukkig) niet aan.
En vandaag plak ik er nog een droge dag aanvast, vandaag drink in niet.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...