Spring naar bijdragen

Heb ik een probleem?


Bosko

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben nieuw op deze forum en wil even mijn verhaal kwijt. Ik denk niet dat k verslaafd ben aan alcohol (kdronk wel geregeld maar niet elke dag) maar telkens als k naar een feestje ga ben k zat. Eens k begin te drinken dan kan k niet meer stoppen. Vrijdag naar een feestje van t werk geweest en t was weer van dat. Khad me nochtans voorgenomen om t rustig aan te doen omdat k me al eens belachelijk had gemaakt op een feestje van t werk eerder dit jaar maar t mocht niet zijn. Een uur of 3 later kon k al niet meer op mijn benen staan en ben k van de trap gevallen. Mijn vrouw was in alle staten toen ik thuis kwam. Nu heb ik me wel voorgenomen om helemaal te stoppen om me al die vernederingen te besparen, en om mijn gezin niet te verliezen. Ook zie k er tegen op om te gaan werken deze week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bosko en welkom hier :present:

K denk dat als r een stemmetje in j hoofd zit die zegt dat er ergens iets niet klopt, dat dat stemmetje gelijk heeft. Ook al drink j niet elke dag, ergens is er toch een rem kapot bij jou, en stoppen zal j dus veel voordelen gaan opleveren. En wat gebeurd is is gebeurd, het goede nieuws is dat het nu NU is en alles wat j kan doen is vanaf nu ervoor zorgen dat j j niet weer opnieuw hoeft te schamen/zorgen hoeft te maken.

Zet em op en deel/schrijf hier lekker mee,

liefs,
Kaia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je antwoord Kaia,

Ik denk dat je gelijk hebt ook zal het niet gemakkelijk zijn met de feestdagen, ik zal er alles aan doen om niet meer te drinken. Het zal niet gemakkelijk zijn want mijn familie staat er om bekend om veeldrinkers te zijn. Met nieuwjaar zal de drank weer rijkelijk vloeien en ik ben zeker dat ik rare reacties zal krijgen. Gelukkig heb ik een vrouwtje die me voor de 100% steunt en mijn dochtertje waarvoor ik alles zou doen. Waren we maar een maand verder!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bosko je kan het ook als een uitdaging zien, een avontuur, a man with a mission in de maand december! Het kan ook best een leuk spelletje met jezelf (en je familie) zijn om er als enige nuchtere tussen te staan... en de volgende dag weet jij alles nog en voel je je super! We zijn toch niet afhankelijk van feestdagen op de kalender of van wat anderen denken/doen??? Als jij trots op jezelf kan zijn en de liefde van je leven ook nog eens supertrots is op jou, wat kunnen jou die andere reakties dan nog schelen? Niks nada noppes niente, gewoon DOEN deze stap zetten, verras de wereld, verras jezelf, life is a game!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal het zo moeten doen want ik zit al 3 dagen met grote schuldgevoelens.
Khoop echt dat ik na kerst en nieuwjaar geen druppel heb aangeraakt.
Thuis is geen probleem, alhoewel ik nu wel een glas zou kunnen gebruiken.
Tis tijdens de feestjes dat t misloopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee je weet maar nooit wat er gaat gebeuren, maar je mag best een beetje vertrouwen op die vastberadenheid, het is een heel goed uitgangspunt en een man een man een woord een woord, toch? ;)
Ik kan je in ieder geval verzekeren dat je een enorme kick gaat voelen als je niet aan de zwakke momenten hebt toegegeven, alleen daarom al zou je het juist nu met de feestdagen kunnen doen, dat is nog eens de kop eraf in Stijl!!!
Zoveel hiervan zit tussen de oren, gewenning, verslaving, het sociale, de gewoonte... het is moeilijk en hardnekkig, maar: hoe groter de uitdaging hoe groter het succes.
En laat je schuldgevoelens eens los, ze brengen je nergens, that was then and this is now, niemand is perfect en alles is veranderlijk. De schaamte/schuld is voor jezelf vele malen groter dan voor de anderen; die laten dat veel sneller weer los, en dan blijft het niets meer dan een vage herinnering, dus leg jij het ook maar naast je neer. Tijd voor andere tijden, toch?!
Verwen jezelf met van alles, er is gelukkig nog zoveel meer lekkers dan drank, echt het leven is zo slecht nog niet :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Kaia voor dit gesprek, het doet me ongelooflijk deugd.
Normaal gezien ben ik geen goede prater (alcohol hielp me hier wel bij) en daarom ben ik blij dat ik vannacht deze forum heb gevonden. Typen gaat namelijk veel gemakkelijker. Ik zit nog met een groot probleem. Ik moet vrijdag terug werken en ik zie er immens tegen op om alle blikken te trotseren.
Er zal weer wat geroddeld worden en terecht ook want ik was vrijdag niet meer om aan te zien. En zeker omdat het ook de eerste keer niet meer was. Heb je mss wat handige tips om deze dag door te komen?
Alvast bedankt!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bosko, graag gedaan, jouw deugd maakt mij dan ook weer blij!

Wat k hierboven al even zei: voor anderen zal het niet zo'n big item zijn als voor jou... echt die hebben wel andere dingen aan hun hoofd dan jouw dronken akties die avond. Als ze over je roddelen is het ergste wat ze kunnen zeggen: 'die Bosko was me toch weer een partij bezopen zeg, schandalig'. Tja dat weet je zelf ook al. Soi. Gepraat wordt er altijd, je kan alleen zorgen dat je ze vanaf nu zo weinig mogelijk nieuwe negatieve stof geeft en een andere keer praat jij weer over iemand anders. De enige die jouw dronkenschap als hoofdonderwerp in z'n hoofd heeft, ben je zelf. Dat is goed om te weten, maak het niet groter dan het is, je bent niet alleen die dronken vent: je bent ook echtgenoot, vader, werknemer, iemand die nu inzicht heeft op z'n drankmisbruik en daar wat mee gaat doen omdat hij zichzelf en het leven waardevol genoeg vindt om het een nieuwe kans te geven, ...

Zulke confrontaties zijn altijd veel erger dan je denkt. Als je op je werk bent zeg je gewoon goedemorgen, en het ijs is gebroken. Je bent daar als beroepsbeoefenaar, niet als drinker. Blijf bij jezelf. Je WAS dronken, je BENT nu juist heel constructief met jezelf bezig. Ook dat ga je uitstralen, en dat heeft veel meer invloed op anderen dan jouw drinkgedrag had, geloof me. Wat je NU doet ligt gewoon verser in de herinnering dan wat je toen deed.

Het heeft ook wat heel moois, dat je je zo schaamt. Het siert je, het laat zien dat je een gezonde jongen bent die waarden en normen heeft. Het geeft jou een extra waarschuwing dat dit toch echt de laatste keer moet zijn geweest. Probeer je dus niet te verzetten tegen dat gevoel van schuld en schaamte, maar omarm het als een heel mooi scheppend deel van jezelf. Het helpt jou mooier en beter te maken.

Don't worry,
just stop drinking,
day by day
a new life!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...