Spring naar bijdragen

Daar ben ik weer

Flower

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Ik stel me voor de tweede keer voor en daar schaam ik me voor. Want toen ik de vorige keer aanmelde was ik van plan om echt te stoppen. Toch is het weer langzamerhand de slechte kant op gegaan.
Ik ben eind 20, heb een leuke baan, single.

Ik heb een alcoholprobleem. Ik heb geen stop als ik ga drinken. Ik drink niet elke dag en kan ook wel een paar dagen zonder. Als ik doordeweeks drink dan drink ik een 2 a 3 glaasjes. Maar als ik op stap ga heb ik gewoon geen stop en drink ik maar door totdat ik lazerus ben. Heb al vaak black-outs gehad, gevolgd door enorme schaamte wat ik zoal misschien wel gedaan heb. De volgende lig ik de hele dag voor pampus op bed. Dan wil ik nooit meer drinken, totdat het volgende feestje zich voor doet. Dan denk ik dat ik mezelf wel onder controle heb, want een 'echte alcoholist kenmerkt zich door elke dag te drinken' en dat doe ik niet. Maar als ik drink kan ik niet stoppen. Ik schaam me hier enorm voor. Voor de buitenkant lijk ik een normale meid.

Ik woon in een studentenstad, dus het lijkt hier ook normaal als je met stappen dronken wordt, ze zeggen haast, meid, daar moet je niet voor schamen. Maar ik schaam me er zeker voor als ik weer een jongen gezoend heb en de volgende dag het niet meer weet. Dit weekend was het weer raak, die jongen wou ook nog met mij naar bed, gelukkig was ik nog net niet zo dronken dat ik geen nee kon zeggen, maar de volgende dag voelde ik me zo'n ..... Als ik dit lees realiseer ik me dat ik wel een probleem heb.

Vandaag ga ik stoppen. Ik zie het meeste tegen op om nee te zeggen als iemand mij een drankje aanbiedt, want ik wil niet tegen iedereen zeggen dat ik gestopt ben met drinken. Mensen gaan je al gauw een stempel op je drukken. Ik denk zelf dat ik met een vriendin beter helemaal niet meer op stap kan gaan, want zij is meestal ook altijd dronken, door haar lijkt het ook normaal dat je dat doet. Als ik tegen haar zeg dat ik niet meer drink, dan schuift ze dat af met, ach meid, zo erg is het niet met jou, drink toch wat. En die situatie wil ik vermijden.

Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie nog tips of adviezen?
Dank je dat jullie naar mijn verhaal willen luisteren,

Liefs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Flower,

Ik zit ook nog niet lang op deze forum (van vannacht) en herken mezelf helemaal in jouw verhaal. Ik ben ook eind de twintig maar ik heb een vrouw en dochtertje. Deze dreig ik kwijt te spelen als ik zo blijf voortdoen op feestjes (van t weekend weer dronken thuis gekomen). Ik drink ook niet alle dagen maar als k begin kan ik niet meer stoppen. Daarom heb ik besloten om er helemaal mee te stoppen. Vrijdagavond was hopelijk de laatste keer. Ik zie er ook het meest tegen op om overal te zeggen dat ik niet meer drink. Ik stond er dan ook voor bekend om iemand die graag een pintje (te veel) drink. Ik hoop voor mezelf dat ik het wel kan en dat ik een nieuw leven kan beginnen.

Ook wens ik jou veel sterkte want het zal niet gemakkelijk zijn, zeker met de feestdagen die er aan komen. Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Flower welcome back,

Niks om je voor te schamen, juist trots zijn dat je er NU voor gaat!!!

Als iemand je wat aanbiedt, kan je ook zeggen: "Iets fris graag, ik doe een experimentje met mezelf en drink voorlopig even geen alcohol meer" of "Ik heb besloten voorlopig even alleen voor het lekkere te gaan, en fris vind ik eigenlijk veel lekkerder" of "Ik vind het gewoon spannend om eens een poos geen alcohol meer te drinken, het werd zo vanzelfsprekend". SuperCOOL toch?! B)

Vrienden die het probleem niet zien... probeer geen speelbal te zijn van wat anderen vinden, ook al staan ze nog zo dicht bij je... blijkbaar zien zij (nog?) niet wat jij wel ziet, neem ze dat niet kwalijk maar voel je er ook niet gefrustreerd door, zeg gewoon eerlijk dat je weet dat het gezelliger lijkt als je samen drinkt en dat je ook altijd veel lol had, maar dat je voor jezelf gewoon eens op een andere manier gezellig wil zijn, dat je er gewoon even geen zin meer in hebt omdat je je er niet vrij in voelde, het ging je dwarszitten en wat dwars zit wil je recht maken, dus probeer je het eens zonder drank. En als het om de drank moet gaan... sommige vriendschappen kunnen daar beter tegen dan andere, ik heb ook een aantal stapmaatjes vaarwel gezegd omdat onze vriendschap om stappen=drinken draaide en als de drank wegvalt blijft er weinig meer over, maar échte vriendschappen blijven!

HET IS NIET NORMAAL OM ZOVEEL DRONKEN TE ZIJN! Daarom krijgen er ook zoveel mensen een drinkprobleem: het is sociaal zo geaccepteerd dat het lang kan duren eer je beseft dat er iets niet klopt. Gelukkig besef jij dat wél Flower :present:

liefs,
Kaia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi flower

jouw verhaal is heel herkenbaar voor mij vandaar dat ik ook op dit forum ben. Ben hier nu twee maanden mijn intentie is alcohol de baas te zijn en te blijven. Ook ik kan dus een wijntje drinken maar in de kroeg of op een feest word het een drama. Ik wil dat ook niet meer daarom schrijf ik hier en ben ook de internetbehandeling van tactive begonnen. Het is een extra stimulans om niet meer de fout in te gaan.

Het is niet makkelijk en vraagt doorzetting maar het is zeker te doen en als je het wilt dat lukt het. Ik ben niet meer bezopen geweest de afgelopen twee maanden en ik kan je zeggen dat is heerlijk. Gewoon weten wat je gedaan hebt en met een fris hoofd je bed uitkomen.
Zet hem op meid, je bent nog veel te jong om je leven te verzieken met die rot drank.
groetjes Antonia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. Zoveel herkenning in julie verhalen, daardoor voel ik me niet zo alleen. En heb ik niet het gevoel dat ik het alleen doe.

Ik heb nu een week niet gedronken, het valt me soms zwaar moet ik eerlijk zijn. Maar af en toe zie ik de toekomst ook zonnig. En zoals antonia ook zei, het is heerlijk om wakker te worden en alles nog te weten en geen kater te hebben.
Eerste paar dagen had ik hoe raar ik het vind afkickverschijnselen, had en warm en dan weer koud en had last van trillende handen.

Ik vind het nu ook moeilijk om naar verjaardagsfeestjes, nieuwjaarsfeestje en etentjes te gaan. Dus heb voor morgen al een etentje afgezegd omdat ik er nog niet aan toe ben. Vind het moeilijk om nee te zeggen, want denk al dan gauw; ach zo erg is het niet, ik ben toch geen alcoholist, ik heb werk, drink niet elke dag etc. Dan ga ik weer de mist in, zuip me op een feest of in de kroeg lam en de volgende dag denk ik: ik ga nooit meer drinken! Dit wil ik voorkomen door gewoon mijn leven anders in te richten.

Ik weet nu dat ik het niet alleen kan, alhoewel ik dat wel zou willen is dat niet reeël. Daarom vindt ik jullie steun zo belangrijk en wil ik andere mensen ook proberen te steunen.

Nu pas zie ik om me heen, vooral als je in een grote stad woont, hoe gewoon het is om veel te drinken. Ik moet nog een manier zien te vinden om hier mee om te gaan als ik bij vrienden ben.

Weltrusten alvast, morgen weer een goede dag!

Liefs Flower

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Flower,
Je hoeft niet per se een dagelijkse drinker te zijn om alcoholist te zijn.
Jouw gebruik lijkt wel op bingedrinken.
Ik was een dagelijkse drinker, maar heb nooit een black out gehad.
Ik heb wel insulten gehad en het laatste tijdens een lange, zware terugval was echt erg.
Je hoeft je niet te schamen dat je hier weer terug bent. Ik ben blij dat je de weg terug hebt gevonden en dat je nu opnieuw, en ws. met andere insteek, je probleem gaat aanpakken.
Aan een schaamtegevoel heb je niks. Je kunt beter boos zijn en de energie die daaruit voortkomt gebruiken om aan jezelf te werken.
Misschien aanmelden bij de internetbehandeling? Heeft mij ontzettend goed geholpen en dank zij de zelfinzichten en handvatten die ik daar verworven heb, draai ik nu goed.
Trouwens toen ik voor de eerste keer bij de ambulante hulpverlening kwam, vond ik mijzelf ook geen alcoholist. Die lagen toch immers in de goot en zwierven over straat! En genoeg mensen die evenveel of zelfs meer dan ik dronken. Dat noemt men ontkenning van het eigen probleem.
Je bent nog jong. Zet je schouders eronder en bedenk dat niet drinken best cool is.

Bosko,
Ja, alcohol maakt echt meer kapot dan je denkt.

Ik ben de eerste drie - zes maanden zoveel mogelijk uit de buurt van feestjes gebleven. De eerste zware confrontatie met drinkende mensen was toen ik bijna 8 maanden droog stond: vorig jaar kerst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Flower een (her) welkom hier. Je bent helemaal goed bezig joh. En het valt je op dat er zoveel mensen drinken, maar moet je eens kijken hoeveel mensen er NIET drinken, geen mens die er wat van zegt hoor. Gewoon lekker doorgaan. Kom bij ditjes en datjes schrijven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Flower gefeliciteerd met je WEEK :present:

Ik woon ook in een grote stad en erken hoeveel verleiding er is, heb mezelf die eerste maanden nogal afzijdig van terrasjes/feestgewoel etc. gehouden en dat voelde best wel eens alleen, maar inmiddels ben ik bij alles wat ik doe alleen maar heel erg blij dat ik niet meer 'moet' drinken, dat ik alles nuchter meemaak (al hoef ik niet zo nodig dronken/aangeschoten mensen mee te maken: ze stinken, ze praten hard en niet zo slim en ze herhalen zichzelf) en dat ik de volgende ochtend fris opsta en me alles kan herinneren.

Je hebt niet de gemakkelijkste tijd uitgekozen om te stoppen, wel de meest uitdagende, wat zal dit je een kick geven!

Hou vol!

liefs,
Kaia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...