donnaatje78 Geplaatst 21 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 21 mei 2009 Hallo allemaal,Ik dacht laat ik mezelf even voorstellen... Ben Donna, 31 jaar en zit al lange tijd niet lekker in mn vel.Ben altijd al een beetje "zwaar op de hand geweest". Van mijn 18e tot 22e anorexia gehad, daarna in een depressie geschoten, en sinds die tijd is mijn alcoholgebruik écht uit de hand gelopen.Heb jaren dagelijks 10 tot 12 biertjes weggeklokt, 90% van de tijd gepaard met een joint (of 2). Daarbij ook nog eens gaan gokken (internet) en daardoor in de geldproblemen geraakt.Ben zo'n 3 jaar geleden 1 jaar en 3 maanden volledig clean geweest. Mezelf bij een verjaardag één drankje "gegund", waarna het alweer snel de verkeerde kant op ging. Van oktober 08 tot februari 09 clean geweest en tóch weer voor de bijl gegaan. Wel heb ik al bijna een jaar niet meer geblowd. En nu, nu zit ik te staren naar een pakje refusal en te dubben om de 1e tablet te nemen. Mijn god, die bijsluiter, ik krijg al hartkloppingen als ik lees wat de effecten met alcohol zijn :-(... Bijwerkingen bij gebruik zonder alcohol lijken me ook geen pretje. Zie mezelf al duf en uit mn mond stinkend op mn werk zitten.Maar zijn dat niet allemaal smoesjes die ik zit te verzinnen om mezelf maar niet vast te leggen op geen-alcohol-gebruiken? Pfff... Nouja, nu 3 dagen nuchter, en denk nog even verder over de refusal...Wat me beangstigt is mijn lege leven dat in nuchtere toestand zo confronterend is. Dat ik er dan ook iets aan moet doen om het te vullen. Door mijn gevlucht in gebruik zou ik nu ook echt niet weten wat ik zou willen doen, anders dan drinken. Zoek een hobby, zeggen mensen. Maar wat dan, denk ik dan. Ik vind niets leuk. Of ben ik gewoon bang om mijn weggestopte angsten aan te gaan? Anyway, wilde even kort blijven, maar dat lukt me niet.Ik ga hier eens verder lezen en wellicht dat ook dit forum me kan helpen op het rechte pad te blijven.Lfs,D Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
anja62 Geplaatst 21 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 21 mei 2009 Welkom Donna,Het lijkt er op dat we in hetzelfde schuitje zitten (ik dan zonder de joints). De nuchtere leegte ....Of misschien wel de nuchtere uitdaging. Voor mijzelf ben ik er al wel achter dat er in die leegte twee zaken spelen: de angsten die ik jarenlang heb weggedronken en de enorme hoeveelheid tijd die ik over heb omdat ik de avonden nu ineens extra heb. Toen ik dronk en er verder niet zo veel bij nadacht was het makkelijker: werken, drinken, slapen, opruimen - 24 uur vol!Wat betreft die angsten kan ik je geen advies geven, wat betreft de extra tijd kan ik het natuurlijk wel proberen (ik weet niet wat jij leuk vindt): probeer eens dingen uit die je in het verleden niet gedaan hebt en die misschien een wat groter "oma"-gehalte hebben. Lekker stappen is op dit moment niet echt een alternatief. Wandelingen door een park, langs het strand, door het bos en ga letten op alle kleine details. Geniet dan van je nuchter zijn. Probeer eens wat dingen uit die in een ramsj-zaak te vinden zijn: tekenen, aquarel, 3D. Hou je van zingen? Wordt lid van een bibliotheek en als je niet van romans houd, probeer dan boeken te vinden over iets wat je wel leuk vind. Werken met hout. Kortom: probeer uit wat "iets met je doet". Als je in je stoel blijft zitten dan kom je er nooit achter wat je nu werkelijk leuk vind als je een tijdje nuchter bent. Je zal niet alles leuk vinden, maar je bent in ieder geval bezig. Zoek ook niet naar DE oplossing, maar naar meerdere dingen die je leuk vind. Vul die lege avonden met creativiteit en met mensen die geen drank hoeven te gebruiken om iets leuk te vinden. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 21 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 21 mei 2009 Hai Donna,Ik heb zelf na het stoppen met drinken ook die leegte ervaren. Jee, af en toe wist ik echt niet waar ik met mezelf naar toe moest!De raad van Anja vind ik erg goed: ga ontdekken wat je leuk vindt.Hou je van sporten? Veel sportverenigingen zijn helemaal niet duur. Bovendien maakt lichamelijke inspanning goede stofjes in je hoofd los, waardoor je je opgewekter voelt.Toen ik twee jaar geleden "bijkwam" van de alcohol, had ik ook een behoorlijk geldprobleem. Ook als je niet gokt kan je in benevelde toestand rare dingen uithalen met geld.Toen ben ik gaan googlen op goedkope dingen om te doen. En die zijn er veel!Veel steden (Rotterdam bijvoorbeeld) hebben een kortingpas voor evenementen en attracties. En ik weet niet of je momenteel werkt? Zo niet, er zijn veel vrijwilligersbanen waarbij je iets kan betekenen en die regelmaat in je leven geven.Hee hartstikke goed van je dat je niet meer blowt!Succes en praat eventueel mee op ditjes datjes en dagdraad. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 21 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 21 mei 2009 P.S.Het schijnt inderdaad zo te zijn dat je adem wat minder fris kan worden van refusal. Ik weet het niet aan den lijve, maar heb het gelezen van mensen op het forum die het slikken of geslikt hebben.Maar zeg nou zelf, een drankadem is ook niet zo lekker. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 22 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 22 mei 2009 Donnaatje,Welkom. Rot is een verslaving.Refusal: is nog steeds mijn favoriete pilletje. Inmiddels is daar mijn AD en AP bijgekomen.Ik heb het gebruikt om te stoppen de eerste 10 maanden. Daarna heb ik het nog enkele keren preventief gebruikt en nadat ik een terugval heb gehad in december ben ik weer helemaal op Refusal. Nu ben ik ook gestopt met roken en blijf ik het voor de veiligheid maar doorslikken.Liever levenslang Refusal dan levenskort drank. En die slechte adem/smaak, als je daar na 2 weken nog last van hebt, dan kan je huisarts een maagzuurremmer voorschrijven. Dan ben je daar ook vanaf.'k Moet wel even zeggen dat ik een aantal keer op mijn slechte adem ben gewezen toen ik dronk.Misschien is het een idee om je bij www.alcoholdebaas.nl aan te melden voor de gratis internetbehandeling. Daarbij krijg je inzicht in denkpatronen en gedragspatronen t.a.v. de drank en je leert om anders (helpend) te gaan denken en doen. Ook op andere terreinen in je leven kun je de geboden technieken toepassen.Succes. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Schorpioen81 Geplaatst 23 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 23 mei 2009 Hoi Donna,Welkom hier, ik hoop dat dit forum je steunt. Ik heb ook nog Refusal liggen, maar ben helaas nog geen drie dagen nuchter (zelfs niet één nu). Toch wil ik het ook gaan gebruiken zodra ik de drie dagen passeer, het is denk ik een ferme stok achter de deur om de eerste tijd door te komen. Als je bang bent voor een slechte adem, kan je wellicht wat vaker op de dag met mondwater spoelen en of zo'n spuitbusje gebruiken (of helpt dat niet? Voor de 'gebruikers' onder ons).Wat betreft die leegte: herkenbaar. Mijn sociale leven is bagger, dus daar moet ik hard aan gaan werken wil ik die leegte opvullen.Kan je niet bij jezelf nagaan wat je gewoon prettig vindt om te doen, al is het maar een klein beetje, en van daaruit verder te denken wat wellicht een goede hobby zou zijn? Ik weet niet wat voor werk je doet, maar misschien zit daar iets leuks in wat je kan uitbouwen tot hobby.Aangezien je flink met je gewicht bezig bent geweest: misschien kan je je verdiepen in gezonde voeding? Heel interessant vakgebied en ontzettend veel om over te lezen. Uitgebreid gezond koken, boeken/artikelen lezen, op een gezondheidsforum gaan zitten, et cetera. Ik noem maar wat dingen hoor.Hopelijk zetten de mensen hier je aan tot meer! Veel inspiratie toegewenst en sterkte . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kaia Geplaatst 26 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 26 mei 2009 quote: Originally posted by: donnaatje78Wat me beangstigt is mijn lege leven dat in nuchtere toestand zo confronterend is. Dat ik er dan ook iets aan moet doen om het te vullen. Door mijn gevlucht in gebruik zou ik nu ook echt niet weten wat ik zou willen doen, anders dan drinken. Zoek een hobby, zeggen mensen. Maar wat dan, denk ik dan. Ik vind niets leuk. Of ben ik gewoon bang om mijn weggestopte angsten aan te gaan? Welkom Donnaatje,Ja het leven is confronterend nuchter. Maar we willen toch niet voor altijd in die alles verhullende roes leven? En dan ziek worden door de gevolgen? Of ineens oud zijn en nooit meer van ons leven gemaakt hebben?Probeer het woordje 'moeten' eens los te laten. Je MAG het avontuur met jezelf aangaan. De leegte mag er zijn, ontdek em eerst maar eens, het is JOUW leegte en die hoeft niet bij voorbaat te worden afgewezen of meteen te worden opgevuld. En in een leegte is heeeeeel veel ruimte!Mijn weggestopte angsten kwamen langzaam aan naar boven toen ik ervoor koos om nuchter te leven. Maar ze voelen helemaal niet eng, ze voelen juist heel erg echt en ze ontroeren me bijna. Ik kan nu tegen mezelf zeggen:" ja ik ben onzeker, en ja ik kan me moeilijk aan anderen binden en ben soms best heel alleen" en op een of andere manier voelt dat zoveel meer compleet dan er bang voor zijn en net doen of ze er niet zijn door mezelf te verdoven. Door dingen te erkennen en aanvaarden, zonder ze te veroordelen, worden dingen ineens zoveel zachter en openen zich lichtpuntjes in die duisternis.Misschien vind je het fijn om in je leegte hier te komen praten over alles wat er niet in die leegte is Of juist over alles wat er voor die leegte was, of alles wat je graag in die leegte zou zien. Of misschien wel over wat je in die leegte gaat verrassen?liefs,Kaia Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden