Spring naar bijdragen

Zondag, 13 augustus 2017


jowan

Aanbevolen berichten

Ik aan jou. Was fIets doel aan t bedenken (verzinnen) en dacht aan toen. Jullie fietsend. 120 km? 

Dat Was mooi. In t bed van eddy. 

Jij zit op 120 km. Vandaar. 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

NZG

Hulplijn Sensoor overbelast vanwege oplopende wachttijden ggz

- 19 juli '17
Normal_hulplijn_telefoon

Sensoor constateert een alarmerende toename van het aantal aanvragen voor een gesprek. Met een stijging van 10 procent in het afgelopen jaar, kan de telefonische hulpdienst onvoldoende hulp bieden aan mensen in acute (psychische) nood. Volgens Sensoor heeft de stijging vooral te maken met de oplopende wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (ggz). De dienst, die grotendeels afhankelijk is van vrijwilligers, slaat alarm, omdat zij verwacht binnenkort een groot deel van de hulpvragen niet meer te kunnen beantwoorden. Dat meldt Sensoor. 

De maand juni zorgde bij de telefonische hulplijn voor een record. Er kwamen dagelijks 1.270 oproepen binnen. In juni 2016 waren dat er nog 1.100 per dag. De vrijwilligers van Sensoor kunnen nu al veel van deze oproepen niet beantwoorden wegens gebrek aan capaciteit.

Demissionair minister Schippers van Volksgezondheid en ggz-partijen hebben half juli verregaande afspraken gemaakt om de wachttijdenproblematiek uiterlijk eind 2018 op te lossen. Volgens Van Bijsterveld lost dat de acute nood onvoldoende op. Op basis van de cijfers in het afgelopen jaar, voorziet zij voorlopig een stijging van het aantal telefonische aanvragen door mensen die niet terecht kunnen bij de ggz-instellingen. “Wij zijn afhankelijk van vrijwilligers, en kunnen het stijgend aantal hulpvragen niet aan. Wij moeten dringend opschalen, maar het ontbreekt ons aan middelen. Er is simpelweg meer geld en meer menskracht nodig.”

Sensoor start op korte termijn met een campagne om nieuwe vrijwilligers te werven en te trainen om een luisterend oor te bieden per telefoon, chat en e-mail. De dienst vormt een aanvulling op formele vormen van zorg en welzijn. Van Bijsterveld: “Wij vormen eerstelijnshulp. In elk gesprek merken wij hoe lastig het voor veel mensen is geworden om maatschappelijke ontwikkelingen bij te benen. Elk gesprek laat eenzaamheid, verdriet,  angst en onvermogen zien, waar mensen blijkbaar nergens anders mee terechtkunnen. Dat geeft wel aan hoe onmisbaar ons werk is.”

Door: Redactie Nationale Zorggids 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O vandaar misschien met sensoor. Ze was zeer kortaf, de dame aan de lijn. Nou ja, iig geprobeerd. Weet ik dan ook weer. Dank je wel Mai

bewerkt door Herstel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...