Spring naar bijdragen

verslavingsgevoelig


Aanbevolen berichten

Klopt het dat mensen die eerder met een verslaving te kampen hadden sowieso verslavingsgevoelig zijn? Of hangt dat af van bepaalde factoren en de persoon op zich?
Ook vraag ik me af of alcoholisten dikwijls te kampen hebben met dezelfde onderliggende problemen. Is er een rode draad bij alcoholisten? Ik veronderstel van wel toch? Iedereen heeft wel last van stress en een minderwaardigheidsgevoel maar begint daarom niet te drinken toch..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oh ja en ik vraag me ook nog af hoe jullie omgaan met al die ellende..ze zeggen wel eens dat opgeleide mensen in zulke sectors wel eens wat vlugger naar de fles grijpen (van horen zeggen).
Drinken jullie eigenlijk en zijn jullie allerter? Hoe worden jullie gescreend? En wijzen jullie mensen in jullie persoonlijke omgeving automatisch op een probleem?
Zit er ook een lekkere mannelijke vrijgezel daar aan de andere kant? :D :D..Sorry..stoppen doet gekke dingen met me :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe ontwikkel je een verslaving? Daar kunnen vele factoren bij betrokken zijn, en als je dit bij mensen gaat onderzoeken dan ontstaat bij iedereen een individueel plaatje. Soms is de verslaving al zo lang geleden ontstaan dat het haast niet meer te achterhalen is. Was het oorzaak of gevolg van de verslaving?
Bijvoorbeeld als iemand depressief is, is hij dt omdat hij teveel drinkt, of drinkt hij teveel omdat hij somber is?

Wat maakt iemand verslavingsgevoelig?
- Opvoeding. Stel je groeit op in een gezin waar volwassenen niet praten over wat hen dwars zit, maar ze mopperen wat, nemen een pil of borrel en vallen in slaap. Als dat het voorbeeld is dat je als kind krijgt, dan kan dat van invloed zijn op je eigen gedrag op latere leeftijd.
- Levenservaringen en omgevingsfactoren. We weten dat het doormaken van nare ervaringen de kans verhoogt op het ontwikkelen van een verslaving. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het opgroeien in een omgeving waar veel gedronken wordt, jongeren leren veel van elkaar en zijn geneigd hun gedrag op elkaar aan te passen.
- Psychisch. Je noemt al een gering gevoel van eigenwaarde, minderwaardigheidsgevoel als voorbeeld. Ook dat kan weer zowel oorzaak als gevolg zijn, en vaak natuurlijk ook een beetje van beide. De term draagkracht zou je ook kunnen gebruiken, wat kun je aan in je leven. Alcohol lijkt op de korte termijn te helpen maar heeft een verwoestend effect op je draagkracht op de lange duur. Stoppen met drinken geeft je weer moed en zelfvertrouwen en maakt je beter bestand tegen het leven.
- Genen. De laatste tijd lezen we ook regelmatig in de krant over genen die een vergrote kans op verslaving geven.
- Hersenen. Alcoholgebruik heeft impact op de neuronen en de daarbij betrokken stoffen in de hersenen. Als je drinkt neemt het dopamine-, serotonine-, endorfinegehalte toe, met de bijbehorende geluks- en verdovingseffecten. Waarneer je stopt met drinken, vallen deze effecten wat weg. De hersenen krijgen moeite om nog geluks- en verdovingsgevoelens tot stand te brengen. Rusteloosheid en angst kunnen het gevolg zijn, je kunt wat sneller geprikkeld raken.

Samen noemen we dit het bio-psycho-sociaal model.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij alcoholdebaas.nl werken we met professionals, mensen met een opleiding tot hulpverlener. Een van de dingen die je moet leren als hulpverlener is het omgaan met de problemen van anderen. Een goede balans vinden tussen betrokkenheid en professionele afstand. Dat leer je al op de opleiding en is ook later in je werk altijd een aandachtspunt.
Ik geloof niet dat werkers in de verslavingszorg vaker verslaafd zijn dan anderen, maar het komt zeker ook voor. Dan is het ook voor ons zaak om hier alert op te zijn en indien nodig om tijdig hulp in te schakelen.
Wij zijn niet allemaal geheelonthouders, maar werken in deze sector maakt je natuurlijk wel heel bewust van de risico's die er verbonden zijn aan het gebruik van bijvoorbeeld alcohol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...