Spring naar bijdragen

Baclofen

Gast Admin

Aanbevolen berichten

Op dit forum wordt veel geschreven over Baclofen en wat het kan betekenen bij het aanpakken van een alcoholverslaving. Daar zijn ook al de nodige vragen over gesteld, daarom nog een toelichting hierop.

Alcoholdebaas.nl is onderdeel van Tactus Verslavingszorg. Binnen deze instelling wordt een door het NISPA opgesteld studieprotocol gevolgd bij het voorschrijven van Baclofen. Het NISPA is in Nijmegen, Institute for Scientist-Practitioners in Addiction. Volgens dit protocol zijn er andere middelen met meer wetenschappelijk bewijs over de werkzaamheid, en deze worden daarom eerst voorgeschreven. Als er toch Baclofen wordt voorgeschreven dan moeten de voorschrijvers goed volgen of en in welke dosering Baclofen bij welke patiënt werkzaam is.

Het gebruik van dit middel is bedacht door Olivier Ameisen, een Franse cardioloog, hoogleraar en auteur. De ooit ernstig aan alcohol verslaafde arts schreef in zijn boek Le dernier verre (Nederlandse vertaling: Het einde van mijn verslaving) hoe hij zichzelf genas door zichzelf grote doses Baclofen voor te schrijven.

Over het gebruik van Baclofen als methode om van de alcohol los te geraken zegt hij: In dit boek maak ik gebruik van mijn persoonlijke ervaringen, met het doel licht te werpen op de algemene aspecten van de ervaring en behandeling van verslaving. Dit is geen zelfhulp boek, en allerminst bedoeld als gids voor zelfbehandeling. Verslaving is een ernstige ziekte en iedereen die daaraan lijdt, moet deskundige medische hulp zoeken. Daarom is Baclofen ook alleen op doktersrecept verkrijgbaar en mag het slechts onder zorgvuldige begeleiding van een arts worden ingenomen.

Daar sluiten we ons bij aan.

Met vriendelijke groet,

De moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor het doorbreken van het zwijgen.

Ik ben het absoluut eens met de laatste alinea. Het zal misschien opvallen dat het velen van ons niet lukt op die manier.

Wat denk je dat het met iemand doet om honderden positieve ervaringsverhalen te lezen maar er "niet aan mee te kunnen doen?" Dat zo iemand gewoon maar blijft zitten afwachten? Er zijn inmiddels wereldwijd hele volksstammen die het doen op mijn manier en voorlopig laat men ons gewoon zwemmen. Totdat er uiteindelijk wetenschappelijk bewijs komt.

Het is niets voor mij om iets te gebruiken dat (nog) niet evidence-based is. Ik geloof niet dat het ontzettend gevaarlijk is wat ik doe, het middel wordt al tientallen jaren voorgeschreven en er zijn geen gruwelverhalen over bekend. Wel nemen wij hogere doses dan gebruikelijk.

Wel merk ik inmiddels de werking en de bijwerking. Ik zou daar hartstochtelijk graag een keer over willen praten met een arts. Ik heb nu laten doorschemeren dat ik zonder meer het volle uurtarief wil betalen. Daar slaan sommigen geloof ik wel op aan, uiteindelijk zal het me wel lukken. En wie weet? Misschien krijg ik zo ooit de zo dringend gewenste voorschrijving en begeleiding. Of eindelijk eens een inhoudelijk commentaar waarom ik het beter niet zou kunnen doen. Inhoudelijk dus. Een medisch verhaal. Iemand bij Tactus misschien interesse? Ik ga tot E 150 p/u.

Voorlopig koop ik me nog failliet aan dit (in principe spotgoedkope) medicijn bij schimmige internetfirma's voor 10x de prijs en ongeveer de helft wordt in beslag genomen door douane.

Ik vind de voorzichtigheid niet helemaal vanzelfsprekend. Ik heb inmiddels voldoende gegevens om aan te nemen dat het in de laatste fase van iemands dood door alcoholisme verstandig zou zijn om iemand gewoon maar te bombarderen met Baclofen. Kijken wat het doet. Op die manier worden volgens mij levens gered, en door de ijskoude houding van instanties gaan er ook levens verloren.

Op mij is zoiets dramatisch nog niet van toepassing. Ik ben off-label off-label. Dat maakt het extra moeilijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O, dat vergat ik nog.

Ik ben ZEER nieuwsgierig naar de andere middelen waarvan het NISPA vindt dat "er meer wetenschappelijk bewijs is over de werkzaamheid".

Please.........vertel me niet dat dat gaat om de middelen die tot nu toe zijn voorgeschreven tegen verslaving. Dat zou een gotspe zijn. Cynisch en tenenkrommend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Dennis,

In je bericht deel je jouw ideeën over Baclofen. Bedankt daarvoor.

Bovenstaand bericht over Baclofen hebben we op het forum geplaatst, om te laten weten wat vanuit Tactus het standpunt ten aanzien van Baclofen is. Het is niet onze bedoeling om op deze draad over Baclofen in discussie te gaan. Vandaar ook dat we dit onderwerp nu afsluiten en ons uit deze discussie terugtrekken.

Wanneer je Baclofen gebruikt of wilt gebruiken, adviseren wij je dit in overleg met een arts te doen. De arts is de aangewezen persoon om ook deze medicatie voor te schrijven.

Veel succes gewenst.

Vriendelijke groet,

De moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Nieuwe aanmaken...