Spring naar bijdragen

de verleiding


kika

Aanbevolen berichten

Ik heb dit forum pas geleden ontdekt en voel het als een steun in de rug om ook te proberen te minderen met alcolhol.
Voor mijn gevoel moet ik eerst rigoreus stoppen met alcohol, minderen lukt gewoonweg niet.
Op dit moment heb ik 48 uur niet gedronken met veel moeite, maar vanavond ga ik naar een feest.
ik wil het graag volhouden, maar zie er enorm tegen op om te gaan, omdat de verleiding waarschijnlijk te groot is.
Hoe doen jullie dat?
Ik heb het koud en voel me ellendig! en ik wil graag doorzetten om voorlopig niet te drinken.

alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kika,

Welkom, het eerste bericht.

Je bent al begonnen, goed! Nu even doorbijten als je echt wilt. Ik weet precies wat je bedoelt met de verleiding, echte oplossingen weet ik niet, dit is ook mijn zwakste plek:

- Ga met de auto, en zeg dat je van te voren al je tax hebt gehad
- Zeg dat je vanavond niet wilt drinken (maar ja, wie stopt je dan)
- Ga niet, met of zonder excuus (ook al een slechte optie)

Beloof aan iemand anders dan jezelf dat je vanavond niet drinkt. Dat maakt in ieder geval de stap om de belofte te breken groter.

Ik weet het, makkelijk praten achter een toetsenbord. Maar ja, het lezen van het forum en het zeggen wat je denkt heeft mij er in ieder geval al toe gebracht dat ik vandaag op dag 6 zit zonder alcohol. En ik kan je zeggen dat me ook wel moeite kost. Zeker vanovond, dezelfde sociale gebeurens.

Succes, ik ga voor dag 7 en 8

G: Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kika,

Ja, dat is altijd een moeilijk dillema. Maar eerst welkom op dit forum.
Vorige week had ik een feest en ik ben gegaan. Toen ik iedereen zo "gezellig" met een wijntje zag heb ik er ook maar 1 genomen, en 2 en 3 en ja, aan het eind van de avond merkte ik pas dat het wel zware wijntjes waren. Vooral in mijn benen.
De volgende dagen baalde ik er gewoon van. Tja, had ik het maar bij fris gehouden denk ik dan.
Maar ja, de geest is gewillig en het vlees is zwak. (Van mijn moeder...)
Ik ben ook wel eens op een feest geweest maar had toen refusal genomen, een medicijn waar je beslist niet bij kan drinken. Tja, en met zo 'n stok achter de deur lukt het me dan wel.

Als je weet dat je niet drinkt, dan kun je gaan.
Weet je van jezelf dat je wel gaat drinken, en je wilt het niet,kun je NIET gaan.

Feesten zijn valkuilen en zeker in het begin ben je nog (te) zwak.
Dat je het koud hebt en je ellendig voelt geeft aan dat je lichaam aan het "ontgiften" is, en dat geef je dan weer op.
Slaap je wel goed? En hoeveel dronk je dan?? Heb je last van je lichaam als je gedronken hebt, maag, lever, etc.? Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen, je bent nu al 2 dagen op weg.
Laat het je niet afpakken!!!

Ik hoop dat je er wat aan hebt en ik wens je sterkte met je keus.

Groetjes, Sweetling :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kika,

Ook van mij welkom hier. Je zult zien dat als je een tijdje op dit forum rondneust je best wel veel oppikt van hoe anderen dit doen cq hiermee omgaan. Om eerlijk te zijn het lijkt me heel moeilijk voor je om zo snel nadat je een poging tot stoppen doet, naar een feest te gaan. Je moet wel erg sterk in je schoenen staan. Helemaal omdat je al niet lekker in je vel zit. Dat betekent dat zoals Sweetling al zei je lichaam aan het ontgiften is en dat is geestelijk en lichamelijk een zwaar proces.
Om te beginnen kun je in ieder geval een aantal mensen op de hoogte stellen dat je vanavond niet wilt drinken en ik weet niet of je al zover bent, uitleggen waarom. Dan is de drempel iets hoger om niet te drinken. Ik heb dat wel gedaan en heb ervaren dat zij mij niet vroegen of ik alcohol wilde. Dat maakt het iets makkelijker. Verder is acceptatie heel belangrijk. Als je dat kunt dan ben je al een heel eind op weg.
Probeer vanavond ook met jezelf een afspraak te maken dat je niet wilt drinken. Lukt dat dan wordt je morgen met een kick wakker.

Ik vind het knap dat je de eerste stap gezet hebt en dat alleen verdient een grote pluim.
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi allemaal,

heel erg bedankt voor jullie reacties en tips.
het is goed gegaan!! ik heb de verleiding weerstaan.
allereerst heb ik aan iemand anders beloofd om niet te drinken en zijn we met de eigen auto ernaar toe gegaan, zodat ik wel de bob moest zijn.
ik zag er best tegenop om te gaan en normaal gezien zou ik me beter kunnen ontspannen met een glaasje vooraf te nemen.
toen ik er eenmaal was, ging het beter.
Het gaf me ook wat afleiding van het niet lekker voelen, een grieperig gevoel, koud en pijn.
ik ben nog niet zo ver dat ik anderen kan zeggen hoeveel ik dronk, ik schaam me daarvoor.
wel ben ik eerder weg gegaan van het feest dan normaal, ook om mezelf te beschermen in de fout te gaan.

ik denk dat ik vaker op dit forum te vinden ben, nu ik weet dat meer mensen met dit probleem zitten.
het leek altijd zo gewoon om al vroeg op de dag te drinken, anderen doen dit toch ook.

nogmaals bedankt voor jullie reacties

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kika,

Kanjer, goed gedaan! Ik weet niet wat je doelen zijn, ikzelf wil graag wat minder drinken, stoppen met de gewoonte van standaard een glas of meer. Ik kan niet helemaal onder woorden brengen waarom ik hier in ene toe ben gekomen, ik kom er eigenlijk makkelijk mee weg. (denk ik) :). Ik ben nu zomaar in ene 6 dagen zonder alcohol, en dat is voor het eerst in 15 jaar.

Ik lees en schrijf hier nu een aantal weken, en langzaam wordt het doel drinken "met mate"ook al wat anders. Toni je gaf me gisteren in ene een eye-opener, waarom "met mate". Ik wordt zonder drank toch frisser wakker, waarschijnlijk ook dan als ik "met mate" drank had gedronken.

Ik heb het gisteren ook overleefd. Alleen heb ik een gigantische uitdaging voor vandaag voor mijn kiezen. Vanavond de eerste confrontatie met een drinkebroertje. Ik ben me nu al mentaal aan het opladen, en lees dus nu op dit sort tijdstippen dit forum.

Kortom, je bent begonnen! De eerste keren dat ik me voornam om minder te drinken was het voor mij voldoende om minder te drinken. (Lees maar na). En omdat ik er nu mee bezig ben, er iedere dag over lees ben ik in staat om de drank nu voor het eerst een periode te laten staan.

Het gaat voor jou ook werken! Het lukt!

G: Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heerlijk zeg, steeds meer mensen op dit forum!
Kika, fijn voor je, dat het je op het feestje goed is afgegaan.
Wat tips betreft, heb je al het nodige meegekregen; hier is nog een rigoureuze, voor een volgende keer.
In Rusland is het helemaal not done om niet mee te drinken, zeker als het zakelijke kontakten betreft.
Een kennis van mij, die veel zaken deed in Rusland, en daar bij elke bespreking geacht werd, zichzelf onder tafel te drinken (anders werden er dus geen zaken gedaan) ontdekte, dat er maar 1 smoes was, die uitstekend werkte: je hebt in je leven zo veel gedronken, dat je lever ernstig is aangetast, en daarom mag je van de dokter geen druppel meer drinken.
Dan ben je en "flink", en je legt het probleem bij de dokter...
In een wat aangepaste vorm is de smoes ook heel bruikbaar op Nederlandse "feestjes", zeker op die opzitfeestjes!

Toni, ik heb weer genoten van je bijdrage in deze draad, o zo herkenbaar...

Ook fijn jullie weer tegen te komen, Dreamer, Sweetie, Frank!

Ik ben hier wat minder: donderdag kwam er een geweldige hoeveelheid te bezorgen post, die mij die dag van 16 tot 23 uur heeft beziggehouden, vrijdag van 8 tot 21, en vandaag van 9 tot 14.

Kortom: geen tijd om hier te komen, en geen tijd om aan drank te denken, maar wel heerlijk urenlang buiten bewogen en lichamelijk nu bek en bekaf, maar geestelijk omgekeerd evenredig...
Vroeger, dus voor nu precies 7 weken geleden, na een dag bewegen: spieeerpijnnnn, overal.
Nu: slechts nog een beetje gevoeligheid, hier en daar.
Weer een voordeel van drankvrijheid ontdekt, dus...
Ja, hij gaat heel, heel lekker in Heemstede!

De frisdrankentest van een aantal weken geleden heeft toch wel een duidelijke winnaar opgeleverd: Rivella Light.
En de muskaatdruiven zijn toppie: per avond wordt er toch wel een pond weggesnoept, door mijn vrouw en mij samen.
Pitvrije dadels van de markt: hmmm...
Ook hebben wij de ouderwetse trekdroppen herontdekt.

Kortom: eten en drinken wat je lekker vindt!

Maar ja, dat gewicht he...

Wel: na twee weken drankvrijheid was ik 1,5 kilo aangekomen, dus dat was een fikse tegenvaller.
Maar het bleek slechts vochtaanvulling te zijn (alcohol droogt je immers uit) naar normaal lichaamspeil, zal ik maar zeggen.
Sindsdien gaat er iedere week keurig netjes gemiddeld een pond af, zonder ook maar ergens naar hoeven te kijken: weer een probleem minder, en naast genoemde 1,5 kilo, 2 kilo vet kwijt.

Slapen?
Steeds beter, als een blok...

Leve de vrijheid, en het ga je goed, geachte lezer, heel goed!

Opa2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,
Volgens mij is het topic hier verleiding. Gisterenavond een vrijgezellenfeest gehad, wat natuurlijk eindigde in een discotheek tot de laatste uurtjes. Was van te voren heel benieuwd hoe ik mee om zou gaan, en of ik het nog moeilijk zou hebben.
Gelukkig voor mij is heel goed gegaan. Stond er lekker tussen met mijn cola-tje en heb me prima vermaakt. Heb het absoluut niet gemist en vond het zelfs raar dat het heel normaal is dat men, niet met 1 maar met 2 versnaperingen in de hand moet lopen. Dat schijnt stoer te zijn. Waarom kun je je alleen vermaken met alcohol. Of hoor je er anders niet bij en ben je een mietje? Ik heb dat ook gedaan, echt zoveel mogelijk naar binnen werken, en dan had je een geslaagde avond. En de volgende dag ziek, dat hoort erbij. Iedereen doet het toch.
Wel moet ik zeggen dat als iemand naast mij staat met een glas in de handen, de geur altijd bij mij terechtkomt.
Verder alles o.k. en hoop dat dit voor iedereen geldt.
Speciale groet voor Sweetling, Mathilde, Opa2 en everyone.
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Moon en de anderen....

Moon, Klasse! we hebben gisteren dezelfde strijd gevoerd. Ik heb vanaf een uur of 10 tot 3 uur 's nachts door de stad gedoold met een van mijn drinkebroertjes. Waarschijnlijk was dat verkassen wel een gevolg van het niet willen drinken. We zijn op zoek gegaan naar een tafelvoetbal, ik moest wat om handen hebben. Ik weet dat die steeds lastiger om om ze te vinden, maar helemaal niet .... dat was wel erg treurig!

Maar goed, poolbiljart is ook leuk.

Wat me echt oprecht verbaasd is dat ik hier een aantal weken geleden voor het eerst een berichtje plaatste, en nu door het iedere dag weer te lezen mezelf ertoe heb weten te zetten dat ik inmiddels 7 dagen zonder alcohol ben. Ik wil jullie allemaal bedanken voor de berichten en reacties, zonder dit was ik helemaal niet zover gekomen. Ik ben nu op een andere manier bewust bezig met stoppen / matigen. Een die (tot op heden) zijn vruchten lijkt af te werpen.

Het stoppen van een periode is voor mij denk ik noodzakelijk om uit een aantal patronen te breken. Had ik me twee weken geleden niet gerealiseerd. Ik ga nu op naar de 14 dagen, verder dan dat wil ik niet vooruitkijken.

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Moon en de anderen....

Moon, Klasse! we hebben gisteren dezelfde strijd gevoerd. Ik heb vanaf een uur of 10 tot 3 uur 's nachts door de stad gedoold met een van mijn drinkebroertjes. Waarschijnlijk was dat verkassen wel een gevolg van het niet willen drinken. We zijn op zoek gegaan naar een tafelvoetbal, ik moest wat om handen hebben. Ik weet dat die steeds lastiger om om ze te vinden, maar helemaal niet .... dat was wel erg treurig!

Maar goed, poolbiljart is ook leuk.

Wat me echt oprecht verbaasd is dat ik hier een aantal weken geleden voor het eerst een berichtje plaatste, en nu door het iedere dag weer te lezen mezelf ertoe heb weten te zetten dat ik inmiddels 7 dagen zonder alcohol ben. Ik wil jullie allemaal bedanken voor de berichten en reacties, zonder dit was ik helemaal niet zover gekomen. Ik ben nu op een andere manier bewust bezig met stoppen / matigen. Een die (tot op heden) zijn vruchten lijkt af te werpen.

Het stoppen van een periode is voor mij denk ik noodzakelijk om uit een aantal patronen te breken. Had ik me twee weken geleden niet gerealiseerd. Ik ga nu op naar de 14 dagen, verder dan dat wil ik niet vooruitkijken.

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Frank,
Een grote pluim voor jou. Ik heb net even je mailtjes teruggelezen en ik vind dat je echt heel goed bezig bent. Als je je eerste mail leest en net de laatste vind ik dat je een hele andere kijk hebt gekregen. Bravo.

Het is zo moeilijk om een vastgeroest patroon te doorbreken en dat heb je maar mooi even gedaan!!!!!!
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanavond heb ik het weer gered -9-, heb alleen geen vrolijk gevoel. Ik heb nu voor mezelf de deadline op 14 dagen gezet, maar weet nog niet goed hoe hierna verder. Met mate, wat is met mate, gaat dat wel lukken. Ik heb wel het gevoel een stap in de goede richting te zetten, maar niet is waarschijnlijk toch makkelijker dan met mate, het beruchte eerste schaap ...

Die gedachte zit me dwars, dit was toch min of meer een logische stap. Maar nu ... Ik heb vanavond een aantal van jullie verhalen zitten lezen. Helemaal stoppen zijn toch de succesverhalen, of mis ik iets. Het met mate is voor mij eigenlijk lastiger geworden, ik weet een aantal van mijn zwaktes ... (het ligt altijd aan de laatste :D)

Maar goed, misschien morgen weer voortschrijdend inzicht

Luna :) bedankt voor je pluim ...

G: Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartstikke goed, Kika, Dreamer en Frank,

Jullie hebben bewezen sterker te zijn dan de drank tijdens jullie feestjes. KNAP HOOR!

Frank, je twijfelt? Maar je zegt zelf al gelezen te hebben dat de succusverhalen bij de geheelonthouders te lezen zijn. Dat was mij ook al opgevallen.

Gisteren besprak ik nog met een vriendin mijn alcoholgebruik. Ze zei, je moet helemaal stoppen! Ik verdedigde me door te zeggen dat, als ik in het voorjaar al 3 maanden NIETS gedronken had en nu weer 3 maanden ik in 1 heel jaar toch 6 maanden NIET gedronken heb. En dat zal dan volgend jaar weer meer worden. Vorig jaar dronk ik gewoon door, elke week wel een aantal dagen aan de wijn.
Op dit moment drink ik dus niet en mijn man heeft zelfs dit weekend ook geen biertje genomen, ik ben ook trots op hem. Hij is geen drinker zoals ik, maar in het weekend heeft hij toch graag zijn biertje. Ik ben blij met zijn support.

Ik denk dat iedereen zo een strategie uitzoekt die bij hem.haar past. En toch, de succesverhalen zijn van degene die GESTOPT[H/] zijn. Zet je toch aan het denken. Mij wel tenminste.........

Groetjes, ook aan Mathilde,Moi, Opa2, Toni, Reg, Paulus, en anderen.

Sweetling :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toni, en anderen

quote:


Originally posted by:
toni


en weet aardig goed hoe dat is;


dat 'ongekende' gevoel van echt een tijdje alcoholvrij zijn...


wat toch eigenlijk ook best wel heel goed voelt!


wat een wereld van verschil, he ?!





Toch heb ik hier een aantal vragen / opmerkingen over. Die wereld van verschil waaraan je refereert is helemaal niet zo positief. De eerste dagen was het een goed gevoel. Nu voel ik me slechter dan als ik drink. Ik weet natuurlijk niet zeker of dit met het stoppen te maken heeft, maar ik heb zo'n vermoeden van wel.

Ik slaap veel meer en veel vaster, maar wordt moe wakker. Ik heb normaal toch makkelijk genoeg aan 5 uur slaap, nu tussen de 6 en 7 uur. Ik kom er nu niet mee uit. Om 6:30 uur opstaan is een stuk zwaarder geworden.

Hebben jullie dezelfde ervaring, heeft dit er iets mee te maken of heb ik gewoon iets onder de leden?

quote:


Originally posted by:
toni


maar probeer toe te groeien naar:


"ik hoef niet meer..."


(da's loskomen van dwangmatigheid; da's opluchting en vrijheid in optima forma
;)
!)





Dat is inderdaad wat het zou moeten zijn. Maar om eerlijk te zijn op dit moment heb ik het gevoel de ene "dwangmatigheid" voor een andere te hebben ingeruild.

G: Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Frank, dat terugvallen en je slechter voelen dan als je drinkt herken ik wel: de verdoving raakt immers uitgewerkt, en de omstandigheden en/of problemen zijn nog wel steeds hetzelfde, als toen je dronk...
En als voel je je minder goed: een helder hoofd is veel beter in staat om de persoonlijke situatie in z'n juiste proportie te bezien, en is veel creatiever om, indien nodig, er iets aan/mee te doen.
Zo besteed je je energie ook positief, in plaats van al denkend, piekerend en drinkend om de werkelijkheid heen te draaien...

succes,

Opa2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi frank,

wat is dit? kop op!
jij was de eerste die mij een bemoedigend klopje op de schouder gaf en
daarmee ben je ook een voorbeeld voor me!
Want als jij het kan, kan ik het ook om niet te drinken.

ja, ook ik slaap nu vaster, daartegenover zie ik de wereld om me heen
weer duidelijker.
ondertussen komen de verleidingen een aantal keren per dag bij me
langs en geven me een excuus om toch een glas te nemen.
het is niet gemakkelijk.
maar stoppen lijkt toch het enigste wat ik aankan, minderen wordt meerderen.

ik vind het hartstikke goed van je dat je tot nu toe niet gedronken hebt en
hoop dat je doorzet.
Je bent niet alleen.:rose:

tot gauw en groetjes Kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toni,


Dank je voor de uitgebreide reactie. Je reactie is een steun in de rug ...

quote:


Originally posted by:
toni


Of jij al dan niet gewoon iets onder de leden hebt, dat kan ik natuurlijk niet beoordelen.


Maar 't lijkt mij heel logisch dat je 'gewoon' last hebt van een soort 'afkick-verschijnselen';


voor zover ik weet, staan de 1e 3 dagen zonder alcohol, voor het echte ontgiften; maar neemt de lichamelijke afkick toch ruim 2 a 3 weken in beslag;





Ik denk niet dat ik iets onder de leden heb, als de periode van echte (lichamelijke) ontwenning 2 tot 3 weken duurt kan ik me er wel wat bij voorstellen.

Alleen het gevoel leidt bij mij af en toe tot de reactie, vooruit dan maar, ik heb nu bewezen zonder te kunnen, dus geef er nu maar aan over.

Het is wel een les ... zoals gezegd, eerste doel was matigen.

Voel nu wel afhankelijkheid, en die is sterker dan ik had verwacht. Zeker na de eerste euforie :moon:

Dus waarschijnlijk ga ik toch nog een iets langere periode zonder de drank. Dit kan toch niet helemaal de bedoeling zijn.

quote:


Originally posted by:
toni


daarnaast wandel je nu -zo alcoholvrij- tegen 3 dingen aan die ook een verklaring voor je minder positieve gevoel kunnen zijn, enwel:


*1e)- alcohol is ook een energie-leverancier; de preciese 'technische' kennis heb ik niet; maar het schijnt dat alcohol veel 'suikers' (oid) bevat; en wanneer je dit niet meer binnenkrijgt, dan zal dat tot een wat vermoeider gevoel leiden.


*2e)- alcohol werkt verdovend c.q. opwekkend; wanneer je die 'pep' of die 'verdoving' achterwege laat, dan zul je dus tegen je 'echte' gevoel aanlopen; je voelt beter dat je er iets aan schort (vermoeidheid) en doordat je je gevoelens niet meer toedekt, ervaar je het intenser.


*3e)- het 'knokken' om alcoholvrij te zijn, is op zich ook een enorm werk; en dus een energievreter...; alcohol is immers een harddrug en het je daartegen afzetten is een topprestatie... en ook dat voel je.





Punt 1 en 2 zijn voor mij zeer herkenbaar, op alcohol kan ik een aardig eindje doortrekken. Nacht overslaan bijvoorbeeld, of slechts 2 of 3 uur slaap, geen probleem. Wellicht is de alcohol toch een accu, alhoewel ze die vullen met water :)

Over punt 3, tja, ik heb zelf het nodige te maken gehad met harddrug verslaafden. Uiteindelijk zal alcohol wel een harddrug zijn, maar voor mij wel van een andere orde. Als ik terug denk aan die wereld, en de hoeveelheid mensen uit deze scene die er niet meer zijn ... Maar ja, energie kost het wel, ik lees en schrijf in ieder geval veel meer dan dat ik normaal in zo'n forum zou doen.

quote:


Originally posted by:
toni


ik verzet me niet tegen mijn vermoeidheid, maar geef er gewoon aan toe;





IK denk met weemoed aan de tijden dat ik in bed kon blijven liggen, 8:00 is tegenwoordig uitslapen met drie van die kleine meiden.

Maar wil wel de energie hebben om leuke dingen met ze te doen, en niet te snel geirriteerd te reageren.

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opa2, Kika

Ik blijf nog wel even bij de les, ik heb mijn voorlopige prognose afgegeven (14 dagen) . . . en nu het bijltje erbij neergooien, nee was ik niet van plan.

En wat mijn persoonlijke situatie betreft: ik vind dat ik hier af en toe al aan het "mekkeren" ben van het is zwaar, kijk mij eens afzien. Maar goed, door van me af te schrijven ben ik al in een drietal weken verder gekomen dan ooit hiervoor.

Ik heb geen problemen, ik heb alleen maar geluk in het leven (nee anders gezegd) tegenslagen blijven niet aan me plakken.

En ook hier is de zon doorgebroken ...:rose:

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...