Spring naar bijdragen

even terug koomen op de draad van 10 januari


blackdog

Aanbevolen berichten

mischien goede tips als je slaap probleemen hebt hier heb ik een mooie lijst die ik zelf ook heb gekreegen allen doe ik er jammer genoeg bijna zelf niets mee eigenwijs tiepje maar denk dat tactus mij daar wel bij kan helpen als ik opgenoomen ben

oke hier gaan we dan ALGEMENE SLAAP INSTRUCTIES

OPTIMALISATIE VAN DE SLAAPDRUK
vermijd dutjes zoveel mogelijk
beperk de slaapperiode tot het aantal uren dat nodig is
zorg voor voldoende beweging gedurende de dag

CIRCADIANE FACTOREN ( RITME )
hou bedtijden zo constand mogelijk gedurende de week sta op een vaste tijdstip op ongeacht de hoeveelheid slaap BIJFOORBEELD 00:00 ER IN 07:30 ER UIT
na de wekker er direkt uit en niet nog eens 5 minutten blijfen liggen
zorg voor voldoende lichtinname gedurende de dag ook in de ochtend als wekker gaat meteen de lamp aan

minimaliseer lichtinname na 22:00

DRUGEFFECTEN
een kleine dozering alcohol kan het inslapen vergemakelijken maar grotere dosering kan leiden tot nachtelijke arousals*en doorslaapstoornissen
vermijd alcohol bij gebruik van slaapmiddelen of antidepressiva's
vermijd roken en cafeinehoudende dranken ( koffie thee chocolade redbull ) tijdens de avonduren

* AROUSALS = ( verhoogde ) alertheid prikkelingen activiteit

* AROUSALREDUCTIE
draai de klopt of wekker om ( zolang de wekker niet gaat hoef je er ook niet uit )
eet niet te zwaar binnen 4 uur voor het slaapen gaan een lichte snack voor het slapen kan geen kwaad
zorg voor een goede verduistering voldoende ventilatie en een adequate slaapkamertemperatuur
gebruik de slaapkamer NIET om te werken of andere activiteiten die tot * arousal leiden
zorg voor een ruim bed een goed matras en schoon beddengoed
neem maatregelen bij omgevingslawaai ( oordopjes dubbele beglazing in de ergste gevalen verhuizing )
creër een slaapritueel
bouw 2 uur voor bedtijd *arousal af door ontspannende dingen te gaan doen
doe niet aan seks voor het slapen gaan indien de opwinding niet leidt tot ontspanning
JA HOOR DIE IS GOED LOL LOL

VERDER
ga alleen naar bed wanneer slaperig
ga uit bed en naar een andere kamer indien langer dan 20 minuten wakker (zowel bij inslapen als doorslapen ) vericht alleen ontspannende activiteiten bij gedempt licht en voorkom in slaapvallen op de bank ( of elders ) ga pas weer terug naar bed indien slaperig
maakt opstaan juist meer wakker blijf dan liggen en probeer ontspanningsoefeningen (op de rug liggen ledematen voelen warm zwaar en ontspannen en ga focussen bv begin bij de tenen en dan langzaam hele lichaam in gedachten langs gaan ook denken aan rustgevende voorstelingen zoals rustig op een warm strand liggen of ronddoberen in een bootje en dit probeeren te ervaren of goede herinneringen op halen )
bij piekeren proberen pieker-gedachte te vervangen door plezierige gedachte die een goed gevoel geeft en rustig maakt
een warm bad of en warme douche kan het inslapen vergemakkelijken evenals warme melk

wat bij mij wel helpt is lekker tegen mijn vriendin aan liggen allen vind zij dat iets minder wand ik ben net een koelkast ha ha ha
als je dit opvolgt zul je merken dat het helpt allen moet je je er wel aan houden anders ben je weer terug bij af zo als ik dus maar dat krijg je met onregelmatige werktijden niet goed dus
ik hoop dat iedereen met een slaapprobleem hier iets aan heeft en laat het me maar weeten als het geholpen heeft allen heeft dit wel even nodig groetjes rob
ps dit bericht kun je kopiëren en plakken in microsoft word en dan printen of gewoon printen van de site

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...