Spring naar bijdragen

Verder zonder Cactus-therapie: twijfels


Houtje

Aanbevolen berichten

Lieve allen,

Ik zie er erg tegenop om zonder de steun (prikkelende steun) van de Cactussen er verder tegenaan te moeten. Wie van jullie heeft daar al ervaring mee?

Verder ga ik binnenkort de lijst met tips een opschonen want ik zal hem zo voel ik het binnenkort wel hard nodig hebben, na mijn ervaring vorige week toen ik één glaasje wijn dronk in 2 weken (en meteen het laatste hoor) dat ik - puur uit gewoonte - zo achterover klokte, ben ik toch wel erg geschrokken van mezelf en twijfel ik of dit gevecht want zo voelt het nog steeds wel aankan en volhouden kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Houten,
Je bent toch ook een fantastsche initiatiefnemer. Ik heb het gevoel, dat er inderdaad behoefte is aan nieuwe onderwerpen; onze nieuwkomers lezen wel van alles, maar reageren niet, omdat er geen echte discussie is. Laten we dan in ieder geval maar een oude draad naar boven halen en ons daar weer in verdiepen. Hoe houden we het vol om onze doelen te bereiken? Hoe gaan we om met de trek in alcohol en wat hebben we voor tips.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Houten en Fleur,

Goed plan!
Ook ik zie er erg tegenop om straks alleen verder te gaan en ben al mantra's aan het bedenken voor als ik straks in een onbewaakt ogenblik mijn hand + glas uitsteek met een "doe-mij-ook-maar-een-beetje" blik in de ogen.
Mathilde stelde voor om een "buddy" in te schakelen. Lijkt me geinig, mogen we er dan 1 kiezen van het forum of ga jij, Houten, ze koppelen om knokken te voorkomen zoals "nee, ik wil met die", "nee, die heb ik al, neem jij die of die maar!".
Ik heb wel een voorkeur voor PP, omdat wij gelijk lopen, maar iemand anders mag ook hoor!

In de oefeningen van de behandeling staan ook handige tips bij beslissingen: voor je "het" gaat doen eerst 9 keer nadenken en/of een zin zeggen. Vind ik heel bruikbaar.

A bientôt,

Piggelmee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve allemaal,

alleen verder gaan hoeft natuurlijk niet.
Je kunt voor jezelf ook een crisisplan maken. Stel dat je het heel erg moeilijk hebt en je wilt gaan drinken dan ligt er naast de telefoon een lijst.
Op die lijst staan telefoonnummers van mensen waar je echt wat aan hebt. Dus niet een bereikbaarheidsdienst ofzo want die kun je alleen op christelijke tijden bellen en nood is vaak niet tussen 9 en 5.
Nee gewoon vrienden of vriendinnen die ook weten dat ze ten allen tijden gebeld kunnen worden.
Waar je steun van krijgt of afleiding.
Het is maar een idee hoor en het werkt natuurlijk ook niet altijd. Want soms WIL je gewoon drinken en WIL je nergens over praten.
Natuurlijk kun je ook een lijstje maken van dingen die je leuk vindt om te doen. Je vergeet dat soort dingen als je in zo'n staat bent dat je wilt gaan drinken en als je het dan leest dan KAN je denken: he, ja, dat kan ik wel eens gaan doen.
Nogmaals, het is maar een idee maar soms werkt dat wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Gerda, dat van die lijstjes is sowieso goed om te doen, maar als ik denk aan de vorige keer dat ik terugviel na een half jaar droog.................... oeffff.

Het ging zo vanzelf....die arm uitsteken met dat glas erin. Gewoon floep, zomaar uit het niets, geen enkele waarschuwing vooraf en ook geen gedachten aan drank. En dan zat ik nog achter in de tuin en de gasten waren net gearriveerd en het laatste nieuws aan het vertellen.
In zo'n situatie ga je ook niet meteen naar de telefoon rennen, dus ik moet echt iets in mijn hoofd paraat hebben wat ik hardop ga opdreunen en ik moet ook mensen waarschuwen dat als ik zo sta te orakelen, dat ze me accuut moeten vastbinden aan een boom. Snap je?

Als het alleen maar een kwestie van een weldoordachte actie zou zijn, is het niet zo moeilijk, dan kun je redeneren in je hoofd, maar als die arm, als in een reflex naar voren schiet en je hoofd te laat reageert, heeft die arm dat glas al bij de mond en de eerste slok is dan snel genomen hoor.
Getsie, ik moet er niet aan denken, maar ik moet er juist wel aan denken en mij goed voorbereiden.

Van de week betrapte ik mezelf ook al op de gedachte dat ik misschien best héle lichte alcoholische drank zou kunnen drinken, van 1 à 2% of zo. Daar wordt je niet dronken van, dus je behoudt de controle.
Maar alleen al het feit dat ik dat overwoog vind ik nu heel beangstigend. Mijn credo is "nooit meer!" en dat is een bevrijdende gedachte, omdat je er dan nooit meer over hoeft na te denken, maar toch gebeurt het. Eng hè

liefs

Piggelmee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Pickel-May dat is een enge gedachte. Je moet eigenlijk van te voren al op "scherp" staan terwijl juist die borrel aan het eind van de dag is, en iedereen even lekker wil relaxen. Of darten in het café arme Blackdog, zetten ze zomaar een glas bier voor zijn neus. Ja daar zou ik ook niet tegen kunnen in het keuken-wekker-uurtje als iemand de ww voor mijn neus schuift.
Die mantra van "stop" en dan 9 keer heb ik nog niet geprobeerd (te druk)? Bovendien ben ik nog steeds giga druk met ziek kind: argument om niet te drinken = misschien moet ik nog uitrukken met fietskar met ziek kindje, mag niet met drank. En die páár glazen die ik de afgelopen tijd heb genuttigd doen wij er meteen als een opgezwollen cochon uitzien, rooie orgen, wangen als een biet, bloed heet, of is dat nou de overgang, dat kan ook nog.
O o die arme jongens zo kunnen ze nooit meepraten als wij over de overgang gaan beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anton,

Ik heb gezien dat je er bent dus wellicht ook meegelezen hebt en misschien-wellicht-eventueel kun je je aansluiten bij de dubbele-draden filosofie. Eén draadje per dag (die laat jij dan gewoon links of rechts liggen, al naar gelang jouw al dan niet "echt" gestructureerde hoofd linksom of rechtsom door de bocht wil gaan) en één of meer onderwerpen die uitgediept worden.

Ik vind het overigens jammer dat je op mijn reaktie van gisteren op jouw versie van "aanwezigheid, echt en niet echt" niet verder bent ingegaan, terwijl ik toch zeer bewust heb geprobeerd een inhoudelijke reactie te geven, mede met een poging om jou te prikkelen nu eens een uitspraak te doen wat jouw eigen doelen zijn.

Want dat, beste Anton, is al meermaals aan jou gevraagd door diverse forumleden, we willen graag weten wat voor doel jij jezelf hebt gesteld, wat jouw eigen manier moet worden om met drank/alcohol/Bourgondische levenswijze om te gaan. En omdat dat beter is voor je gezondheid, of om andere redenen. Begrijp me goed, beste Anton, zo'n antwoord is geen verplichting maar maakt het voor iedereen hier ook beter om jouw schrijfsels beter te doorgronden en ook gegrond te reageren en dát is als ik het goed begrijp wat je hier mist.

Dus: als jij een gefundeerde aanzet geeft beloven wij nou niet met ons punnikwerk te bedelven. Dat de een filosofischer is ingesteld dan de ander zul je in het "echte" leven wel al ervaren hebben. Dat is iets dat je voor lief moet nemen. Maar ik weet dat Mathilde, Fleur en St.Maarten (et moi) je schrijfsels waarderen en thans ook missen hoewel je misschien van oordeel bent dat ik "echt" alleen maar kan dollen en geiten.

Niets is minder waar, maar soms is de waarheid in het "echt" zo hard en moeilijk aanvaardbaar, dat deze via een omweg beter te benaderen is.

Kun je hier iets mee? Ik hoop van harte van wel.

P.S.
De zinsnede "dames over dit onderwerp zou het toch echt over moeten gaan" past in jóuw werkelijkheid en klinkt voor mij een tikje als een terechtwijzing aan een fröbelclubje dat beter op moet letten in de klas en heeft derhalve een "belerend" trekje. Et c'est le tongue qui fait la musique, n'est-ce que pas?
Dit forum is een vrije plek van meningsvergaring en meningsuiting en we moet met zijn allen proberen om het zó vorm te geven dat een ieder daar zich thuis kan voelen. Daarom van harte nogmaals deze poging om een gefundeerde reaktie te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja wat nu verder? Dat is een goeie vraag? Daar zit ik zelf ook mee, bij mij zal het ook vast een tijdje goed gaan omdat ik er nu zo mee bezig ben maar wat als de therapie is afgelopen. Zolang ik er nog bewust mee bezig ben ben ik er niet zo bang voor dat het verkeerd gaat maar juist als je niet meer zo alert bent dan is de kans veel groter dat het mis gaat. Dat je gewoon in een onbewaakt moment de fles aan je lip zet en dat het dan zo lekker smaakt dat er geen houden meer aan is. Daar zit voor mij het grootste risico want als ik me dan zo heb laten gaan dan denk ik al gauw, ik heb het nu toch al verprutst dus ik kan net zo goed door gaan met drinken!! Niet dat het wat oplost maar gewoon omdat ik zwak ben en dan voor mezelf een goeie smoes heb om door te gaan met drinken!! Ja ik ken mezelf, hahaha!!! Het idee van het telefoonlijstje vind ik een goed plan!! Gewoon dat je iemand kunt bellen in tijden van nood. Maar goed wanneer weet je of je in tijd van nood zit, en wat dan als het kwaad al geschiet is? Heb je dan nog het benul om te bellen of is het dan al te laat? Maar het is natuurlijk wel prettig om te weten dat er iemand is van wie je steun kunt krijgen, ook als je het al verprutst hebt want dat moment is nog veel gevaarlijker, in mijn geval dan. Een buddy lijkt me ook een goed plan. Liefst dan ook iemand met wie je gelijk op gaat zodat je elkaar kunt steunen. Wat ook nog kan is voor jezelf een dagboek bijhouden, dus net als wat je nu doet met registreren van trek maar dan gewoon registreren voor jezelf. Open zijn tegen je omgeving als je dat kunt doet ook wonderen. Als er mensen weten dat je bewust niet wilt drinken dan gaan ze je niet zo gauw een biertje voor de neus zetten zoasl die arme blackdog over kwam.
En verder lijkt het me knap moeilijk omdat je wel weet dat het moment komt maar je weet niet wanneer dus je kunt je er ook zo moeilijk op voorbereiden he?


Anton, ik sluit me aan bij Houten. Ben ook erg benieuwd wat je doel is ten aanzien van alcohol.
Leuk om te lezen dat je er weer bent. Hoop dat je zo wat beter je verhaal kwijt kunt en dan laat je de dag maar voor wat het is. Er zijn ook mensen, zoals ik, die het wel leuk vinden om een beetje slap te kletsen om de zware lading er af te halen.

Groetjes Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou je kunnen afvragen, waarom alles wat in het leven eigenlijk verkeerd is bedoeld, ook eigenlijk verkeerd wordt begrepen. Tegelijkertijd zou je je kunnen afvragen waarom alles wat verkeerd is begrepen, ook eigenlijk altijd verkeerd is bedoeld.

Je zou er door naar het glas gaan grijpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha meisjes en Anton,

Anton, als ik jou posting heel snel lees is ie heel duidelijk. Misschien denk jij veel te snel en kunnen je vingers het niet bijbenen op het bord.

Ja en juist omdat dat moment zo stinkerig, geniepig en vals uit het niets komt opzetten denk ik dat er geen hersenkruid tegen opgewassen is en zal het er een intern alarmsysteem moeten worden ingebouwd. Dat kan natuurlijk operatief, maar met al die ongebruikte hersencapaciteit moet het ook lukken en dan denk ik aan ouderwets stampwerk, gewoon opdreunen en zorgen dat het in je onderbewustzijn geparkeerd wordt.
Hoe dat precies moet weet ik ook nog niet, maar denk dan aan bv hypnose of misschien kan het ook met meditatie.
Tibettaanse monniken kunnen tenslotte zelfs eigen lichaamswarmte genereren in de vrieskou en dat doen ze ook allemaal met hun kop of tenminste met wat daarin zit.

Enfin, wordt vervolgd

Piggelmee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja..... het vervolg.

Ik denk dat het te maken heeft met verleidingen!
En dat is misschien wel de oudste ondeugd van de mensch. Het begon al met Eva en die appel. Het had natuurlijk net zo goed Adam kunnen zijn die bezweek.
Maar als de bijbel er al mee begint, moet het leven toch voor een groot deel daarmee te maken hebben. Iemand moet dat toch toen al bedacht hebben en die was wat mij betreft goed slim!!!!

Het gaat in het leven om de verleidingen en hoe ze te weerstaan!
Wat denken jullie van de volgende stelling: als je een verleiding niet weerstaat heeft dat altijd negatieve gevolgen.

Nu jullie weer

Pickel May

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een sterke analyse, Piggelmee, het is bovendien een boeiende gedachte, dat denken een snelheid zou kunnen hebben. Van mijn vingers kan ik me echter goed voorstellen dat ze in de loop der jaren een zekere dynamiek zijn gaan missen en out of sync zijn met mijn brein. (Voor de leesbaarheid heb ik het bericht in kwestie net maar wat uit elkaar getrokken.)

Die Tibettaanse monikken hebben volgens mij hun menszijn weten te overwinnen. Dat is de strijd waar het mijns inziens namelijk uiteindelijk over gaat.

Heeft iemand ooit al eens gedacht dat het hoofd niet de oorzaak vormt van het probleem, maar het glas? Glas zoekt mond! En een willige mond is snel gevonden, denk ik dan maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anton,

Ik denk de de menselijke drijfveer overleving is en voortplanting. Overmatig alcoholgebruik is in contrast met de drang tot overleven. Ik geloof niet dat de zucht naar alcohol sterker is dan overlevingsdrang, maar ja, ook hier bevestigen uitzonderingen de regel.
Structuur in het hoofd bestaat volgens mij niet, maar daarbuiten ook niet! Waar de één ergens een beetje structuur in brengt, doet een ander dat weer teniet.
Wat je kunt ervaren is overzicht en die ervaring is tijdelijk. Wat je nodig hebt voor een inspanning is ontspanning. Je kunt niet iets spannen, dat al gespannen is.
Dat de boel overstroomt heeft misschien te maken met de sync tussen snelheid van denken en het vermogen tot het "vertalen" van het denken in woord en schrift.
Dat gevoel van "wat zit ik hier nou te bazelen" ken ik heel goed, maar meestal trek ik me daar niks van aan en vertrouw op de intelligentie van de lezer. Mensen snappen vaak meer dan je denkt en als je gaat zitten knoeien aan je tekst in een poging er "structuur" in aan te brengen, wordt het vaak pas écht onoverzichtelijk.
Ik vind het al heel wat dat je het "drinken om te drinken" redelijk onder controle hebt, ondanks dat het glas toch steeds weer de mond zoekt (héle goeie, moest ik erg om grinniken)

Piggelmee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Houten
Je zegt dat je er tegen op ziet om zonder Cactus verder te gaan.
Ik denk dat het jou wel zal gaan lukken maar ik wordt een beetje bang als ik er aan denk, waar het mezelf betreft.
Ik heb in het verleden gemerkt dat ik tóch niet altijd te vertrouwen ben.
Heb ik publiek, dwz. mensen om me heen dan ben ik veilig, maar zit ik 's-avonds zielig alleen mijn troep op zolder uit te zoeken of op de bank voor de buis dan wíl het wel eens gebeuren dat ik denk; rot toch allemaal op (geen taal natuurlijk voor een Mathilde) en ik sjees nog even voor negenen naar de Seeduizend voor een fles.

Houten, zullen we allemaal bij elkaar gaan wonen?
Een commune of nee, dat heet tegenwoordig een woongemeenschap, voor non-alcoholi's?
Of een tijdelijk verblijf daar of zo. Een soort vakantie, als we maar van de drank afblijven.

Wat missen we Pietje Puk hé?

Komt wel goed denk ik.
Waar zij nu is, zijn géén sloten, en zeker geen zeven, dus kan ze er ook niet inlopen.

Groetje,
Mathilde,
Van de kraakheldere en gestijfselde lakentjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, Anton, wiskunde is nou net niet mijn sterkste kant, maar ik ben het niet met je eens dat schrijven op dit forum een kwestie is van eten of gegeten worden is. Tenzij je refereert aan het leven in het algemeen.
Ben jij Darwinist?

Ik hou de overlevingsdrang als menselijke drijfveer nog even overeind en het gevulde glas verwijs ik naar het hoofdstuk "verleidingen". Dat laatste roept bij mij toch nog veel vragen op en kreten als: "we leven in een consumptiemaatschappij, dus consumeren we maar en liefst zo veel mogelijk". Is het gevulde glas nu een gevolg daarvan of heeft het - zoals jij zegt - een eigen dynamiek?

Die Tibettaanse monniken zitten volgens mij ook niet de hele dag te consumeren....... waar is het eigenlijk goed voor, al dat kopen en eten en zuipen, waarom wordt daar toch zo de nadruk op gelegd en worden de geestelijke zaken als zowat niet ter zake doende naar de achtergrond geschoven?
Is het "glas - mond" fenomeen niet gewoon een conditionering?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Darwinist, tja, daar vraag je wat. In beginsel wel ja, maar ik ben vooral mens en daarin zit mijn probleem, in mijn menszijn.

Mijn geloof is dat van het een het andere komt, hetgeen al voor enorme begripsproblemen zorgt. Ik heb bovendien toch sterk de gedachte dat wat er is, buiten het hoofd zit, ik noem dat dan maar structuur, cultuur als je wilt.

Conditionering is een verklaring voor waarom het slijm in de mond komt als je aan nieuwe haring denkt en die slijmproduktie nog eens extra toeneemt bij de gedachte aan een aqua vit. het verklaart niet waarom het het glas naar de mond gaat. Het verklaart boevendien niet waarom het glas hier staat en niet daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry Anton, maar dat is de tweede keer dat je dat zegt en ik vind 't twee keer niks!

Waarom staat het glas hier en niet daar?????????
Misschien wel omdat je 't daar zelf hebt neergezet?
Of ga je je nu afvragen waarom je 't hier hebt neergezet en niet daar?
O.k., mag hoor, maar verwacht er dan van mij geen serieuze reactie op!

piggel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...