Spring naar bijdragen

emancipatie!?!?

jannetje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Als ik alle berichten lees, bekruipt mij het idee dat de meeste vrouwen op het forum redelijk 40 + zijn.
(Het is niet mijn bedoeling om mensen buiten te sluiten hoor, als je jonger bent hoor je er ook echt wel bij).
Ik vraag mij redelijk vaak af waarom juist deze groep zo enorm vertegenwoordigd is op het forum.

Als je leest over leeftijdprognoses, kom je altijd tegen dat vrouwen het slechte gedrag van mannen hebben overgenomen (roken, drinken, stress op het werk etc.) en daardoor ook minder lang leven dan in het verleden (procentueel gezien dan).

Is dit inderdaad het gevolg van de emancipatiegolf van de jaren 70?
Hebben wij met z'n allen massaal last van de veranderende rol van de vrouw en van gezag e.d.?
(Ik weet: dit is een gevaarlijke discussie, vergeef mij).

Ik ben wel erg benieuwd naar jullie reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Jannetje,

ik moet ineens denken aan de reclame uit de zeventiger jaren van "glaasje op, laat je rijden". En dan zie je een man duidelijk aangeschoten die met moeite de sleutels aan z'n vrouw geeft die dan achter het stuur plaatsneemt met zo'n triomfantelijke blik. Blijkbaar mag ze nooit in de auto rijden maar wel als meneer het zelf niet meer kan.... Ik denk dat vrouwen toen hebben bedacht: dat kan ik ook, ik drink net zo hard mee.

Ja wij halen in. Met even hard werken of nog harden (want de kinderen en het huis blijft zorg voor de vrouw), roken, drinken drugs en over niet al te lange tijd zijn we even crimineel en agressief als de gemiddelde man.. sorry mannen als ik jullie op de tenen trap, het is iet wat gechargeerd.

Maar zou dat een beetje meespelen bij ons 40+ vrouwen?

Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dames, Girls, Meiden,

Dit issue is al eens eerder aan de orde geweest toen P'Mee in de Keulschen I-Pod zich aanmeldde.

Zoals ook in het artikel van september 2005 in de Opzij stond, is de groep vrouwen van 40+ met een drank-probleem (ja, Emsie niet van de warme melk hè) een groep die voor de "reguliere" hulpverlening moeilijk te bereiken is. Deze vrouwen zijn vaak goed opgeleid, en inderdaad, geëmancipeerd qua opleiding en werk. Gebleken is volgens mij (maar dat zou je eens na moeten kijken op de site van www.alcoholdebaas.nl. dat er relatief veel vrouwen uit deze doelgroep reageren en positief en enthousiast zijn over de (anonieme) vorm van begeleiding via het internet zoals Tactus die biedt. Ik hoop dat ik het zo goed zeg want de moderator heeft mij hiervoor al een eerder op de vingers getikt (terecht) dus nogmaals, mijn manier om het te verwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma,
Ik ben toch blij, dat ik niet in die tijd hoefde te leven. Bij mijn grootouders was het armoe troef; mijn moeder kwam uit een gezin van dertien kinderen en moest op haar twaalfde al aan het werk als dienstmeisje. Of dat nou zo leuk was. Niet iedereen van vroeger komt uit een milieu, waar je personeel had om je bij te staan. Ik hoor het van de andere kant en dat was geen pretje.
Als ik zie, hoe wij met onze kinderen omgaan en hoe ik zelf ben opgevoed, een heel verschil, en dat in positieve zin.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Nieuwe aanmaken...